Jos on migreeni, saako syödä e pillereitä
Olen 100% varma että olen saanut migreenin. Olen myös syönyt e pillereitä puoli vuotta, (ja menen ensi viikolla vaihtamaan merkin pahoinvoinnin ja päänsäryn vuoksi.) Jos kuitenkin hakisin migreenin diagnoosin, suostuisiko lääkäri kirjoittamaan minulle enää reseptiä e pillereihin?
Onko täällä joku ketä kärsii migreenistä ja syö pillereitä, ja ovatko ne lisänneet kohtauksia? Vai onko lääkäri kieltänyt pillerit kokonaan?
Kommentit (8)
Vaikka ois aurallisia kohtauksia, niin jos niitä ei ole usein eikå ne ole pahentuneet tai lisääntyneet pilerien käytön aikana, niin voi syödä e-pillereitä. Mutta sun tapauksessahan ne ovat lisääntyneet ellei suorastaan alkaneet. Sun sijalla en söisi e-pillereitä, se voi olla vaarallista.
Kerran tuli aurallinen kohtaus mutta sen jälkeen ollut vain aurattomia (outoa)
Niin, aurallinen vai ei?
Auraoireet voivat olla näköhäiriöiden lisäksi mm. puutumisen tai pistelyn tunnetta, usein toispuoleisesti ja esim. yhdessä raajassa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko migreeni aurallinen vai ei, eli onko kohtauksen aikana näköhäiriöitä?
Juurikin näin ^ itsellä aurallinen migreeni ja ei e-pillereitä voi syödä. Aivoverenvuodon riski jos käyttää yhdistelmä ehkäisyä.
Keltarauhashormonia sisältävät ehkäisyvalmisteet, kuten minipillerit, hormonikierukka ja ehkäisykapselit ovat turvallisia aurallisessakin migreenissä. Itsellä tuo ehkäisykapseli.
Auralliseen migreeniin liittyy kaksinkertainen aivoverisuonisairauksien riski. Riskiä lisäävät yhdistelmäehkäisyn käyttö, tupakointi ja verenpainetauti.
Mitä pidempään aurallinen migreeni on kestänyt, sitä voimakkaammin migreenikohtauksen aikaiset aivoverenkiertohäiriöt ja verisuonimuutokset ilmenevät.
Aivoinfarktin riskin on todettu suurentuneen erityisesti, jos aurallisia kohtauksia esiintyy useammin kuin kerran kuukaudessa yli 12 vuoden ajan. Aivoinfarktin riski aurallista migreeniä sairastavilla ja yhdistelmäehkäisyä käyttävillä tupakoitsijoilla on noin kymmenkertainen migreeniä sairastamattomiin verrattuna.
Yhdistelmäehkäisyä ei voi käyttää aktiivisessa aurallisessa migreenissä. Vuosia aiemmin auraoireiden kanssa ilmennyt, mutta nykyisin auraton migreeni taas ei ole este yhdistelmäehkäisyn käytölle alle 35-vuotiailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko migreeni aurallinen vai ei, eli onko kohtauksen aikana näköhäiriöitä?
Juurikin näin ^ itsellä aurallinen migreeni ja ei e-pillereitä voi syödä. Aivoverenvuodon riski jos käyttää yhdistelmä ehkäisyä.
Keltarauhashormonia sisältävät ehkäisyvalmisteet, kuten minipillerit, hormonikierukka ja ehkäisykapselit ovat turvallisia aurallisessakin migreenissä. Itsellä tuo ehkäisykapseli.
Ja lisätäkseni vielä että minulla on ihan tämä asia tutkittu, kun olin 10 vanha ja siitä on yli 10vuotta jo aikaa. Suosittelen kyllä miettimään mitä ehkäisyä käytät ja voihan sitä aina terkkarilla käydä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Aivoverenvuodon riski ei lisäänny, vaan aivoinfarktin.