Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Superlihava lentokoneeseen

Vierailija
02.05.2017 |

Ja tiedän että tulee laihduta läski-kommentteja nyt , mutta kuiteskin.

Painan melkein 200kg, ja pituuttakin on yli 179cm. Nyt kuitenkin pitäisin mennä elämän ekaa kertaa lentokoneeseen. Onko mitään mahdollisuuksia että edes mahtuu koneeseen? Kaksi paikkaa ostan tietenkin, mukavampaa itselle ja muille. Jatkopalan tarviin turvavyöhön tai joka kaksi. Mutta, kuinkahan lento mahtaa sujua näin isolta ihmiseltä?

Ja ei niitä haukkumaviestejä jookos. Tiedän kaiken jo. Englantiin olen menossa finnairilla.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Tuolta näkee joka konetyypin (Finnair) istuinkartat.

näyttäisi että lontooseen lennetään a359-tyypilla jonka istuinkartta on tässä:

https://www.seatguru.com/airlines/Finnair/Finnair_Airbus_A350-900.php

itse tähtäisin riville 41

A350:ssä paras vaihtoehto tietysti olisi business-luokan paikat, joissa ei ole vierekkäisiä istuimia.

Finnair lentää Lontooseen kyllä myös A320:llä, ja vain osa lennoista on A350:llä. A320:n business-luokan istuimet ovat samanlaiset kuin turistipuolella, mutta istuinväli on isompi ja keskipaikat jätetään tyhjiksi. Istuimia siinä on siis rivillä 3+3 koko koneessa.

Vierailija
42/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mahdollista, pyydä paikka hätäuloskäytävän kohdalle. Siinä on enemmän jalka- ja mahatilaa ja pöytäsysteemikin on muistaakseni eri kun edessä ei ole penkkejä vaan seinä.

Hätäuloskäyntien läheisyydessä istuvilta vaaditaan kuntoa ja kykyä avustaa koneen evakuoinnissa esim. hätälaskussa ym. tilanteessa, joten suosittelen varaamaan paikat muualta. Jos lentokentällä katsovat että et täytä hätäuloskäyntipaikan kriteerejä niin paikat tullaan todennäköisesti vaihtamaan. Tämä vain ystävällisenä vinkkinä jotta saat varmasti sinulle sopivat paikat eikä niitä tarvitse myöhemmin vaihdella. T. Lähtöselvitysvirkailija

Okei. Yksi 195cm/130 kg tuttuni aina istuu hätäuloskäytävän vieressä joten kuvittelin että siihen pannaan isot ihmiset. :) Myös sylilapsen kanssa matkustavien olen nähnyt siinä istuvan, niille annettiin sellainen seinään kiinnitettävä kaukalo vauvalle. Siis siinä hätäuloskäytävärivissä, keskipenkeillä, ei ihan oven edessä.

Siinä hätäuloskäytävän kohdalla on enemmän jalkatilaa, joten se on erinomainen istumapaikka 195 cm pitkälle. Mutta valitettavasti niillä paikoilla ei voi istua, jos tarvitsee jatkeen turvavyöhön. Vähän outo sääntö, mutta sitä pitää noudattaa.

Hätäuloskäyntipaikkoja ovat vain ne oven vieressä olevat 2-3 paikkaa. Laajarunkokoneissa on kaksi käytävää ja niiden välissä ne "keskipenkit", jotka eivät ole hätäuloskäyntipaikkoja. Niissä voi matkustaa myös sylilapsen kanssa. :)

Tuo "outo sääntö" johtuu siitä, että hätäuloskäyntipaikalla istuvan pitää olla normaalisti liikuntakykyinen ja kyetä kommunikoimaan ongelmitta henkilökunnan kanssa. Eittäin ylipainoinen henkilö ei todennäköisesti kykene ripeisiin liikkeisiin eikä avustustoimiin konetta evakuoitaessa. Siksi sellaista ei istuteta hätäuloskäynnin eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinne vessaankin mahtuu. Itse olin koneessa kun painoa oli 94kg ja pituutta 164cm. Raskaanakin olin, tosin ihan alussa, mutta vatsa turvoksissa.

Se tarjotinkin mahtui ihan ongelmitta eteen.

Mutta sinulla on sen verran lyhyt lento ettei sitä tarjotinpöytää varmaan edes tarvitse avata?

Ja kaksi paikkaa on hyvä niin ei tule ahdasta itselle eikä vieruskaverille.

Jaloille on vähän tilaa. Oletko varannut paikat etukäteen koneesta? Kannattaa ottaa paikka edestä tai keskeltä. Siellä on kai enemmän jalkatilaa.

94 kg on kyllä ihan eri asia kuin 200 kg. Kokoa on silloin kaksi kertaa enemmän.

On toki minua isompi.

Mutta ajattelin että on kuitenkin 180cm pitkäkin eli parikymmentä senttiä pidempi.

Itse mahduin ihan helposti sinne vessaan niin ajattelin sillä että kyllä sinne vessaan minuakin isompi mahtuu.

Nyt painan 104kg (olen viimeisillään raskaana) ja uskoisin edelleen mahtuvani sinne vessaan yhtä hyvin.

Vierailija
44/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinne vessaankin mahtuu. Itse olin koneessa kun painoa oli 94kg ja pituutta 164cm. Raskaanakin olin, tosin ihan alussa, mutta vatsa turvoksissa.

Mutta sinulla on sen verran lyhyt lento ettei sitä tarjotinpöytää varmaan edes tarvitse avata?

Jaloille on vähän tilaa. Oletko varannut paikat etukäteen koneesta? Kannattaa ottaa paikka edestä tai keskeltä. Siellä on kai enemmän jalkatilaa.

Niitä siiven varauloskäyntien kohdalla olevia isomman jalkatilan paikkoja ei myydä ylipainoisille.

Vierailija
45/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höps, nyt lopetat murehtimisen ja jännittämisen! Lentäminen on kaikkien oikeus, ja kentillä on henkilöstöä myös sitä varten, että tarvittaessa matkustajat, joilla on joku rajoite, avustetaan. Tarvittaessa matkustaja pukataan vaikka pyörätuolilla koneeseen ja nostetaan istuimelle, eikä siinäkään ole mitään erityistä ja outoa.

Jos sulla on jotain ongelmia tai kysyttävää lennon aikana, voit kysyä neuvoa matkustamohenkilökunnalta. He auttavat varmasti mielellään.

Lennän itse usein ja olen ollut Finnairin koneessa todistamassa tilanteita, joissa matkustaja ei kirjaimellisesti ole mahtunut penkkiin. Aina on nämäkin tilanteet hoidettu tyylikkäästi ja kaikki ovat päässeet ehjänä perillä. Jos aiot ostaa kaksi paikkaa, kannattaa myös kysyä asiaa asiakaspalvelusta. Monella firmalla toisesta istuimesta tarvitsee maksaa vain siinä tapauksessa, että kone myydään täyteen. Ts. jos lennolla on vapaita paikkoja saa isokokoinen matkustaja toisen istuimen käyttöönsä veloituksetta.

Oikein mukavaa matkaa!

Tuota avustuspalvelua tosiaan voivat käyttää muutkin kuin invalidit, esim. henkilöt jotka ovat lentämässä ensimmäistä kertaa ja jännittävät lentokentällä selviytymistä. Alla olevassa linkissä on lisäinfoa ja yhteystiedot, jos koet tarvetta. Kaverini tekee tuota työkseen, siellä on mukavaa ja avuliasta porukkaa, he tulevat tarvittaessa aulassa vastaan ja kuljettavat portille :)

https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/before-the-flight/sp…

Vierailija
46/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

94 kg on kyllä ihan eri asia kuin 200 kg. Kokoa on silloin kaksi kertaa enemmän.

On toki minua isompi.

Mutta ajattelin että on kuitenkin 180cm pitkäkin eli parikymmentä senttiä pidempi.

Itse mahduin ihan helposti sinne vessaan niin ajattelin sillä että kyllä sinne vessaan minuakin isompi mahtuu.

Nyt painan 104kg (olen viimeisillään raskaana) ja uskoisin edelleen mahtuvani sinne vessaan yhtä hyvin.

Ajattelepa siltä kannalta, että mahtuisiko sinne vessaan kanssasi samaan aikaan toinen satakiloinen henkilö.

Vierailija
47/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä juttu nyt ollut selvä jo kauan sitten. Ap kävi jo kiittämässä.

Vierailija
48/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentääkö Finski laajarungoilla Lontooseen?

Vierailija
49/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toki minua isompi.

Eihän se pituus ole ongelma, vaan leveys. 200-kiloisessa on massaa kaksi kertaa niin paljon kuin sinussa. Melkein sama siis kuin että penkkiisi tai sinne vessanpöntölle tulee istumaan itsesi lisäksi toinen samankokoinen.

Vierailija
50/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä siiven varauloskäyntien kohdalla olevia isomman jalkatilan paikkoja ei myydä ylipainoisille.

Miksi ihmiset keksii tämmöstä itse? Olen ylipainoinen ja istun usein exit paikoilla. Ei ylipaino ole este vaan se jos ei pääse liikkumaan kunnolla. Ihme ja kumma, ylipainosta huolimatta osaan liikkua ihan normaalisti.

Vierailija
51/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentääkö Finski laajarungoilla Lontooseen?

Lentää sekä A320:llä että A350:llä kuten edellä kerrottin.

Vierailija
52/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset keksii tämmöstä itse? Olen ylipainoinen ja istun usein exit paikoilla. Ei ylipaino ole este vaan se jos ei pääse liikkumaan kunnolla. Ihme ja kumma, ylipainosta huolimatta osaan liikkua ihan normaalisti.

Se riippuu ihan "ylipainoisuuden" määrästä. Jos painoa on 200 kg, niin sellainen ei enää liiku normaalisti ja tilanne on ihan eri kuin jos ylipainoa on 10 kg.

Vierailija
53/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kun että oot tosi huomaavainen kun ostit kaks penkkiä. Oot ihana! Mukavaa reissua sulle. :)

Vierailija
54/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kunnon mätöt ennen lähtöä ja päräyttele kananmunapieruja koko matka samalla röyhtäillen äänekkäästi.

Vierailija
55/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa yhteyttä Finnairiin etukäteen järjestelyistä ja mahdollisesta avustamistarpeesta. Pystytkö kävelemään pitkiäkin matkoja kentällä? Varsinkin Lontoon päässä on usein pitkä matka portilta matkatavarahihnalle ja kentältä ulos. Avustamispalvelu ei ole pelkästään esim. pyörätuolin käyttäjille vaan myös vanhuksille, muuten huonosti liikkuville jne.

Uskon, että hätäuloskäynnin kohdalle et voi istua, mutta jos on muita kahden istuimen rivejä, ne voisivat sopia. Ainakin paikka olisi hyvä olla suht lähellä sisäänkäyntiä. Kannattaa olla ajoissa kentällä vaikka ei tarvitsisi avustuspalveluakaan. Jos mahdollista, ensimmäisten joukossa koneeseen ja viimeisten joukossa pois (kuten esim. liikuntarajoitteiset).

Finnair on luotettava lentoturvallisuuden suhteen ja sinänsä helppo, kun voi kommunikoida suomeksi. En ole kuitenkaan juuri missään saanut yhtä huonoa palvelua (ja on tullut matkustettua liikuntarajoitteisena ympäri maailmaa). Tulin omalla pyörätuolilla lentokoneen ovelle asti kuten aina lentokentästä/yhtiöstä riippumatta. Siinä siirryn kapealle käytävän väliin mahtuvalle tuolille ja oma tuoli viedään koneeseen. Finskin/kentän jengi jätti kuitenkin pyörätuolini Helsinkiin ja tulivat ilmoittamaan siitä vasta kuin oltiin melkein perillä. "Ei viitsitty tulla pilaamaan tunnelmaa aikaisemmin, mutta tiedoksi, että pyörätuolisi on jäänyt Helsinkiin. Yritämme selvittää asiaa." Ei mitään hyvitystä eikä mitään. Jouduimme odottamaan jenkeissä omaa tuolia monta tuntia, kun se lähetettiin perässä toisella lennolla. BA:lla saimme toimimattomasta leffascreenistä johtuen 100 punnan lahjakortit per hlö. Ilman leffoja selviää kyllä, vaikka voi olla tylsää, mutta alaraajahalvaantunut ei ihan kovin pitkälle pötki ilman pyörätuolia. Ja siis tämä oli ihan extreme-esimerkki, mutta muutenkin on tullut huonoa palvelua.

Vierailija
56/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu ihan "ylipainoisuuden" määrästä. Jos painoa on 200 kg, niin sellainen ei enää liiku normaalisti ja tilanne on ihan eri kuin jos ylipainoa on 10 kg.

Kyllä olet aivan oikeassa, edellinen kuitenkin kirjoitti että ylipainoisille ei myydä niitä paikkoja. Ja kirjoitin että minulle on myyty vaikka olen ylipainoinen koska kyse juurikin on liikkuvuudesta.

Vierailija
57/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herran jestas.. melkein 200 kiloa?

Mitä on pitänyt ahdata suuhunsa että loppujen lopuksi painaa ton verran!?

Olis jo aika pysähtyä ja miettiä mitä tapahtuu sun kropalle. Aivan uskonatonta menoa.

Vierailija
58/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höps, nyt lopetat murehtimisen ja jännittämisen! Lentäminen on kaikkien oikeus, ja kentillä on henkilöstöä myös sitä varten, että tarvittaessa matkustajat, joilla on joku rajoite, avustetaan. Tarvittaessa matkustaja pukataan vaikka pyörätuolilla koneeseen ja nostetaan istuimelle, eikä siinäkään ole mitään erityistä ja outoa.

Jos sulla on jotain ongelmia tai kysyttävää lennon aikana, voit kysyä neuvoa matkustamohenkilökunnalta. He auttavat varmasti mielellään.

Lennän itse usein ja olen ollut Finnairin koneessa todistamassa tilanteita, joissa matkustaja ei kirjaimellisesti ole mahtunut penkkiin. Aina on nämäkin tilanteet hoidettu tyylikkäästi ja kaikki ovat päässeet ehjänä perillä. Jos aiot ostaa kaksi paikkaa, kannattaa myös kysyä asiaa asiakaspalvelusta. Monella firmalla toisesta istuimesta tarvitsee maksaa vain siinä tapauksessa, että kone myydään täyteen. Ts. jos lennolla on vapaita paikkoja saa isokokoinen matkustaja toisen istuimen käyttöönsä veloituksetta.

Oikein mukavaa matkaa!

Tuota avustuspalvelua tosiaan voivat käyttää muutkin kuin invalidit, esim. henkilöt jotka ovat lentämässä ensimmäistä kertaa ja jännittävät lentokentällä selviytymistä. Alla olevassa linkissä on lisäinfoa ja yhteystiedot, jos koet tarvetta. Kaverini tekee tuota työkseen, siellä on mukavaa ja avuliasta porukkaa, he tulevat tarvittaessa aulassa vastaan ja kuljettavat portille :)

https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/before-the-flight/sp…

Kiitos tuosta avustuspalvelusta. Olen paniikissa koska menen tosiaan ekaa kertaa letokoneeseen ja lentokentälle :) Mahtavaa että avustusta olisi tarjolla.  Ap

Vierailija
59/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta kun että oot tosi huomaavainen kun ostit kaks penkkiä. Oot ihana! Mukavaa reissua sulle. :)

Tottakai, mukavampaa itsellä ja vierustoverilla :) Kiitos kiitos Ap

Vierailija
60/105 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö kunnon mätöt ennen lähtöä ja päräyttele kananmunapieruja koko matka samalla röyhtäillen äänekkäästi.

Ei kuulu tapoihin :) Ap