Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos tiiliskivi painaa puoli kiloa ja puoli tiiliskiveä...

Vierailija
03.05.2017 |

... kuinka paljon painaa tiiliskivi?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mensassa ja en osaa hahmottaa eli hahmotuksen kyky on heikko ja keskittymiskyky. Lohdutan että ei kaikki mensalaisetkaan osaa laskea näitä laskuja.

Tosin jokaisen seiskaluokkalaisen pitäisi osata tällainen yksinkertainen yhtälö muodostaa ja ratkaista.

Juu paitsi jos on vaikeuksia keskittymiskyvyn ja hahmotuskyvyn kanssa.

Vierailija
22/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 kg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Softan suunnittelija kirjoitti:

Tehtävän anto oli kyllä surkea. Jos tuo pitäisi kertoa tietokoneelle niin sen tiiliskiven paino on sen puoli kiloa, ei enempää eikä vähempää. Ja puolen tiiliskiven ominaisuudet jäisi ratkomatta.

Et sinä sanallista arvoitusta voi tietokoneelta kysyä muutenkaan, ellei se ole saneltu täysin matemaattisin termein. Näitä sanallisia laskuja on jo alakoulun matematiikan kokeessa, ei ihan näin vaikeita varmaan tosin.

Esimerkiksi tässä pitää vaan osata päätellä, että matemaattisessa kielessä ja-sana vastaa sanallisessa arvoituksessa matemaattista "plus"-sanaa. Mitään muutahan se ei voisi tarkoittaa, jos suomea vaan osaa.

Vierailija
24/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi kirjoittaa tuon matematiikan tehtävän englanniksi.

Vierailija
25/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ihmiset saa tästä 750g, saati 500g? :D

Mä saan 750g jos tiiliskivi painaa puoli kiloa eli 500g plus puoli tiiliskiveä eli 250g.

Vierailija
26/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Softan suunnittelija kirjoitti:

Tehtävän anto oli kyllä surkea. Jos tuo pitäisi kertoa tietokoneelle niin sen tiiliskiven paino on sen puoli kiloa, ei enempää eikä vähempää. Ja puolen tiiliskiven ominaisuudet jäisi ratkomatta.

Et sinä sanallista arvoitusta voi tietokoneelta kysyä muutenkaan, ellei se ole saneltu täysin matemaattisin termein. Näitä sanallisia laskuja on jo alakoulun matematiikan kokeessa, ei ihan näin vaikeita varmaan tosin.

Esimerkiksi tässä pitää vaan osata päätellä, että matemaattisessa kielessä ja-sana vastaa sanallisessa arvoituksessa matemaattista "plus"-sanaa. Mitään muutahan se ei voisi tarkoittaa, jos suomea vaan osaa.

No ymmärrettävää. Ei koodaajilta osaamista kielen litteroinnista matemaattiseen muotoon voi odottaakaan. Puhtaasti puhuvat kyllä sitä tietokonekieltä ja unohtavat välillä, että tietokone ei pysty kaikkeen.

Vierailija
27/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mensassa ja en osaa hahmottaa eli hahmotuksen kyky on heikko ja keskittymiskyky. Lohdutan että ei kaikki mensalaisetkaan osaa laskea näitä laskuja.

Tosin jokaisen seiskaluokkalaisen pitäisi osata tällainen yksinkertainen yhtälö muodostaa ja ratkaista.

Juu paitsi jos on vaikeuksia keskittymiskyvyn ja hahmotuskyvyn kanssa.

Kyllä opetussuunnitelman mukaan myös keskittymiskyvyttömien ja hahmotuskyvyttömien tulisi oppia muodostamaan ja ratkaisemaan yksinkertainen yhtälö.

Vierailija
28/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi leipää jotka painavat yhteensä tiiliskiven jaettuna nollalla ja puolikkaalla kuviokaakelilla, miinus sähköhammasharjan verran.

29/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan 750g jos tiiliskivi painaa puoli kiloa eli 500g plus puoli tiiliskiveä eli 250g.

Miten se sama tiili voi painaa yhtä aikaa 500g ja 750g?

Vierailija
30/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A brick weighs a half kilo and half a brick. How much weighs a brick?

Vierailija
31/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A brick weighs a half kilo and half a brick. How much weighs a brick?

(Näin kysyisin puhekielellä!)

- ap

Vierailija
32/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos tiiliskiven laittaa puoliksi niin se puolikas ei silloin paina 250g, jos tiiliskivi painaa 750g.

Vierailija
33/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,5 kg.

Käsittääkseni tehtävänannossa oli turhaa tietoa.

Montako puuta tien varrella kasvaa, jos oikealla puolella on 4 mäntyä ja toisella puolella kuusi?

Vierailija
34/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0,5 kg.

Käsittääkseni tehtävänannossa oli turhaa tietoa.

Montako puuta tien varrella kasvaa, jos oikealla puolella on 4 mäntyä ja toisella puolella kuusi?

Tämä on klassikko, Antero Vipusessa julkaistu. Oikeasti se on viisi mäntyä eikä neljä. :P

Ja kompakysymys ei ole sama asia kuin arvoitus. Kompakysymyksen ratkaisu perustuu kieleen eikä matematiikkaan, kuten tässä klassikossa. Toki siinä käytetään matematiikkaa, mutta varsin yksinkertaista pluslaskua, eikä matematiikka ole se "pointti".

Vierailija
35/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brick

Vierailija
36/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi leipää jotka painavat yhteensä tiiliskiven jaettuna nollalla ja puolikkaalla kuviokaakelilla, miinus sähköhammasharjan verran.

Syntax error. Nollalla ei voi jakaa.

Vierailija
37/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt. Puolikkaalla kuviokaakelilla jakaminen kumoaa nollalla jaon.

Vierailija
38/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tähän mensalaista tarvitse, kysyttiin paljon tiiliskivi painaa ja se oli otsikossa myös vastauksena., eli puoli kiloa, puolikkaan painoa ei ilmoitettu eikä edes kysytty.

Vierailija
39/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt. Puolikkaalla kuviokaakelilla jakaminen kumoaa nollalla jaon.

Tuo puolikas kuviokaakeli muuten oikeasti "kumoaa" nollalla jaon (vaikka ei ihan niin kuin sinä asian esitit), olin siis väärässä! Eli:

2x=y/(0+0,5z)-a

Jos joku osaava viitsii ratkaista sen minkä voi? Hirmuisesti kiinnostaisi erityisesti tuo hammasharjan paino, mutta matematiikan tunneista on niin paljon aikaa että laskisin paperilla töhrätenkin väärin..!

Vierailija
40/50 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

PALJONKO SE VITUN TIILISKIVI NYT PAINAA?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä