Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyviä vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen?

Vierailija
28.04.2017 |

Olen polttanut 10 vuotta ja nyt tuntuu siltä, että alkaa riittää. Haluaisin kuulla lopettaneiden kokemuksia, miten onnistuitte? Itselläni nikotiiniriippuvuutta suurempi ongelma on tapariippuvuus. Elämäni parhaat ja rentouttavimmat hetket tapahtuvat parvekkeella aamukahvin ja tupakan tai viinilasillisen ja tupakan äärellä. Tupakka on minulle rutiini, jolla katkaisen päivän stressin, ja tällaiseen riippuvuutteen ei pelkkä purkka ole tepsinyt :(

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se kahvi tai viinilasillinen ilman tupakkaa ei riitä?

Mikä siinä tupakassa erityisesti stressin katkaisee?

Kaikki on korviesi välissä.

Mieti, että vetäisitkö vaikka asbestipölyä henkeesi "stressin katkaisemiseksi"?

Vierailija
2/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta seuravaa askia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luin kirjan Stumppaa tähän ja lopetin ihan kivutta 31vuoden jälkeen.

Vierailija
4/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele joku uusi rutiini tilalle. Työkaveri vetää nyt sisuja tupakan sijaan.

Vierailija
5/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se kahvi tai viinilasillinen ilman tupakkaa ei riitä?

Mikä siinä tupakassa erityisesti stressin katkaisee?

Kaikki on korviesi välissä.

Mieti, että vetäisitkö vaikka asbestipölyä henkeesi "stressin katkaisemiseksi"?

Stressin katkaisee se käden liike, tupakan imeminen ja savun puhaltaminen. Se on kuin jokin hypnoottinen rituaali. Kokeilin sähkötupakkaakin joskus, mutta se ei tuntunut samalta, kun se savuke ei pikkuhiljaa huvennut kädessäni. Mulla on erinomaisen hyvin tiedossa tupakoinnin terveyshaitat, ja vaikka muuten koenkin tekeväni elämässä fiksuja valintoja, niin tässä tunne on kerta toisensa jälkeen voittanut järjen. Hyvin tiedän, että kaikki on korvien välissä, ja siksi vinkkejä elämänmuutokseen kyselenkin :)

Ap

Vierailija
6/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuuvarmasti toimiva ohjelma.

1. Älä osta

2. Älä varasta

3. Älä pummaa

4. Älä ota vastaan tarjottuja

5. Älä ainakaan sytytä

Tupakkaa/savukkeita siis.

Vierailija
7/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä!

-Ap

Vierailija
8/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele joku uusi rutiini tilalle. Työkaveri vetää nyt sisuja tupakan sijaan.

Tämä olisi varmasti hyvä, mutta en oikein osaa keksiä korvaavaa rituaalia. Sisun tai purkan nappaaminen askista ei aja samaa asiaa, kokeiltu on. Oon sellanen stressipallo, että tarvitsisin jonkun yhtä monimutkaisen rituaalin tilalle (vertaa: ulkotakki päälle, siirtyminen parvekkeelle, tupakan sytyttäminen, polttaminen ja tumppaaminen).

Vierailija
9/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta seuravaa askia.

Kamalan julmaa, apua :D Mulla on ihan vauvan impulssikontrolli tässä tupakointiasiassa, ärsytän itseäni...

-Ap

Vierailija
10/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovut myös kahvista ja viinistä. Opettelet toisen rentoutumiskeinon.

Kyllä sä onnistut, mäkin onnistuin 25 vuoden jälkeen. Nyt jo yli 5 vuotta savuitta.

Vierailija
11/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa, ettei ap oikeasti edes halua lopettaa. Keksii tekosyitä puolustellakseen tupakointiaan eikä ole valmis tinkimään rutiineistaan. Motivoisikohan syöpädiagnoosi?

Vierailija
12/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa, ettei ap oikeasti edes halua lopettaa. Keksii tekosyitä puolustellakseen tupakointiaan eikä ole valmis tinkimään rutiineistaan. Motivoisikohan syöpädiagnoosi?

Haluan kyllä lopettaa terveysvaikutusten, rahanmenon ja hajun vuoksi. En vain luota itseeni enkä haluaisi luopua "mukavuudesta", jonka koen jaksamiseni kannalta tärkeäksi. Kyseessä on sellainen lukko, jota en ole osannut omin avuin murtaa, samaan tapaan kuin vaikka OCD.

Vierailija
13/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut muidenkin onnistuneen tämän kirjan avulla. Itse en ole koskaan polttanut, mutta olen ajatellut lukea tämän ihan vain mielenkiinnosta, että mikä siinä on niin tehokasta.

Vierailija
14/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä. Tuleeko jollekin vielä mieleen jotain vinkkiä, josta voisi olla apua?

Vierailija
15/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lääkkeet. Lue Stumppi.fi sivuilta keskusteluja, sieltä saa kokemuspohjaista tietoa eri lopetusmetodeista. Lycka till! Nimim. 5. kuulausi lopuillaan.

Vierailija
16/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen selityksiäsi lukiessa vahvistuu käsitys, että sun on luettava tuo kirja. Suodata siitä se jenkkiläpinä ja lue ajatuksella, please.

Vierailija
17/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tupakan ostaminen.

Vierailija
18/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä "tapariippuvaisia". Koittakaa ymmärtää että se riippuvuus johtuu nikotiinista, ei mistään muusta. Ei se savujen vetäminen keuhkoihin ole rentouttavaa ilman nikotiinia, voi kokeilla siten että käärii sätkiä kanasteriasta (ei sisällä nikotiiniä), eipä jaksa montaa sätkää imeä.

Vierailija
19/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan vielä. Tuleeko jollekin vielä mieleen jotain vinkkiä, josta voisi olla apua?

Mä lopetin "kertarysäyksellä" kun oli tosi kova flunssa ja yskän mukana tuli keuhkputkista sellaisia veriviiruja sisältäviä limaluiruja.  Ei sen jälkeen enää tehnyt mielikään kun ajattelin, että henki menee tällä menolla, mikäli vielä jatkan ja flunssaisena sattui (kirveli) tupakalla käyminenkin ja yskitti.

Aiemmin yritin eroon käyttämällä noita nikotiinikorvaustuotteita mutta ne ei mulle sopinut, koska niistä sai sen nikotiinin, mutta joku muu jäi puuttumaan, eli käytin molempia rinnakkain hetken aikaa. Ei auttanut, vaan piti tupakointia ja nikotiinin tarvetta yllä.

Parinkymmenen vuoden jälkeen lopetin ja nyt ollut kohta kymmenen vuotta tupakoimatta siitä huolimatta vaikka vieläkin on muistona irtotupakoita sekä avaamaton aski tallessa muistona menneiltä ajoilta. Arvostan kuitenkin paljon tupakoimattomuuden hyviä puolia ja sen tuottamaa vapaudentunnetta kun ei enää tarvitse varata ja varmistua että kaikki tarvittavat tupakointivälineet mukana ja riittävästi tupakoita.

Yksi hyvä alku on kieltäytyä tarjotusta tupakasta ja sosiaalisen tupakoinnin lopettaminen, eli että lähtee seuran vuoksi tupakalle.

Itsestä se lopettaminen lähtee ja kun miettii että joskus se vahva päätös on tehtävä, mikäli aikoo koskaan  lopettaa. Muuten jatkuu ja jatkuu vaan.

Vierailija
20/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syf kirjoitti:

Taas näitä "tapariippuvaisia". Koittakaa ymmärtää että se riippuvuus johtuu nikotiinista, ei mistään muusta. Ei se savujen vetäminen keuhkoihin ole rentouttavaa ilman nikotiinia, voi kokeilla siten että käärii sätkiä kanasteriasta (ei sisällä nikotiiniä), eipä jaksa montaa sätkää imeä.

En väitä, etteikö minulla olisi nikotiiniriippuvuus myös. Koen kuitenkin vielä ongelmallisemmaksi riippuvuuden noihin taukohetkiin, joihin liittyy tämä tupakoinnin rituaali.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän