Onko laillista että kissat kulkee vapaasti.
Ärsyttää kun naapurin katti pyörii minun pihalla jonka olen maksanut. Minun piha on vain minun ja perheeni käyttöön. Olen sen pari kertaa hännästä kantanut omalle puolelle aitaa. Mutta eihän se mitään opi kun omistaja ei mitään halua kieltää omalta kullaltaan.
Kommentit (38)
Ei ole. Loukuta se ja vie löytöeläintaloon. Tai tee kuten minä: laitat näkyvälle paikalle muutaman kyltin "ALUEELLA ROTANMYRKKYÄ! Kotieläimet pidettävä kytkettyinä!"
Ja katsot mitä tapahtuu...
Kissojen kulkeminen vapaana, ei valvottuna ei ole laillista mutta sinun toimintasi on myös rangaistavaa. Joten niele kiukkusi ja hoida asiat niinkuin aikuinen eikä niinkuin kiukutteleva taapero.
Ap:stä pitäisi tehdä rikosilmoitus!
Mua ei yhtään häiritse vaikka naapurin kissa hengailee meidän pihassa. Mä jopa aina juttelen sille ja silittelen sitä.
On laillista, kissoilla on suuremmat oikeudet kuin koirilla.
On vain tietyt paikat joihin kissa ei saa päästä, esim. torit, lasten leikkipaikat, puistot. Eli käytännössä taajamissa kissa ei saisi olla vapaana, taajamien ulkopuolella kyllä.
Ei ole laillista, mutta kukaan viranomainen ei asiaan puutu. Ainoa keino on pyydystää kissa ja veidä se jonnekkin toiseen kuntaan ja päästää irti tai sitten kaikessa hiljaisuudessa hoidella kissa pois päiviltä. Ja kun seuraava kissa tulee tilalle, niin sama sille, niin kauan että viesti menee perille (jos menee, luultavasti se kissan omistaja on vain iloinen kun saa parin vuoden välein ottaa uuden kissanpennun).
Roiskuta mieluummin vettä sen päälle, oppii karttamaan pihaasi mutta ei vahingoitu.
"jos omalla pihalla liikkuu vieraita kissoja, niitä ei pidä tulkita villeiksi tai villiintyneiksi tai omistajansa hylkäämiksi, eikä niihin saa soveltaa esimerkiksi metsästyslaissa säädettyä villiintyneen kissan tappo-oikeutta.
– Kissan voi ottaa kiinni, mutta sitä ei saa millään tavalla vahingoittaa, vaan se pitää palauttaa joko omistajalleen tai toimittaa löytöeläintaloon, Isokuortti tähdentää.
– Vaikka mikään laki ei kiellä kissoja kulkemasta vapaana, eläinsuojelijat toivovat, että kissat pidettäisiin taajamissa kiinni. Tämä olisi suotavaa jo ihan kissan oman turvallisuuden takia, tähdentää Suomen eläinsuojeluyhdistyksen eläinsuojeluneuvoja Marja-Liisa Kotro"
Paras tapa lopettaa kissa on silittää kunnes vetää selän pitkäksi ja vähän nykästä niskasta oon monta kaupunkilaisten kesäkissaa joutunut lopettamaan parempi että loppu on kivuton eikä kuoliaaksi pakastuminen
Hesyn sivuilta
Vuonna 2003 Suomessa tuli voimaan järjestyslaki, joka sallii kissan pitämisen vapaana muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Järjestyslaki näyttää aiheuttavan kissan kannalta kaikkein eniten väärinkäsityksiä. Kissaa koskeva kohta on pykälässä 14, jonka otsikko on koirakuri.
Pykälän viimeisessä kappaleessa sanotaan kuitenkin selvästi, että vain momentin 2 kohta koskee kissaa. Kissalla on siis vapaa liikkumisoikeus koko maassa, eikä kissaa lain mukaan tarvitse pitää kytkettynä taajamassakaan lukuun ottamatta järjestyslaissa mainittuja poikkeuksia: ”pidettävä huolta siitä, ettei pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.”
Kissalla on lain mukaan oikeus liikkua vapaasti kotipiirillään. Kissan kotipiiriä vain ei ole määritelty joten kissa määrittää sen itse.
Aina yhtä huvittavia nämä kissaihmiset.
Kyllä kissan saa poistaa omasta pihastaan, vaikka hännästä kantamalla. Itse en niin teksi kuin jokin suojapuku ja turvahanskat kädessä kyllä. Nehän raapii kuin pirut.
Taisi olla ennakkotapaus oikeudessakin, jossa joku oli ottanut kiinni kissan ja toimittanut löytöeläintaloon. Joutui maksamaan kustannukset (lunastus + km korvaukset) sekä tietysti oikeudenkäyntikulut. Olisikohan niin, että kissa rinnastetaan irtaimeen omaisuuteen.
Kissoille haluttiin taata laissa vapaa liikkuminen koska niistä on oikeasti myös hyötyä hiirien ja rottien pyydystäjinä.
Kumma juttu että Suomessa jossa on lääniä vaikka miten, löytyy aina näitä kissanvihaajia, mutta esim. Britanniassa kissoja on joka paikassa vapaana, jopa suurkaupungeissakin, eikä niistä ikinä kuule mitään negatiivista.
Kissa saa kulkea taajamassa vapaasti ja kissan rääkkääminen on lailla kieletty.
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla ennakkotapaus oikeudessakin, jossa joku oli ottanut kiinni kissan ja toimittanut löytöeläintaloon. Joutui maksamaan kustannukset (lunastus + km korvaukset) sekä tietysti oikeudenkäyntikulut. Olisikohan niin, että kissa rinnastetaan irtaimeen omaisuuteen.
Joo, riippuu siitä tietääkö omistajan vai ei.
Kai pihallanne hengailee linnut, rusakot ja joku kettukin voi käydä kurkkaamassa.
Mitä se kissa nyt niin ärsyttää?
Meillä silloin tällöin on kissoja pihassa, mutta en ymmärrä mitä haittaa niistä olisi? Tietysti, jos jatkuvasti kakkaisivat pihaan, mutta en kyllä ole koskaan nähnyt kikkaroita. Eikä sekään mikään katastrofi olisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kissan saa poistaa omasta pihastaan, vaikka hännästä kantamalla. Itse en niin teksi kuin jokin suojapuku ja turvahanskat kädessä kyllä. Nehän raapii kuin pirut.
No ei saa. Se on eläimen pahoinpitelyä ja vahingoittaa sitä fyysisesti. Se on rikos. Ja kertoo myös sinun sydämesi sivistyksestä paljon, että olet eläimelle valmis noin tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kissa, ja sen saa naapuri vapaasti hätistää pois, mikäli sille tuntuu. Eiköhän se opi karttamaan pihaa, missä sitä ammutaan suihkepullolla otsaan.
Hännästä kantaminen ei ole laillista.