Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rosacea pilaa elämäni, apua

Vierailija
02.05.2017 |

Kuulostaa rankalta otsikolta, mutta olen nyt pari vuotta tuon kanssa taistellut ja tuolta minusta tuntuu.

Olen ulkoilmaihminen, tykkään saunoa, uida avannossa, ulkoilla kelillä kuin kelillä. Paljon ja pitkään. Minulle on aika yhdentekevää jos naamani punoittaa, mutta se kauhea kuumotus, kirvely ja tulehduksen tunne!

En voi enää edes ulkoilla koko päivää kuten ennen koska edes näin loppukeväästä SPF 50 ei riitä kasvoille jos on aurinkoista. Ei vaikka kuinka yrittäisi olla keskipäivän varjossa ja pitäisi leveälieristä hattua ja ja ja.

Otsonoitu oliiviöljy on auttanut sen verran että iho kestää saunomista naamiolla suojattuna ja talvesta selvisin ihmeellisen hyvin. Mutta tuo aurinko... Aurinkosuojavoiteissa on sitten vielä sekin ongelma että ne ärsyttää ihoani jollain muulla mekanismilla, puhumattakaan niiden poispesemisestä. Ihoni voi talvella niin hyvin siksi että kastelin ja puhdistin sen maksimissaan kahdesti viikossa, muuten vain lisäsin otsonoitua voidetta. Mutta aurinkovoidetta ei voi vaan jättää iholle, eihän?

Vituttaa lukea juttuja aiheesta koska 90 % niistä keskittyy punoituksen peittämiseen, eli visuaaliseen ongelmaan. Ikään kuin se olisi aikuiselle ihmiselle mikään issue. Minua ei haittaisi vaikka naamani olisi kirkuvan punainen kaiken aikaa kunhan se vaan kestäisi ulkoilua kuten ennenkin eikä tuntuisi miltään.

Antibioottivoidetta en voi käyttää koska ne vain lisää auringolle herkistymistä eikä iho ole vielä niin huono että kannattaisi pilata suolistonsa kuukausien sisäisellä ab-kuurilla. Varsinkin kun se tuskin edes auttaisi, jos uusin teoria talipunkin suolistossa elävästä bakteerista Rosacean aiheuttajana pitää paikkansa.

Onko kukaan saanut tätä vaivaa lopullisesti remissioon jollain ulkoilmaelämään sopivalla tavalla? Siis sellaisella tavalla, mikä mahdollistaa viikon, parin vaelluksen kasvoja pesemättä?

Merkillinen tämmöinen vaiva kun ihminen on kuitenkin valtaosan kehityshistoriastaan ollut ulkona. Koko ajan. Ja nuotion paahteessa heti kun tulenteko keksittiin.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta vaiva poistui Soolantra nimisellä lääkevoiteella. Ei tarvitse vältellä enään mitään(sauna, punaviini yms.). Aurinkosuoja on tosin 50... Alkuun lääkevoidetta tarvitsi joka päivä. Nyt riittää että laittaa kerran viikossa. Pesen ihon öljyllä päivittäin ja kuorin sen hellästi myös kerran vko:ssa Spongesienellä

Vierailija
2/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teet tuon öljypuhdistuksen? Siis kastatko vain pumpulitupon öljyyn ja pyyhit sillä? Siihen ehkä minäkin kykenisin. Lähteekö sillä oikeasti aurinkosuojakin?

Minulla on sellainen Konjac-sieni minkä pitäisi sopia herkkäihoiselle mutta minun iholleni ei sovi sekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on tulehdus päällä älä käytä sientä vaan ensin pitää saada iho terveeksi. Sitten vasta tuo sienellä kuoriminen. Olen ostanut Dermosilin puolukka kasvojenpuhdistusöljyä. Varmaan niitä on muunkin merkkisiä...

Vierailija
4/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo Soolantra on loislääke (talipunkin ei pääse hallitsemattomasti kasvamaan iholla)

Vierailija
5/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punoitus muuten helpottaa jonkin verran kun jättää hiivaa sisältävät tuotteet pois. Ehkä kokonaan viljatkin mutta itse olen nyt siinä vaiheessa, että en syö leipää ollenkaan ja kasvot eivät punoita ihan niin kauheasti. Mä uskon, että syömisellä on ratkaiseva merkitys. Voin olla väärässäkin mutta näin olen nyt päätellyt. Kun saan suolistoni parempaan kuntoon se näkyy ihonkin parempana hyvinvointina. Esim. närästys näkyy heti naamassa. Siksi olen päätellyt ratkaisun löytyvät siitä mitä syö ja mitä jättää syömättä. 

Myös maitotuotteet olen jättänyt pois ja rypsiöljyn. Tämä on kovaa karsimista ja ruokavalion uudistamista mutta ei voi mitään. Omaa kehoaan täytyy kuunnella.

Vierailija
6/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi tehdä elämä vaikeaksi karsimalla ruoka-aineita tai välttelemällä saunaa kun kerta on olemassa lääkevoide?

Vierailija
7/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi tehdä elämä vaikeaksi karsimalla ruoka-aineita tai välttelemällä saunaa kun kerta on olemassa lääkevoide?

Mikä lääkevoide? Mikään voide eikä antibiootti ole mua auttanut. Antibiootit päin vastoin pahentavat kun suolisto menee entistäkin enemmän sekaisin. Rosacean syy löytyy vatsasta ja suolistosta. Suolistoa ei paranna naamaan lätkitty voide. 

Vierailija
8/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihomeikki auttaa minua. Ihomeikki suojaa pakkaselta ja saunas lämmöltä. Olen ilman ihomeikkiä vain öisin. Meikin puhdistukseen olen löytänyt hellävaraiset tuotteet, jotka eivät ihme kyllä ärsytä ihoani.

Vierailija
9/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soolantra. Ehkä sitten on aikaa paremmalle elämänmuutokselle kun nuo kaksoset kasvaa vielä vähän. Sitä ennen vain yritän selviytyä ja jos ruusufinni ongelma poistuu "naamaan lätkittävällä voiteella" käytän sitä :)

Vierailija
10/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soolantra auttoi minuakin. Poisti rosacean pikkunäpyt. Nenä punoittaa helpolti yhäkin, mutta ei se on semmoista tavallisen näköistä punoitusta, ei paloauto-tyyppistä kuten ennen.

Vierailija
11/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo Soolantra reseptilääke? Täytyykö sen kanssa varoa aurinkoa kuten esim. Rosazolin? Rosazol hoiti minulla hienosti perioraalidermatiitin mutta Rosaceaan en voi sitä käyttää koska Rosaceani on pahana aina aurinkoiseen aikaan...

ap

Vierailija
12/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä: pystyykö kukaan oikeasti ulkoilemaan tämän vaivan kanssa? Tarkoitan siis sellaista useita vuorokausia putkeen -ulkona olemista? Esim. meikkivoide ihonsuojana ei oikein käy jos mahdollisuudet kasvojen puhdistukseen ovat minimaaliset.

Vierailija
13/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soolantra on reseptilääke ja pystyn ulkoilemaan. Tosin mitään vaelluksia en harrasta. Työpäivina olen paljon ulkona ja koirien kanssa tulee harrastettua paljon ulkoilua.  tosin aurinkosuojaa on käytettävä (aurinkorasva + hattu)

Vierailija
14/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaellukset on siitä ongelmallisia että vaikka esim. ilmatieteenlaitoksen uv-indeksin mukaan säteily merkittävästi vähenee tietyn kellonajan jälkeen (tai sitä on vähän esim. aamulla), huomaan että ihoni kyllä ärtyy jos olen aurinkoisella kelillä klo 8-18 välisenä aikana vähänkään pidempään. Ts. se altistuminen auringolle on niin paljon suurempaa kuin runsaassakaan normiulkoilussa.

Ulkomailla olen nähnyt sellaisia aurinkohattuja joissa on kasvoillekin peittävä kangas, mutta se olisi ehkä liian oudon näköistä. Plus että sellaisen kanssa varmasti aurinkolasit huurtuisi.

Minkä merkkistä aurinkovoidetta te käytätte? Minulla on nyt joku La Roche-Posayn Anthelios SPF50, se on aika hyvä.

Vierailija
15/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä: mitä tapahtuu jos ei vaan välitä koko Rosaceasta? Naama mätänee ja putoaa pois? Vai tottuuko se kumminkin? Mietin vaan että ihmiset oli ennen pitkiä päiviä heinäpellollakin ja marjassa ym.  ja esim. mummollani oli kyllä katkeilleita verisuonia posket täynnä mutta ei sen naama enää vanhemmiten tulehtunut, punoitti toki joskus vähän. Mummo pesi naamansa saippualla ja äärimmäisenä myönnytyksenä turhamaisuudelle käytti Oil of Olay -kasvovoidetta.

-ap-

Vierailija
16/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin rocaceasta yli kymmenen vuotta, söin lukuisia pitkiä antibioottikuureja, kaksi Roaccutan-kuuria, kokeilin useita apteekin resepti- ja muita voiteita. Turhaan.

Apu Rocaceaan löytyi lopulta kauneushoitoloista saatavan Bion-sarjan tuotteista. Olen käyttänyt niitä nyt vajaa kaksi vuotta ja Rocacea on lähes kokonaan hävinnyt. Nyt vasemmassa poskessa on pieni näppy, joka on hyvää vauhtia kuivumassa. Talvisin iho on ongelmaton.

Harrastan ulkoilua, pyöräilyä, mökkeilyä, saunomista, syön mausteisia ruokia, otan aurinkoa (kaksi viikkoa Kanarialla helmikuussa teki niin hyvää!), teen ihan kaikkea, ja rocacea pysyy poissa Bionin tuotteilla.

Käytän säännöllisesti seuraavia tuotteita:

- Antibacteriostat Cleanser aamuin illoin

- Inhibiting Gel näppylöille ja tulehtuneelle ihoalueelle aamuin illoin

- Follicle Cleansing Lotion aamuin illoin

- Moisturizer (ihana!!) aamulla

- Green Tea naamio

- aurinkosuoja

Vierailija
17/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta! Palautti uskoni järjelliseen av-keskusteluun.

Ja kiitos vinkeistä. Viime kesän jälkeen naamani räjähti, en edes heti tajunnut mistä on kyse. Nyt sain paljon hyviä vinkkejä, näillä kohti uutta mökki-, aurinko-, punaviini-, saaristotuuli- ja saunakautta. Ai niin ja ne mausteet 😊

Vierailija
18/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkkari on keksitty viimeisimmäksi syylliseksi:

http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/valkoviinin-juonnilla-ikav…

Vierailija
19/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salisyylihappokuorinta aina kun on edustettava. Aspiriini on salisyylihappoa joten sitä murskaamalla ja lisäämällä soodaa ja sitruunaa saa mössön jolla pääsee kosmetologin tasoisiin tuloksiin.

Vierailija
20/48 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo mitään keinoja mutta kohtalotoveri olen. Iho oli aivan järkyttävä syksyllä ja aloitin isotretinoiinikuurin. Iho oli todella hyvä n 4kk ja nyt kun kuurin lopetin niin jälleen pieniä märkäpäitä on tullut muutamia.. todella hirveä sairaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi