Jos tiiliskivi painaa puoli kiloa ja puoli tiiliskiveä...
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi leipää jotka painavat yhteensä tiiliskiven jaettuna nollalla ja puolikkaalla kuviokaakelilla, miinus sähköhammasharjan verran.
Syntax error. Nollalla ei voi jakaa.
Älä nyt. Puolikkaalla kuviokaakelilla jakaminen kumoaa nollalla jaon.
Tuo puolikas kuviokaakeli muuten oikeasti "kumoaa" nollalla jaon (vaikka ei ihan niin kuin sinä asian esitit), olin siis väärässä! Eli:
2x=y/(0+0,5z)-a
Jos joku osaava viitsii ratkaista sen minkä voi? Hirmuisesti kiinnostaisi erityisesti tuo hammasharjan paino, mutta matematiikan tunneista on niin paljon aikaa että laskisin paperilla töhrätenkin väärin..!
Tulipa nyt tyhmä olo kun kirjoitin tuon paperille. Mutta tuosta saa ainakin sen, että kuinka paljon mikäkin tavara painaa verrattuna muihin! Hassut suhteetkin voi selittyä sillä, että on vaikkapa miniatyyrihammasharja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi leipää jotka painavat yhteensä tiiliskiven jaettuna nollalla ja puolikkaalla kuviokaakelilla, miinus sähköhammasharjan verran.
Tuo puolikas kuviokaakeli muuten oikeasti "kumoaa" nollalla jaon (vaikka ei ihan niin kuin sinä asian esitit), olin siis väärässä! Eli:
2x=y/(0+0,5z)-a
Jos joku osaava viitsii ratkaista sen minkä voi? Hirmuisesti kiinnostaisi erityisesti tuo hammasharjan paino, mutta matematiikan tunneista on niin paljon aikaa että laskisin paperilla töhrätenkin väärin..!
Tulipa nyt tyhmä olo kun kirjoitin tuon paperille. Mutta tuosta saa ainakin sen, että kuinka paljon mikäkin tavara painaa verrattuna muihin! Hassut suhteetkin voi selittyä sillä, että on vaikkapa miniatyyrihammasharja!
HAA! Korjatkaa jos on väärin! Olen innoissani, koska tuli niin nätti yhtälö!! :D Saitteko saman?
2x = y / (0+0,5z) - a
->
x = y / z - a
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2x=y/(0+0,5z)-a
HAA! Korjatkaa jos on väärin! Olen innoissani, koska tuli niin nätti yhtälö!! :D Saitteko saman?
2x = y / (0+0,5z) - a
->
x = y / z - a
Niin, ja yks ja sama tyyppi käy itsensä kanssa monologia... Freak.
Joku innostui minun kuviokaakeli- ja hammasharjaratkaisustani.
Mutta sähän sanoit että tiiliskivi painaa puoli kiloa, niin miksi kysyit edes moista.
Tähän kysymykseen tulleet vastaukset osittavat selkeästi miksi Suomen kansantalous on kuralla.
Vierailija kirjoitti:
Juu, niin innostuin. Yksinkertaisimmillaan (eli kokonaisluvuilla) ja kun mikään ei paina saman verran, painot voi mennä vaikkapa näin:
2x=y/(0+0,5z)-a
x = y / z - a
Leipä (x) = 3 kg
Tiiliskivi (y) = 5 kg
Kuviokaakeli (z) = 1 kg
Sähköhammasharja (a) 2 kg
Voi sitä illan näinkin viettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, niin innostuin. Yksinkertaisimmillaan (eli kokonaisluvuilla) ja kun mikään ei paina saman verran, painot voi mennä vaikkapa näin:
2x=y/(0+0,5z)-a
x = y / z - a
Leipä (x) = 3 kg
Tiiliskivi (y) = 5 kg
Kuviokaakeli (z) = 1 kg
Sähköhammasharja (a) 2 kgVoi sitä illan näinkin viettää.
Palasin korjaamaan:
x = y / z - a / 2
Jolloin kaikki muu pitää paikkansa, mutta hammasharja painaa 4 kg.
Kiitos ja ylistys, kiitos.
... Ja se tiiliskivi painaa 1 kg. Alakoulussa luokanopettajamme oli vahvastikin matemaattisesti suuntautunut, ja matikan tunnit olivat minun lemppareitani. Hän panosti ja haastoi oppilaita ongelmanratkaisuun.
Hän kirjoitti pari kertaa kuukaudessa jonkin matemaattisen arvoituksen liitutaulun vapaaseen sivukaistaleeseen ja jätti sen sinne, ja halukkaat oppilaat saivat arvoitusta ratkoa vapaa-ajallaan, esimerkiksi kun muut työt oli tehty, eikä tämä siis ollut missään nimessä pakollista. Kun oppilas ajatteli löytäneensä ratkaisun, voi tämä kirjoittaa vastauksen paperille ja viedä opettajalle tarkistettavaksi ihan kaikessa hiljaisuudessa.
Minä rakastin noita arvoituksia, ja jostain syystä tämä jäi tarkasti mieleeni. Todennäköisesti näin tämän kanssa erityisen paljon vaivaa.
Sillälailla. Hyvää yötä.
Kilon.