Kenelle mielestäsi 16 vuotiaan eläke kuuluu maksaa?
Nuorelle itselleen vai häntä omaishoitajana hoitavalle vanhemmalle?
Kommentit (23)
Lapselle, mutta eläkkeestä toki sitten maksetaan lapsen menot niin pitkälle kuin eläke niihin riittää.
Lapselle ja vanhempi tekee vuosittain selvityksen Maistraatille mihin rahoja on käytetty.
Olen saanut orvon eläkettä tuossa iässä. Eläke tuli tietenkin minulle, minähän se orpo olin. Käytännössä sillä maksettiin minun opiskelua ja harrastusta, vaatteita, polkupyörää ym. Mistään suurista summista ei ollut kyse, mitään vuokria ja ruokaa siitä ei voinut maksaa.
Jos omaishoitaja ei ole nuoren vanhempi, nuori varmaan saa jotain asumistukea? Jos on vanhempi, nuoren normaali elatushan kuuluu vanhemmalle, asuminen, ruoka, perushygienia, vaatetus. Koulukin.
Vanhempi ei voi kavaltaa nuoren rahoja. Ne täytyy käyttää nuoren tarpeisiin, ei esim muun perheen asumiskuluihin ym
Vierailija kirjoitti:
Lapselle ja vanhempi tekee vuosittain selvityksen Maistraatille mihin rahoja on käytetty.
Juuri näin. Maistraatti valvoo alaikäisten etua, että heidän varoja ei voisi varastaa.
Tässä ilmeisesti jotkut sekottavat lapsen perimän omaisuuden lapsen eläkkeeseen. Perintönä saadusta omaisuudesta pitää tehdä vuosittain selvitys maistraatille (jos omaisuuden arvo ylittää määrätyn rajan), eikä sitä saa käyttää lapsen normaaliin elatukseen.
Sen sijaan eläke on tarkoitettu juuri lapsen elatuksesta aiheutuneisiin kuluihin, eli sillä saa maksaa ihan normaaleja lapsen vaate-, ruoka-, matka- yms. kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Maistraatti valvoo alaikäisten etua, että heidän varoja ei voisi varastaa.
Valvoo jos varallisuus on yli 20 000.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut orvon eläkettä tuossa iässä. Eläke tuli tietenkin minulle, minähän se orpo olin. Käytännössä sillä maksettiin minun opiskelua ja harrastusta, vaatteita, polkupyörää ym. Mistään suurista summista ei ollut kyse, mitään vuokria ja ruokaa siitä ei voinut maksaa.
Jos omaishoitaja ei ole nuoren vanhempi, nuori varmaan saa jotain asumistukea? Jos on vanhempi, nuoren normaali elatushan kuuluu vanhemmalle, asuminen, ruoka, perushygienia, vaatetus. Koulukin.
Vanhempi ei voi kavaltaa nuoren rahoja. Ne täytyy käyttää nuoren tarpeisiin, ei esim muun perheen asumiskuluihin ym
Kyllä voi kavaltaa; ja kavaltavat. Oma lapseneläkkeeni (puoliorvoneläke) meni aikoinaan vanhemman tilille, joka ryyppäsi rahat. Olin jo 18 ja ammattiopinnoissa, kun kuulin, että voin muutta maksatuksen siten, että tulee minulle itselleen. Samainen vanhempi muuten kavalsi nuoremman sisarukseni kuolleelta vanhemmaltamme perimänsä pienen pesämunan: viinaan.
Omaishoitaja on luultavimmin myös holhooja - eihän nuorella voi olla omaishoitajaa, jollei ole vakavasti sairas. Toki liikuntakyvytyttömällä ei aivoissa vikaa välttämättä ole, eli osaisi hoitaa omat asiansa.
Kavallusjuttuja on paljon http://yle.fi/uutiset/3-5667090
Mieluummin lapselle itelleen tuo raha, vaikka holhoojalla olisikin omaishoitajana myös rahojenkäyttöoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi kavaltaa; ja kavaltavat. Oma lapseneläkkeeni (puoliorvoneläke) meni aikoinaan vanhemman tilille, joka ryyppäsi rahat. Olin jo 18 ja ammattiopinnoissa, kun kuulin, että voin muutta maksatuksen siten, että tulee minulle itselleen.
Maksoitko sitten asumisesi, ruokasi ja vaatteesi itse? Jos vanhempasi kuitenkin maksoi nämä, voidaan hänen katsoa käyttäneen eläkkeesi sinun elatukseesi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ilmeisesti jotkut sekottavat lapsen perimän omaisuuden lapsen eläkkeeseen. Perintönä saadusta omaisuudesta pitää tehdä vuosittain selvitys maistraatille (jos omaisuuden arvo ylittää määrätyn rajan), eikä sitä saa käyttää lapsen normaaliin elatukseen.
Sen sijaan eläke on tarkoitettu juuri lapsen elatuksesta aiheutuneisiin kuluihin, eli sillä saa maksaa ihan normaaleja lapsen vaate-, ruoka-, matka- yms. kuluja.
Eläkekin kuuluu valvonnan piiriin.
T. leski
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkekin kuuluu valvonnan piiriin.
T. leski
Joo, mutta eläkkeestä saa kuitenkin maksaa ihan tavallisia lapsen elatukseen kuuluvia menoja eikä sitä tarvitse säästää lapselle.
mitä helvetin eläkettä 16 vuotias saa?!!!?+jo on maailma sekaisin.ihme vätys
Mistä eläkkeestä nyt on kysymys. Lapsen itsensä eläkkeestä, vamman tai sairauden vuoksi vai kuolleen vanhemman työeläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi perhe-eläkettä, jos toinen vanhemmista on kuollut.
Mun kummipojan eläke menee pojan tilille. Poika, 16v, on siis kehitysvammainen. Mä luulen että vanhempansa kustantaa pojan menot, asuu kotona.
Luulisin että säästävät pojan rahoja tulevaisuutta varten ja hyvätuloisina toki helppo näin toimia. Poika käy ammattikoulua, sellaista erityiskoulua, ei tavallista.
Täytettyäni kuusitoista vuotta aloin saada eläkettä ihan omalle pankkitililleni.
No kuulkaa onneksi tällaiset eivät ole sivistysvaltiossa mitään mielipidekysymyksiä. Ihan eduskunnan säätämän Suomen lain mukaan 15-vuotias saa itse päättää tuloistaan, joihin lasketaan palkka, opintotuki ja luonnollisesti myös eläke.
Lapsilisä on eri asia; se maksetaan lain mukaan vanhemmalle ja sen määrähän vaihteleekin huoltajan lapsiluvun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Esim. sokeat saavat lähes oletusarvoisesti.
Vanhemmalle tietenkin, jos eläkeläinen ei asu omillaan.