Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harkinnanvarainen toimeentulotuki huonekalujen hankintaan, kokemuksia?

Vierailija
27.04.2017 |

Tilanteeni on nyt se, että pitäisi muuttaa kolmen kk:n päästä uuteen kotiin. Tuloni ovat niin pienet, että saan täydentävää toimeentulotukea Kelalta, eikä rahaa ei siis ole yhtään ylimääräistä. Nykyinen asuntoni on vuokrattu kalustettuna, enkä omista juuri mitään huonekaluja, mutta uuteen asuntoon tarvitsin kaiken välttämättömän sängystä alkaen. Aika selvä juttu, että varani eivät riitä mitenkään, vaikka parhaani mukaan hankkisin kalusteet käytettyinä. Ja esim. runkopatjaa tms. ei edes käytettynä kannata ostaa, koska luteita on nykyään ihan joka paikassa...

Kysyisin siis, oletteko itse saaneet kunnalta tukea huonekalujen ostoa varten. Millainen tilanne oli kyseessä ja kuinka paljon saitte avustusta? Entä miten huonekalujen ostaminen käytännössä tapahtui? Saitteko rahaa tilille, maksusitoumuksen paperilla, vai kuinka?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain aikoinaan Espoon sossusta 300€ ihan tilille rahaa huonekaluihin, kun nuorena erosin poikaystävästäni ja tarvitsin kipeäsi taloudellista apua erilleen muutossa. Tästä on tosin yli 10v aikaa.

Vierailija
22/38 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva saada ihan oikeita kokemuksia asiasta. Iänikuiset mamu-huutelijat huudelkoon muualla. Sossupummi en myöskään ole, elämäntilanteeni vain sattuu toistaiseksi olemaan sellainen, että muualta saamani rahat eivät riitä elämiseen. Tilanne kyllä korjaantuu varmuudella parin vuoden sisällä viimeistään.

Et tietenkään ole pummi, vaan itämaantietäjä joka ihan pian alkaa tehdä niitä huippuosaajan töitään. Nyt pitää vaan parin vuoden sisään etsiä naikkonen ja pamauttaa se paksuksi niin kyllä se siitä sitten.

No ensinnäkään en ole mies. Ja valmistuttuani on työllistyminen 99% varmaa.

Ei edes lääkis eikä oikis takaa 99% työllisyyttä. Vai menetkö isin firmaan töihin?

Ja se, että netissä ruikutat ilmaisten asioiden perään, etkä itse osaa hoitaa asioitasi, ei myöskään puhu sen puolesta, että pääsisit töihin.

No en nyt ala tarkemmin selittää tilannettani tässä, mutta opiskelen alaa, jolla on erittäin hyvä työllisyystilanne. Teen jo opiskelun ohessa oman alani töitä, mutta palkka ja työtunnit ovat sen verran pieniä, että olen oikeutettu toimeentulotukeen. Minulla on alustava sopimus siitä, että saan työpaikastani vakituisen paikan, kun valmistun. Ja jos en jostain syystä saisi tai haluaisi, minulla on hyvät verkostot.

Käsittämätöntä, että jos kehtaa olla luottavainen työllistymisensä suhteen, niin alapeukkuja satelee. Sitten, jos kertoo olevansa työtön, reaktiot ovat samanlaiset. En todellakaan hae toimeentulotukea laiskuuttani, vaan pakosta. Suomen kansalaisena ja veronmaksajana minulla on siihen tarvittaessa oikeus, ja veroja tulen myös maksamaan vastaisuudessakin. Ehkä niillä rahoilla katetaan jonain päivänä myös teidän toimeentulotukenne, jos tarvetta ilmenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui vielä mainita, että osaan kyllä hoitaa asiani, kiitos vain. En huutele täällä minkään perään, vaan kyselen kokemuksia ihmisiltä. Muuttoon on vielä aikaa, joten en ole katsonut aiheelliseksi tiedustella asiasta kaupungilta, koska enhän vielä edes tiedä, millaisia tarpeita minulla muuttohetkellä mahdollisesti tulee olemaan. Parhaani mukaan yritän hankkia tarvittavat kalusteet muulla tavoin, mutta kiinnostaa silti ennakkoon kuulla, millaista tukea ihmiset ovat tarvittaessa saaneet. Ja tukihan on täysin harkinnanvaraista, ei sitä minullekaan myönnetä, elleivät sosiaalityöntekijät katso minun mitään tarvitsevan. Turha siis huolehtia siitä!

Vierailija
24/38 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli vuokralaiseksi   nuori joka oli vuokraamassa ensimmäistä asuntoaan.  Kunnan sos.lautakunta  maksoi hänen vuokravakuutensa meille, lähtiessä pois , hän sai ne takaisin. Huonekaluiksi hän sai meiltä sohvan ,maton, lamppuja ja sellaisen aloittaja -astiapaketin Ikeasta ym.  Sijoituspaikan "isä" hommasi liinavaatteet. Nyt hän on parisuhteessa, asuu meidän isommassa asunnossa. Nykyisin Espoon sossu antaa maksusitoumuksen Kilon suureen kierrätyskeskukseen, sieltä myös nuo uus-suomalaiset hommavat kaiken kalustuksen. Kaikki sitä käyttää, hyvää ja halpaa.

Vierailija
25/38 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskuksissa on oikeasti paljon hyvääkin tavaraa, olen käynyt monesti, joskaan viime aikoina ei ole tullut käytyä. Monesti olen ihaillut siellä huonekaluja, joten maksusitoumus sinne ei välttämättä olisi ongelma. Tosin pakko myöntää, että Ikealta saa joskus halvemmalla uutta.

Ap

Vierailija
26/38 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkihuoltonuorena sain 800 euroa ensimmäisen asunnon kalustamiseen, josta 400 euroa ikean maksusitoumuksena ja loput tilille. Pari kaveria jotka eivät olleet jälkihuollon asiakkaita saivat taas 400e. Rohkeasti vaan sosiaalitoimeen kysymään, käsittääkseni vaihtelee kunnittain nämä määrät ja mihin kaikkeen myöntävät harkinnanvaraista.

Jälkihuollossa on käytettävissä lapselle kertyneitä lapsilisiä. Se on vähän eri asia.

Vierailija
27/38 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin avioerossa yksinhuoltajana kriisitilanteeseen ja hankkimaan saatuun asuntoon kaiken tarvittavan huonekalun jne. N. 280e on ainoa tuki mitä Espoon kaupungilta olen saanut huonekalujen hankintaan. Muun olen joutunut hankkimaan laskennallisella perustoimeentulolla.

Vierailija
28/38 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran sängyn jossa on korkea pääty myös jalkopäässä. Työkeskuksessa tehty 2 samanlaista palaa.

Pikkukämpässä pääty olisi istuintilaa lisäksi. Nyt on vaan se terävä reuna, johon olen teipannut styroksia. Naarmuja on silti tullut. Ruman näköinen. Köyhän ei pidä valittaa.

Vierailija
29/38 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttamassa omilleen ja sitä avustusrahaa mietin kodinperustamiseen. Ja ennen kun tulee että "kierrätyskeskuksesta saa hyvää" niin minulla kyllä löytyt tarpeellisimmat (sänky) mutta astiastoa ei ole minkään näköistä eikä imuria. Noita ei viitsisi ehkä ihan käytettynä ostaa😂

Vierailija
30/38 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko Helsingistä tietoa, miten ostaminen käytännössä tapahtuu, siis saako sitoumuksen vai rahana? Joku Ikea olisi ihan ok, samoin Kierrätyskeskus.

Helsinki toimittaa työpajaltaan perushuonekalut asiakkaalle. Ei siis anna rahaa.

Vierailija
31/38 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään huonekaluja ja muita kodin tavaroita (astioita, mattoja ym) lahjoitetaan ilmaiseksi esim. FB:n kautta todella paljon, myös hyväkuntoisia. Suosittelen aloittamaan kodin sisustuksen pikku hiljaa etsimällä juuri lahjoitustavaroita.

Sosiaalitoimistossa tosiaan katsotaan vain lähinnä sänky (patja) ja mahdollisesti ruokapöytä sekä -tuoli välttämättömiksi varusteiksi. Oikeastaan kaikki muu jää ihmisen omalle vastuulle. Ja mielestäni tämä on ihan ok - nykyään käytettyjä, ilmaisia kodin tavaroita on internetin ansiosta aikaisempaa helpompi löytää. Ja kun elämä pelkistetään todella välttämättömään, esim. sisustuksen suhteen tarpeet ovat yllättävänkin pienet. 

Vierailija
32/38 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä saat maksusitoumuksen Pakilan työkeskukseen, sieltä tulee sänky (+patja) ja ruokapöytä+tuolit, opiskelijalle mahdollisesti myös kirjoituspöytä. Huonekalut ovat puisia, valkoisia ja hyvin yksinkertaisia. Eivät erityisen tyylikkäitä, mutta eivät myöskään kauhean rumia mielestäni. Pelkistettyjä ja huomaamattomia.

Lisäksi on mahdollista saada maksusitoumus tekstiilityöpajan tekstiilipakettiin, jossa tulee mukana muutama verho, lakanat ja muistaakseni myös pyyhe. Nämä eivät ole erityisen kauniita esteettisesti (värit, kankaat jne), mutta ajavat asiansa.

Mitään Ikean lahjakortteja, maksusitoumuksia tms. Helsingissä ei anneta. Superharkinnanvaraisena voi saada esim. 50€ hankintoihin vaikka Tarjoustalosta tai vastaavasta (pesu- ja puhdistusvälineet sekä -aineet). 

T. Entinen Helsingin kaupungin sosiaalityöntekijä

Vierailija
33/38 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata oman paikkakunnan ohjeet täydentävään ja ehkäisevään toimeentulotukeen. Jokaisella paikkakunnalla on omat ohjeensa, jossa yleensä on kirjattuna enimmäismäärät, eli voi saada myös vähemmän tai ei ollenkaan tukea, sen sossu päättää harkinnalla. Joissakin paikoissa esim. Tampereella ohjeessa on että kodin irtaimiston hankkiminen kuuluu perusosaan, mutta jos on kunnon perusteet, niin voi jotakin saada. Kainuun sotella taas ohjeena on että välttämättömiin hankintoihin voi myöntää enintään 250.

Vierailija
34/38 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuota kodinperustamisrahaa jos on vielä opiskelija? Täysi-ikäinen, mutta muuttamassa omilleen ja suorittaa lukion loppuun syksyllä. Miten on?

Vierailija
35/38 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan rahaa tilille, enkä mitään hiton maksusitoumus-paskoja.

Vierailija
36/38 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan rahaa tilille, enkä mitään hiton maksusitoumus-paskoja.

Onneksi sinä et saa sitä itse päättää. Jos todellinen tarve olisi, niin maksusitoumus kelpaisi.

Vierailija
37/38 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko Helsingistä tietoa, miten ostaminen käytännössä tapahtuu, siis saako sitoumuksen vai rahana? Joku Ikea olisi ihan ok, samoin Kierrätyskeskus.

Helsingissä tuovat Pakilan työkeskuksesta huonekalut. Käytännössä saa sängyn ja patjan ruokapöydän ja tuolit. Peiton, tyynyn, lakanat ja pyyhkeitä voi hakea tekstiilipajalta, ehkä verhot myös. Saa valita itse kuosit. Kodinhankintoihin voi saada jonkun summan rahaa, jolla voi ostaa lamppuja, astioita, kattiloita, tms.

Vierailija
38/38 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä saat maksusitoumuksen Pakilan työkeskukseen, sieltä tulee sänky (+patja) ja ruokapöytä+tuolit, opiskelijalle mahdollisesti myös kirjoituspöytä. Huonekalut ovat puisia, valkoisia ja hyvin yksinkertaisia. Eivät erityisen tyylikkäitä, mutta eivät myöskään kauhean rumia mielestäni. Pelkistettyjä ja huomaamattomia.

Lisäksi on mahdollista saada maksusitoumus tekstiilityöpajan tekstiilipakettiin, jossa tulee mukana muutama verho, lakanat ja muistaakseni myös pyyhe. Nämä eivät ole erityisen kauniita esteettisesti (värit, kankaat jne), mutta ajavat asiansa.

Mitään Ikean lahjakortteja, maksusitoumuksia tms. Helsingissä ei anneta. Superharkinnanvaraisena voi saada esim. 50€ hankintoihin vaikka Tarjoustalosta tai vastaavasta (pesu- ja puhdistusvälineet sekä -aineet). 

T. Entinen Helsingin kaupungin sosiaalityöntekijä

Miksi niiden huonekalujen pitää olla sellaista laitostavaraa ulkonäöllisesti? Tyynyt muuten ovat todella huonolaatuisia ja pussilakanoiden ompeleet purkautuvat. Patja sensijaan on ihan ok laadultaan, ja on niissä lakanoissa ihan kivannäköisiäkin kuoseja.