Minkä ikäiset lapset ovat omatoimisia ja isoja, mutta
Kommentit (18)
Tarkoitan nimenomaan arjen sujumista helpommin ja vanhemmille löytyvän jo enempi omaakin aikaa taas? Ap
Minäkin vastaan n. 11v. Ennen siitä vielä pieniä ja tarvitsevia, sen jälkeen omatoimisia mutta ottavat etäisyyttä
Riippuu miten ajatellaan, mutta ehkä 13v.
12 v. Silloin tapahtuu muutos, ainakin pojilla. Kun ovat 15 v, niin eivät enää ole lähellä vanhempia.
Kahden teinipojan äiti
Mun mielestä tuo 10v tyttö on aika itsenäinenkin, mutta nopeasti taas vanhempaan tukeutuva ja tarvitsee läheisyyttäkin.
8-11 vuotta.
Murrosikä..... niiin..... huoh.... surkeata aikaa
Meidän lapset on 11 ja 13 ja yhtäkkiä tänään huomattiin, kuinka niin ne vaan menee kavereitten kanssa. Ei enää vanhemmat kiinnosta mutta vielä saa sentään peitellä illalla. Aika aikaansa kutakin.
7-8v.
6v ei voi vielä jättää yksin maitopurkin hakua pidemmäksi aikaa. 9v taas on jo ihan varhaistunut esiteini jota ei näy kuin vartin verran silloin ku on nälkä.
Mun mielestä ehkä 9 - 11 v. Mulla on nyt 11 v. poika, joka menee bussilla kouluun ja tulee pois, älyää hoitaa läksynsä ja muut, menee kavereiden kanssa leffaan ja hoitaa kaverikyläilyt itse. Ottaa itse välipalaa, aamupalaa ja iltapalaa. Alkaa olla jo ihan fiksujakin juttuja :)
Mutta silti on vielä pieni. Tykkää illalla että käydään suukottamassa hyvät yöt ja aika usein pyytää viereen hetkeksi juttelemaan. Näin on ollut pari vuotta ja veikkaan ettei ehkä enää vuotta jäljellä.
Tosin tää on kuopus, että on mennyt vähän siinä sivussa. Siis toki osannut paljon juttuja jo 7-vuotiaana, juuri noi kouluun kulkemiset jne. Mutta siinä 9-vuotiaana tuntui että alkoi osata itsenäisesti jo ajatella ne asiat, ilman että piti kauheasti muistuttaa. "Onko läksyt tehty?", "söitkö välipalaa?"
Tarkoitan nimenomaan sitä, että lapset jo osaavat tehdä itse paljon, mutta vanhempi voi sanoa hänellä olevan pienet lapset. Eli tätä tilannetta. Ap
No, ei ole tuolla määritelmällä. Kun lapset ovat omatoimisia ja menevät omia teitään, niin ei ne pieniä ole enää. On vain joko isoja tai pieniä.
No mulla on pienet lapset, 3,5,8,11 ja 12. Jos olisi vain nuo 11ja 12 v., sanoisin, että lapset alkaa olla jo isoja ja helpottaa.
Mulla on 5, 8, ja 11. Mahdoton härdelli koko viikonlopun. Mutta niin elämäntäyteistä.
esikouluikäiset.