Mikä sinun ammatissasi on sellainen asia, jonka muut luulevat tietävänsä paremmin kuin sinä?
Onko ammatissasi sellaisia asioita, joista tavallinen pulliainen kuvittelee tietävänsä enemmän kuin ammattilainen?
Kommentit (34)
No ei, kun harva tavallinen pulliainen tekee sitä mitä minä.
Minun työni osaa jokainen, varsinkin asiakkaani mutta myös heidän huoltajansa. Olen yläasteen aineenopettaja.
Jokainen kännissä riehuva asiakas aina omasta mielestään tietää oikeuteni ja velvollisuuteni paremmin kuin minä itse.
T: järjestyksenvalvoja
Noo, täälläkin usein näkee huolestuneita vanhempia, kun lapsen puhe kehittyy hitaasti, esim. kolmevuotias ei vielä puhu juuri mitään. Vastaukseksi käsketään aina odottaa, että kyllä se siitä, että minunkin lapseni alkoi puhua suoraan kokonaisia lauseita. Mikä on oikeasti tosi harvinaista ja puhumaton 2-3-vuotias tarvitsisi oikeasti lisätutkimuksia.
T. Puheterapeutti
Kuka tahansa opetusvelvollisuuden läpikäynyt osaisi hoitaa työni.
Luokanope
Kieltenopettaja: kyllä en ihmettele, jos kutsut oppilaitaisi asiakkaaksi. Sinä olet heitä varten ja verovaroin palkkasi maksetaa, teet töitä sinun "asiakkaillesi" ja heidän vanhemmilleen. Muuta asennetta.
Kysy itseltäsi, miksi halusit opettajaksi?
Kaikkihan te osaisitte tehdä sosiaalityöntekijän hommat.
t. Sossu
Potilaat ovat katsoneet netistä valmiiksi, mitä lääkettä haluavat. Mitäs hyötyä minusta olisi.
Olen kokki ja kaikki (asiakkaat) tietää paremmin esim. onko tuotteessa laktoosia vai ei vaikka olisin sen varta vasten ko. asiakkaalle valmistanut. Se ärsyttää koska otan erityisruokavaliot aina hyvin vakavasti ja näen vaivaa että erityisruokavalioita noudattava saa yhtä hyvää ruokaa kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko ammatissasi sellaisia asioita, joista tavallinen pulliainen kuvittelee tietävänsä enemmän kuin ammattilainen?
Kyllä. ihan kaikki. T Työkkärin täti
Kuka tahansa osaa vetää vesiputket, laittaa ilmanvaihtokoneet ja lämpöpatterit ilman suunnitelmia. Joo varmaan osaa, mutta eri asia sitten, millä paineella se vesi tulee, mihin sijoittaa sulut, miten huomioi muut putket ja kaapelit, läpiviennit. Sekä lämpöpatterit pitää osata valita optimaalisesti, ne esisäädetään jne, lämmönjakokeskus pitäisi osata mitoittaa ja saada sopimaan teknisiin tiloihin. Ilmamäärätkin pitää laskea. Ne kenen tahansa vetämät jutut niitä ilmaongelmia ja vesvahinkoja juuri aiheuttaa.
Kaikkihan tietää että kuntouttava työtoiminta on orjatyötä, en tiedä sitten mitä luulevat minun työvalmentajana tekevän...
Lentoemäntä -ei ole tarjoilija vaikka 90% niin luulee. Lentoemännät ovat koneessa turvallisuuden vuoksi ja toimivat tarvittaessa lääkäreinä, palomiehiä, järjestyksenvalvojina ja ohjaamon silminä ja korvina. Nämä "tarjoilijat" ovat evakuoimassa sinut 90 sekunnissa palavasta koneessa ja heidät koulutettu hätätilainteisiin -maalla ja vedessä. Palvelu on vain ekstraa ja ainut näkyvä osa asiakkaalle, kun kaikki menee hyvin.
Työnkuvani puheterapeuttina tuntuu olevan sellainen asia, jonka kaikki muut tietää paremmin. Kun työni on niin helppoa, koska pelailen vain pelejä kouluikäisten lasten kanssa päivät pitkät ärrää ja ässää opettaen. Joskus jonkun lausunnon kirjoitan ja osallistun palaveriin. Terapiakertojakin on turha suunnitella, koska lonkalta vain jonkun Arvaa kuka?-pelin kanssa pärjää.
Todellisuus siis se, että asiakaskunnassani ei juurikaan ole enää artikulaatiovirheasiakkaita, koska kaikki muu menee nykyään edelle. Asiakkaina mm. aikuisneurologisia aikuisia (ALS, MS-tauti, Parkinson, afasia...), kuulovammaisia henkilöitä, kehitysvammaisia, CP-vammaisia, autisteja, dyspraktikkoja (sekä lapsia että aikuisia, joilla puheen tuottamisessa motorinen pulma), änkyttäjiä, sokeltajia, nielemisvaikeuksisia lapsia ja aikuisia (eli siis pahimmillaan asiakkaan henki käsissäni, koska minä olen se joka päättää saako asiakas syödä suun kautta vai ei) sekä erilaisia monimuotoisia kielellisiä ongelmia omaavia lapsia. Yhteistyöpalavereita on eri tahojen kanssa koko ajan, lausunnot pitää kirjoittaa ajoissa tai asiakkaan terapian jatkuminen venyy ja työpäivien aikataulutus tehdään itse (yksityisellä puolella Kelan terapeuttina) eli koko ajan on aikataulupalapeli menossa peruutusten, päiväunien, koulujen reissujen, perheiden unohdusten ym. kanssa. Me mennään ihmisten koteihin, kouluihin, päiväkoteihin, sairaaloihin ym., joissa jokaisessa omat tavat ja säännöt, jotka täytyy ensinnäkin oppia ja sitten mukautua niihin, koska asiakkaan etu on se, että me tehdään toimivaa yhteistyötä yhteisön kanssa. Asiakaskäyntien suunnittelu vie aikaa, sillä jokaisella asiakkaalla on joka vuosi tehty yksilölliset tavoitteet ja sen mukaan täytyy miettiä tehtävät juuri hänelle. Materiaali täytyy monesti valmistaa itse, koska valmista matskua varsinkin aikuisille on vähän.
Kiitos ja anteeksi, ihana avautua :D
Vierailija kirjoitti:
Olen kokki ja kaikki (asiakkaat) tietää paremmin esim. onko tuotteessa laktoosia vai ei vaikka olisin sen varta vasten ko. asiakkaalle valmistanut. Se ärsyttää koska otan erityisruokavaliot aina hyvin vakavasti ja näen vaivaa että erityisruokavalioita noudattava saa yhtä hyvää ruokaa kuin muutkin.
No hei OT, mutta kiitos että huolehdit. Arvostan sitä, etenkin kun itse olen allerginen ja muitakin ruokarajoitteita on.
Tiedän kuitenkin miksi asiakkaat joutuvat kysymään ja pätemään asiassa. Se, johtuu siitä, että kaikki kollegasi eivät ole erikoisruokavalioissa asiantuntevia eivätkä huolehdi asiakkaista kuten sinä. Kun asiakkaalla on useampi negatiivinen kokemus taustalla, hänen on pakko huolehtia asiasta itse ja jankata. Muista tämä kun seuraavan kerran joku asiakas vaikuttaa hankalalta.
Oikeasti olen itse ollut ravintolassa tilanteissa jossa ei tiedä itkeäkö vai nauraako. Kuten:
Asiakas: "Eihän tässä annoksessa ole vehnää?"
Tarjoilija: "Ei ole, se on tehty gluteenittomasta vehnästä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokki ja kaikki (asiakkaat) tietää paremmin esim. onko tuotteessa laktoosia vai ei vaikka olisin sen varta vasten ko. asiakkaalle valmistanut. Se ärsyttää koska otan erityisruokavaliot aina hyvin vakavasti ja näen vaivaa että erityisruokavalioita noudattava saa yhtä hyvää ruokaa kuin muutkin.
No hei OT, mutta kiitos että huolehdit. Arvostan sitä, etenkin kun itse olen allerginen ja muitakin ruokarajoitteita on.
Tiedän kuitenkin miksi asiakkaat joutuvat kysymään ja pätemään asiassa. Se, johtuu siitä, että kaikki kollegasi eivät ole erikoisruokavalioissa asiantuntevia eivätkä huolehdi asiakkaista kuten sinä. Kun asiakkaalla on useampi negatiivinen kokemus taustalla, hänen on pakko huolehtia asiasta itse ja jankata. Muista tämä kun seuraavan kerran joku asiakas vaikuttaa hankalalta.
Oikeasti olen itse ollut ravintolassa tilanteissa jossa ei tiedä itkeäkö vai nauraako. Kuten:
Asiakas: "Eihän tässä annoksessa ole vehnää?"
Tarjoilija: "Ei ole, se on tehty gluteenittomasta vehnästä."
Omasta kokemuksestani "maidoton" on myös vaikea asia käsittää.
- Onko tämä maidoton?
- Kyllä on, siinä on hyla maitoa.
Eh...
Luulevat tietävänsä että sossu jakaa ylenmäärin rahaa mamuille. Ja että meiltä maksetaan mamuille ajokortit ja autokoulut ja sakotkin.
Synnytyksen hoidosta tuntuvat tietävän kaiken ja paremmin.