Kovat menkkakivut keskellä kiertoa?
Nopea kertaus tarinastamme: vauvalle annettu lupa tulla 2/06. Heti ekasta kierrosta tärppäsi, mutta meni kesken rv4+5. 10.3 siis alkoi vuoto jatkui siitä melkein 2vkoa. Normikiertoni on pituudeltaan 26-29pvää. Käytössä on persona-ehkäisytietokone, jota siis käytämme kylläkin " päinvastaiseen tarkoitukseen" .
Kp13&14 näytti persona ovulaatiota ja olin ihan innoissani (heti ekassa kierrosta keskenmenon jälkeen jo ovuloin!). Olen aina myöskin tuntenut ovulaationi, tälläkin kertaa jopa tunsin sen munasolun irtoavan vasemmalta puolelta. Oviskivut ovat lähes yhtä voimakkaita kun menkkakivut (ja ne vasta voimakkaita ovatkin!) mutta kestävät normaalisti vain sen 1-2pvää, eivät sen enempää. Viime kierrosta josta raskaaksi siis tulin, " oviskivut" kestivät kp12-kp31 (jolloin vuoto sitten alkoikin).
Eilen myöhään illalla (eli kp15) minulla alkoi mahaa juilia ikävästi (tuntui välillä repäisykivuilta), sellaista kovaa menkkamaista jomottavaa kipua (mutta tuntui 10 x pahemmalta kuin tavalliset menkkakivutkaan!). Sattui niin lujaa että oksetti ja pyörrytti, soyhvasta ei pystynyt nousemaan ylös kun olisi taju siitä kivusta lähtenyt. Kun oli paikallaan ja likisti jyväpussia vatsalla kivut olivat vähän vähäisempiä. Unikaan ei yöllä tullut kipujen takia vaikka yksi panadol vähän niitä helpottikin. Vatsani oli jättimäinen ja turvoksissa, liikkuminen satutti kaikkein eniten. Aamulla herätessäni kipu oli jo hellittänyt, enää vihloi kävellessä tai muuten liikkuessa, paikallaan ei kipua lainkaan. Vaan vielä mitä, muutaman tunnin kuluttua kivut jälleen kovenivat (ja olen vain joutunut makaamaan sängyssä lukemassa Stephen Kingin kirjoja kun ei mitään pysty tekemään). Onko kellekkään tapahtunut mitään vastaavaa? Alkoivat olla jo aika pelottavan kovia nämä kivut, mutta kun koviin kipuihin olen tottunut menkkojenkin aikaan niin ajattelin nyt odotella ja katsoa seuraavat päivät. Onkohan jokin pahemminkin vialla? Gynekologisessa tutkimuksessa ei ole huomattu mitään poikkeavaa, paitsi että kohtu on hitusen verran vasemmalle kallellaan.
Kommentit (12)
oviskivut alkoivat jo kp13 (ja vielä lievinä kp14). Silloin kun personakin näytti ovulaation tapahtuvan. Se " normaali" kipu on sellaista tavallista menkkakipumaista, mutta jonka kanssa pystyy elämään. Voi syödä ja kävellä ja vaikkapa hyppiä ihan normaalisti. Se ei myöskään ole päällä 24/7 vaan ns. aaltoilevasti, välillä enemmän, välillä vähemmän ja välillä ei ollenkaan.
Tämä (nyt pian 24h yhtä mittaa kestänyt) kipu on jotain mitä en ole koskaan ennen tuntenutkaan, vaikka ovulaatiokipuja minulla on ollut viimeiset 5v. aina oviksen yhteydessä.
Hmmm... hankala sanoa. Mutta jos ovulaatio oli kp13-14, niin kp 15 olisi keltarauhasen aikaa joka voi myös oireilla. Aika kovat nuo oireet kyllä kuulostavat olevan. Ovulaation yhteydessä nestettä pääsee vapaaseen vatsaonteloon, joka voi tuntua voimakkaana ärsytyksenä. Toivotaan, että kipusi viittaisi johonkin hedelmöittymiseen :) Eihän sulla mikään muu syy voi olla esim. umppari? Virtsis? Suolistoperäinen syy?
kummalla puolella kipu tuntuu? kirveleekö pissatessa? Onko ripulia/ummella? Gynekologista poikkeavaa vuotoa?
mutta kun tosiaan niin lujaa sattuu ni ei ihan uskalla sulkea muitakaan vaihtoehtoja poies. Kipu on nimenomaan samantapaista kun menkkojen aikaan, eli ei normaalia vatsakipua (kuten mahataudissa/kovassa nälässä/krapulassa tms.). Sitä on vähän hankalaa paikoittaa, se tuntuu alavatsalla lujaa, mutta ehkä hiukan enempi vasemmanpuoleisesti. Virtsis minulla on kertaalleen ollut, eikä nyt ole samanlaista kirvelyä. Pissaaminen kyllä " tuntuu" , aiheuttaa sellaista painetta siihen kipuun lisäksi, ei mitenkään erityisen epämiellyttävästi mutta tuntuu joka tapauksessa. Vähän hankala selittää... Vatsa on kyllä ollut sekaisin nyt vielä kaiken muun hyvän lisäksi, mutta samoin se on yleensä aina oviksen/menkkojen aikaan. Eikä ole muuta vuotoa kun normaalia valko-sellaista.
Tulikohan nyt selitettyä tarpeeksi sekavasti? :)
että kipua on (menkkakipujen tapaan) myös alaselässä, jota kylläkin hierominen hiukan helpotti.
Hmmm. Toivotaan että helpottaa. Voipi olla monesta johtuvaa tietenkin, mutta ovulaatioon yhdistäisin ensisijaisesti, kun tiedät sen olleen. Kiinnittyminenkään se ei ihan vielä sopisi olemaan, vasta muutaman pvän kuluttua. No, seuraile tilannetta ja jos pahenee niin käy lääkärillä. Tämä sellainen ei osaa auttaa kaukaa-käsin :)
kuitenkin kovasti :) Eiköhän tässä siis uskalleta odotella ainakin jonkin aikaa, että josko helpottaisi. Ovulaatioon liittyväksi ajattelin minäkin, kummastuttaa vaan kun ei koskaan aiemmin ole tuollaista ollut. Olen kuitenkin aikas herkkä tommosille omassa kehossa tapahtuville jutuille, joten voihan olla että hormonit ei vielä ole ihan tasapainossa sen keskenmenon jälkeen, onkin irronnut 2 munasolua tms. että tuntunut " erilaiselta kun yleensä" .
Lekurille sitten jollei olo tästä muutaman päivän sisään parane, onneksi on vapaapäivä vielä maanantainakin ettei tälläisessä olossa tarvi lähteä mihinkään kituuttamaan (mikäli silloin vielä samalta tuntuu).
Itselläni on samanlaista kipua kp15-16/28 aikana. Siis limaa alkaa tulla jo kp10 ja kohdunkaulassa on " aristusta" aina muutaman päivän siinä oviksen paikkeilla. Sitten alkaa tuo julmettu kipu, mulla yleensä vähän oikealla tuntuu samalla sellanen aristava pieni kohta samalla. Gynis epäili siinä kohtaan olevan munasarjan. Jotenkin sen kivun kaa pystyy elämään, itse otan aina Buranaa.
Mulla se kipu loppuu sitten " kuin seinään" . Kestää tosin vain sen 6-10tuntia...alkaa paikat samalla kuivua. Miettinyt olen minäkin mistä mahtaa johtua. Keltarauhaseen se kaiketi liittyy.
etten ole ainoa! Miten se keltaruahanen siis tuollaista voi aiheuttaa, osaisiko joku minulle selittää? Tämä on nyt tosiaan kohta kestänyt sen 24h ja kohta alkaa huolestuttaa, että tässä on jostain vakavastakin kysymys :( Onko sinullakin niin, että kipu kovenee liikkuessa ja hellittää paikallaan ollessa? Voisikohan joku umpisuoli-ongelmakin tuntua tuollaiselta menkkakipumaiselta?
Itselläni siis kipu helpottaa, kun ottaa lääkettä ja lepää. Liikkuminen ja etenkin hyppely sattuu! Tosiaan kävin gynekologilla ultraamassa munasarjat, harmillisesti kierto oli sillon jo lopuillaan. Munasarjoista toinen oli oikein " siisti" ja toisesta löytyi normaali keltarauhanen. Gynis totesi vaan kivun johtuneen siitä. En älynnyt kysellä enempiä. Itselleni oli myös uutta, että lämmön noustessa sen puoli astetta munasolu ois kuulemma jo irronnut. Eli " myöhästä" puuhailla lastenteko mielessä. Munasolu on yleensä vaan sen 6tuntia hedelmöittymiskykyinen. Yksilöllistä sekin varmaan.
Tulipa mieleen, että onko sulla kohdunulkop.raskaus suljettu pois? Taikka voisko olla munasarjakystä? Sitä itse joskus oon miettinyt kipujen syyksi.
kohdunulkopuolista suljettu pois vaihtoehdoista, mutta oireilisiko se jo 2-3 päivää oviksen jälkeen? Munasarjakystia on tosiaan omalla äidilläni todettu, minulla ei ainakaan ole aiemmin missään huomattu. Nämä kivut on nyt ihan uusi juttu, ei ole koskaan aikaisemmin tälläistä ollut.
siltä että sulla on ovulaatio.