Rosacea pilaa elämäni, apua
Kuulostaa rankalta otsikolta, mutta olen nyt pari vuotta tuon kanssa taistellut ja tuolta minusta tuntuu.
Olen ulkoilmaihminen, tykkään saunoa, uida avannossa, ulkoilla kelillä kuin kelillä. Paljon ja pitkään. Minulle on aika yhdentekevää jos naamani punoittaa, mutta se kauhea kuumotus, kirvely ja tulehduksen tunne!
En voi enää edes ulkoilla koko päivää kuten ennen koska edes näin loppukeväästä SPF 50 ei riitä kasvoille jos on aurinkoista. Ei vaikka kuinka yrittäisi olla keskipäivän varjossa ja pitäisi leveälieristä hattua ja ja ja.
Otsonoitu oliiviöljy on auttanut sen verran että iho kestää saunomista naamiolla suojattuna ja talvesta selvisin ihmeellisen hyvin. Mutta tuo aurinko... Aurinkosuojavoiteissa on sitten vielä sekin ongelma että ne ärsyttää ihoani jollain muulla mekanismilla, puhumattakaan niiden poispesemisestä. Ihoni voi talvella niin hyvin siksi että kastelin ja puhdistin sen maksimissaan kahdesti viikossa, muuten vain lisäsin otsonoitua voidetta. Mutta aurinkovoidetta ei voi vaan jättää iholle, eihän?
Vituttaa lukea juttuja aiheesta koska 90 % niistä keskittyy punoituksen peittämiseen, eli visuaaliseen ongelmaan. Ikään kuin se olisi aikuiselle ihmiselle mikään issue. Minua ei haittaisi vaikka naamani olisi kirkuvan punainen kaiken aikaa kunhan se vaan kestäisi ulkoilua kuten ennenkin eikä tuntuisi miltään.
Antibioottivoidetta en voi käyttää koska ne vain lisää auringolle herkistymistä eikä iho ole vielä niin huono että kannattaisi pilata suolistonsa kuukausien sisäisellä ab-kuurilla. Varsinkin kun se tuskin edes auttaisi, jos uusin teoria talipunkin suolistossa elävästä bakteerista Rosacean aiheuttajana pitää paikkansa.
Onko kukaan saanut tätä vaivaa lopullisesti remissioon jollain ulkoilmaelämään sopivalla tavalla? Siis sellaisella tavalla, mikä mahdollistaa viikon, parin vaelluksen kasvoja pesemättä?
Merkillinen tämmöinen vaiva kun ihminen on kuitenkin valtaosan kehityshistoriastaan ollut ulkona. Koko ajan. Ja nuotion paahteessa heti kun tulenteko keksittiin.
Kommentit (48)
Kokeilkaapa mineraalisuolatuotteita. Olen itse saanut paljon apua Ahavan maskeista ja kosteusvoiteista. Mineraalisuolaa voi myös itse lisätä kosteusvoiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kärsin rocaceasta yli kymmenen vuotta, söin lukuisia pitkiä antibioottikuureja, kaksi Roaccutan-kuuria, kokeilin useita apteekin resepti- ja muita voiteita. Turhaan.
Apu Rocaceaan löytyi lopulta kauneushoitoloista saatavan Bion-sarjan tuotteista. Olen käyttänyt niitä nyt vajaa kaksi vuotta ja Rocacea on lähes kokonaan hävinnyt. Nyt vasemmassa poskessa on pieni näppy, joka on hyvää vauhtia kuivumassa. Talvisin iho on ongelmaton.
Harrastan ulkoilua, pyöräilyä, mökkeilyä, saunomista, syön mausteisia ruokia, otan aurinkoa (kaksi viikkoa Kanarialla helmikuussa teki niin hyvää!), teen ihan kaikkea, ja rocacea pysyy poissa Bionin tuotteilla.
Käytän säännöllisesti seuraavia tuotteita:
- Antibacteriostat Cleanser aamuin illoin
- Inhibiting Gel näppylöille ja tulehtuneelle ihoalueelle aamuin illoin
- Follicle Cleansing Lotion aamuin illoin
- Moisturizer (ihana!!) aamulla
- Green Tea naamio
- aurinkosuoja
Onks tää joku mainospuhe?
Itselläni diagnosoitiin ruusufinni 3 vuotta sitten. Puhkesi myös kesällä kun tuli oltua paljon auringossa. Se kihelmöivän polttava tunne kasvoilla on ihan kammottavaa!
Kaikki mahdolliset voiteet kokeiltu ja esim. tuo Soolantra minulla vain pahensi tilannetta, jonka vuoksi ihotautilääkäri määräsikin lopulta Roaccutan kuurin. Söin sitä 3kk ja tilanne parani. Otsaan ja nenään on jäänyt pieniä vesikellomaisia näppyjä jotka eivät puhkea eivätkä lähde pois. Ensi viikolla poliklinikka-aika ja lääkäri aiemmin väläyttänyt laser-hoitoa mutta katsotaan kuinka käy.
Minulla ihotalia kertyy runsaasti (myös päänahkaan) ja siksi pesen myös hiukset päivittäin. Hiki polttaa iholla joten vältän hikoilua. Saunassa tosin pystyn käymään. White Swan otsonoituja voiteita ja oljyä olen kokeillut tuloksetta. Itse uskon että ruokavalio auttaa. Esim. punaviini ja parsa eivät käy mulle ollenkaan, naama "palaa" heti. Matkustan paljon mutta suojaan itseni korkeilla kertoimilla ja vetäydyn varjoon (sielläkin ruskettuu). Itse käytän bambuhiilisientä jotta saan kuolleen ihosolukon pois. Kuorintavoiteita iho ei kestä. Ihoni on tykännyt Vichy Normaderm puhdistusgeelistä, poistaa hyvin meikit (myös silmämeikin) ja ihotalin mutta ei kuivata ihoa yhtään. Olen jättänyt maitotuotteet, sokerit ja viljat (paitsi kaura)
minimiin. Onko sulta ap otettu ihonäyte ja todettu ruusufinni? Tsemppiä!
Minulla vaiva on ollut yli 30 vuotta. Olen jotenkin oppinut sitä sietämään tai en ehkä sietämään, vaan elämään sen kanssa. En ollut kuullut aikaisemmin, että jollain muulla on tismalleen samoja ongelmia kuin minulla.
Iho on herkkä ja ärtynyt ja sitä kirvelee ja kaikki mainitsemasi asiat saavat sen enemmän punaiseksi ja enemmän ärtyneeksi. Olen sen kanssa käynyt ykstyisellä lääkärillä ensimmäisen kerran joskus 25 vuotta sitten, sillon lääkäri alkoi nauraa. Sanoin siis, että naamaani sattuu. Se luonnehdinta oli täysin oikea, mutta varmaan lääkärille uusi asia. Suositteli ihotautilääkäriä, mutta en enää viitsinyt sillon vaivautua, kun ajattelin avun olevan sen tasoista muuallakin. Nyt pari vuotta sitten kävin ihotautilääkärillä muista syistä ja hän kirjoitti jotain vaalentavaa voidetta. En asiasta mitään maininnut, mutta hän varmaan työnsä puolesta kirjotti sitä ja siitä kiinnostui. Tuli tunne, että tälle ei mitään mahda.
Olen siihen kipuun tottunut, se on kokoajan päällä ja alkaa yleensä tammikuun lopussa ja kestää ehkä marraskuun loppuun, muut eivät tajua miten aurinko sillon paistaa ja miten jonkun iho palaa. Käytän itse myös 50 suojakerroin voidetta, mutta se auttaa ehkä viisi minuuttia, ilman sitä kestän noin puoli minuuttia. Siitä voiteesta on minulle enemmän harmia, kuin hyötyä: lotraan sitä niin paljon, että silmät valuvat ja kirvelevät koko päivän. Käyn saunassa normaalisti, mutta ulkona en juuri ole. Se ihon palaminen aiheuttaa voimakasta vitutusta ja olen nyt, kun ikää alkaa tulla alkanut miettiä mikä se oikea maa minulle olisi, sellainen missä ei aurinko paista niin kuin täällä - ikuisen auringon maassa.
Voimia Sulle kohtalontoveri.
Pakko nostaa tämä ketju kun tämmöisen löysin.
Mulla on ihan sama ongelma kuin ap:lla: tykkään kaikesta Rosacea-epäystävällisesti aktiviteetista ja iho ei tosiaan kestä mitään puhdistusta tai hoitavia aineita tai mitään.
Sen olen huomannut että näillä ahavakeleillä kaikkein parasta on kun käyttää pelkkää sheavoita päivävoiteena. Iho tosi vähän kiiltää, mutta ei ala punoittaa eikä tule kipeäksi vaikka olisi ulkona kuinka pitkään. Miinuksena silmälasit on sitten aina klähmäiset... Mutta on ihan ihmeellistä miten hyvin se auttaa, on meinaan paljon edullisempaa kuin mitkään aikaisemmin käyttämäni voiteet. Ostin yhdestä nettikaupasta 200 g sheavoita 15 e hintaan. Ja tuohan kestää loputtomiin. Suojaa ihon saunassakin tosi hyvin.
Itse puhdistan kasvot mikrokuituliinalla saunan jälkeen (kahdesti viikossa), muuten en ikinä. Käytän nykyään tuota sheavoita ja otsonoitua seesamiöljyä ja that's it.
Keksin tuon sheavoin vasta tänä syksynä, saa nähdä mitä kesä taas tuo tullessaan.
Onko teillä muilla tosi kuiva iho? Minulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi tehdä elämä vaikeaksi karsimalla ruoka-aineita tai välttelemällä saunaa kun kerta on olemassa lääkevoide?
Mikä lääkevoide? Mikään voide eikä antibiootti ole mua auttanut. Antibiootit päin vastoin pahentavat kun suolisto menee entistäkin enemmän sekaisin. Rosacean syy löytyy vatsasta ja suolistosta. Suolistoa ei paranna naamaan lätkitty voide.
Naamaan se kyllä auttaa, rosazol on valmisteen nimi. Pahaan tautiin ei kyllä tehokkaasti auta muu kuin pitkä isotretinoiini kuuri.
Avenen hajusteettomat ja erityishellät puhdistusgeeli ja -voide auttoivat minua. Nykyisin käytän vielä aqualania ennen geelipesua. Naaman kuivaan vanulapuilla. Hattu auringossa auttaa myös. Toivoa on! Nykyisin ei tarvitse tukanpesunkaan kanssa olla ylitarkka. 10 v sitten minullekin lääkärit tarjosivat antibioottia mutta intuitio vastusti... sitten kun käytin, vastustuskyky ihan paskana. E-pilleriä sentään heitti yksi gynegologi kehään.
Vierailija kirjoitti:
Valkkari on keksitty viimeisimmäksi syylliseksi:
http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/valkoviinin-juonnilla-ikav…
Mulla puhkesi valkkarin säännöllisestä juomisesta vuosien ajan. Lopetin kokonaan alkoholin käytön puoli vuotta sitten ja iho parani pikkuhiljaa, nyt oireeton.
Minulla auttoi rf-hoito (fractora). Ei tarvinnut mitää monimutkaisia voide-comboja tai lääkekuureja, kolme kertaa käynti klinikalla ja vaiva loppui. Ihmettelen tätä vieläkin.
mulla toimii tulehtuneeseen ihoon ainoastaan lääkekuuri. Tetrasykliinia syödään kolmen päivän kuureina, siihen väliin lepopäivät ja sitten taas kolme päivää. Lääkkeestä tulee itselle hieman huono olo, mutta tehoaa. Auringossä käytän spf50-voidetta pohjalla, päällä sitten rosacea iholle tarkoiteettuja peitetuotteita. Mulla on ulkotyö. Näillä satunnaisilla lääkekuureilla iho pysyy jotenkin kuosissa. Kookosöljyä käytän ihovoiteen asemasta iltaisin. En välttele erikseen mitään ruoka-aineita.
Nostetaan taas tää ketju:)
Täällä toinen lukemattomia ab- kuureja syönyt( auttaa tasan sen ajan kun elimistössä viipyvät, eli alle kuukauden sisään iho ns.alkuperäisessä kunnossa. Isotretinoin kuuri syöty pariin kertaan...eiku kolmeen....ja viimeisellä kerralla sain jonkun allergisen reaktion, eli iho alkoi leuasta alkaen punoittaa ykskaks, 20 min sisään naama paloautoakin punaisempi ja sattu helvetisti, aivan kuin pahasti palanut. Ihotautilääkärin mukaan ei voi johtua lääkkestä, mutta kun lopetin lääkkeen, niin vaiva hävisi.
Rozasolsta ei mitään apua. Soolantra auttoi aikoinaan, nyt löysin vanhan putkilon ja ajattelin kokeilla, toimisiko taas....Tosin avattu kolme vuotta sitten ja pöiväyski menny, mut korkeintaan kai tehot hävinneet...
Eikös ne käyttöajat ole vain lääketehtaan höpinää😂🙄
Pitää varmaan kokeilla bion sarjaa, ja monen olen kullut hyötyvän otsonoidusta oliiviöljystä, jospa kokeilisi sitäkin...
Kaikki muut kehiin ennen elämän iloista luopumista. Auringosta olen joutunut luopumaan, minä niin rakastaisin, mut naama ei ikävä kyllä, harmi.
Mut ulkoilun, saunan, jumpan, valkkarin ja normi ruokavalion suklaineen haluaisin kyllä säilyttää!!!
Täällä toinen lukemattomia ab- kuureja syönyt( auttaa tasan sen ajan kun elimistössä viipyvät, eli alle kuukauden sisään iho ns.alkuperäisessä kunnossa. Isotretinoin kuuri syöty pariin kertaan...eiku kolmeen....ja viimeisellä kerralla sain jonkun allergisen reaktion, eli iho alkoi leuasta alkaen punoittaa ykskaks, 20 min sisään naama paloautoakin punaisempi ja sattu helvetisti, aivan kuin pahasti palanut. Ihotautilääkärin mukaan ei voi johtua lääkkestä, mutta kun lopetin lääkkeen, niin vaiva hävisi.
Rozasolsta ei mitään apua. Soolantra auttoi aikoinaan, nyt löysin vanhan putkilon ja ajattelin kokeilla, toimisiko taas....Tosin avattu kolme vuotta sitten ja pöiväyski menny, mut korkeintaan kai tehot hävinneet...
Pitää varmaan kokeilla bion sarjaa, ja monen olen kullut hyötyvän otsonoidusta oliiviöljystä, jospa kokeilisi sitäkin...
Kaikki muut kehiin ennen elämän iloista luopumista. Auringosta olen joutunut luopumaan, minä niin rakastaisin, mut naama ei ikävä kyllä, harmi.
Mut ulkoilun, saunan, jumpan, valkkarin ja normi ruokavalion suklaineen haluaisin kyllä säilyttää!!!
Mulla oli muutama vuosi sitten kasvot todella pahassa kunnossa. Söin antibioottikuurin, jonka jälkeen ongelma palasi. Ihana apteekkityöntekijä vinkkasi, että kasvot kannattaa pestä Lactacydilla tai vastaavalla. Kuorinnat pois kokonaan.
Otin Lactacydin käyttöön ja aloitin lisäksi probioottikuurin, söin probioottia varmaan vuoden. Pesin kasvot aamuin ja illoin sekä aina, kun olin vähänkin hikoillut tai kun tulin esim. töistä kotiin. Ihoni ei ollut kuiva, joten se kesti pesut.
Jätin kaiken "ylimääräisen" pois, kuten aiemmin mainitun kuorinnan. Olin jopa ilman kasvovoidetta pitkän ajan, pois lukien aurinkovoide (La Roche posayn Anthelios Ultra spf 50, rasvaiselle iholle tark. versio). Myöhemmin otin käyttöön yöksi Eucerinin redness relief -voiteen. Aurinkovoiteen päälle levitin vielä suojakertoimellista meikkivoidetta. Viime kesän superauringonpaisteessa naama kesti mainiosti tällä kombolla.
Jossain vaiheessa sain reseptin Differin-voiteelle, jota käytän aina, jos ihottuma vähänkin nostaa päätään. Tämä on toiminut miljoonasti paremmin kuin mikään rosaceaan varsinaisesti tarkoitettu voide, jotka pikemminkin ovat pahentaneet tilannetta.
Olen ymmärtänyt, että tämä on siitä viheliäinen vitsaus, että mikä toimii yhdelle ei toimi toiselle. Kokeilun kautta löytyy parhaat kombot. Itselläni paras on tämä minimalistinen, ja kukkaroystävällinen, hoito.
Minulla ratkaisuna Rosacea Care niminen puhdistusemulsio jota tilaan Amerikasta. Sen avulla ruusufinni pysyy kurissa mutta jos tuote pääsee loppumaan niin ongelmat palaavat. Jostain syystä tämä sarjan puhdistusemulsio riittää, kosteusvoiteita voin vaihdella muutaman merkin välillä. Lisäksi meikkaan, se suojaa mielestäni paremmin kuin aurinkovoiteet joista saan tavallisia finnejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi tehdä elämä vaikeaksi karsimalla ruoka-aineita tai välttelemällä saunaa kun kerta on olemassa lääkevoide?
Mikä lääkevoide? Mikään voide eikä antibiootti ole mua auttanut. Antibiootit päin vastoin pahentavat kun suolisto menee entistäkin enemmän sekaisin. Rosacean syy löytyy vatsasta ja suolistosta. Suolistoa ei paranna naamaan lätkitty voide.
Ei ole rosacean syy suolistossa vaan koko kehossa on t-soluissa vikaa ja elimistö heittää liikakierroksia muissa tulehdussoluissa.
Auringonvalo aiheutaa pahenemista koska paikallinen ihossa tapahtuva d-vitamiini muuntaa esitulehdussoluja tulehdussoluiksi.
Käy ihotautilääkärillä ja pyydä kokeilla soolantraa, sitä laitetaan kerran päivässä illalla ja tappaa siis niitä ihopunkkeja jotka lisäävät tulehdusta(elleivät ole itse syypäitä)
Soolantra auttoi minulla kun sain näppyläisen version ruusufinnistä, siitä on 3kk peruskuuri ja sitä voidaan jatkaa uusi setti.
Ihoni oli täynnä märkäpäitä, nyt vain jäljellä satunnaisia näppyjä 6kk käytön jälkeen. Ei ollenkaan antibiootteja ole ollut käytössä. Ihoni myös kutisi ja kuumotti, ei enää. nyt vuoropäivin elidel ja soolantra ( elidelin kanssa aurinkopalovaara) Soolanra ei nosta paloherkkyyttä.
Aurinkovoide on must kuitenkin edelleen perusihohoitoa tähän tautiin.
Avenella mineraali aurinkovoide ”puuteri” joka hajuton rasiassa sienellä levitettävä spf 50
Lukekaa tämä:
https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo10628.pdf
Jos olisikin vain punoitusta mutta ihoni kunto on mennyttä. Naamani on papulopustulaarisen rosacean jäljiltä kuin pahankin aknen jäljiltä eli täynnä aknearpea. Ihmettelin ihoani melkein vuoden ennenkuin menin lääkärille koska luulin että se on aikuisiän aknea. Tuhot jäi vain jäljelle. Soolantra auttanut mutta arvillle ei voi mitään.
Hoitakaa ajoissa.
Hei tuo Avenen meikkipuuteri (spf 50) on ihan todella hyvä. Aurinkovoiteissa rasvaisimmat eivät sovi, vaan pahentavat minulla tilannetta. Sen sijaan mattapintaa lupaavat voiteet sopivat.
T. 35
Tuli aikoinaan stressistä, ja ilmeisesti sitten tuosta valkoviinistä. ;( Parani pitkällä lääkekuurilla.