Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko laillista että kissat kulkee vapaasti.

Vierailija
03.05.2017 |

Ärsyttää kun naapurin katti pyörii minun pihalla jonka olen maksanut. Minun piha on vain minun ja perheeni käyttöön. Olen sen pari kertaa hännästä kantanut omalle puolelle aitaa. Mutta eihän se mitään opi kun omistaja ei mitään halua kieltää omalta kullaltaan.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla ennakkotapaus oikeudessakin, jossa joku oli ottanut kiinni kissan ja toimittanut löytöeläintaloon. Joutui maksamaan kustannukset (lunastus + km korvaukset) sekä tietysti oikeudenkäyntikulut. Olisikohan niin, että kissa rinnastetaan irtaimeen omaisuuteen.

Kyllä. Jonkun kalliin irrallaan kulkevan rotukissan tappaminen voi tulla todella kalliiksi.

Vierailija
22/38 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina yhtä huvittavia nämä kissaihmiset. 

Kyllä kissan saa poistaa omasta pihastaan, vaikka hännästä kantamalla. Itse en niin teksi kuin jokin suojapuku ja turvahanskat kädessä kyllä. Nehän raapii kuin pirut. 

No ei saa. Se on eläimen pahoinpitelyä ja vahingoittaa sitä fyysisesti. Se on rikos. Ja kertoo myös sinun sydämesi sivistyksestä paljon, että olet eläimelle valmis noin tekemään.

Ei vahingoita, jos ottaa ihan tyvestä kiinni. 

Ja keskity vain tuotantoeläinten kohteluun. Kissa on selvästi sinullekin erityisasemassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kissan saa poistaa omasta pihastaan, vaikka hännästä kantamalla. Itse en niin teksi kuin jokin suojapuku ja turvahanskat kädessä kyllä. Nehän raapii kuin pirut. 

Aina yhtä oksettavia nämä kissavihaajat.

Et saa satuttaa kissaa. Et vaikka kuinka kiukuttais.

Vierailija
24/38 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei saa. Se on eläimen pahoinpitelyä ja vahingoittaa sitä fyysisesti. Se on rikos. Ja kertoo myös sinun sydämesi sivistyksestä paljon, että olet eläimelle valmis noin tekemään.

Ja keskity vain tuotantoeläinten kohteluun. Kissa on selvästi sinullekin erityisasemassa. 

Ei ole mikään elollinen olento minulle erityisasemassa ja keskityn kyllä kiitos myös tuotantoeläinten kohteluun. Olen Gandhin kanssa samaa mieltä siitä, että kansakunnan sivistyksen taso näkyy siinä, miten se kohtelee eläimiään. Sovellan tätä näkökulmaa myös yksittäisiin ihmisiin.

Vierailija
25/38 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä olisi noita rotta ongelmia jos kissat voisi laskea ulkoilemaan. Kohta niitä rottia vilisee joka paikassa kun kissat pitää sulkea sisätiloihin. Rotista se lapsukaisiin leviää muutamia kulkutauteja ja muita epidemioita. Ennen aikaan kissoja oli joka talossa ja ei ollut rottia ja hiiriä vitsaukseksi asti.

Vierailija
26/38 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina yhtä oksettavia nämä vapaana kulkevien ja toisten pihoihin kuseksivien kissojen puolustajat ellei peräti omistajat.

Et saa päästää kissaasi tai muutakaan omaisuuttasi minun pihaani ilman lupaani.

Vierailija
27/38 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitteille jätetyn (=vapaana kulkevan tuntemattoman) kissan voi toki toimittaa eläinsuojeluyhdistykseen. Ties vaikka saisi sitä kautta paremman uuden kodin ;)

Vierailija
28/38 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko tosissasi, että kiinnostaa jotkut ihmisen luomat keinotekoiset liikkumisrajoitukset? Liikun siellä missä huvittaa, ihan sama onko se "sun piha" va ei.

Vierailija
29/38 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina yhtä oksettavia nämä kissavihaajat./quote]

Kissanvihaajat ovat pääsääntöisesti samanlaisia tissiposkia kuin naistenhakkaajat. Viha on purettava muualle kun muna ei riitä ottamaan miehestä mittaa.

Vierailija
30/38 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aina yhtä oksettavia nämä vapaana kulkevien ja toisten pihoihin kuseksivien kissojen puolustajat ellei peräti omistajat.

Kulta pieni, kukaanhan ei täällä puolusta pihoihin kuseskelua. Tunteet kuumenee kun sinä ja kaltaisesi yllytätte vahingoittamaan ja jopa tappamaan viattoman eläimen.

Vierailija
31/38 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissan häntä on selkärangan jatke. Se ei kestä kissan painoa ja kantaminen aiheuttaa kissan selkärankaan vahinkoa. Eläinrääkkäystä siis. Hätistellä pois saat kyllä ja jos kissa ei hätistelystä pidä, niin oppii karttamaan pihaasi. Tietenkin aivan sinua ärsyttääksesi kissa voi jatkaa sitä, sellaisia luonteita kun joillakin eläimillä on. Tietävät tasan tarkkaan, mikä ärsyttää, jos näytät.

Vierailija
32/38 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissojen kulkeminen vapaana, ei valvottuna ei ole laillista mutta sinun toimintasi on myös rangaistavaa. Joten niele kiukkusi ja hoida asiat niinkuin aikuinen eikä niinkuin kiukutteleva taapero.

Miten aikuinen sen hoitaa? Poliisi ei asialle tee mitään. Kissan omistaja uhkaa tappaa jokaisen joka valittaa kissasta. 

Vierailija
33/38 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"jos omalla pihalla liikkuu vieraita kissoja, niitä ei pidä tulkita villeiksi tai villiintyneiksi tai omistajansa hylkäämiksi, eikä niihin saa soveltaa esimerkiksi metsästyslaissa säädettyä villiintyneen kissan tappo-oikeutta.

– Kissan voi ottaa kiinni, mutta sitä ei saa millään tavalla vahingoittaa, vaan se pitää palauttaa joko omistajalleen tai toimittaa löytöeläintaloon, Isokuortti tähdentää.

–  Vaikka mikään laki ei kiellä kissoja kulkemasta vapaana, eläinsuojelijat toivovat, että kissat pidettäisiin taajamissa kiinni. Tämä olisi suotavaa jo ihan kissan oman turvallisuuden takia, tähdentää Suomen eläinsuojeluyhdistyksen eläinsuojeluneuvoja Marja-Liisa Kotro"

Noi säännöt on huuhaata.

Minä loukutin yhden kissan. Vein sen löytöeläintaloon. Viikon päästä se sama kissa oli taas kadonnut( ilmoitus katoamisesta). 

No se tuli taas meidän pihaan. Otin sen taas kiinni ja vein sen taas löytöeläintaloon. Kahden päivän päästä se oli taas meidän pihalla.

Meidän pihalla on tämän vuoden aikana pyörinyt ainakin tusina eri kissoja. Kadonneiden kissojen ilmoituksia on siellä ja täällä liimailtu.

Ei kukaan voi odottaa että ihminen ottaa työkseen loukuttaa kissoja jotka tuhiavat toisten omaisuutta vain jotta ne samat kissat on kohta siellä uudestaan.

Vierailija
34/38 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän sinä olet sen kissasi hyljännyt. Ei se muuten juoksentelisi ympäri pitäjiä.

Vierailija
35/38 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai pihallanne hengailee linnut, rusakot ja joku kettukin voi käydä kurkkaamassa. 

Mitä se kissa nyt niin ärsyttää? 

Meillä silloin tällöin on kissoja pihassa, mutta en ymmärrä mitä haittaa niistä olisi? Tietysti, jos jatkuvasti kakkaisivat pihaan, mutta en kyllä ole koskaan nähnyt kikkaroita. Eikä sekään mikään katastrofi olisi. 

Etkö oikeasti näe mitään eroa luonnonvaraisella eläimellä verrattuna lemmikkieläimeen?

Esim. Rusakko natustaa omenapuiden kuoria, verkko puun ympärille ja ongelma on ratkaistu.

Kissat sitten taas. Meillä ei voinut laittaa tänäkään vuonna kasvimaahan mitään kun yksi naapurin kissa käy säännöllisesti tekemässä tarpeensa sinne. Käy vaikka viime vuonna laitettiin verkko kasvilavojen ympärille, pääsee yli. Ei ollut nyt varaa eikä aikaa vaihtaa TAAS kaikkia multia ja laittaa korkeampaa aitaa, siispä ei syödä oman maan kasviksia tänäkään vuonna.

Toinen kissa käyttää WC.nä kukkapenkkiäni eli kaikki kasvit joko painuvat maata myöten ja varret katkeavat kun kissa pyörii ja kuopii penkissä. Yksi kissoista pjaskoo nurmikolle, nämä syö sitten meidän koira tai itse tallaan päälle. Raadeltuja pikkulintuja olen siivonnut tontilta tänä keväänä/kesänä kuusi, yhden kituvan jouduin lopettamaan. Hiiriä nämä kissanruokakulholla tiuhaan kotona vierailevat eivät syö, leikkivät (=kiduttavat) vaan ja hiiret tulee sitten kuolemaan meidän talon alle kun pääsevät kissalta pakoon kun sen mielenkiinto lopahtaa. Hiirenraato haisee muuten melko kauhealle.... Kesäöinä on turha yrittää pitää ikkunaa auki kun kissat tappelee reviireistään, meteli on aivan kammottava. Talon nurkat merkataan, oven pieleen jätetyt kengät merkataan, ulkokalusteiden pehmusteet kissat käy kynsimässä rikki.

Jatkanko listaa vai menikö perille että niistä kissoista oikeasti yleensä on haittaa naapurille varsinkin jos niitä on lähitaloissa enemmän. Ja kaikkein pahin on se, että kun ne tykkäävät mennä auton alle piiloon niin jo yhden päälle olen ajanut. Yhden olen tuolta tien varresta kituvana vienyt eläinlääkäriin lopetettavaksi. Mutta aina vaan naapurit ottaa uusia vaikka edelliset heittävät henkensä "onnellisina vapaasti ulkoillessaan..."

Ja en liioittele, tuhoja olisi pidemmäksikin listaksi.... Enkä ole edes mikään kissavihaaja, itselläkin on aikoinaan ollut pari sisällä/ulkoaitauksessa asuvaa...

Vierailija
36/38 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Kertokaapa mulle, miten yhdeltä perheeltä voi olla kerralla 4 kissaa kateissa? Hämmästyneenä luin ilmotusta.

Vierailija
37/38 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai pihallanne hengailee linnut, rusakot ja joku kettukin voi käydä kurkkaamassa. 

Mitä se kissa nyt niin ärsyttää? 

Meillä silloin tällöin on kissoja pihassa, mutta en ymmärrä mitä haittaa niistä olisi? Tietysti, jos jatkuvasti kakkaisivat pihaan, mutta en kyllä ole koskaan nähnyt kikkaroita. Eikä sekään mikään katastrofi olisi. 

Etkö oikeasti näe mitään eroa luonnonvaraisella eläimellä verrattuna lemmikkieläimeen?

Esim. Rusakko natustaa omenapuiden kuoria, verkko puun ympärille ja ongelma on ratkaistu.

Kissat sitten taas. Meillä ei voinut laittaa tänäkään vuonna kasvimaahan mitään kun yksi naapurin kissa käy säännöllisesti tekemässä tarpeensa sinne. Käy vaikka viime vuonna laitettiin verkko kasvilavojen ympärille, pääsee yli. Ei ollut nyt varaa eikä aikaa vaihtaa TAAS kaikkia multia ja laittaa korkeampaa aitaa, siispä ei syödä oman maan kasviksia tänäkään vuonna.

Toinen kissa käyttää WC.nä kukkapenkkiäni eli kaikki kasvit joko painuvat maata myöten ja varret katkeavat kun kissa pyörii ja kuopii penkissä. Yksi kissoista pjaskoo nurmikolle, nämä syö sitten meidän koira tai itse tallaan päälle. Raadeltuja pikkulintuja olen siivonnut tontilta tänä keväänä/kesänä kuusi, yhden kituvan jouduin lopettamaan. Hiiriä nämä kissanruokakulholla tiuhaan kotona vierailevat eivät syö, leikkivät (=kiduttavat) vaan ja hiiret tulee sitten kuolemaan meidän talon alle kun pääsevät kissalta pakoon kun sen mielenkiinto lopahtaa. Hiirenraato haisee muuten melko kauhealle.... Kesäöinä on turha yrittää pitää ikkunaa auki kun kissat tappelee reviireistään, meteli on aivan kammottava. Talon nurkat merkataan, oven pieleen jätetyt kengät merkataan, ulkokalusteiden pehmusteet kissat käy kynsimässä rikki.

Jatkanko listaa vai menikö perille että niistä kissoista oikeasti yleensä on haittaa naapurille varsinkin jos niitä on lähitaloissa enemmän. Ja kaikkein pahin on se, että kun ne tykkäävät mennä auton alle piiloon niin jo yhden päälle olen ajanut. Yhden olen tuolta tien varresta kituvana vienyt eläinlääkäriin lopetettavaksi. Mutta aina vaan naapurit ottaa uusia vaikka edelliset heittävät henkensä "onnellisina vapaasti ulkoillessaan..."

Ja en liioittele, tuhoja olisi pidemmäksikin listaksi.... Enkä ole edes mikään kissavihaaja, itselläkin on aikoinaan ollut pari sisällä/ulkoaitauksessa asuvaa...

kissahan vaan lannoitti sun kasveja!

Vierailija
38/38 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Loukuta se ja vie löytöeläintaloon. Tai tee kuten minä: laitat näkyvälle paikalle muutaman kyltin "ALUEELLA ROTANMYRKKYÄ! Kotieläimet pidettävä kytkettyinä!"

Ja katsot mitä tapahtuu...

Saat kusipään myrkyttäjän maineen ei ole epäilystäkään vai mitä luulit tapahtuvan? Pilaat muidenkin elämän vihjeilläsi joilla pilasit jo omasi. Hienoa. Olet todella kunnioitettava tapaus.