Onko se vain minun synkkä ajatusmaailmani, vai miksi minusta tuntuu, että ihmiset lisäilevät instagramiin kuvia elämästään, koska haluavat muiden kadehtivan heitä?
Kertokaapa te. Olenko minä vain niin synkkämielinen ihminen kun ajattelen näin? Onko maailmankuvani jotenkin vääränlainen?
Kommentit (61)
Instagramin koko idea on jakaa kuvia ja tehdä muut kateellisiksi.
He saattavat myös haluta/tarvita vahvistusta että elämänsä on hohdokasta/mielekästä/sisällöllistä/jne koska eivät itse koe sitä niin.
Niin mäkin ajattelen. Vai onkohan meidän oma elämä niin ankeeta että toisten elämä kuvien kautta näyttää niin hohdokkaalle?
Kyllä se on kuule vain sinun synkkä ajatusmaailmasi.
Ehkä joku osa mutta ei kaikki. Minä liityin sinne koska halusin nähdä millaisia kuvia kaverini sinne lisäävät, halusin tietää mitä heillä on meneillään. Ja lisäsin kuvia koska halusin heidän näkevän mitä minä touhuan omassa elämässäni. En ole facebookissa. Reaaliaikaisuus tuntui myös hauskalta.
No jos sen noin ajattelee niin joo on se aika synkkää. Mä oon vähän samoilla ajatuksilla kuin 8, tykkään jakaa kuvina asioita niin tuo on kivempi kuin facebook. Olen visuaalinen, en vain hyvässä tai vain todistaakseni kenellekään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Instagramin koko idea on jakaa kuvia ja tehdä muut kateellisiksi.
Niin minä ajattelin. Järkyttävää on se miten moni haluaa olla kateuden kohde. Minusta se ei ole kaunis ominaisuus. Eivätkö nuo kuviaan lisäilevät ajattele, millaisen vaikutelman he muille itsestään antavat? Jos he itse tiedostaisivat tekevänsä niin, koska haluavat muiden kadehtivan heitä, niin eikö se olisi sama asia huudella kadulla ihmisille että "Minäpä tulin juuri Dubaista, oli ihana reissu! Oletteko kateellisia minulle?"
Ap
Ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä huudella kadulla elämäänsä. Ihmiset kuitenkin tykkäävät olla kateuden kohteena. Siksi joku nero keksi instagramin. Siellä voi hyvällä omallatunnolla rehvastella ja toivoa muiden tuntevan kateuden piston. Ihminen nyt vaan on sellainen että se haluaa olla Jotain, sellainen jollainen muut haluaisivat olla. Oman elämänsä ihmenainen/mies.
En minun tavoitteena ole saada ketään kateelliseksi ja tuskin saisinkaan vaikka yrittäisin. Liityin Instagramiin kertoakseni kuvilla mitä olen puuhaillut. Facebookia en jaksa enää päivittää. Kuvat ovat helpompia. Viimeisin kuvani on sellainen, missä kissani katsoo youtubesta kissavideoita. Sillä nyt tuskin saa ketään kateelliseksi. Kissani on kyllä oikein komea, mutta tuskin siltikään.
Niinhän se on, että kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa.
Itse haluaisin vähän rikkoa kaavaa ja luoda hyväntuulisen ja persoonallisen, ei-kadehdittavan instatilin, mutta harmikseni olen huomannut, että elämäni ei ole niin värikästä, että saisin julkaisukelpoisia tilanneotoksia ihan sattumalta. Sitäpaitsi, ei ketään oikeasti kiinnosta toisten arki silloin kun siinä ei mitään erikoista tapahdu. (Ja se pelkkien erikoisten tapahtumien kuvaaminen taas sitten tulkitaan huomion kerjäämiseksi ja rehvasteluksi.) En siis julkaise mitään.
Oikeassa olet. Oletko joskus nähnyt että joku lisää kuvan jostain vatsataudista tai muusta ikävästä.
Miten niin lisäilevät? Eihän koko instagramia ole, jolleivat ihmiset laita sinne kuvia. Jos ihmisellä on instatili, eikä hän "lisäile" sinne kuvia, niin eihän sillä ole mitään virkaa.
Jonkunlainen kiero (heikko?) luonne kait se on oltava, jos instagrammista pitää mielestä pahoittaa. Löytyy niitäkin, jotka aidosti ovat jostain asiasta onnellisia, siinä onnen huumassa on vaikean ajatella, että tuleekohan joku kateelliseksi.
Lapsikuvat on hyvä esimerkki
Myös kuvia jaetaan kun halutaan jakaa tietoa (ruokakuvat ravintolassa)
Olet siis vihdoinkin käsittänyt sosiaalisenmedian idean.
Vierailija kirjoitti:
..Sitäpaitsi, ei ketään oikeasti kiinnosta toisten arki silloin kun siinä ei mitään erikoista tapahdu..
Olet väärässä, minua kiinnostaa mitä kavereilleni tapahtuu juuri siellä arjessa. Arkeaankin kuvaavat niin itselleen ominaisella tavalla. Selfiet oli mun kuvavirrassa vähemmistönä, mistähän mahtoi johtua.
Toisaalta kun vielä käytin instagramia, en seurannut ketä tahansa. Listalleni jos otin niin kyseessä todella oli joku jonka haluan kuuluvan elämääni.
Joillain ihmisillä varmasti joo. Toisaalta instagramissa on myös kätevä jakaa onnistuneita kuvia, omia käsitöitä ym. ilman mitään pätemisen tarvetta varsinaisesti, vaan ihan että on joku paikka minne laittaa. Harrastan valokuvausta ja tykkään laittaa kuvia instaan, enkä ainakaan tietoisesti mieti mitään kateuspointtia, enemmän se on mulle vain valokuva- ja käsityöpäiväkirja. Elämäni on noin muuten niin tylsää, että vaikea sillä olisi ketään kateelliseksi tehdä, kun ei ole varaa matkustella eikä kiinnostusta käydä trendikkäissä kahviloissa ja tapahtumissa ym… Et niinku ei meillä kaikilla ole se kateus-motiivi ensimmäisenä mielessä :)
Jos sä seuraavaks koitat tiivistää otsikkoa vaikka se kännyllä surffatessa onkin miltei ylivoimaise vaikeaa? Yritä edes.