Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Jotain kuullut että sektio on liian steriili tapa vauvalle?

• ylös 4
  • alas 5

Kommentit (15)

Vierailija

Mulla ei oo ikinä ollut mitään allergioita eikä nuhaa isompia sairauksia ja keisarileikkauksella synnyin :) lievää ylipaino kyllä oli lapsena, mutta se lähti pituuspyrähdyksen mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tilastollisesti kyllä. Se on kuitenkin ihan tuuripeliä millainen lapsi itselle sattuu. Voi olla jatkuvasti sairastava alateitse syntynyt tai täysin terve sektiolapsi. Ihminen on kuitenkin niin monen asian summa.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Keskimäärin alatiesyntynyttä lasta/ihmistä enemmän kyllä.

Tähän asiaan ei vaikuta mamman "mun sektiolapsi ei ole sairastanut ikinä"-tapaukset, on nimenomaan tutkittua ja KESKIMÄÄRÄISTÄ dataa.
Rasittaa ihmiset jotka eivät tätä tajua, vaan tulevat kumoamaan tutkimuksia omalla tai naapurin kokemuksella.

• ylös 10
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tähän asiaan ei vaikuta mamman "mun sektiolapsi ei ole sairastanut ikinä"-tapaukset, on nimenomaan tutkittua ja KESKIMÄÄRÄISTÄ dataa.
Rasittaa ihmiset jotka eivät tätä tajua, vaan tulevat kumoamaan tutkimuksia omalla tai naapurin kokemuksella.

Noin, keskustelu voidaankin lopettaa tähän. Vai halusiko ap ehkä kuulla omakohtaisia kokemuksia?

Omien lasten osalta sektiolapsi on ollut rerveempi kuin alateitse syntynyt, joka yleensä saa kaikki pöpöt.

Vierailija

Mulla on 1 alatie- ja 2 sektiolasta ja yhtä perusterveitä, mitä nyt alakautta syntyneellä keväisin vähän heinänuhaa. Meillä sairastetaan muutenkin todella harvoin, johtuneeko siitä etten kasvata lapsia kuplamuovissa desinfiointiaineiden keskellä vaan ovat kontanneet välillä pölyisellä lattialla ja nassuttaneet koirankupista naksuja. Tuntuu että monella tutun lapsella jatkuvasti jotain flunssaa ja kymmeniä allergioita... Ennen vanhaan päiväkodissa ja koulussa muistan miten joku harva oli allerginen esim sitrushedelmille tms mutta nykyään joka toiselle täytyy olla erityinen lista mitä saa syödä; tyyliin herneitä joo mutta ei papuja, porkkanaa ei raakana mutta keitettynä jne. Ennen kukaan ei ollut kuullutkaan mistään keliakiasta. Liika hygieenisyys ei ole hyväksi. Okei meni vähän asian vierestäkin, sori.

Vierailija

Minä ja siskoni olemme molemmat syntyneet sektiolla emmekä ole kyllä sen ihmeemmin sairastelleet kun muutkaan. Ja ongelmaa on ollut enemmän ali- kuin ylipainon kanssa (geenit). Eläinallergia meillä molemmilla kyllä on, mutta en tiedä johtuuko tuosta sitten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Noin, keskustelu voidaankin lopettaa tähän. Vai halusiko ap ehkä kuulla omakohtaisia kokemuksia?

Omien lasten osalta sektiolapsi on ollut rerveempi kuin alateitse syntynyt, joka yleensä saa kaikki pöpöt.

Miten nuo "omakohtaiset kokemukset", jotka yleensä aina ovat tilastoja vastaan, ylipäätään ovat jakamisen arvoisia? Miksi ketään kiinnostaa kenenkään tuiki tuntemattoman sairastelut, joihin yleensä vaikuttaa aina moni muukin muuttuja? Imetys, päivähoidon aloitusikä, isompien sisarusten kotiin kantamat pöpöt...

T. Eri.

Vierailija

Kaksi sektiolasta.
Toisella ollut 3 korvatulehdusta ja kolme antibioottikuuria. Toisella ei ensimmäistäkään hengitystie- yms.tulehdusta ja kaksi antibioottikuuria (hammastraumasta molemmat). Kummallakin ehkä yksi nuhakuume vuodessa.

Sanoisin että hyvä onni, ja sopiva sekoitus ulkoilua, kotiruokaa, villakoiria sun muuta on pitänyt heidät terveinä.

Ovat jo lukiossa.
Enkä muuten imettänyt kumpaakaan. 

Vierailija

Minun sektiolapseni on nyt esiteini ja terve kuin pukki ja myös hoikka.

Äkkiseltään ajattelisin, että noihin raflaaviin lapsen sairastumis- ja lihomisväitteisiin vaikuttaa syy, miksi on päädytty sektioon. Jos on ollut terveysongelmaa, niin varmaan se vaikuttaa syntymän jälkeenkin.

Jos on sektioitu ison koon takia ja äidillä esim ylipainoa ja raskausdiabetes, niin voisiko koko perhe olla ylipainoinen ja se periytyä ihan arjen tapojen kautta jne?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Rasittaa ihmiset, jotka ei tajua, että keskimääräisiin tilastoihin lapsen terveydestä vaikuttaa syy, miksi on sektioitu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Äkkiseltään ajattelisin, että noihin raflaaviin lapsen sairastumis- ja lihomisväitteisiin vaikuttaa syy, miksi on päädytty sektioon. Jos on ollut terveysongelmaa, niin varmaan se vaikuttaa syntymän jälkeenkin.

Jos on sektioitu ison koon takia ja äidillä esim ylipainoa ja raskausdiabetes, niin voisiko koko perhe olla ylipainoinen ja se periytyä ihan arjen tapojen kautta jne?

Mutta jos ajatellaan kahta ylipainoisen perheen lasta, joista toinen on sektioitu ja toinen syntynyt alateitse, niin edelleen sillä sektioidulla puuttuu ensialtistus hyville bakteereille syntymän yhteydessä.

Miksi tästä asiasta pitää vängätä, kun mekanismit kuitenkin tunnetaan - tilastollisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten nuo "omakohtaiset kokemukset", jotka yleensä aina ovat tilastoja vastaan, ylipäätään ovat jakamisen arvoisia? Miksi ketään kiinnostaa kenenkään tuiki tuntemattoman sairastelut, joihin yleensä vaikuttaa aina moni muukin muuttuja? Imetys, päivähoidon aloitusikä, isompien sisarusten kotiin kantamat pöpöt...

T. Eri.

No tähänkään ketjuun ei olisi tarvittu muuta kuin aloitus ja kommentti nro 4. Tästähän tulisi vain kysy ja vastaa -palsta, koska kaikki muut kommentit on ihan turhia. Kaikki tilastotkin muodostuvat yksittäisistä tapauksista, joten ainakin itse mielelläni kuulen niistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ajatellaan kahta ylipainoisen perheen lasta, joista toinen on sektioitu ja toinen syntynyt alateitse, niin edelleen sillä sektioidulla puuttuu ensialtistus hyville bakteereille syntymän yhteydessä.

Miksi tästä asiasta pitää vängätä, kun mekanismit kuitenkin tunnetaan - tilastollisesti.

Jos alapään bakteereilla olisi niin paljon merkitystä, niitä kaavittaisiin alapäästä ja hierottaisiin sektioidun vauvan naamaan. Helppoa ja ilmaista. Ehdotin tätä lääkärille ja hän kauhistui sanoen, ettei niillä bakteereilla oikeasti sellaista isoa merkitystä ole, että kannattaisi niin tehdä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat