Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näkökulma: Raumalainen sotaveteraani puhui asiaa - "Liian helppo sosiaalisaalis saa velttoilemaan"

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat kiinni, pitkäaikaistyöttömät ulkkarit karkotetaan ja perustulo. Siit se lähtee

Vierailija
2/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin heti töihin, jos työpaikkoja olisi oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas syytetään (työttömiä) ulkomaalaisia omasta velttoudesta.

Vierailija
4/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että tuon ikäluokan mies tarkoittaa tätä ennemminkin miehille ohjeeksi.

Vierailija
5/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toimeentulotuen perusosa on liian iso. Yksinasuva saa 487 euroa kuussaa ruokaan ja muihin perusmenoihin. Reseptilääkkeet, lääkärikäynnit ja sähköt maksaa kela, joten niitäkään ei tarvitse tuosta kustantaa. Minä olen työssäkäyvä yksinasuja ja minulla ei mene viikossa yli sataa euroa ruokaan, vaatteisiin tai hygieniaan. Tietysti tienaan enemmän kuin tuon, mutta ne rahat jää säästöön, koska enempää en tarvitse. En pysty käsittämään, miksi tuo perusosa on noin iso, koska ei ihminen tarvitse VÄLTTÄMÄTTÖMIIN perusmenoihin kuussa noin paljon rahaa!

Vierailija
6/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella kunnioituksella 92-vuotiasta raumalaista sotaveteraania kohtaan mutta hän ei ehkä tiedä mitä on olla (omasta haluttomuudestaan) pitkäaikaistyötön, etenkin keski-iässä tai ylikin, tänä päivänä.

Vierailija
7/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, olet väärässä. Kaikki asiantuntijat tietää, että perusosan pitäisi olla isompi. On olemassa luettelo, mitä kaikkea perusosalla pitäisi kustantaa, mm. lehtitilaus ja muistaakseni aiemmin myös tv-lupa. Tuen tarkoitus on mahdollistaa mahdollisimman normaali elämä, ei estää nälkäkuolema. Se ei ole pelkkä ruoka- ja saippuaraha.

Vierailija
8/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotaveteraani ei oikein ymmärrä aikaa jota eletään.

Vierailija
9/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta toimeentulotuen perusosa on liian iso. Yksinasuva saa 487 euroa kuussaa ruokaan ja muihin perusmenoihin. Reseptilääkkeet, lääkärikäynnit ja sähköt maksaa kela, joten niitäkään ei tarvitse tuosta kustantaa. Minä olen työssäkäyvä yksinasuja ja minulla ei mene viikossa yli sataa euroa ruokaan, vaatteisiin tai hygieniaan. Tietysti tienaan enemmän kuin tuon, mutta ne rahat jää säästöön, koska enempää en tarvitse. En pysty käsittämään, miksi tuo perusosa on noin iso, koska ei ihminen tarvitse VÄLTTÄMÄTTÖMIIN perusmenoihin kuussa noin paljon rahaa!

Minulla meni jo 200 euroa tuosta pelkkiin opintolainan lyhennyksiin. Jos syö ruokaympyrän mukaan niin 100 e saa helposti menemään yhdellä kauppareissulla. Jos ei syö ruokaympyrän mukaan niin tarvitsee ostaa vitamiineja. Lisäksi jos on ruoka-allergioita niin joutuu ostamaan erikoisruokaa ja kaikki erikoisruoka on kalliimpaa.  Perusosa on todella pieni. Reseptilääkkeet saa kyllä mutta yskänlääkkeet, haavanhoito, pienemmät jutut maksetaan kaikki itse. Kurkkutabletit 11,90e alkaa tuntua aika isolta summalta kun elelee perusosalla vähän pitempään. Jos sairastaa 2kk putkeen niin apteekkiin uppoaa suurempia useita kymppejä. Flussat ovat nykyään pitempikestoisia. Nimenomaan kun niitä säästöjä on niin ihmiset eivät osaa ajatella mitä tarkoittaa kun niitä ei ole. Mieti esim. Oman kunnon huolehtimista, kaikkien pitää käydä kuntosalilla tms. tai ei ole hyväksytty. Elelin muutaman vuoden tuolla perusosalla, en käytä alkoholia enkä tupakoi, silti en saanut 2 kuukauteen ostettua hehkulamppuja :O Vasta kun ei oikeasti sitä rahaa ole niin alkaa huomata miten paljon kuluvia osia kämpässä on: hehkulamput, loisteputket, lieden uunin valo, patterit, tiskiaine, pyykinpesuaine, imurinpussit,shampoo, hoitoaine, kaikki menee rikki, auton korjaus, pyörän korjaus, vaatteet, kengät, sukat, rintsikat, alushousut, kaikki on kuluvaa tavaraa ja kaikkea tarvitaan koko ajan.

Opintolainat 200e

kuntosali 40e

Puhelin 20e

Netti 25e

Laitteet 30e

Jos syöt esim. kalaa ohjeen mukaan niin siitä tulee äkkiä 30e/kk  Puhumattakaan pähkinöistä tai marjoista.

Ja pitäisi syödä hyvin jotta pysyy kunnossa, ei pelkällä mannapuurolla elä. Että ihan kiva jos sinulla ei ole opintolainoja tms. ja "pärjäisit rahalla" jta et todellisuudessa tiedä jos et joudu sillä pakolla elämään.

Mutta tuolla summalla ei todellakaan elä kuin väliaikaisesti tai terveenä tai ilman lainoja tai tekemällä pimeitä töitä lisäksi. Ihminen sairastuu jos se ei pääse harrastuksiin, näe sukulaisiaan, pysty käymään elokuvissa tms. saamaan välillä virikkeitä.

Silloin kun on kaikki valmiina niin ei ymmärrä että se kaikki on pitänyt joskus hankkia, silloin kun ei ole mitään niin tajuaa ettei sitä ole vieläkään varaa hankkia.

Vierailija
10/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo veteraani pitäisi laittaa nälissään kerjuulle niin oppisi jotain tosi elämästä.

Vierailija
11/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni näkökulma ei tuonut mitään uutta keskusteluun. Keskustelusta puuttuu sen sijaan sosiaalityön ammattilaisten näkökulma, joka avaisi köyhän arkea.

Vierailija
12/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa nämä ulostulot, mitäköhän arvon sotaveteraani ja tämä Iltalehden läskimahainen kunniakansalainen oikein sitten kuvittelevat että ne nuoret tekisivät? Onko kummallakaan heistä oikeastaan pienintäkään käsitystä mistä puhuvat? Sori nyt vaan, mutta näitä menneen maailman äijiä ei vaan enää kauheasti huvita kuunnella, ei mitään käyttistä heidän jutuillaan.

Vierailija
13/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osaatte olla pönttöjä kaikki!!!! Juuri teidän takianne Suomi on näin huonossa jamassa! Jos meillä ei jaettaisi rahaa noin hulppeasti kaikille kotona makaaville, olisi pakko käydä töissä, ja töitä myös löytyisi, koska yritysten ei tarvitsisi maksaa niin paljon sivukuluja työssäkäyville. Mutta ei, kun suuri osa jengistä haluaa, että kaikesta maksetaan vaikka sormea ei itse nostaisi.

TUO RAUMALAINEN PUHUU ASIAA! NOSTAN HÄNELLE HATTUA! HÄVETKÄÄ, TE ÄÄLIÖT LUUSERIT TÄÄLLÄ!

Vierailija
14/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla on enää lehtitilausta ja tv ja radiolisenssit ovat historiaa. Meillä kolmihenkisellä perheellä menee 550 euroa kuukaudessa ruokaan ja muihin päivittäistavarakaupan tuotteisiin. Se on vajaat 200 euroa per nuppi. Kun Kela maksaa asumiskustannukset ja lääkkeet, mihin se 287 euroa ekstraa KUUKAUDESSA menee? Vaatteisiin?? Vai lasketaanko auto nykyään perusmenoksi? Itselläni ei ole varaa autoon vaikka käyn töissä ja työmatkaa on yli 30km.

Vierailija
15/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyyttä oli myös veteraanin nuoruudessa, mutta sillon suurin osa sai ruoan kuokkimalla omasta maasta. Nyt vähemmistö voi kasvattaa ruokaa takapihalla. Mistä tuloton köyhä kaupungissa saa perunansa? Joku voisi visioida mihin kaikkeen sosiaalietuuksien lakkauttaminen johtaisi.

Vierailija
16/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni jo 200 euroa tuosta pelkkiin opintolainan lyhennyksiin. Jos syö ruokaympyrän mukaan niin 100 e saa helposti menemään yhdellä kauppareissulla. Jos ei syö ruokaympyrän mukaan niin tarvitsee ostaa vitamiineja. Lisäksi jos on ruoka-allergioita niin joutuu ostamaan erikoisruokaa ja kaikki erikoisruoka on kalliimpaa.  Perusosa on todella pieni. Reseptilääkkeet saa kyllä mutta yskänlääkkeet, haavanhoito, pienemmät jutut maksetaan kaikki itse. Kurkkutabletit 11,90e alkaa tuntua aika isolta summalta kun elelee perusosalla vähän pitempään. Jos sairastaa 2kk putkeen niin apteekkiin uppoaa suurempia useita kymppejä. Flussat ovat nykyään pitempikestoisia. Nimenomaan kun niitä säästöjä on niin ihmiset eivät osaa ajatella mitä tarkoittaa kun niitä ei ole. Mieti esim. Oman kunnon huolehtimista, kaikkien pitää käydä kuntosalilla tms. tai ei ole hyväksytty. Elelin muutaman vuoden tuolla perusosalla, en käytä alkoholia enkä tupakoi, silti en saanut 2 kuukauteen ostettua hehkulamppuja :O Vasta kun ei oikeasti sitä rahaa ole niin alkaa huomata miten paljon kuluvia osia kämpässä on: hehkulamput, loisteputket, lieden uunin valo, patterit, tiskiaine, pyykinpesuaine, imurinpussit,shampoo, hoitoaine, kaikki menee rikki, auton korjaus, pyörän korjaus, vaatteet, kengät, sukat, rintsikat, alushousut, kaikki on kuluvaa tavaraa ja kaikkea tarvitaan koko ajan.

Opintolainat 200e

kuntosali 40e

Puhelin 20e

Netti 25e

Laitteet 30e

Jos syöt esim. kalaa ohjeen mukaan niin siitä tulee äkkiä 30e/kk  Puhumattakaan pähkinöistä tai marjoista.

Ja pitäisi syödä hyvin jotta pysyy kunnossa, ei pelkällä mannapuurolla elä. Että ihan kiva jos sinulla ei ole opintolainoja tms. ja "pärjäisit rahalla" jta et todellisuudessa tiedä jos et joudu sillä pakolla elämään.

Mutta tuolla summalla ei todellakaan elä kuin väliaikaisesti tai terveenä tai ilman lainoja tai tekemällä pimeitä töitä lisäksi. Ihminen sairastuu jos se ei pääse harrastuksiin, näe sukulaisiaan, pysty käymään elokuvissa tms. saamaan välillä virikkeitä.

Silloin kun on kaikki valmiina niin ei ymmärrä että se kaikki on pitänyt joskus hankkia, silloin kun ei ole mitään niin tajuaa ettei sitä ole vieläkään varaa hankkia.

Tämä oli kyllä nolouden huippu! Ai kuntosalit, harrastukset, autot ja leffaillat...

Vierailija
17/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitus sotaveteraaneille ja lotille, mutta elävät menneessä ajassa eivätkä ymmärrä nykypäivän nuorten tilannetta.

Nuoret on korkeammin koulutettuja kuin koskaan, mutta niitä töitä ei vaan ole. Tai on mutta niillä ei elä. Taloakaan ei rakenneta hartiavoimin niinkuin ennenvanhaan. Puolet talon hinnasta on veroa ja byrokratiaa, mitä ei ahkeruudella sivuuteta.

Vierailija
18/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Sotasaaliin'  sanana vielä ymmärrän mutta mikä ihme se semmoinen 'sosiaalisaalis' sitten mahtaa olla ?

Olemmeko siis papan mielestä täällä yhteiskunnassa jossain   'sosiaalisessa saalistussodassa keskenämme', vai mistä keinoja kaihtamattoman saalistuskilpailun kohteena olevasta

" Afrikan tähti"-potista lienee hänen mukaansa kysymys ?

( ...vai ovatko sanojen merkitykset hänen mielessään jo alkaneet sekoittua ?)

Vierailija
19/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö jutun kirjoittaja, että nuiori ei saa tukia automaationa? Pitää hakea koulutuksiin ja osallistua työkokeiluun.

Vierailija
20/40 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajat kiinni, pitkäaikaistyöttömät ulkkarit karkotetaan ja perustulo. Siit se lähtee

Sinähän voisit näyttää esimerkkiä ja lähteä maastamme pois  itse ensimmäiseksi .