Rosacea pilaa elämäni, apua
Kuulostaa rankalta otsikolta, mutta olen nyt pari vuotta tuon kanssa taistellut ja tuolta minusta tuntuu.
Olen ulkoilmaihminen, tykkään saunoa, uida avannossa, ulkoilla kelillä kuin kelillä. Paljon ja pitkään. Minulle on aika yhdentekevää jos naamani punoittaa, mutta se kauhea kuumotus, kirvely ja tulehduksen tunne!
En voi enää edes ulkoilla koko päivää kuten ennen koska edes näin loppukeväästä SPF 50 ei riitä kasvoille jos on aurinkoista. Ei vaikka kuinka yrittäisi olla keskipäivän varjossa ja pitäisi leveälieristä hattua ja ja ja.
Otsonoitu oliiviöljy on auttanut sen verran että iho kestää saunomista naamiolla suojattuna ja talvesta selvisin ihmeellisen hyvin. Mutta tuo aurinko... Aurinkosuojavoiteissa on sitten vielä sekin ongelma että ne ärsyttää ihoani jollain muulla mekanismilla, puhumattakaan niiden poispesemisestä. Ihoni voi talvella niin hyvin siksi että kastelin ja puhdistin sen maksimissaan kahdesti viikossa, muuten vain lisäsin otsonoitua voidetta. Mutta aurinkovoidetta ei voi vaan jättää iholle, eihän?
Vituttaa lukea juttuja aiheesta koska 90 % niistä keskittyy punoituksen peittämiseen, eli visuaaliseen ongelmaan. Ikään kuin se olisi aikuiselle ihmiselle mikään issue. Minua ei haittaisi vaikka naamani olisi kirkuvan punainen kaiken aikaa kunhan se vaan kestäisi ulkoilua kuten ennenkin eikä tuntuisi miltään.
Antibioottivoidetta en voi käyttää koska ne vain lisää auringolle herkistymistä eikä iho ole vielä niin huono että kannattaisi pilata suolistonsa kuukausien sisäisellä ab-kuurilla. Varsinkin kun se tuskin edes auttaisi, jos uusin teoria talipunkin suolistossa elävästä bakteerista Rosacean aiheuttajana pitää paikkansa.
Onko kukaan saanut tätä vaivaa lopullisesti remissioon jollain ulkoilmaelämään sopivalla tavalla? Siis sellaisella tavalla, mikä mahdollistaa viikon, parin vaelluksen kasvoja pesemättä?
Merkillinen tämmöinen vaiva kun ihminen on kuitenkin valtaosan kehityshistoriastaan ollut ulkona. Koko ajan. Ja nuotion paahteessa heti kun tulenteko keksittiin.
Kommentit (48)
Kannattaa kokeilla avenen cicalfate voidetta, periaatteessa sinkkivoide koten suojaa ihoa ulkopuolisilta rasitteilta.
Rauhoittaa, mutta ei tietenkään paranna. Tea treetä kannattaa kokeilla, tappaa kuulemma ihopunkkeja, voi tosin olla liian vahvaa jonkun iholle tai allergisoida. Body shopilla vaahtoava (akneiho) tea tree pesuaine, sisältää tosin mentholia joten voi olla jonkun iholle liian tujua.
Aurinkovoide a ja o
Onko kenelläkään atooppista ihottumaa ja ruusufinniä yhtä aikaa? Miten hoidatte? Nyt varsinkin kun ei Protopicia saa.
Tutustukaa kosmetologilla tehtävään e-light hoitoon. Itse sain ruusufinniin ja couperosa ihon hoitoon merkittävää helpotusta jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen.
Ruusufinni on talipunkkien aiheuttama asustaa hiuspohjassa käsittele hiuspohja myös voiteella ja vaihda tyynyliina usein ja hatut 2 viikkoa elää ilman hiuspohjaa sain avun soolaranta voiteesta ja antibiootista sattui osaava lääkäri edellinen suositteli dactacorttia (erikoislääkäri ) on nyt paljon parempi .
Ruusufinnin lisäksi mulla on luomireunan tulehdus. Naaman punoituksen lisäksi silmät punoittaa. Olen ihan epätoivoinen, löytyykö kohtalotovereita?
Soolantran käyttäjät: kuinka nopsaan voide on alkanut teillä helpottamaan tilannetta?
Ruusufinni ja couperosa kaksi eri asiaa. Onko kukaan käyttänyt Rozex voidetta couperosan hoitoon ? Toiset saanut siitä jotain sivuoireita ?
Eli selkokielellä ruusufinni. Miksi piti "hienostella" tämänkin asian kanssa.