Mitä mieltä sektiosta,
kun ei halua synnyttää alateitse. Syynä siis synnytyspelko, ei varsinaista lääketieteellistä syytä.
Kommentit (44)
Haluaisin toisen lapsen, vaikka jo nyt nykyisen kaveriksi :) mutta minua estää synnytyspelko. Synnytykseni oli helppo, mutta sattui niin, että luulen meneväni totaaliseen paniikkiin ensi kerralla ja jo odotusaikana.
Huolestuttaa se, jos kohdalle osuu lääkäri, joka " pakottaa" alatiesynnytykseen. Voiko tämän välttää jotenkin, siis ihan varmistaa, että aivan takuulla saa sektion?
" Epiduraali tms lääkkeellinen kivunlievitys painii hieman eri sarjassa, kuin terveen naisen turha sektio."
ei sitten varmaan kivunlievitystäkään tarvitse. Ammoisista ajoista naiset ovat synnyttäneet ilman kivunlievitystä. Ei kai tuossa nyt ollutkaan tarkoitus rinnastaa näitä toimenpiteitä, TORVI!!
Vierailija:
Huolestuttaa se, jos kohdalle osuu lääkäri, joka " pakottaa" alatiesynnytykseen. Voiko tämän välttää jotenkin, siis ihan varmistaa, että aivan takuulla saa sektion?
Minä ainakin aion hoitaa raskauden ajan seurannan yksityisneuvolassa ja otan myös yksityisen synnytyslääkärin. Näin saa ainakin varmasti sektion synnytyspelon takia.
Vierailija:
Voin toki maksaa itsekin, jos näin olisi. Mutta pitäisi varmaan sitten epiduraalit ja muutkin ei-luonnolliset menetelmät pistää maksettavaksi.
haluan sektion!!!!! voi herra varjele näitä naisia...
Jos pelkäätte kipua, paniikkia ja muita pikku häiriöitä, älkää tehkö lapsia... kipu ei lopu synnykseen eikä sektioon (joka ei siis sekään ole kivuton!).
Ja mites sitten jos vielä lapsia haluaa. Arpi heikentää kudoksen venyvyyttä, altistaa kohdunrepeämälle.
Vierailija:
haluan sektion!!!!! voi herra varjele näitä naisia...Jos pelkäätte kipua, paniikkia ja muita pikku häiriöitä, älkää tehkö lapsia... kipu ei lopu synnykseen eikä sektioon (joka ei siis sekään ole kivuton!).
Ja mistähän päättelit, että synnytyspelkoni liittyy kipuun? Niin kuin itse totesit, niin sektiokin on kivulias. Ei kai ole mitään järkeä haluta sektiota siksi, että pelkää kipua? Ei kannata tehdä pika-analyyseja, kun ei tiedä asian taustoja.
Vierailija:
Ja mites sitten jos vielä lapsia haluaa. Arpi heikentää kudoksen venyvyyttä, altistaa kohdunrepeämälle.
Ei ole tarvetta perustaa mitään suurperhettä. Ja minulle on kerran tehty alavatsan leikkaus, joten tiedän, mitä on odotettavissa.
ap
" Jos sulla ei vielä edes ole lapsia, miten voit pelätä synnytystä?"
jotkut pelkää hämähäkkejä tai käärmeitä? Miksi jotkut pelkää pimeää tai ahtaita tiloja? Sanopa se.
Minua ei ole ikinä raiskattu eikä ryöstetty, mutta kyllä molemmat asiat pelottavat (tosin en aktiivisesti niitä ajattele).
Mun mielestä tossa ei oo mitään järkeä. Tottakai synnytys pelottaa mutta siitä pitäisi mennä jutteleen, ei varaamaan leikkaussalia.
Sektio katsotaan liian pienenä asiana vaikka kyseessä on kuitenkin leikkaus ja leikkaus on aina riski. Kuoleminen (sekä vauvan että naisen) on suurempi, komplikaatiot yleisempiä ja se on kalliimpaa.
Lapsi saa normaalissa alatie synnytyksessä hyvän pöpökannan, ihan vaan senkin vuoksi kannattaa synnyttää itse.
Tarkoitin siis tuota yhtä viestiä missä valiteltiin että vaikka synnytys oli helppo niin se sattui silti... ja siksi haluaa seuraavaksi sektion. En siis tarkoittanut ap:ta, anteeksi epäselvä viestini.
Vierailija:
Vierailija:
haluan sektion!!!!! voi herra varjele näitä naisia...Jos pelkäätte kipua, paniikkia ja muita pikku häiriöitä, älkää tehkö lapsia... kipu ei lopu synnykseen eikä sektioon (joka ei siis sekään ole kivuton!).
Ja mistähän päättelit, että synnytyspelkoni liittyy kipuun? Niin kuin itse totesit, niin sektiokin on kivulias. Ei kai ole mitään järkeä haluta sektiota siksi, että pelkää kipua? Ei kannata tehdä pika-analyyseja, kun ei tiedä asian taustoja.
En suostunut pelkopolille enkä mihinkään, olin ihan 100% vakuuttunut etten synnytä, ja piste siihen. Joskus rv 30 jälkeen alkoi tapahtua jotain muutosta, vauva tuli konkreettisemmaksi ja synnytys alkoi mietityttää ja kiinnostaa enemmän, kun se tuli lähemmäs. Lopulta synnytin alakautta.
Synnytys meni hyvin, mutta kipu oli kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Itselläni ei vielä auttaneet mitkään kivunlievityskeinot, joten synnytyksen jälkeen vannoin, etten ikinä enää lapsia tee.
Nyt on muuten toinen lapsi tulossa...
Kivun unohtaa. Ja se synnytyspelkokin monesti hälvenee kun saa asiallista tietoa ja synnytys alkaa lähentyä, sitä alkaa ajatella asiaa ihan eri tavalla.
Vierailija:
jotkut pelkää hämähäkkejä tai käärmeitä? Miksi jotkut pelkää pimeää tai ahtaita tiloja? Sanopa se.
Itse pelkään syvää vettä, koska olen ollut hukkua
Vierailija:
Mun mielestä tossa ei oo mitään järkeä. Tottakai synnytys pelottaa mutta siitä pitäisi mennä jutteleen, ei varaamaan leikkaussalia.Sektio katsotaan liian pienenä asiana vaikka kyseessä on kuitenkin leikkaus ja leikkaus on aina riski. Kuoleminen (sekä vauvan että naisen) on suurempi, komplikaatiot yleisempiä ja se on kalliimpaa.
Lapsi saa normaalissa alatie synnytyksessä hyvän pöpökannan, ihan vaan senkin vuoksi kannattaa synnyttää itse.
tarkoitus on mennä pelkopolille juttelemaan ammatti-ihmisten kanssa. Mutta ei jatkuvassa stressi- ja pelkotilassa eläminen 9 kk ajan voi olla sekään terveellistä vauvalle. Korkea kortisoni- ja adrenaliinipitoisuudet koko ajan elimistössä...
Vierailija:
Vierailija:jotkut pelkää hämähäkkejä tai käärmeitä? Miksi jotkut pelkää pimeää tai ahtaita tiloja? Sanopa se.
Itse pelkään syvää vettä, koska olen ollut hukkua
ihan oikeassa olet. Minulla on aikaisempi ahdistava sairaalakokemus.
Kipua en pelkää, vaan jotain aivan muuta, en edes tiedä mitä. Uskaltauduin kuitenkin lasta yrittämään, ja onneksi onnistuimme. En raskausaikana ajatellut tuota pelkoani, vaan yksinkertaisesti päätin,että se on sen ajan murhe. Raskausviikkoon 36 mennessä pelko ei ollut hellittänyt, mutta onnistuin edelleen olemaan ajattelematta sitä. Lopulta päädyin kiireelliseen sektioon, joten en tiedä, miten alatiesynnytyksessä olisi käynyt.
Yritän siis sanoa, että ei muuta kuin lasta yrittämään. Sektio tai alatiesynnytys tulevat sitten aikanaa. Siihen asti anna vaikka hevosen murehtia, kun sillä on isompi pää!
Voin toki maksaa itsekin, jos näin olisi. Mutta pitäisi varmaan sitten epiduraalit ja muutkin ei-luonnolliset menetelmät pistää maksettavaksi.