Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmille suunnitellaan pakkoraportointia 7 päivän välein

Vierailija
28.04.2017 |

Hurjin piiskaesitys on se, että jos työnhakija ei vähintään seitsemän päivän välein raportoi vielä suunnitteluvaiheessa olevassa verkkopalvelussa työnhakunsa jatkumisesta, työnhaun voimassaolo päättyy. Jos kaikki esitetyt asiat menevät läpi, niin työttömälle se tarkoittaa sitä, että hänen täytyy kolmen kuukauden tarkastelujakson aikana hakea vähintään 15 työpaikkaa ja raportoida tekemisistään joka viikko työvoimaviranomaisille. Jos töitä ei kolmen kuukauden aikana löydy tai ei löydy riittävästi, seurauksena on työttömyyskorvauksen aleneminen tuolla 4,65 prosentilla. Ministeriön taustalla on kuitenkin ajatus, että esimerkiksi nuo 15 haettavaa työpaikkaa eivät voisi olla mitä tahansa työpaikkoja. Silloin ilmoitusjärjestelmää ei voi kuitenkaan automatisoida, vaan se tarvitsisi ihmisen, joka tarkistaisi, että haetut työpaikat täyttävät ministeriön määräämät ehdot.

http://www.talouselama.fi/uutiset/tyottomille-ehdotetaan-pakkoraportoin…

Ensi vuonna sitten työttömille se jalkapanta-paikannuslaite ja valvontakamera kotiin. Miksei myös pakollinen työttömän tähti -merkki vaatetukseen.

Kommentit (313)

Vierailija
41/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun. Ielestä sie, että työttömyystukea saava ihminen joutuu hakemaan vähän yli yhtä työpaikkaa viikkossa ja kertomaan siitä jossain palvelussa ei ole ihan hirveästi vaadittu.

Ajattelee, mä olen töissä ja jokku meidän firmassa katsoo taloudellisesti järkeväksi, että mun pitää JOKA PÄIVÄ raportoida työaikani köäyttö 15 minuutin tarkkuudella.

Niin munkin, mutta en menetä silti palkkaani, jos joskus teen virheen raportoinnissa tai raportointi viivästyy. Toisekseen töissä raportointi liittyy asioihin, jotka ovat työnantajalle laskutettavaa työtä ja siten siten tuottavaa.

Työttömänä taas on heti tulot katkolla, jos tekee virheen. Toisekseen tuossa mitataan asiaa, jolla ei ole kovin selkeää yhteyttä työllistymiseen: Mekaaninen työhakemusten tekeminen tasan kerran viikossa on tuskin mitenkään tehokkain tapa työllistyä suurelle osalle työttömistä. Monelle esim. verkostoituminen, "epävirallinen" opiskelu tai kurssit, messuilla käynti tai esim. taustatutkimuksen tekeminen potentiaalisista työpaikoista voi olla paljon hyödyllisempää kuin vain työhakemusten teko.

Itse en työttömänä päässyt yhteenkään haastatteluun työhakemuksista, mutta "kiertotietä" työllistyin heti. Mutta se ei olisi koskaan näkynyt noissa tilastoissa.

Vierailija
42/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näin älyttömiä muutoksia suunnitellaan ennen kun tulokset tulee siitä perustulokokeilusta? Taitaa tulla aika kalliiksi tällainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu Suomessa ja jäin juuri työttömäksi. Hain tukia ja minua kohdellaan kuin ö-luokan kansalaista tiuskitaan päin naamaa työkkärissä ja uhkaillaan jatkotoimilla jos en käy xyz toimistossa muutaman päivän varoitusajalla. Tuet laskee 7.5-15% 3kk välein ja kerran kuussa pitää käydä selostamassa työnhakutilanne. Minut palkattiin tänne erityisosaajaksi enkä osaa maan kieltä. Sopivia töitä on noin 2-3 kuussa ja niihinkin on muita hakijoita. Jos tänne jään minimi toimeentulo on kai 13 € päivässä jolla ei todellakaan maksa edes asumista pienessä kopperossa. En osaa kuvitella että Suomessa halutaan sama systeemi.

Vierailija
44/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako minuuttia siihen raportointiin mahtaisi per viikko kulua? Tai siihen 1,5 työhakemuksen tekoon. 30 min? Ja tällä huimalla panostuksella työttömälle maksetaan korvaukset, asumistuet ym? Edelleen saa asua sielä ylihintaisessa Kallion kaksiossa muiden rahoilla, mutta joutuu hassaamaan sen puolituntia laatuajastaan.

Vierailija
45/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon mukaan ei enää tarttis itte työttömäksi päätyä.. Nykyisellä systeemilläkin työkkäri kauheasti stressiä luova laitos. Saatikka jos tämmöistä tulee.

Vierailija
46/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ensin että työttömille suunnitellaan pakkoabortointia,

mutta kyllä sekin on huomispäivää?

Nykyäänkin jo varattomuus on syy lastensuojeluasiakkuudelle ja epäilylle, ettei ole köyhyytensä vuoksi pätevä vanhempi.

Köyhien tulisi hävetä! on hallituksen viesti kansalle.

Vierailija
47/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absurdiksi menee. Ilmeisesti toiveena on, että mahdollisimman moni saa karenssin kun tekee raportoinnissa jonkin virheen tai yksinkertaisesti luovuttaa, kun ei pysty huolehtimaan viidestä eri päällekkäisestä raportoinnin ja määräaikaishaastattelujen ja työllistymissuunnitelman ja todistusten toimittamisen mekanismista ja aikatauluista.

Olen itse töissä, mutta esimerkiksi työvelvoitteiden ja päällekkäistenkin työtehtävien hoitaminen on ihan erilaista kuin työttömänä oli yrittää esim. ilmoittaa ns. työtarjouksen lopputulos työkkäriin. Töissä ollessa jos tekee virheen, niin se osoitetaan työntekijälle ja sen voi korjata. Pahimmillaankin virheestä voi seurata varoitus. Työttömänä yksikin virhe tarkoittaa tukien menetystä, ja peli on sillä poikki.

Lisäksi kuulostaa siltä, että tällainen jäykkä raportointijärjestelmä ajaa ihmisiä vain sellaiseen muottiin, että noudatetaan lain kirjainta rutiininomaisesti. Haetaan töitä raportoinnin takia, eikä itse työnhaun edistämiseksi. Ja useinhan työnhakua edistää paremmin jokin epämuodollinen verkostoituminen sen hakemuksen lähettämisen asemesta.

No, Sipilä ja Kokoomus saavat, mitä haluavat.

Kuten jo edellä mainitsin. Näiden toimien laatijat eivät odota että ihmiset työllistyisivät, vaan tukien saamisen edellytykset tehdään niin vaativiksi, että esim. elämänhallinnan kanssa ongelmissa olevat laiminlyövät väkisinkin velvoitteitaan ja näin hoitavat työttömyysturvan leikkaukset itse, ilman että hallitus joutuu tekemään suoria toimia.

Sipilänkään ei tarvitse suviseuroilla kuunnella uskonveljien paheksuntaa heikompien sortamisesta.

Vierailija
48/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus unohti olennaisen eli antaa lisärahaa noin 4 miljoonaa euroa järjestelmää varten. Sen kun pitää istua täydellisesti jo olemassaolevaan, joka tosin on vanha ja sitä ollaan kuoppaamassa vuoden kuluttua. Eli olkaa huoleti: ehdotus ei koskaan toteudu, koska toteutukseen ei ole rahaa eikä joku excel-seuranta oikein toimi.

Vierailija
49/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole tainnut vielä kysyä olennaista kysymystä: Miten tämä viikottainen raportointivelvoite työhakemuksen lähettämisestä parantaa työllistymistä?

Vierailija
50/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion irtisanoutua tuosta systeemistä. En ala tuollaisen nöyryytyksen alaiseksi, mitä on suunnitelmissa. Hallituksen mielestä Suomessa on siis työttömyyttä, koska ihmiset eivät hae töitä? Ilmeisesti. Okei.

Vierailija
51/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt rakkaat työttömät mitä työttömältä saa vaatia? Kommenttien perusteella ei mitään, ikinä. Ei saa vaatia hakemaan töitä. Ei saa vaatia muuttamaan halvemmalle alueelle. Ei saa vaatia kouluttautumaan alalle joka ei "kiinnosta". Ei saa vaatia tekemään mitään yleishyödyllistä saamansa elatuksen eteen. Herravarjele jos jotain lomakkeita joutuu täyttämään.

Kaikille ei riitä töitä, sen nyt tietää lapsikin. Mutta eihän se nyt millään logiikalla voi tarkoittaa sitä, että ne joille töitä ei riitä istuvat kotona muiden ruokittavana vuodesta toiseen?

Vierailija
52/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun. Ielestä sie, että työttömyystukea saava ihminen joutuu hakemaan vähän yli yhtä työpaikkaa viikkossa ja kertomaan siitä jossain palvelussa ei ole ihan hirveästi vaadittu.

Ajattelee, mä olen töissä ja jokku meidän firmassa katsoo taloudellisesti järkeväksi, että mun pitää JOKA PÄIVÄ raportoida työaikani köäyttö 15 minuutin tarkkuudella.

No jos sellaisia työpaikkoja, joihin oikeasti olisi pätevyys ja mahdollisuus päästä, olisi niin paljon, että voisi hakea reilun kerran viikossa, sehän olisi hyvä. Eikä tässä ole kysymys koulutuksen puuttesta, vaan työpaikkojen. Käy siis juuri niin kuin joku jo sanoi, että ne harvatkin auki olevat työpaikat piilotetaan, jotta työnantaja ei joutuisi lukemaan vielä nykyistäkin enemmän muodon vuoksi tehtyjä hakemuksia. 

Vierailija
53/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, edelleen se suurin ja oikeastaan ainoa todellinen ongelma on siinä ettei paikkoja ole. Toinen siihen liittyvä ongelma on että ne harvat vapaat paikat menee työtä vaihtaville tai suhteilla.

Kummankos ongelman tämä 7 päivän välinen raportointi mahtaa ratkaista? Veikkaan että sen että te-toimiston tyhjäntoimittajille on keksittävä jotain puuhaa.

Alkaa tuntua että suurin este työllisyyden korjaantumiselle on työministeriön ja te-toimiston johtavissa leipääntyneissä virkamiehissä. Mitään uutta noilta ei tunnu irtoavan, kyyläystä ja piiskaa ja jos se ei auta niin enemmän kyyläystä ja piiskaa. Jos sekään ei auta niin vielä lisää kyyläystä ja piiskaa.

Vierailija
54/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin älyttömiä muutoksia suunnitellaan ennen kun tulokset tulee siitä perustulokokeilusta? Taitaa tulla aika kalliiksi tällainen.

Minä olen niin pessimisti, etten usko perustulon toteutuvan. Selkeästi päättäjät ovat sitä mieltä, että työttömillä ja pienituloisilla pitää olla mahdollisimman vaikeaa. Perustulo tekisi elämän liian helpoksi. Sellaista ei suvaita.

Nykyisellä perustulokokeilulla vaan hämätään ihmisiä hetkellisesti. Heilutetaan porkkanaa nenän edessä, mutta nykäistään se lopulta naurun kera pois.

Vierailija
55/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt viimeistään aion jättäytyä toimeentulotuen varaan. Nyt olen sinnitellyt ilman tttukea vaikka siihen olisi oikeus (en jaksa sitä paperisotaa ja tilitietojen syynäystä).

Mielummin nostelen toimeentulotukea ja tiedän pärjääväni vaikka siitä leikataan se 40%, nyt elän n. 150e alle tttuen minimin. Taitaapa jopa tulla kalliimmaksi valtiolle kun jättäydyn tttuelle, koska sitten saan myös sähkölaskut, terveydenhuoltomenot yms. kelasta.

Töitä olen jatkuvasti hakenut, mutta tää kyykytys riittää nyt!

Vierailija
56/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt rakkaat työttömät mitä työttömältä saa vaatia? Kommenttien perusteella ei mitään, ikinä. Ei saa vaatia hakemaan töitä. Ei saa vaatia muuttamaan halvemmalle alueelle. Ei saa vaatia kouluttautumaan alalle joka ei "kiinnosta". Ei saa vaatia tekemään mitään yleishyödyllistä saamansa elatuksen eteen. Herravarjele jos jotain lomakkeita joutuu täyttämään.

Kaikille ei riitä töitä, sen nyt tietää lapsikin. Mutta eihän se nyt millään logiikalla voi tarkoittaa sitä, että ne joille töitä ei riitä istuvat kotona muiden ruokittavana vuodesta toiseen?

Sanoit sen ihan itse. Kaikille ei riitä työtä. Eli mitä ehdotat? Kotona istumisen sijaan, veivi pois vaan kaikilta?

Vierailija
57/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti saa lukea että hallitus suunnittelee/tekee johonkin asiaan heikennyksiä. Jos hallitus parantaisi jotain asiaa niin lentäisin hämmästyksestä pyrstölleni.

Vierailija
58/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän velvollisuudet ovat:

-olla TE-toimiston tavoitettavissa

-ottaa vastaan työtä jota TE-toimisto tai työnantaja tarjoaa

-ottaa vastaan TE-toimiston tarjoamaa työvoimapoliittista koulutusta

-osallistua työllistymissuunnitelman tekemiseen

-hakeutua ja osallistua sovittuihin työllistymispalveluihin

-pitää työnhaku voimassa

Nämä siis ovat tällä hetkellä voimassa olevat velvollisuudet.

Vierailija
59/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se mennyt vielä niin että jos työtön ei ensimmäisen kolmen kuukauden jakson aikana saa itse tuloksia aikaiseksi, hänet voidaan määrätä henkilöstövuokrausfirman asiakkaaksi? Sieltä sitten ehkä töitä pari tuntia sieltä täältä ja kivasti sekoaa tukien maksu etkä voi ennakoida tuloja yhtään.

Vierailija
60/313 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit sen ihan itse. Kaikille ei riitä työtä. Eli mitä ehdotat? Kotona istumisen sijaan, veivi pois vaan kaikilta?

Jotakin yleishyödyllistä sen kotona istumisen sijaan? Jotain säännöllistä pakollista aktiviteettia joka pitäisi (pitkäaikais)työttömän edes jotenkin kiinni työnomaisessa rutiinissa. Ei, en tarkoita mitään pupuhaliryhmähömppää. Vaikka edes sitä kerran viikossa 30 min itseanalyysia miten viikko meni. Onko sekin liikaa vaadittu?

Pitäisikö työttömät vain jättää rauhaan ja työntää rahaa postiluukusta kerran viikkoon.

Uudestaan kysyn. Mitä työttömältä työttömän mielestä saa vaatia ??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi