Voisitko lakata matkimasta r-vikaista hänelle?
En ymmärrä miksi heitä saa pilkata päin naamaa, ethän puhalla poskiasi isokdi lihavankaan edessä tai matki ontuvaa hänen nähdensä. Kiva saada tällaista kohtelua aikuisilta ihmisiltä.Matkiminen minulla laukaisee stressireaktion ja jähmetyn täysin, johtuen kai koulukiusaamisesta.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu todella pahalta, kun omat vanhemmat matkivat. Pienenä olin mykkä useita vuosia, koska en kehdannut puhua. Nykyisin menee paljon paremmin kuin kiusaajilla, on hyvä palkka, oma asunto ja vakituinen työ.
T. Judisti
Ihana! Hyvä me! T: maisteli
Itselläni ei ole r-vikaa, mutten ymmärrä kuka aikuinen ihminen kiusaisi moisesta tahallaan? Joku kakaran tasolle jäänyt varmaan.. Ihmisiä on erilaisia ja mukavinta on jos ei heti tilaisuuden tullen yritettäisi saada muille pahaa mieltä. Jokaisessa kun on jotain mistä voisi kiusata mutta ainoastaan antisosisaaliset ja typeränpuoleiset tarttuvat niihin, luulevat varmaan itse olevansa täydellisiä :D edes Internetissä.... ;D
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole r-vikaa, mutten ymmärrä kuka aikuinen ihminen kiusaisi moisesta tahallaan? Joku kakaran tasolle jäänyt varmaan.. Ihmisiä on erilaisia ja mukavinta on jos ei heti tilaisuuden tullen yritettäisi saada muille pahaa mieltä. Jokaisessa kun on jotain mistä voisi kiusata mutta ainoastaan antisosisaaliset ja typeränpuoleiset tarttuvat niihin, luulevat varmaan itse olevansa täydellisiä :D edes Internetissä.... ;D
Tunnistan ilmiön. Nämä on niitä mukavitsikkäitä seuran pellejä, jotka saa kiksinsä toisten näpäyttelystä. Jos heihin itseensä kohdistaa tätä ns. huumoria, niin meneekin herne nenään.
Todella tyhmä tapa huomautella yhtään mitenkään kenenkään persoollisuuksista (eli niistä ns. normaalista poikkeavuuksista).
Itselle mm. aknesta huomauteltu - todella tylyä ja aika tavallista itse asiassa. Aikuisilta. Lapset nyt ymmärtää.
Näin tietenkin saa toisen sammumaan, ja saa itse loistaa seurassa upealla huumorillaan.
Vierailija kirjoitti:
En väheksy nyt yhtään sitä, että sinua kiusataan. Tuo on törkeää.
Mutta tuo voi tapahtua myös vahingossa, joskus. Minulle on käynyt niin, aikuisenakin. Poimin myös helposti keskustelukumppanin murteen/korostuksen/aksentin omaan puheeseeni ja kun toinen hämmentyy, tajuan asian vasta silloin, ja minäkin hämmennyn.
Mietin tuota, kun luin aloitusta.
Äitini oli hyvin sosiaalinen ja hän puhui aina samoin, kuin vastapuoli eli sanoi Savonlinnassa sie, mie jne.
Hän olisi voinut puhua, kuten aloittaja, eikä varmastikaan olisi tarkoittanut mitään pahaa. Hän oli hienotunteinen ja tahdikas ja halusi puhua samalla tavalla kuin toinen osapuoli.
Olen pahoillani, ap, että sinua on loukattu epäkohteliaasti matkimalla.
(Minä ehkä hakeutuisin aikuisena puheterapiaan, jos asia vaivaisi itseäni.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi sitä välttämättä loukkauksena.
Samalla aaltopituudella olevat ihmiset, tuppaavat apinoimaan toistensa käytöstä, eleitä ja puhetapaa.
(Hyvässä ja pahassa)No ilmankos vihreät alkavat vanhemmiten muistuttaa ulosanniltaan Kalle Könkkölää, Sinnetännemäki, Niinistö etc.
Herjasitko sinä Kalle Könkkölää?
Olet kuvottava.
Turhan kallista mennä terapiaan, jos joku ääliö vittuilee.
Olen törmänny vähän samaan ja tullut siihen tulokseen että se matkiminen voi olla myös vähän tiedostamatonta. Osa ihmisistä ottaa helposti toisen puheesta jotain persoonallista ja alkaa toista sitä;) Kuulu itse molempiin puoliin, olen sekä puhevikainen että apina:D
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei ole onneksi ala-asteen jälkeen kiusattu. Joskus joku heittää aiheesta jotain vitsiä, vaikenen silloin yrityksen kuoliaaksi. Tehoaa. Ammattini puolesta joudun esiintymään, enkä ajattele koko puhevikaa enää. Onhan meillä Suomessa r-vikaisia mm. ex-presidentti ja-ministeri. Miehestäni puhevikaa on vain persoonallista ja seksikästä. Mutta: olen kuitenkin onnellinen siitä, että molemmat lapseni oppivat sanomaan tuon maagisen kirjaimen normaalissa aikataulussa.
Se (onneksi) ex-presidentti on myös L- sekä V- vikainen. Esim. "Vukekaa Uaua-foovumia ja Syväitkää niin maan peykeveesti!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi sitä välttämättä loukkauksena.
Samalla aaltopituudella olevat ihmiset, tuppaavat apinoimaan toistensa käytöstä, eleitä ja puhetapaa.
(Hyvässä ja pahassa)No ilmankos vihreät alkavat vanhemmiten muistuttaa ulosanniltaan Kalle Könkkölää, Sinnetännemäki, Niinistö etc.
Herjasitko sinä Kalle Könkkölää?
Olet kuvottava.
Kauheus on katsojan silmässä. Sinä olit ainoa jolle tuli edes mieleen herjaaminen, kun puhe oli vain muistuttamisesta hyvässä ja pahassa. Aika kuvottavaa moinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä jos opettelisitte vaikka puhumaan?Kyllä aikuisen pitäisi osata puhua ilman mitään sössöttämistä.Eihän tuollaisille vajakeille voi kun nauraa...
Et sinäkään ihan täysjärkiseltä vaikuta. Puhevika tai ei, niin kuka ihme suostuu tuollaisen kusipään kanssa aikaa viettämään?
Mene sinä v1tun vaj4kki muualle sössöttämään.Kokeile jos saisit 4 vuotiasta seuraa olettahan te samalla tasolla sekä henkisesti että myös puheen tuottamisen kannalta.Voitte yhdessä mussuttaa kuin teillä olisi kuuma peruna suussa ihan rauhassa :D :D :D
Lapsrukka. Pyydä äitiäs lukemaan iltasatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väheksy nyt yhtään sitä, että sinua kiusataan. Tuo on törkeää.
Mutta tuo voi tapahtua myös vahingossa, joskus. Minulle on käynyt niin, aikuisenakin. Poimin myös helposti keskustelukumppanin murteen/korostuksen/aksentin omaan puheeseeni ja kun toinen hämmentyy, tajuan asian vasta silloin, ja minäkin hämmennyn.
Mietin tuota, kun luin aloitusta.
Äitini oli hyvin sosiaalinen ja hän puhui aina samoin, kuin vastapuoli eli sanoi Savonlinnassa sie, mie jne.
Hän olisi voinut puhua, kuten aloittaja, eikä varmastikaan olisi tarkoittanut mitään pahaa. Hän oli hienotunteinen ja tahdikas ja halusi puhua samalla tavalla kuin toinen osapuoli.
Olen pahoillani, ap, että sinua on loukattu epäkohteliaasti matkimalla.
(Minä ehkä hakeutuisin aikuisena puheterapiaan, jos asia vaivaisi itseäni.)
Taipumus siihen, että puhetavat ja murteet tarttuvat helposti, kertoo myös kielellisestä lahjakkuudesta.
Puhevikani ei muutoin vaivaa minua. Päin vastoin koen sen vahvasti osaksi identiteettiäni ja erilaisuus on kasvattanut minua ihmisenä, olen empaattinen ja älykäs. Tämä on ainut puoli mikä ärsyttää. Ap
Niin tässä menee nyt sekaisin vahingossa toisen matkiminen ja tahallinen pilkkaaminen. Tärkeintä on se että yrittää olla hyväkäytöksinen kaikkia kohtaan.
Kun minulla tehdään noin, huomautan aina sanojalle välittömästi jostain häneen liittyvästä epämiellyttävästi seikasta, kuten lihavuudesta, köyhyydestä tai sairaudesta. Yleensä viesti menee kerralla perille.
T. R-vikainen
Vierailija kirjoitti:
Taipumus siihen, että puhetavat ja murteet tarttuvat helposti, kertoo myös kielellisestä lahjakkuudesta.
Eikä kerro vaan pikemminkin epävarmuudesta. Normaali ihminen säilyttää hänelle luonnollisesti ominaisen puhetavan eikä vaihtele sitä keskustelukumppanin mukaan kuin tuuliviiri.
Jännää, kun kukaan ei koskaan kyllä vahingossa ole matkinut ärrävikaani, vaan aina se tehdään ivallisella sävyllä r-kirjainta laajasti viljellen kovaan ääneen virheellisesti päristäen.
En nyt tunnista ollenkaan tätä ihmistyyppiä, en tosin ole kuullut kenenkään alkavan matkimaan toisen murrettakaan. Yksikään kaverinikaan ei ole koskaan vahingossa lähtenyt matkimaan ärrääni, vaan he eivät kuulemma kiinnitä asiaan mitään huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Eikä kerro vaan pikemminkin epävarmuudesta. Normaali ihminen säilyttää hänelle luonnollisesti ominaisen puhetavan eikä vaihtele sitä keskustelukumppanin mukaan kuin tuuliviiri.
Totta. Toki, jos ihminen on syntyjään kotoisin joltain murrealueelta, hän myöhemmin siellä käydessään saattaa vaivatta ja luonnostaan vaihtaa tuon seudun murteeseen. Mutta jos vaikkapa koko ikänsä Espoossa asunut matkustaa Kuopioon ja alkaa vääntää siellä savoa, hän kuulostaa paitsi omituiselta myös täysin feikiltä.
Minulla on paha r-vika. Kerran kävi kerran niin, että uusi tuttavuus alkoi puhua vahvasti ärrää sorauttaen ja vielä sellaisia lauseita, joissa oli erityisen paljon r-kirjaimia. Ignoorasin koko tyypin, jätin vastaamatta kysymyksiin jne. No sitten myöhemmin kävi ilmi, että tälläkin tyypillä oli r-vika eikä ollut yrittänyt pilkata :o Oli aika noloa...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paha r-vika. Kerran kävi kerran niin, että uusi tuttavuus alkoi puhua vahvasti ärrää sorauttaen ja vielä sellaisia lauseita, joissa oli erityisen paljon r-kirjaimia. Ignoorasin koko tyypin, jätin vastaamatta kysymyksiin jne. No sitten myöhemmin kävi ilmi, että tälläkin tyypillä oli r-vika eikä ollut yrittänyt pilkata :o Oli aika noloa...
Hauska tapaus :). Onneksi et ehtinyt karjaista: "Perrrrkele, kerrrjäätkö turrrrpaasi!"
T. R-vikainen itsekin
Itseäni ei ole onneksi ala-asteen jälkeen kiusattu. Joskus joku heittää aiheesta jotain vitsiä, vaikenen silloin yrityksen kuoliaaksi. Tehoaa. Ammattini puolesta joudun esiintymään, enkä ajattele koko puhevikaa enää. Onhan meillä Suomessa r-vikaisia mm. ex-presidentti ja-ministeri. Miehestäni puhevikaa on vain persoonallista ja seksikästä. Mutta: olen kuitenkin onnellinen siitä, että molemmat lapseni oppivat sanomaan tuon maagisen kirjaimen normaalissa aikataulussa.