Jos vanhemmat eroaa ja lapsi on 14v, niin voidaanko
lapsen tapaamiset jo suunnitella siten kuin lapsi itse haluaa? Kun lapsi on jo niin iso, niin onko hänellä jo sananvaltaa?
Kommentit (13)
Entä jos lapsi sanoo, ettei halua lähteä ollenkaan etävanhemman luokse, koska tämä asuu 500km päässä?
Vierailija kirjoitti:
12v saa itse sanoa mielipiteensä, eikä tapaamisiin voi pakottaa.
Entäs jos lapsi ei halua tavata kumpaakaan vanhempaa?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lapsi sanoo, ettei halua lähteä ollenkaan etävanhemman luokse, koska tämä asuu 500km päässä?
Sitten lapsi ei mene.
Kyllä tuon ikäinen jo voi päättää milloin ja kuinka paljon haluaa nähdä vanhempaansa vai haluaako ollenkaan. Onhan kuitenkin kyse lapsen oikeudesta nähdä vanhempaansa, eikä niinkään vanhemman oikeudesta nähdä lastaan.
Tuon ikäinen lapsi nimenomaan päättää jo itse, kummalla asuu/käy eli sanavaltaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos lapsi ei halua tavata kumpaakaan vanhempaa?
Voi muuttaa jollekin sukulaiselle tai tehdä lasun itsestään ja mennä laitokseen.
Jotenkin tuntuu että näissä keskusteluissa oletetaan että lapsi ei haluaisi tavata etävanhempaansa. Mutta entäs jos lapsi ei halua tavata lähivanhempaa? Voiko lapsi silloin jäädä etävanhemmalle?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että näissä keskusteluissa oletetaan että lapsi ei haluaisi tavata etävanhempaansa. Mutta entäs jos lapsi ei halua tavata lähivanhempaa? Voiko lapsi silloin jäädä etävanhemmalle?
No jos ero tulee kun lapsi on 14, niin eiköhän se lapsi siinä vaiheessa osaa kertoa kumman vanhemman luona asuu. Eli aika normaalia tässä olettaa, että lapsi asuu sen vanhemman luona jota haluaa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ero tulee kun lapsi on 14, niin eiköhän se lapsi siinä vaiheessa osaa kertoa kumman vanhemman luona asuu. Eli aika normaalia tässä olettaa, että lapsi asuu sen vanhemman luona jota haluaa nähdä.
Tuon ikäiset voi olla "tuuliviirejä" ja yhtä-äkkiä kyllästyä lähivanhempaan. Voiko hän silloin jäädä etävanhemmalle?
Tutun lapsi muutti äidilleen, kun täytti 12 v. Halusi itse. Oli asunut isänsä kanssa jo vuosia, kun äidillä oli ongelmia juomisen kanssa. Äiti lopettanut juomisen jo vuosia sitten ja saanut uuden puolison kanssa pari lasta. Lapsi tapasi isäänsä sitten joskus lomilla tai vkonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon ikäinen jo voi päättää milloin ja kuinka paljon haluaa nähdä vanhempaansa vai haluaako ollenkaan. Onhan kuitenkin kyse lapsen oikeudesta nähdä vanhempaansa, eikä niinkään vanhemman oikeudesta nähdä lastaan.
Ei silti onnistu käytännössä vaikka laki sanoisi mitä. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silti onnistu käytännössä vaikka laki sanoisi mitä. Kokemusta on.
Poliisiko lapsen vie tapaamisiin väkisin vai mitä tarkoitat?