Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulutuspäivä toisella paikkakunnalla, miten matkat, kuuluuko työaikaan?

Vierailija
26.04.2017 |

Ja juu, kysyn tätä kyllä työnantajalta mutta en ole vielä ehtinyt...

Koulutus kestää 7,5 tuntia, ja ko. päivä olisi muuten ollut mulla vapaa. Matkoihin menee yhteensä noin 5 tuntia (250km suuntaansa), mutta eikö niitä lasketa työajaksi?

Ensimmäistä kertaa tästä työpaikasta koulutukseen menossa..

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulun Avainta tessin piiriin, kunta-ala siis. Matkat koulutukseen ei ole työaikaa, vain se aika kun on siellä koulutuksessa. Matkakulut maksetaan, kilometrikorvaus tai bussimatkat, miten halvimmalla koulutukseen pääsee. Mutta päivärahat lasketaan siitä hetkestä kun kotiovelta lähtee ja takaisin kotiovelle palaa. Tosin päiväraha on jotain pari kymppiä ja puolittuu heti kun koulutukseen kuuluu ruokailu. Ja sama juttu kun joku tuossa jo mainitsi, jos koulutusaika on lyhyempi kuin normaali työpäivä, niin ei sentään mennä miinustunneille vaan päivästä tulee +- 0 päivä tuntien osalta.

Mulla on myös paljon kokouksia ym. oman toimiston ulkopuolella, sama juttu niissäkin, matkasta ei saa työaikaa. Joten usein työpäivä on oikeasti reilut 10 plus työmatka kotiinkin, mutta palkka tulee 7,5 tunnista.

Vierailija
22/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaupan alalla palkallista.

Saat kilometrikorvaukset (korotettu jos joku kyydissä) ja päivärahan (saadut ilmaiset ateriat vaikuttaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti duunialoilla maksetaan autossa istumisesta, ns. toimihenkilötyössä ei. Tämä on yksi juttu, joka on tullut tutuille duunareille yllätyksenä, että ne "valkokauluskultapossut" ei saakaan palkkaa siitä, että kököttävät junassa, autossa tai lentokoneessa.

Sen verran tuossa on hyvitystä, että jos ajat 2h/suunta ja teet perillä 5h töitä, niin sinulle ei sentään tule miinuksia siitä päivästä... Siis kunhan säännöllinen työaika ylittyy matkoineen.

Yrittäjän puolisona kyllä vituttaa rehellisesti, kun työntekijät nostaa tuplapalkkaa siitä, että istuvat junassa. Ymmärtäisin, että saavat yksinkertaisen palkan, mutta kun työpäivä venyy yli 10h, niin tuplapalkka juoksee, notkuvat netissä ja kiskovat kaljaa ravintolavaunussa.

Tuplapalkka? Itse saan siis normaalin palkan + kokopäivärahan, joka on muistaakseni hädin tuskin 40 e. Ja säännöllisen työajan ylittävältä matka-ajalta 50 %, joka meillä korvataan saldovapaina, ei rahana.

Vierailija
24/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työssäni kyllä lasken työajan siitä hetkestä kun lähden kotoa siihen asti kun tulen kotiin, jos on matkapäivä!

Toki itse en saa ylitöistä palkkaa, vaan tunteja eli vapaata.

Vierailija
25/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kai matka-aika ei ole työaikaa, mutta tosiaan riippuu TES:stä ja myös sun sopimuksesta. Ylemmillä toimihenkilöillä menee matkustus ihan vapaa-ajaksi.

Minä joudun aika usein lähtemään sunnuntaina iltapäivällä ulkomaille työmatkalle. Meillä on tarkasti määritelty viikonloppumatkustuksen korvaus, mutta eihän se tietenkään vastaa lähellekään sitä, että vois merkata joksikin ylityöksi sen matkustamisen. Mutta on edes jonkinlainen kädenojennus siitä menetetystä vapaa-ajasta. Näistäkin on jatkuvasti kyllä leikattu.

Olen ylempi toimihenkilö yksityisellä sektorilla (en kokonaistyöajalla) ja meillä matka-aika lasketaan kuten kommentissa nr 5 kerroin.

PAMista en tiedä.

Joo, tossa olis pitänyt olla sana yleensä. Eli "Ylemmillä toimihenkilöillä menee matkustus yleensä ihan vapaa-ajaksi." 

TEK:n jäsen olen. Ja siis meilläkin on viikonloppumatkustuskorvaus, eli kattaa jotain. Iltamatkustuskorvaus poistui jo aikaa sitten.

Vierailija
26/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti duunialoilla maksetaan autossa istumisesta, ns. toimihenkilötyössä ei. Tämä on yksi juttu, joka on tullut tutuille duunareille yllätyksenä, että ne "valkokauluskultapossut" ei saakaan palkkaa siitä, että kököttävät junassa, autossa tai lentokoneessa.

Sen verran tuossa on hyvitystä, että jos ajat 2h/suunta ja teet perillä 5h töitä, niin sinulle ei sentään tule miinuksia siitä päivästä... Siis kunhan säännöllinen työaika ylittyy matkoineen.

Yrittäjän puolisona kyllä vituttaa rehellisesti, kun työntekijät nostaa tuplapalkkaa siitä, että istuvat junassa. Ymmärtäisin, että saavat yksinkertaisen palkan, mutta kun työpäivä venyy yli 10h, niin tuplapalkka juoksee, notkuvat netissä ja kiskovat kaljaa ravintolavaunussa.

Miksi sinulle pitäisi maksaa palkkaa siitä että istut junassa ja todennäköisesti esim. nukut samalla? Eihän siinä mitään työtä olla silloin tekemässä. Ei millekään duunareillekaan mistään työmatkoista makseta.

Se on ihan eri juttu jos esimerkiksi putkimies ajaa firman pakulla asiakkaalle tekemään työtä ja siitä matka-ajasta yritys myös laskuttaa asiakkaalta tuntihinnan kilometrikorvausten lisäksi.

Vierailija
27/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä työskentelen valtiolla, eikä meillä matkustusaika kuulu työaikaan. Matkapäivän pituus on aina 7 h 21 min riippumatta siitä, että todellisuudessa matkapäivät on useimmiten vähintään 10 tunnin mittaisia. Kokopäivärahan (41 €) saa, kun matka-aika on yli 10 tuntia. 

Vierailija
28/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuulun Avainta tessin piiriin, kunta-ala siis.

Kunta-ala? Luulin, että Avainta on yksitysellä puolella.

Vierailija
29/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivärahan saat toki laskuttaa

Ei välttämättä enää. Laki tosin sanoo, että ovat olemassa, mutta näiden kivojen tt ja ta neuvotteluiden kautta miltei kaikkialla päivärahoista on yhdessä sovittu, että säästetään.  Ettäs tiedät.

Vierailija
30/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkin kuntapuolella on yhdessä sovittu (!), että päivärahoja ei enää makseta.

Vierailija
31/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varmaan työaikaa ole, mutta matkat tulee kustantaa, jos joutuu toiselle paikkakunnalle matkustamaan.

Vierailija
32/32 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, kirjoitin huonosti. Siis kuntayhtymän omistamassa yhtiössä olen töissä ja niissä noudatetaan yleisesti Avaintaa. Työaika ja lomat ym. ovat hyvin pitkälti samat kuin kuntapuolella. Olin siis aikaisemmin töissä ihan kunnalla ja nykyään kuntayhtymän yhtiössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän