Miksi siivooja aina jätetään lomapullan ym. tarjoiluiden ulkopuolelle?
Kävin siivoamassa eilen illalla erästä toimistoa sen jälkeen kun kaikki toimiston työntekijät olivat jo lähteneet kotiinsa. Kahvihuoneen pöydällä oli erilaisia karkkeja, sipsejä ym. ja laitettu lappunen "NÄMÄ OVAT AINOASTAAN FIRMAN TYÖNTEKIJÖILLE :)" Jotenkin tuntuu, että tuo viesti oli suunnattu minulle, koska kyseinen kahvihuone on suljettu tila eikä firma ole luonteeltaan muutenkaan sellainen, että siellä kävisi paljon ulkopuolisia. Siivous on juu ulkoistettu eri firmalle, mutta tuntuu pahalta, ettei minua pidetä siellä toimistolla yhtä tärkeänä työntekijänä kuin ketä tahansa muutakin :/
Kommentit (367)
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti korkeakoulutetut tuskin pärjäävät edes siivouksessa. On eri asia oppia kaikki kirjoista ulkoa opettelemalla, kun suorittaa käytännöntyötä, jossa joutuu välillä käyttämään maalaisjärkeäkin.
Tämä on usein kouluja käymättömien perusteluja.
Todellisuudessa koulutetut fiksut ihmiset ovat pystyvämpiä myös käytännön töissä ja jopa kädentaidoissa.
Olen itse siivonnut työkseni 30 vuotta ja kyllä se on näin että metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Mielestäni on epäammattimaista odottaa että asiakasyritys tarjoaisi kahvia ja pullaa, itse otan vain jos saan luvan siihen esim. jos en pääse tekemään työtäni heti vaan joudun odottelemaan asiakkaasta johtuvasta syystä tai erikseen tarjottaessa jos ehdin. Useasti on keskusteltu syvällisesti iltatöissä asiakasyrityksen ylitöitä tekevän omistajan tai henkilökunnan jäsenen kanssa kaikesta maan ja taivaan välillä, tiedetään puolin ja toisin miten ja missä ja kenen kanssa asutaan ja vietetään aikaa. Jos vaikuttaa siltä että asiakas tai hänen työntekijänsä on uppoutunut töihinsä niin häntä pyritään häiritsemään mahdollisimman vähän.
Koteja siivotessa ollaan toisen ihmisen omassa paikassa eli ammattimaisuus huippuunsa, luottamus on ansaittava ja se on hyvin palkitsevaa, on ihan kohtuullista että asiakaskin saa tietää missä ja miten itse asut, usein he kysyvätkin sitä, ilmiötä kutsutaan luottamuksen rakentamiseksi. Jos siivooja arvostaa itseään ja muita niin häntäkin arvostetaan, jos asiakas arvostaa itseään ja muita häntäkin arvostetaan, näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihme että siivoojista ajatellaan että ovat saastaa kun katsoo näitä vastauksia täällä. Erikseen pitäisi pyytää kahville jos kutsu käy kaikille. Jos tehdään selväksi että tarjoilut on omalla väelle niin kun silmä välttää tilaisuus tekee varkaan. Lisäksi kutsutaan asiakkaita jakkupukuhoroiksi ja miksi lie ja jos asiakas pyytää että huomioi jotain tiettyä niin seuraavaksi pyyhitään samalla rätillä ensin pönttö ja sitten työhuoneen pöytä. Lisäksi odotetaan asiakkailta erityiskohtelua jne vaikka on palveluntarjoaja ja aivan eristä firmasta. Lista jatkuu ja jatkuu.....
Siivoajat ei ole Jumalasta seuraavia ja jos teillä ei kestä pää sitä yksinäistä työtä joka pitää osata tehdä oikealla asenteella ja ammattitaidolla niin vaihtakaa työtä. Meidän ei teitä tarvitse palvoa ja palvella. Olette väärässä ammatissa jos mielenne pahoittatte siitä työstä mitä teidän toimenkuvaan kuuluu.
Älä kovin loksuta leukoja, ettei joku pyyhkäse vessarätillä taukotilan pöytää, sehän ei siivoojaa haittaa, kun hän ei saa siinä tilassa kahviakaan juoda. Toisen luokan kansalainen juo ne kahvit puhtaammissa pöydissä.
Tässäkin taas näkee. Ei mitään häpyä tai ammattiylpeyttä. Ei muut teistä toisen asteen kansalaisia tee. Te teette itsestänne moisen. Käyttäytykää kuin ihmiset eikä kuin apinat ja teidät jopa saatetaan kutsua kahville.
Kukaan normaali siivooja ei halua juoda kahveja pöydässä, jossa on saastaa. Olisit kivempi, niin sinun pöytäsikin olisi puhtaampi.
Ei ihme siis miksi siivoojilla ei ole mitään yhteisöä kun eivät halua istua saastan kanssa samassa pöydässä vaan yritätte päästä parempiin piireihin ujuttautumalla asiakkaan pöytään. Ja meillä siivoojat muuten syö siinä saman pöydän ääressä taukotilassa kun me muutkin eli minun ei tarvitse pelätä likaista pöytää.
Näin. Kunnioita siivoojaa, niin siivooja kunnioittaa sinua. Ja toisinpäin myös.
Ei meillä mitenkään erityisemmin siivoojaa kunnioiteta. Meillä nyt vaan on yksi taukotila ja sinne on kaikki tervetulleita syömään. Aika orvolta se siivooja näyttää kun syömään tulee kun ei yleensä liity keskusteluun kun ei tiedä mitään meneillään olevista projekteista tai ihmisistä.
Aika onttoa jos vaan työasioista osataan puhua. Silloin kun olin itse siivoojana niin muiden siivoojien kanssa juteltiin niin Dostojevskista, viime viikonlopun joulumarkkinoista kuin elämän tarkoituksestakin. Siivoojan työ on siitä kivaa, että voi miettiä omiaan työn ohessa (ja lukea kirjaa siivouskomerossa kun työt on tehty).
Sanoin että projekteista tai ihmisistä eli kyllä me puhuttiin työn ulkopuolisista asioista myös mutta eipä tuo siivooja niistä asioista paljoa tiedä kun ei kuulu kiinteästi porukkaan.
Omassa työssä käsitellään paljolti asiakkaiden liikesalaisuuksia. Niistä ei jutella edes oman työpaikan työntekijöiden kanssa, jos eivät kuulu projektiin, saati sitten joku siivoojan kuullen.
Olen ollut sellaisessakin työpaikassa jossa on ehdottomasti kielletty puhumasta työasioista taukojen aikana.
Jos luet eteenpäin niin meillä tekee kaikki samoja projekteja eli salaisuuksia ei ole toisilta. Toisekseen se siivooja siivoaa sielä samaa aikaan kun me ollaan töissä eli se kuulee ne salaisuudet sielä toimiston puolellakin ihan yhtä helposti.
Ainakin isoissa firmoissa, siivoojat allekirjoittavat vaitiolo velvollisuuden.
Sitoutuvato myös noudattamaan yhdyssanasääntöjä?
Ei näitä asioita jätetä pyhän lupauksen varaan, on oikeasti huolehdittava, että asiat eivät kuulu väärissä korvissa.
Anteeksi. Jos valitsen puhelimesta sanan vaitiolo ja jatkan siitä, niin puhelin tekee automaattisesti välin. :-)
Kaikki on aina jonku muun syytä... Tuttu selitys elämäm koululaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti korkeakoulutetut tuskin pärjäävät edes siivouksessa. On eri asia oppia kaikki kirjoista ulkoa opettelemalla, kun suorittaa käytännöntyötä, jossa joutuu välillä käyttämään maalaisjärkeäkin.
Tämäkin on ihmeellinen myytti. Yleensä ne korkeakoulutetut tekee korkeakoulun ohella jotain työtä: paistaa hampurilaisia ja moppaa cokiksia lattialta, tarjoilee baarissa ja siivoaa sen vessan, avustaa vammaista ja siivoaa hänen kotoaan. Moni korkeakoulutettu siivoaa oman kotinsakin kerran viikossa. Miksi kuvitellaan, etteivät he osaisi mitään käytännöllistä?
Usein kuulee, että he ovat mielummin työttömiä, kuin siivoojia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on usein kouluja käymättömien perusteluja.
Todellisuudessa koulutetut fiksut ihmiset ovat pystyvämpiä myös käytännön töissä ja jopa kädentaidoissa.
Kolahtiko arkaan paikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole käynyt mielessä, että meidän kotisiivojalle tulee tarjota pullakahvit, jos itse sellaiset etäpäivänä työhuoneessa nautin. Tosin eipä ole hänkään tuonut minulle mitään lomallelähtötarjoiluja.
No, jotkut ovat tuollaisia. En usko, että siivooja siitä loukkaantuu. Ystäväni tekee kotisiivousta ja hän kertoo, että joissain paikoissa on keitetty kahvit ja laitettu joku pullanpala tarjolle. Jouluisin annetaan upeita joululahjoja. Niihin paikkoihin on kivempaa mennä siivoamaan ja yleensä tulee oltua tarkempi työn jäljen kanssa. Asiakkaallehan kahvikuppi ja pulla ei ole suuri rahallinen panostus - tuskin euroakaan maksaa.
Laskutan asiakkaalta noin 120 e/h. Voisinko laittaa laskuun, että keittelin siivoojalle kahvit ja tarjosin pullaa, joten maksa sinä asiakas siitä, että käytän työaikaa siivoojan hyvittelemiseen.
Teidän firma ei ilmeisesti tunne sanaa "työhyvinvointi"?
Jaa mitä? Onko sinun mielestä pulla ja työhyvinvointi tai kahvi ja työhyvinvointi sama asia :D ??
Suunnittelit laskuttavasi asiakkaaltasi sen, että siivojallekin tarjottaisi kahvia ja pieni pala pullaa. Oma yrityksesi ei siis voi uhrata muutamaa kymmentä senttiä työhyvinvointiin? Kyllä se työhyvinvointi vaan tällaisista pienistä asioista koostuu.
Ei kun olin eri tyyppi, tulin sivusta kommentoimaan.
Mutta ei, ei nuo asiat kyllä työhyvinvointiin liity. Työhyvinvointi koostuu hyvin johdetusta työstä, selkeistä tavoitteista, vaikutusmahdollisuuksista omaan työhön, sujuvista työprosesseista, työmotivaatiosta, osaamiseen sopivista innostavista työtehtävistä ja kannustavasta ilmapiiristä.
Hyvää se pulla on, siitä olen silti samaa mieltä. Ehkä se hyvinvointiin liittyy silleen, mutta ei työhyvinvointiin kuitenkaan.
Olet ilmeisesti pomona jossain? Meidänkin pomo sanoo työhyvinvoinnin olevan tuollaista teoreettista skeidaa siksi, ettei tarvitsisi uhrata siihen penniäkään. Oikeastihan avaimia työhyvinvointiin ovat ilmaisen viinan pikkujoulut, limsa-automaatti ja ilmaisliput elokuviin silloin tällöin. Siitä syystä tyhy-päivilläkin yleensä juopotellaan firman laskuun.
Minä taas en ikipäivinä vaihtaisi etätyömahdollisuutta ja oman työni suunnittelua sekä aikatauluttamista ilmaisen viinan pikkujouluihin, limsa-automaattiin ja ilmaisiin elokuvalippuihin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla on kaksi työntekijäryhmää: asiakastyöntekijät, joiden työstä tulee sen firman myynti ja tulos. He ovat kaikki korkeasti koulutettuja asiantuntijoita, ja kaikki työaika on allokoitu noihin asiakasprojekteihin. Ja sitten on ns. tukipalvelutyöntekijät eli siivoojat ja aulasihteerit eli se ilmoittautumistiski ja muutama toimistotyyppi, jotka hoitaa lähinnä kokousvarauksia ja jotain muita sellaisia ajanvarausjuttuja.
Nämä tukipalvelutyöntekijät valittaa johdollemme koko ajan, että he ovat työpaikallamme jotenkin vähäarvoisempana pidettyä väkeä, että heitä ei arvosteta, ja että heille ei koko ajan osoiteta että he ovat tärkeitä. Ihan todella raskasta. Heille ollaan ystävällisiä ja kivoja, heidän kanssaan jaetaan ne kahvihuonepullat ja heiltä kysytään ohi mennessä että mitä kuuluu ja heille laitetaan kiitosmeili kun he hoitavat jonkun isomman kokousvarauksen meitä asiakasprojektityössä olevia varten. Miten heille vielä pitäisi osoittaa sitä arvostusta??? Luulen että tuollaiselle tukipalvelutyöntekijälle on jotenkin sisään rakennettu jonkunlainen huono itsetunto ja vähempiarvoisuuden tunne.
Minä tuskin työskentelen teidän firmassa, mutta olen assarina yhdessä firmassa. Ja kyllä se kohtelu vaan on tosi alentavaa joskus. On vaikea itsekään arvostaa enää omaa työtään. Pienet asiat sen tekevät. Esim. joku "ylempi" työntekijä saattaa heittää, että oho mä tein assarin homman, mun pitää saada assarin palkkaa omani lisäksi. Hehehe. Tai sitten suoraan huokaillaan, ettei nyt jaksaisi tätä hommaa hoitaa, assari tee. Tai sanotaan, että tää muistilappujen kirjoittaminen on just sitä assarin hommaa. Myös luuria olen saanut korvaan, jos "ylemmällä"ollut huono päivä yms. Suurimman osan ajasta kohdellaan toki ystävällisesti, mutta se ei ihan pelasta kun se todellinen asenne on tullut esiin. Kai se on inhimillistä, että ihminen haluaa päteä toisille osoittamalla olevansa jotenkin ylemmässä asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on ihmeellinen myytti. Yleensä ne korkeakoulutetut tekee korkeakoulun ohella jotain työtä: paistaa hampurilaisia ja moppaa cokiksia lattialta, tarjoilee baarissa ja siivoaa sen vessan, avustaa vammaista ja siivoaa hänen kotoaan. Moni korkeakoulutettu siivoaa oman kotinsakin kerran viikossa. Miksi kuvitellaan, etteivät he osaisi mitään käytännöllistä?
Usein kuulee, että he ovat mielummin työttömiä, kuin siivoojia.
Kai se on hienompaa painella sossun luukulle,
Kun on korkeat paperit. Ei tarvi siivoukseen alentua, hienon ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole käynyt mielessä, että meidän kotisiivojalle tulee tarjota pullakahvit, jos itse sellaiset etäpäivänä työhuoneessa nautin. Tosin eipä ole hänkään tuonut minulle mitään lomallelähtötarjoiluja.
No, jotkut ovat tuollaisia. En usko, että siivooja siitä loukkaantuu. Ystäväni tekee kotisiivousta ja hän kertoo, että joissain paikoissa on keitetty kahvit ja laitettu joku pullanpala tarjolle. Jouluisin annetaan upeita joululahjoja. Niihin paikkoihin on kivempaa mennä siivoamaan ja yleensä tulee oltua tarkempi työn jäljen kanssa. Asiakkaallehan kahvikuppi ja pulla ei ole suuri rahallinen panostus - tuskin euroakaan maksaa.
Laskutan asiakkaalta noin 120 e/h. Voisinko laittaa laskuun, että keittelin siivoojalle kahvit ja tarjosin pullaa, joten maksa sinä asiakas siitä, että käytän työaikaa siivoojan hyvittelemiseen.
Jaa mitä? Onko sinun mielestä pulla ja työhyvinvointi tai kahvi ja työhyvinvointi sama asia :D ??
Suunnittelit laskuttavasi asiakkaaltasi sen, että siivojallekin tarjottaisi kahvia ja pieni pala pullaa. Oma yrityksesi ei siis voi uhrata muutamaa kymmentä senttiä työhyvinvointiin? Kyllä se työhyvinvointi vaan tällaisista pienistä asioista koostuu.
Mutta ei, ei nuo asiat kyllä työhyvinvointiin liity. Työhyvinvointi koostuu hyvin johdetusta työstä, selkeistä tavoitteista, vaikutusmahdollisuuksista omaan työhön, sujuvista työprosesseista, työmotivaatiosta, osaamiseen sopivista innostavista työtehtävistä ja kannustavasta ilmapiiristä.
Hyvää se pulla on, siitä olen silti samaa mieltä. Ehkä se hyvinvointiin liittyy silleen, mutta ei työhyvinvointiin kuitenkaan.
Olet ilmeisesti pomona jossain? Meidänkin pomo sanoo työhyvinvoinnin olevan tuollaista teoreettista skeidaa siksi, ettei tarvitsisi uhrata siihen penniäkään. Oikeastihan avaimia työhyvinvointiin ovat ilmaisen viinan pikkujoulut, limsa-automaatti ja ilmaisliput elokuviin silloin tällöin. Siitä syystä tyhy-päivilläkin yleensä juopotellaan firman laskuun.
Minä taas en ikipäivinä vaihtaisi etätyömahdollisuutta ja oman työni suunnittelua sekä aikatauluttamista ilmaisen viinan pikkujouluihin, limsa-automaattiin ja ilmaisiin elokuvalippuihin.
No ainahan joukosta löytyy se, jota ei kiinnosta minkäänlainen yhteishengen korottaminen. Minua käy aina vähän sääliksi ne, jotka eivät tule pikkujouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä palkkatyötä yrittäjyyteen, jos siivousalasta puhutaan, kuten joku edellä ehdotti. Syy? Edellä mainitsemieni lisäksi osittainen hoitovapaa, vuorotteluvapaa, opintovapaa, osa-aikatyö ja nykyään rajaton virkavapaa. Kaikki käytetty viimeisten 10 vuoden sisällä, järjestyneet ilman mutinoita.
Se vappubrunssailija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainahan joukosta löytyy se, jota ei kiinnosta minkäänlainen yhteishengen korottaminen. Minua käy aina vähän sääliksi ne, jotka eivät tule pikkujouluihin.
Ja yhteishenkeähän voi kohottaa ainoastaan juomalla viinaa? Meillä lähdetään mieluummin porukalla vaikka laskettelemaan, teatteriin ja sen jälkeen ravintolaan illalliselle, purjehtimaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoojana voin kertoa, että se kertoo firman työilmapiiristä. Jos heillä on hyvä ilmapiiri keskenään, ei siivoojakaan ole eri arvoinen, vaikka olisi eri firmasta. Yhteiseen hyvinvointiin se siivouskin kuuluu.
On ollut kohteita, joissa on huoltomiehet, siivoojat yms. Istuneet samassa kahvihuoneessa iloisesti jutellen.
Myös sekin, etteivät siivoojat saa näkyä ja kuulua on vanhanaikaista. Toki joskus pakko, mutta asenteiden muuttamisessa on vielä nykyäänkin parantamista.
Siivousfirmat myyvät usein niin halvalla palveluita, etteivät pysty pitämään lupauksiaan. Tämähän ei ole itse siivoojan vika. Ylimääristä ei saa tehdä, jolloin asiakas ei välttämättä ole siivoukseen tyytyväinen ja voi aiheuttaa siivoojan toisarvoistamista.
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoojana voin kertoa, että se kertoo firman työilmapiiristä. Jos heillä on hyvä ilmapiiri keskenään, ei siivoojakaan ole eri arvoinen, vaikka olisi eri firmasta. Yhteiseen hyvinvointiin se siivouskin kuuluu.
On ollut kohteita, joissa on huoltomiehet, siivoojat yms. Istuneet samassa kahvihuoneessa iloisesti jutellen.
Myös sekin, etteivät siivoojat saa näkyä ja kuulua on vanhanaikaista. Toki joskus pakko, mutta asenteiden muuttamisessa on vielä nykyäänkin parantamista.
Siivousfirmat myyvät usein niin halvalla palveluita, etteivät pysty pitämään lupauksiaan. Tämähän ei ole itse siivoojan vika. Ylimääristä ei saa tehdä, jolloin asiakas ei välttämättä ole siivoukseen tyytyväinen ja voi aiheuttaa siivoojan toisarvoistamista.
Tuo riippuu ihan työpaikasta. Meillä ainakin työ vaatii keskittymistä ja sen vuoksi siivooja käykin meidän työaikamme ulkopuolella.
Valitettavasti meillä suomessa siivoojat kuuluvat edelleen alimpaan "kastiin", heitä kohtaan tunnetaan lähinnä sääliä, eikö tuo raukka pystynytkään elämässään parempaan jne, ihan turhaa asennevammaisuutta mun mielestä.
Olen pienessä uskovaisen vetämässä firmassa töissä. Ei meillä saa muuta kuin kahvit talon puolesta. Olen tyytyväinen.
Onpas typerä lappu. Ja ihan sama, mitä firmaa kukakin on. Jos siivooja kävisi meillä silloin, kun muut istuu kahvipöydässä, niin olisi ihan luontevaa kutsua hänetkin pöytään. Mutta siivoojat nykyään käyvät juuri iltaisin tms. kun "talon väki" on pääosin lähtenyt. Hyvä keskustelunavaus. Aiheellista varmaan itse kunkin miettiä suhtautumista siivoajiin tai muihin. Työhön on todella tärkeä, koska on aika inhottava olla paikassa, joka on likainen. Silti on paljon pässejä ihmisiä, jotka kuvittelevat toimistotyöläisinä olevansa jotenkin parempia. Sama kiertokulku kuin, että liikenteessä on paljon turpeaegoisia Audi-miehiä, jotka pikku firmojen kakkospomoina kuvittelevat olevansa tärkeämpiä kuin muut autoilijat tai jalankulkijat. Sydämen sivistystä ei saa kannettu väkisin ihmiseen, vaikka tämä olisi näennäisesti edennyt elämässään.
Eiköhän kyseessä nyt kuitenkin ollut huomautus, ettei pullia ym vietäisi kotiin tms. että riittäisivät kaikille työntekijöille? Eri firman työntekijälle ei ne sinänsä kuulu mutta itse ainakin olisin jos viimeisenä lähtenyt, ja viikonlopusta kyse, niin laittanut ison lapun SAA OTTAA! Mutta meitä on moneen junaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän sanoin jo aloitusviestissä, että ymmärrän oleva eri firman työntekijä eli sinällään "eri jengiä". Tuntuu vain pahalta, että aikuisten ihmisten pitää yrittää noin räikeästi tehdä selväksi, etten kuulu sinne :/ Koen, ettei minulla ole työkavereita ollenkaan, koska siivoan kaikki kohteeni yksin enkä koskaan näe muita firmamme siivoojia. -ap
Vaihda ammattia. Itse olet valinnut työsi ja toisekseen jos firma ne on ostanut niin tottakai ne on vaan firman omille työntekijöille ja jos ne on ostanut työntekijä ni haluaa tarjota niille työkavereille. Itse myös saatat vetää herneen nenään turhasta koska se lappu on voinut tarkoittaa sitä ettei ne ole vieraille vaan työntekijöille jne.
"itse olet valinnut työsi"...varmaan joo kaikki elämässä on vain valintoja. Helpolla olet päässyt, jos tosiaan uskot tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo riippuu ihan työpaikasta. Meillä ainakin työ vaatii keskittymistä ja sen vuoksi siivooja käykin meidän työaikamme ulkopuolella.
No siis siivooja käy lähes poikkeuksetta toimistolaisten työajan ulkopuolella, ellei siivoamiseen mene koko työpäivää (7-8h). Enemmän siinä on kyse siitä, että siivooja pystyy siivoamaan ilman, että te pyöritte jaloissa.
Anteeksi. Jos valitsen puhelimesta sanan vaitiolo ja jatkan siitä, niin puhelin tekee automaattisesti välin. :-)