Minkä ikäisenä aloitte laittamaan ruokaa?
Minkä ikäisenä aloitte tehdä ensimmäisiä ruokianne itse?
Tein ensimmäiset ruoat 6 v. olivat erilaisia puuroja ja vellejä. Niitä oli kiva keitellä.
Kommentit (26)
Joskus 12v aloin tehdä munakkaita, 14v spagettia helpoilla kastikkeilla, 16-17v aloin tehdä ihan kunnon aterioita ja leipoa
Puuroa silti tein ekaa kertaa vasta viime joulukuussa, 22-vuotiaana
7-8 ikäisenä jotain salaatintapaisia. Alta kymmenen munakkaita itselle aamupalaksi. Ylä-astella jo oikeita ruokia. 18-kesäisenä muutin omilleni ja sitten sitä hellaa on huudatettukin...
10-vuotiaana kanaa ja riisiä, äiti oli sairaana eikä pystynyt ruokaa laittamaan.
Yläasteikäisenä.
Muistan kun samassa rapussa asuva tyttö paistoi jauhelihapihvejä eka-tokaluokkalaisena ja se oli minusta tosi siistiä, sitä halusin kokeilla itsekin kotona.
Mutta en kyllä hirveästi mitään osannut tehdä silloin kun 7 luokalla alkoivat köksäntunnit.
Sen jälkeen sitten teinkin kyllä ihan aktiivisesti.
Olin au pairina heti lukion jälkeen ja siellä jouduin jonkin verran tekemään ruokaa, vaikka se ei varsinaisesti ollutkaan minun vastuullani. Sitten muutinkin opiskelemaan toiseen kaupunkiin ja ruoanlaitosta tuli ihan päivittäistä rutiinia.
Varmaan puuroa keitin itselleni teini-ikäisenäkin mutta ekat kokkailut 19-vuotiaana kun muutin omaan asuntoon. Siellä oli oma rauha harjoitella ja testailla uusia reseptejä.
19v! Mun äiti oli armoitettu ruuanlaittaja ja isä erittäin taitava myös. Mun ei kotona tarvinnut koskaan olla keittiössä joten vasta kun lähdin kotoa pois.
Sittemmin olen kyllä oppinut erinomaiseksi ruuanlaittajaksi, on varmaan geeneissä. Omat lapset on olleet keittiössä apuna 2-3v lähtien ja odotan jo innolla että pieni lapsenlapseni tulee siihen ikään! Leipomisesta aloitetaan ja ruuan pilkkomisista. Hellan ääressä sitten kouluikäisenä lettuja ja munakasta, siitä se lähtee.
Geenit jatkaa kulkuaan ja nyt 2 lapsista on ravitsemusalalla ja hoitavat lisäksi omaa cateringia.
Miehen tilanne oli vielä hullumpi; hän on täysin eineksillä kasvatettu joten osasi kyllä lämmittää lättypizzan ja ostaa mäkkäriä kun tavattiin (ja keittää ravut:D) mutta ei ollut koskaan tehnyt tai maistanut kotiruokaa 30v:nä!!!! Hänestäkin on kuoriutunut reilussa 20 vuodessa todellinen gurmandi ja ruuanlaittaja.
10-11-vuotiaana aina arkisin koko perheelle päivällinen (ihan omasta halusta). Muistan ainakin sen, että seiskaluokan köksän tunneille mentäessä osasin jo kaiken, kun rutiininomaisesti kokkailin joka päivä.
Noin 16-vuotiaana, kun äiti lopetti toisen lämpimän ruuan tekemisen päivittäin. Ja tietty kunnolla vasta muuttaessani pois kotoa noin 2-kymppisenä.
Aika nuorena. Ei oikein aina muuten saanu ruokaa jos äiti oli kännireissuilla.
Aloin auttaa kotona joskus 10-vuotiaana, mutta oikeasti aloin tehdä ruokaa alusta lähtien itse vasta lukion jälkeen. Seiskalla kun oli köksää ope luuli että kokkaan paljonkin kun sujui niin hyvin :D
Muistan kun soitin mummolle ekaluokkalaisena ja kysyin ruskean kastikkeen teko-ohjetta. Siitä lähtien kokkaillut jotain. Perheelle teen päivittäin ruokaa edelleen.
Yläasteella kun kotitaloustunnit alkoivat.
Isäni oli vallannut keittiön siihen asti, ja me lapset saimme vain leipoa.
Omien lasteni olen antanut laittaa ruokaa niin nuorena kuin ovat halunneet. Sylistä on saanut hämmentää puuroa, ja 2v voi sekoitella jauhelihaa..
Nyt 12v osaa laittaa ruokaa ja on kiinnostunut aiheesta. Pienin 7v osaa keittää makaroonia, nakkeja, tehdä munakasta.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni yläasteella 15-vuotiaana.
Eikö teillä alkanut kotitalouden opetus 13-vuotiaana?
Taisin olla 9-10-vuotias kun opettelin keittämään makaroonia, jota söin koulun jälkeen ketsupin kanssa. Siinä 11-12-vuotiaana opettelen tekemään jauhelihakastiketta sen kaveriksi. Päivittäisen ruuanlaiton aloitin 13-vuotiaana. Olin kasvissyöjä, joten tein kaikki ruokani itse.
Varmaan köksän innoittamana tuli jotain pientä tehtyä yläasteikäisenä. Kunnolla aloitin vasta, kun muutin omilleni 19-vuotiaana - kun oli pakko. Silloinkin tekeminen oli tooodella vaatimatonta. Lasten myötä oli sitten pakko opetella enemmän ruoanlaittoa. Onneksi mun mies tykkää kokkailla ja on paljon parempi siinä kuin minä.
Joskus yläasteella varmaan. Ala-asteikäisenä leivottiin kokkaamisesta innostuneen kaverin kanssa jotain kaakao-sokeri-kaurahiutalemössöjä, hän osasi kyllä tehdä ihan oikeastikin ruokaa, mutta oli innostunut myös makeiden sörsseleiden teosta.
Itselläni ei ollut mitään suurempaa innostusta ruuanlaittoon, mutta kotityönä se voitti pikkusisarusten kanssa ulkona olemisen ainakin silloin tällöin.
Jotain 10 v ranskalaisia ja makkaraa uuniin ja sitä rataa.