Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyviä vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Vierailija
28.04.2017 |

Olen polttanut 10 vuotta ja nyt tuntuu siltä, että alkaa riittää. Haluaisin kuulla lopettaneiden kokemuksia, miten onnistuitte? Itselläni nikotiiniriippuvuutta suurempi ongelma on tapariippuvuus. Elämäni parhaat ja rentouttavimmat hetket tapahtuvat parvekkeella aamukahvin ja tupakan tai viinilasillisen ja tupakan äärellä. Tupakka on minulle rutiini, jolla katkaisen päivän stressin, ja tällaiseen riippuvuutteen ei pelkkä purkka ole tepsinyt :(

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen selityksiäsi lukiessa vahvistuu käsitys, että sun on luettava tuo kirja. Suodata siitä se jenkkiläpinä ja lue ajatuksella, please.

Joo, teen näin, kiitos!

Vierailija
22/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki tuo edellämainittu kirja, ja pyydä lääkäriltä reseptilääkkeet lopettamispäätöksen tueksi. Toimii. Kahdenkymmenen savullisen vuoden jälkeen olen nyt ollut 1,5v savuton, enkä voi enää käsittää miten olen voinut polttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

reetu kirjoitti:

Hanki tuo edellämainittu kirja, ja pyydä lääkäriltä reseptilääkkeet lopettamispäätöksen tueksi. Toimii. Kahdenkymmenen savullisen vuoden jälkeen olen nyt ollut 1,5v savuton, enkä voi enää käsittää miten olen voinut polttaa.

Tätä hetkeä odotan itsekin, kun tajuan, kuinka idiootti olen ollut kun olet polttanut :D

Vierailija
24/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se haisee ihan järkyttävän pahalta, näyttää tyhmältä ja aiheuttaa kanssaihmisissä kamalaa myötähäpeää kun olet niin typerä että vapaaehtoisesti vedät sitä paskaa itseesi ja vielä maksat siitä. Mieti tätä ajatuksella.

Vierailija
25/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se haisee ihan järkyttävän pahalta, näyttää tyhmältä ja aiheuttaa kanssaihmisissä kamalaa myötähäpeää kun olet niin typerä että vapaaehtoisesti vedät sitä paskaa itseesi ja vielä maksat siitä. Mieti tätä ajatuksella.

Ei siinä muiden ajatukset valitettavasti paljon vaakakupissa paina, kun riippuvuuden kanssa kamppaillaan.

Vierailija
26/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin poltan enää nykyisin julkisilla paikoilla juuri tämän häpeän vuoksi. Mutta kuten edellinen totesikin, häpeä ja muiden ihmisten mielipiteet eivät ole hyviä motivaattoreita muutokseen omalla kohdallani. Kyllä sen voiman ja oivalluksen pitää lähteä omasta hyvinvoinnista.

-Ap

Vierailija
27/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä edes mikään addiktio, vaan aikuisia harvemmin kiinnostaa, mitä joku random kaduntallaaja ajattelee ja kuinka paljon se paheksuu ja häpeää, omahan on ongelmansa. Jos nyt vaikka huomioi, että meitä muita ällöttää ja hävettää sun ruma Emäntä-pipo ja punaiseksi värjätty tukka. Ei todennäköisesti kuitenkaan vaikuta siihen, et käyttääkö kyseinen henkilö edelleen rumia ja huonoja kotivärejä ja typerää pipoaan.

Vierailija
28/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin poltan enää nykyisin julkisilla paikoilla juuri tämän häpeän vuoksi. Mutta kuten edellinen totesikin, häpeä ja muiden ihmisten mielipiteet eivät ole hyviä motivaattoreita muutokseen omalla kohdallani. Kyllä sen voiman ja oivalluksen pitää lähteä omasta hyvinvoinnista.

-Ap

Tsemppiä ap! Itse ollut reilun viikon polttamatta, tosin poltin vain 2 per päivä. En osaa mitään muita vinkkejä antaa, kuin että ala harrastamaan urheilua. Jos on koskaan vetänyt röökiä ja sitten lähtenyt lenkille, tietää kyllä, miten hirveältä se tuntuu verrattuna siihen, että ei olisi polttanut ollenkaan.

Vierailija
29/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syf kirjoitti:

Taas näitä "tapariippuvaisia". Koittakaa ymmärtää että se riippuvuus johtuu nikotiinista, ei mistään muusta. Ei se savujen vetäminen keuhkoihin ole rentouttavaa ilman nikotiinia, voi kokeilla siten että käärii sätkiä kanasteriasta (ei sisällä nikotiiniä), eipä jaksa montaa sätkää imeä.

En väitä, etteikö minulla olisi nikotiiniriippuvuus myös. Koen kuitenkin vielä ongelmallisemmaksi riippuvuuden noihin taukohetkiin, joihin liittyy tämä tupakoinnin rituaali.

Riippuvuudet toki assosioituu tiettyihin tapoihin. Esimerkiksi vanha heroinisti saataa piikittää itseensä vettä, koska aivot muistaa että piikittäminen tuo hyvän olon.

Samoten  nikotiini riippuvainen jonka riippuvuus on assosioitunut tupakointiin (mahdollisesti vielä tiettyyn merkkiin) pitää savun imemisestä keuhkoihin (aivot oppinut että kyseinen tapa poistaa vieroitusoireet), vaikka toimintanahan se on yhtä järjetöntä kuin itsensä piikittäminen, tai teollisen liuotussaineen (alkoholi) kaataminen kurkusta alas.

Kun pääset irti nikotiinistä, ni huomaat kuina järjetön kyseinen "tapa" on ollut.

Vierailija
30/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään tapauksessa ainakaan käytä mitään nikotiinivalmisteita (purkat ym.). Sä poltat koska olet riippuvainen nikotiinista. Ei ole mitään tapariippuvuutta on vain nikotiiniriippuvuus. Oikeasti ainoa tapa onnistua on päästä nikotiinista eroon. Ensimmäiset viikot on helvettiä, mutta kohta jo huomaat miten mukavaa on kun ei haise pahalle. Itse poltin 15 vuotta vajaan askin päivässä. Nyt 8 kuukautta ilman ja lopetin siis Stumppaa tähän kirjan Stumppi.fi sivuston avulla. Yhtään tupakkaa en koskaan enää polta (vaikka viimeksi viime yönä näin tupakkaunia...). Varsinaisia himoja tulee enää tosi harvoin.

Vierailija
31/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärvistelet tahdonvoimalla muutaman viikon. Sitten ei enää tee niin kovasti mielikään. Ei siihen mitään poppakonstia ole! Ja stressiä on kaikilla niilläkin, jotka eivät polta. Jos käyt parvekkeella tupakalla, siivoat sen perusteellisesti ja heität tuhkakupin menemään. Et osta enää askiakaan, säästyneet rahat voit laittaa vaikka purkkiin ja ostaa niillä jonkin ajan päästä jotain kivaa.

Nuorena lopetin polttamisen, eikä muutaman viikon jälkeen tehnyt edes mieli. Olen jopa polttanut muutaman joskus jossain juhlissa, ja ne ovat tehneet vain huonon olon ja maistuneet p*skalta. Kaikki eivät tietenkään ole samanlaisia addiktioidensa kanssa.

Vierailija
32/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse luin kirjan Stumppaa tähän ja lopetin ihan kivutta 31vuoden jälkeen.

Pystytkö kertomaan mikä tässä kirjassa sai sinut lopettamaan? Olen kuullut, että tosi moni lopettaa kirjan luettuaan ja ihmetyttää mihin se perustuu.

Vierailija
33/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä reseptilääkkeet toimivat? Ovatko minkä nimisiä, hintaisia ja tehoavatko nopeastikin? Määrääkö lääkäri niitä aina, jos pyytää? Onko niissä millaisia haittavaikutuksia? Olisi kiva, jos joku kertoisi oman kokemuksensa. t. kehkojaan juuri pihalle yskivä keski-ikäinen