Kuinka monta kirjaa luet vuosittain keskimäärin?
Tietokirjoista luen tavallisesti osiot jotka kiinnostavat. Muuten jos teos on koukuttava, luen sen alusta loppuun.
Kommentit (33)
Olen mielialalukija.
Opiskelen ja luen siihen liittyvää materiaalia. Tuo saa minut usein siihen harhaluuloon etten kaipaa muuta luettavaa.
Joskus kuitenkin eksyn kirjastoon vailla tiedonhakutarkoitusta.
Luen päivässä kaksi kirjaa ja lupaan itselleni, että teen sen useammin. :)
Luen ehkä parisataa kirjaa vuodessa. Kirja kestää 1-3 päivää. Luen montaa kirjaa yhtäaikaa, ja samoja kirjoja uudelleen ja uudelleen. Olen viisikymppinen, enkä muista koska olisi ollut päivä, jolloin en olisi lukenut yhtään. Luen kaunokirjallisuutta, runoutta, ja joskus harvoin elämäkertoja. Tietokirjoista luen matkakertomuksia, päiväkirjoja ja kirjeitä, meditaatio-oppaita ja henkistä kasvua koskevia kirjoja, sekä tietoa buddhalaisuuden eri muodoista.
Mutta kuinka moni kirjoittaa itse?
Veikkaan, että 30-40 kirjaa ja opiskelumateriaalit päälle. Dekkareita, viihdettä, välillä jotain aavistuksen tasokkaampaa. Välillä tulee puuska, että menee viikossa useampi, välillä tulee jopa reilun parin viikon breikki ilman kirjaa. Sitten alkaa jo ahdistaa.
Minä luen 50 kirjaa vuodessa. Pidän kirjaa lukemistani kirjoista (ja monista muista asioista esim. elokuvista). Luen historiallisia elämänkertoja, dystopioita, sarjakuvia, fantasiaa jne.
Keskittyminen on välillä hieman haastavaa, koska ehdin lukea vain illalla ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Tasan tarkkaan 0- kirjaa.
Huomaa kyllä ettet lue kirjoja kun kieliopin perusteetkin ovat ihan hukassa. Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka moni kirjoittaa itse?
Olen kirjoittanut 12-vuotiaasta lähtien mieluummin itse kuin lukenut muiden tekstejä. Nyt menee 30/70 lukemisen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasan tarkkaan 0- kirjaa.
Ja sen huomaa jo noinkin yksinkertaisesta lauseesta.
Sinäkö sitten (oletettavasti paljon kirjoja lukevana) olet jotenkin sivistynyt ja hyvä ihminen, vaikket osaa kommentoida toiselle mitenkään muuten kuin pilkaten?
Olisit voinut sanoa jotain kannustavaa lukemisen puolesta. Tuskin tuolle vastaamallesi ihmiselle tulee mieleen tarttua kirjaan ainakaan sinun ansiostasi.
Ehkä n.100, joskus menee kirja päivässä, toisinaan luen yhtä kirjaa viikon verran. Luen kevyttä hömppää.. olen koko ikäni ollut kirjaston suurkuluttaja ja vakio-asiakas.
Varmaan kirja per viikko, noin keskimäärin.
Luen käytännössä joka ikinen ilta kirjaa. Tästä on muodostunut vähän hankalakin tapa, kun joskus täytyy jossain jakaa vaikka hotellihuone kaverin kanssa ja mulle on tosi hankalaa nukahtaa lukematta. Samoin kotona mies nukahtaa paljon aikaisemmin ja ärsyyntyy valosta. Onneksi nykyisin on kännyköissä hyvä taskulamppu. Sen kun virittelee puoleksi tyynyn alle, niin tulee vaan ihan suora valo siihen kirjan sivuun eikä häiritse kanssanukkujaa :)
Luen lähinnä dekkareita ja muuta melko kevyttä kaunokirjallisuutta. Ehkä juuri siksi, että lukeminen on mulle toi jokailtainen "aivot narikkaan" -rutiini. Nyt vanhempana olen kyllä innostunut historiallisista romaaneista ja elämäkerroistakin. Asuimme muutaman vuoden ulkomailla ja luen paljon myös sen maan historiaan ja kulttuuriin liittyvää faktaa ja fiktiota.
Ja sen huomaa jo noinkin yksinkertaisesta lauseesta.