Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat! Pari kysymystä! Nostoista..

Mardi
27.04.2017 |

Hei kaikki hoitsut! Montako yksittäistä asiakkaan nostoa teille tulee keskimäärin työvuorossa, joko yksin tai kahden avustamana? Oletko töissä vanhainkodissa, asuntolassa, kotihoidossa vai missä? Entäpä vaipanvaihtoa\vuodepesua päivässä? Laskeskelin tuossa, että tänään tuli 23 yksittäistä asiakkaan nostoa (kahden avustamana), ihan käsin ilman nostolaitetta .. Jotenkin tuntuu että nyt on vähän liikaa kuormitusta..

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nosturit jaliukulaudat en kyllä muista koska varsinaisesti olen nostanut ketään. Harvoin teen yötä mutta kun viimeksi tein nostin/ avustin yhden papan lattialta sänkyyn, kun laiskuutta en viitsinyt nosturia hakea.

Raskaimpia tilanteita on sellaiset kun ei oikein tiedä ottaako tämä mummo jaloilleen vai otetaanko jo nosturi.

Ihmettelen alapeukkua,

en yhtään ihmettele, että hoitajat väsyy ja saikuttaa, paikat hajoaa ja vaihdetaan alaa, jos työnantaja ei hanki apuvälineitä tai jos niitä ei käytetä.

Vierailija
22/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työssä ajanvarauspolilla, yksittäisiä nostoja silloin tällöin. Jonkin aikaa sitten siirsimme lähes neliraajahalvaantunutta, huomaa kyllä että taidot on ruosteessa, ei oikein edes tiennyt mistä aloittaa ilman että särkee omaa selkää. Pyydä esimieheltä tai työterveyshuollosta koulutusta asiaan? Tulee myös edullisemmaksi työnantajalle kouluttaa henkilöstö turvallisiin siirtoihin kuin maksaa kuluja ja sairaslomia kipeytyneistä paikoista. Myös laki potilaan asemasta ja oikeuksista edellyttää valmiuksia tehdä siirrot turvallisesti.

Joopa joo. Hienoa puhetta mutta todellisuus on ihan toista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuus on sitä mitä siitä tekee. Olen ollu yhdessä monipuolisessa palvelukeskuksessa töissä sekä kahdessa dementiakodissa, jossa toisessa osa potilaista jo täysin autettaviksi dementoituneita vuodepotilaita. Ja vielä tänä päivänä, 10 vuotta työtä tehneenä, en ole joutunut nostotilanteisiin, paitsi ns yllätettynä. Siirtojen EI kuulu tuntua edes raskaalle hoitajan mielestä.

Esim 1. Lattialle pyllähtänyt mummo. Auta istumaan, koukista polvet ja tuo lähelle tuoli, josta asiakas voi itse ottaa tukea tai pyydä avuksi kaveri, joka ottaa asiakasta käsistä kiinni ja omaa kehoaan hyödyntäen (liikuttaen!!) vetää asiakkaan ylös samalla kun sinä, myös liikkuen, työnnät asukasta ylöspäin. Hyvät kohdat laittaa kämmenet asukasta vasten on esimerkiksi rintakehälle (selkäpuplelta ofc) hieman eri tasoille. Ei tunnu pahalle kenestäkään.

Esim 2. Asukkaan siirto tuolista toiselle tasolle. Siirrä tuoli ko. tason viereen ja ota itsellesi tuoli asukasta vastapäätä. Nojaa asukasta päin ja ota asukasta rintakehästä/lantiolta (huom. ei kainalosta tai lonkasta) kiinni ja suoristaudu istumaan nii, että asukas nojaa sinuun sille puolelle, jolla sänky ei ole. Pyydä työkaveria siirtämään tuoli ja auttamaan asukas lantiolta ohjaten sängylle.

Yksin ollessa tee samoin, mutta aseta asukkaan jalat lomittain omien jalkojesi kanssa niin, että sinun on helppo kääntyä vuodetta kohden. Huom, ei kiertoliikettä, vaan käännyt itse.

Avainsana on siis ehdottomasti liikuttaa omaa kehoa, niin raskain osuus tulee sinun ja asukkaan luurangolle, jota vartenhan se onkin olemassa.

Kato netistä lisää tietoa, tsemppiä!

Vierailija
24/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. 13

Vierailija
25/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuus on sitä mitä siitä tekee. Olen ollu yhdessä monipuolisessa palvelukeskuksessa töissä sekä kahdessa dementiakodissa, jossa toisessa osa potilaista jo täysin autettaviksi dementoituneita vuodepotilaita. Ja vielä tänä päivänä, 10 vuotta työtä tehneenä, en ole joutunut nostotilanteisiin, paitsi ns yllätettynä. Siirtojen EI kuulu tuntua edes raskaalle hoitajan mielestä.

Esim 1. Lattialle pyllähtänyt mummo. Auta istumaan, koukista polvet ja tuo lähelle tuoli, josta asiakas voi itse ottaa tukea tai pyydä avuksi kaveri, joka ottaa asiakasta käsistä kiinni ja omaa kehoaan hyödyntäen (liikuttaen!!) vetää asiakkaan ylös samalla kun sinä, myös liikkuen, työnnät asukasta ylöspäin. Hyvät kohdat laittaa kämmenet asukasta vasten on esimerkiksi rintakehälle (selkäpuplelta ofc) hieman eri tasoille. Ei tunnu pahalle kenestäkään.

Esim 2. Asukkaan siirto tuolista toiselle tasolle. Siirrä tuoli ko. tason viereen ja ota itsellesi tuoli asukasta vastapäätä. Nojaa asukasta päin ja ota asukasta rintakehästä/lantiolta (huom. ei kainalosta tai lonkasta) kiinni ja suoristaudu istumaan nii, että asukas nojaa sinuun sille puolelle, jolla sänky ei ole. Pyydä työkaveria siirtämään tuoli ja auttamaan asukas lantiolta ohjaten sängylle.

Yksin ollessa tee samoin, mutta aseta asukkaan jalat lomittain omien jalkojesi kanssa niin, että sinun on helppo kääntyä vuodetta kohden. Huom, ei kiertoliikettä, vaan käännyt itse.

Avainsana on siis ehdottomasti liikuttaa omaa kehoa, niin raskain osuus tulee sinun ja asukkaan luurangolle, jota vartenhan se onkin olemassa.

Jos on 140 kg erittäin huonosti jaloille ottava potilas niin siirrot tapahtuu täysin hoitajien voimalla. Lattialta tuollaisen nostaa palokunta. Suihkutuolilta vuoteelle siirto hoitajien voimin. Suihkutuoli on alempana kuin vuode, koska sänky ei mene matalammalle. Aika hirveää repimistä toisinaan mutta kun apuvälineitä ei juuri ole.

Vierailija
26/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhuta nostoista vaan siirroista.

Vierailija
27/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä jotain pieniä mummoja siirtää noin mutta isoja jäykkiä ihmisiä ei todellakaan. Palvelutaloissa ja dementikodeissa asukkaat on hieman erikuntoisia, kuin esim sairaalassa

Vierailija
28/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä ymmärrät kuulostavas sille, ettet halua mitään muuta ratkaisua? Vaatikaan ny hyvät ihmiset apuvälineitä, vaikkapa papupallo, älkääkä alistuko. Vaikka sanotaan nyt näin, et myös tollasia 140kg on tullu nostettua ihan yhden ihmisen voimin lattialta tuolille. Tai siis, huomasitko mainintaa siitä, että paino kasataan luustolle ei lihaksille? Jos joudut ponnistelemaan, niin silloin käytät omia voimias ja se on väärin ja raskasta.

Vierailija
29/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksena ei nostoja vaan siirtoja on varmasti hieno, mutta kyllä todellisuus on toinen. Jos on töysin avustettava erittäin spastinen, tai toisaalta täysin avustettava mutta fyysisiesti löysä kuin ylikypsä spagetti, niin ei silloin kyseinen asiakas voi tehdä itsenäisesti yhtään mitään avustaakseen nostoissa. Ei mitään. Eikä nuo varmasti toimintakyvyltään paremman asiakkaan kanssa toimivat esimerkit (pyllähtänyt mummo ym.) onnistu!

Ei ole nostolevyjä- tai liinoja.Voiko niitä edes käyttää tuollaisen asiakaskunnan kanssa, mitä kuvasin? Huono npstolaite on, mutta revipä aikaa käyttää sitä, kun,on kiire!

Vierailija
30/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä yövuorossa avustin pelkästään yhden potilaan kahdeksan kertaa vessaan suihkutuolilla. Otti kyllä melko hyvin itse jaloilleen, ei kovin raskaita siirtoja ollut. Yksi vuoteeseenhoidettava, joka toinen kääntö kahden hoitajan kanssa (kyljelleen) ja joka toinen yksin (selälleen, eli tuet vain pois ja liukulakanalla nyppää selälleen). Yksi dementti yritti lyödä, kun oli eksyksissä ja yritti väärään huoneeseen, enkä väistynyt tieltä. Rauhoittui kyllä sittemmin. 

Meillä on kirralla huonokuntoisia potilaita isoissa leikkauksissa, eli paljon siirroissa avustamista ja vuoteeseen hoitamista on. Koulutukseen tässä on panostettu ja apuvälineitä löytyy, meillä on maailman paras fysioterapeutti joka tukee myös meidän hoitajien osaamista. 

Kaikista raskaimpia ovat isot haavanhoidot, jossa kannatellaan pitkään raajaa tai poistetaan esim. isolta ihonsiirteeltä 200 hakasta. Palovammahuoneessa kun tekee aamutoimet on kyllä sellainen olo että olis pidemmänkin työpäivän tehnyt. Myös nämä jättipotilaat on aika mahdottomia, kun ensin ei ollut tarpeeksi isoja apuvälineitä (isoa usihkutuolia, tarpeeksi kantokykyistä nosturia, leveää sänkyä, leveitä liukulakanoita , isoa suihkupritsiä yms.) ja kun ne saatiin, todettiin, ettei osastolla ole tarpeeksi isoja huoneita joissa niitä mahtuisi käyttämään. 

Vierailija
31/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo kyllä jotain pieniä mummoja siirtää noin mutta isoja jäykkiä ihmisiä ei todellakaan. Palvelutaloissa ja dementikodeissa asukkaat on hieman erikuntoisia, kuin esim sairaalassa"

Siinä se juju just painonsiirrossa on, että asiakkaan painolla, pituudella tai jäykkyydellä ei oo mitään väliä. Mun mielestä on tosi sääli, että ihmiset, jotka kokee duuninsa raskaaksi, ei edes halua uskoa, että siihen on helpotusta.

Vierailija
32/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin

Vierailija
33/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mardi kirjoitti:

Ajatuksena ei nostoja vaan siirtoja on varmasti hieno, mutta kyllä todellisuus on toinen. Jos on töysin avustettava erittäin spastinen, tai toisaalta täysin avustettava mutta fyysisiesti löysä kuin ylikypsä spagetti, niin ei silloin kyseinen asiakas voi tehdä itsenäisesti yhtään mitään avustaakseen nostoissa. Ei mitään. Eikä nuo varmasti toimintakyvyltään paremman asiakkaan kanssa toimivat esimerkit (pyllähtänyt mummo ym.) onnistu!

Ei ole nostolevyjä- tai liinoja.Voiko niitä edes käyttää tuollaisen asiakaskunnan kanssa, mitä kuvasin? Huono npstolaite on, mutta revipä aikaa käyttää sitä, kun,on kiire!

Siis tarkotatko, että teiltä löytyy lattialta "ylikypsiä spagetteja"? Vai tarkoitatko ylipäänsä siirtoa esim sängyltä tuolille?

Vierailija
34/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sä ymmärrät kuulostavas sille, ettet halua mitään muuta ratkaisua? Vaatikaan ny hyvät ihmiset apuvälineitä, vaikkapa papupallo, älkääkä alistuko. Vaikka sanotaan nyt näin, et myös tollasia 140kg on tullu nostettua ihan yhden ihmisen voimin lattialta tuolille. Tai siis, huomasitko mainintaa siitä, että paino kasataan luustolle ei lihaksille? Jos joudut ponnistelemaan, niin silloin käytät omia voimias ja se on väärin ja raskasta.

Vaatia voi mutta aina sanotaan että ei ole rahaa kun säästetään. Tilat on ihan perseestä, huoneeseen ei mahdu edes mitään apuvälinettä, nosturia siis. Vuoteessa potilaan asentoa vaihtaessa joutuu pakosta käyttämään lihaksia, ei luustoa. Olen ollut paremmassakin paikassa työssä, missä oli apuvälineet. Potilaat vaan huononee ja suurenee. Siirtolevy on millä potilaan saa vuoteelta lavetille. Eipä paljon muuta. Ei ole omasta tahdosta kiinni. Potilaat huonoja sisätautisia

Vierailija
35/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten otetaan liittoon yhteyttä. On se nyt hitto kumma, jos omia oikeuksia ei aikuiset ihmiset osaa puolustaa! Sitten nillitetään keskustelupalstoilla, mutta ei kuitenkaan oteta mitään apuja tai vinkkejä vastaan, vaan ajatellaan, et mun työpaikka on kummiski huonompi ja haastavampi ku noiden

Nää on hetkiä ku en yhtään kyseenalaista sitä, miks hoitajia pidetään tyhminä kanoina.

Ja joo, oon itsekin hoitaja, ja tiedän hoitotyön arvon.

Vierailija
36/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiton kipeet on kädet ja koko kroppa työvuorojen jälkeen. Aioin irtisanoutua pian.

Taidat olla hyvin samantapaisessa paikassa töissä kuin mä. Töissä "vanhan" tyylin hoitajia, jotka tuhahtelevat nostureille ja siirtävät mieluummin käsin kainalosta ja housunkauluksesta retuuttaen. Talossa on kyllä nostureita, mutta niitä ei käytetä. Siirtolakanat lepäävät kaapissa, siirtovyö on yhden kanssa käytössä. Kun yrittää puhua uusista hoitajaa säästävistä tekniikoista, puhahdetaan vaan. Oikean hoitajan merkki on se, että pystyy hoitamaan yksin kahden hoidettavan. Mitä olen katsellut, niin se "nostaminen" ja kiskominen ei todellakaan ole asiakasystävällistä, eikä hoitajaystävällistäkään. 

Vierailija
37/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten otetaan liittoon yhteyttä. On se nyt hitto kumma, jos omia oikeuksia ei aikuiset ihmiset osaa puolustaa! Sitten nillitetään keskustelupalstoilla, mutta ei kuitenkaan oteta mitään apuja tai vinkkejä vastaan, vaan ajatellaan, et mun työpaikka on kummiski huonompi ja haastavampi ku noiden

Nää on hetkiä ku en yhtään kyseenalaista sitä, miks hoitajia pidetään tyhminä kanoina.

Öö eli kysymykseen vastaaminen on sinusta nillittämistä?

Vierailija
38/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on erittäin iso potilas niin kerro.vinkki miten se käännetään vuoteessa kyljelleen ilman hoitajan lihaksia? Potilas ei itse pysty tekemään mitään.

Vierailija
39/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitan siirtoa esim. pyörätuolista hoitopöydälle, pyörätuolista lattialle (jumppamatolle, säkkituolille, patjalle ) ja takaisin, pyörätulista wc-tuoliin ja takaisin, ym..

Asiakaskunnasta  löytyy sekä "rautakankea" että "ylikypsää spagettia", jos nyt vertauskuvin puhutaan.

Tuo kinestetiikka-koulutus olisi varmasti hyvä, pitääpä puhua esimiehelle!

Ap

Vierailija
40/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut yhtään siirtoa, nostoa ym. vastaan viimeisen puolen vuoden aikana. Eikä tule jatkossakaan. Kaikki potilaat sänkyyn sidottuja (vertauskuvallisesti siis, sairauden vuoksi) joten niitä ei enää siirrellä mihinkään muualle kuin ruumishuoneelle...jota sitäkään ei ole osunut oman vuoron kohdalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä