Herpeksen kanssa synnyttäneet
Onko kellään kokemusta? Onko ollut aktiivinen synnytyksen aikana? Puhun siis genitaaliherpeksestä :/ Mulla ollut estolääkitys päällä nyt viimeisen kuuakuden mutta nyt tuntuu että taas on tulossa (oireiden perusteella). Ja synnytys lähestyy. Otetaanko mitään näytettä että onko aktiivinen tms? Vai mitä tapahtuu?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
onko pakko olla semmonen jakorasia? nyt kärsit.
25-30 % kantaa genitaalialueen herpestä, monella oireettomana. Ja nykyisin varsin iso osa on huuliherpestyyppiä, ihan siltä omalta mieheltä saatu suuseksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko pakko olla semmonen jakorasia? nyt kärsit.
25-30 % kantaa genitaalialueen herpestä, monella oireettomana. Ja nykyisin varsin iso osa on huuliherpestyyppiä, ihan siltä omalta mieheltä saatu suuseksissä.
Juuri näin. :) itse saanut omalta mieheltä ja on huuliherpeksestä lähtösin, mutta kun on tarttunut genitaalialueelle niin se on genitaaliherpes riippumatta siitä onko 1 vai 2 tyyppiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi pitkää parisuhdetta takana ja nykyinen mieheni kantoi herpestä tietämättään, oireettomana. Häneltä sen sain. Kondomia tuskin käytetään kun lasta yritetään? Sille joka kyseli miksei kortsua käytetä ettei saada sukupuolitautia.
Minulla oli estolääkitys ja se toimi, alakautta synnytin. Herpes esiintyy ainoastaan alkuraskaudessa minulla 1-2 kertaa. Nyt tässä toisessakin ja otan taas estolääkityksen.
Ihana kuulla hyviä kokemuksia.:) Saiko vauva synnyttyään jonkun rokotteen tms tai tarkkailtiinko vauvaa eritavalla kuin "normaalia" vauvaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ne vastuuttomat pikkutytöt täällä marisee? Olisiko kannattanut huolehtia siitä omasta ehkäisystä vaikkapa elmukelmulla eikä vain luottaa miehen kondomiin. Kun ottaa sen patukan sinne pimppiin niin siitä voi katsokaas tulla sukupuolitauti
Tartunnan voi myös saada suuseksin kautta. Itse sain poikaystävältä kun hän antoi minulle suuseksiä. Hänellä on elämänsä aikana ollut vain yksi rakkula huulessa nuorena poikana, ja sen jälkeen kantanut virusta täysin oireettomana. Herpes voi tarttua genitaalialueelle suusta ilman aktiivisia rakkuloita, sillä virus voi esiintyä suun ihosoluissakin (viral shedding), eikä kaikki tartuttajat ole edes ikinä saaneet huulirakkulaa vaan ovat oireettomia kantajia. Ja kun sukupuolitauteja testattaessa herpestä ei lueta mukaan ellei sitä osaa erikseen pyytää, joten "puhtaat paperit" saanut testeissä käynyt voi silti kantaa tietämättään herpesvirusta.
Eli kannattaa kaikkien miesten ja naisten muistaa, että jos et halua riskeerata genitaaliherpestä, niin älä enää koskaan vastaanota suuseksiä keneltäkään :)
(Tai sitten voi vaan tajuta ettei herpes ole maailmanloppu vaan hyvin harmiton ihosairaus)
Lähinnä kaipaisin kokemuksia niiltä joilla on ollut aktiivinen herpes synnytyksen käynnistyessä. Että mitä sitten on tehty, suoraan sektio vai miten. Ei-aktiivisessa vaiheessa ei tehdä luultavasti mitään, sen tiedän, mutta pelottaa että nyt kun on aktiivinen niin mun tuurilla synnytys käynnistyy minä hetkenä hyvänsä :/
Ap
Onko sinulla ap suoraa numeroa sinne synnytyssairaalaan?
Soita ja kysy, nyt. Rauhoittaa mieltäsi kun tiedät mitä odottaa. :-)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla ap suoraa numeroa sinne synnytyssairaalaan?
Soita ja kysy, nyt. Rauhoittaa mieltäsi kun tiedät mitä odottaa. :-)
Sanottiin vain että katsotaan tilanne sitten kunhan tulen synnyttämään, vaikea kuulemma puhelimessa mitään sanoa näkemättä. Minkä ymmärrän.
Lähinnä nyt kaipaisin kokemuksia sillä tuntuu että tää stressi tappaa mut kohta :(
Ap
Ei ne yleensä panikoi noiden vanhojen herpesten kanssa koska tartuntariski sikiöön on silloin hyvin pieni, vaikka olisi aktiivisenakin. Neonataaliherpeksiä esiintyy melkein pelkästään heillä joiden äiti on sanut primaaritartunnan vasta raskauden aikana.
Aktiivinen genitaaliherpes synnytyksen käynnistyessä =sektio. Ei väliä onko primääri vai uusiutuva , vastasyntyneillä hengenvaarallinen! Jos aktiivinen herpes ja lapsillesi menee +sektio.
Eli ei ole todellakaan harmiton ihosairaus vastasyntyneille!!
Jos olet oireeton kantaja ei hätää ja voi synnyttää alakautta, ei tartu siinä! Kuten ei muutenkaan pelkästä kantajuudesta😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin sektio herpeksen takia "varmuuden vuoksi".
Oliko herpes aktiivinen siis synnytyksen alkaessa? Vai päätettiknkö sekiosta jo ennen synnytystä?
Mua mietityttää lähinnä se, että ottavatko sitten sairaalassa synnytyksen jo alkaessa näytettä että onko aktiivinen jne vai ehtiikö siinä? Apua :(
Ap
Sektiosta päätettiin hyvissä ajoin ennen synnytystä. Tämä oli 1982, aikaa siis on kulunut paljon ja herpeksestä on saatu paljon lisää tietoa sitten noiden aikojen.
Kiitos kaikille :)
Onko vielä muita jolla kokemusta herpeksestä ja synnyttämisestä?
Ap
Minulla on kaksi pitkää parisuhdetta takana ja nykyinen mieheni kantoi herpestä tietämättään, oireettomana. Häneltä sen sain. Kondomia tuskin käytetään kun lasta yritetään? Sille joka kyseli miksei kortsua käytetä ettei saada sukupuolitautia.
Minulla oli estolääkitys ja se toimi, alakautta synnytin. Herpes esiintyy ainoastaan alkuraskaudessa minulla 1-2 kertaa. Nyt tässä toisessakin ja otan taas estolääkityksen.