Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko jälkien siivoaminen ja astioiden tiskaaminen mielestäsi sille, joka tekee ruoan?

Vierailija
01.05.2017 |

Mun mielestä kuuluu. Itse aina siivoan pöydän siistiksi syömisen jälkeen, laitan lautaset koneeseen ja isommat astiat tiskaan ja laitan kaappiin kuivumaan.

Mun miehen mielestä ei kuulu. Hän tekee viikonloppuisin ruoan mutta likaiset astiat jää pöydälle odottamaan, että mä tiskaisin ne. Myös pöytä on aina pyyhkimättä ja lavuaari täynnä keitettyä riisiä. Kun ei osaa niitä sieltä kipata roskiin. 😕

Mua ärsyttää tuo miehen tapa, sillä itse olen tottunut siihen, että se joka on kokkausvuorossa siivoaa myös jälkensä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kuuluu, paitsi että miehet eivät sitä oikein hallitse.

Vierailija
22/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meillä kuului kokille siivous silloin kun minä tein ruuat. Silloin kun ex kokkasi kerran vuodessa, siivous kuului minulle. Metka juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta ihmeessä menee niin että joka sotkee ja kokkaa myös siivoaa omat jälkensä.

Vierailija
24/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten milloinkin. Arkisin yleensä vaan nostetaan ruoka jäähtymään ja lautaset pois ruokapöydästä. Illemmalla sitten se kumpaa häiritsee enemmän tai kumpi ehtii laittaa astiat koneeseen ja ruuan kylmään. Pöytien ja  tiskikaapin/roskiksen ovien pyyhkiminen kuuluu tiskikoneen täyttämisrituaaleihin. Mulla ei ole avuton mies, se osaa ja haluaa näitäkin hommia tehdä oman osansa.

Vierailija
25/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä teen aina ruoan, kun se ei ole oikein miehen ominta alaa.

Hän kyllä kysyy, tarviiko apua ja mielelläni avun otankin vastaan.

Syönnin jälkeen minä laittelen ruoat jääkaappiin ja pyyhin pöydät, mies latoo astiat tiskikoneeseen ja tiskaa kattilat ja pannut käsin.

Vierailija
26/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa:

Ruuanlaittaja kokkaa ja siivoaa sotkunsa tasoilta.

Syöjät kattavat ruokapöydän ja siivoavat sen ruuan jälkeen.

Jos kokki on kokannut myös muille, eli tehnyt palveluksen, hänen ei tarvitse esim. osallistua kattauksen tekoon tai lautasten ja pöydän siivoamiseen ollenkaan, edes omalta osaltaan.

Jos syöt yksin, myös siivoat yksin. Jos teitä on monta, joku on kokin roolissa ja muut syöjän roolissa. Kokki vastaa keittiöstä ja syöjät ruokailutilasta. Musta tää on reilua, koska omat jäljet on reilumpaa siivota, kuin muiden.

Vierailija
27/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa onko jossain jokin sääntökirja, josta voisi tämänkin tarkistaa? Eivätkö aikuiset ihmiset voi sopia kodin työnjaosta ihan keskenään? Se on oikein, mitä on sovittu. Tavoite on se, että tehdään saman verran.

Meillä minä teen kaikki keittiöhommat alusta loppuun. Toisaalta sitten en koskaan imuroi, pyyhi lattioita, vie roskista, hoida autoon liittyviä asioita tms. Meillä ei koskaan kinata siitä, että miksi toinen ei ikinä tee jotain, koska olemme jakaneet tehtävät niin, että toinen tekee ne aina yksin joka tapauksessa. Suosittelen. Säästyy paljon energiaa, kun ei koskaan tarvitse miettiä, kenen vuoro on tehdä jotain. On aina minun vuoroni pestä kylppäri ja aina miehen vuoro pestä pyykki.

Mitäs jos toinen teistä on kipeänä, työmatkalla tai äkillisesti joutuu tekemään viikon töissä ympäripyöreää päivää? Kuulostaa kovin joustamattomalta tuollainen systeemi.

No eipä ole koitunut ongelmaksi. Suurin osa kotitöistä ei ole päivän päälle mutta kai sen nyt sanoo ihan normaali-ihmisen järki, että toki mieheni hoitaa keittiöhommia, jos minä olen poissa. Eikö tämä ole itsestään selvää? Miten voi tavallista asioista tehdä näin vaikeita? Ihan niin kuin minä itkisin avuttomana pyykkivuoren päällä, kun mies tulee kahden viikon reissulta, tai  löytäisin mieheni nälkään nääntyneenä, kun olen viikon poissa... Joo, kauhea pulma! 

Vierailija
28/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee niin päin, että toinen laittaa ruua ja sitten toinen siivoaa ruuan jälkeen eli täyttää tiskikoneen yms. Jos miehesi on tuota mieltä niin silloinhan on reilua että aina kun sinä kokkaat, jätät siivoamisen miehelle. Sanot että valitsee kummalla tavalla tehdään, mutta puoliksi joka tapauksessa.

Ei ole mitään tarvetta tehdä puoliksi. Mies voi sillä aikaa hakata vaikka halkoja kun nainen tiskaa.

Vierailija
29/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kuuluu. Toki syöjät siivoavat jokainen omat astiansa.

Vierailija
30/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee niin päin, että toinen laittaa ruua ja sitten toinen siivoaa ruuan jälkeen eli täyttää tiskikoneen yms. Jos miehesi on tuota mieltä niin silloinhan on reilua että aina kun sinä kokkaat, jätät siivoamisen miehelle. Sanot että valitsee kummalla tavalla tehdään, mutta puoliksi joka tapauksessa.

Ei ole mitään tarvetta tehdä puoliksi. Mies voi sillä aikaa hakata vaikka halkoja kun nainen tiskaa.

Täällä Kalliossa siitä paukkeesta tulisi äkkiä häätö. Eikä ole edes takkaa.

Vierailija
31/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole takkaa. Laskettaisiinko miehekäs piereskely sohvalla kotityöksi?

Vierailija
32/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään semmoista, että joku työ pitää jakaa tasan. On ainoastaan olemassa semmoinen, että yritetään tasapuolisesti tehdä töitä. Eli jos esim. toinen tekee perheen eteen tunnin, niin toinenkin tekee. 

Tämä ei tarkoita, että molempien tulee tehdä _samaa_ työtä.

Vierailija
33/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kokkaaja siivoaa kokkaamisesta tulleen sotkun. Ja ruokapöytä tyhjennetään ja siivotaan yhteistoimin. Tai siis näin meillä toimitaan.

Vierailija
34/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Kalliossa siitä paukkeesta tulisi äkkiä häätö. Eikä ole edes takkaa.

Muuta ulos kalliosta, vaikka metsikköön. Ei kallion sisällä kannata asua, vilu tulee.

Vierailija
35/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ruoanlaittoon kuuluu valmistusvälineiden tiskaus. Ruokapöytään kutsutaan vasta, kun pöytä on katettu ja ruoanlaitossa likaantuneet astiat hoidettu.

Ei ole kiva syödä ja katsella keittiön tiskivuoria samaan aikaan. Pesukone on.

Eli voidaan jakaa kolmeen osaan: ruoanlaitto ja välineiden tiskaus, pöydän kattaminen, pöydästä tavarat pois ja niiden tiskaus.

Jos vain toinen tekee yleensä ruokaa niin jako on helppo. Jos molemmat niin pitää päättää hoitaako ruoantekijä kaiken vai hoidetaanko puoliksi.

Vierailija
36/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen jääräpäinen, koska minäkin siivosin, niin sinäkin saat siivota johtaa ainoastaan avioeroihin. Ei ihme, että mammojen opeilla ne ovat huipussaan..

Vierailija
37/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nainen siivoaa. Minä hoidan miesten työt.

Vierailija
38/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu aina naiselle, on aina kuulunut ja tulee kuulumaan tulevaisuudessakin talouksissa joissa on MIES.

Samoin kuin siivoaminen ja kaikki muutkin naisten työt.

Meillä ei edes näistä itsestäänselvyyksistä keskustella.

Vierailija
39/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole takkaa. Laskettaisiinko miehekäs piereskely sohvalla kotityöksi?

Sinulle ei sitten mitään muuta juolahtanut mieleen?

Vierailija
40/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti hidastelee, joten en jaksa lukea kaikkia vastauksia.

Meillä menee niin, että toinen tekee ruoan ja toinen jälkisiivouksen. Jos ruoka tehdään yhdessä, siivotaan myös yhdessä. Toimii meillä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan