Tulevaisuus pelottaa kamalasti!
En tiedä kannattaako tänne kirjoittaa mutten tiedä minne muuallekaan voisin... varmasti tulee haukkujia ja provo-huutelijoita, mutta on pakko avautua. Eli anteeksi jo etukäteen!
Eli, olen työtön (mutta haen jatkuvasti aina kun vain koneen saan käyttööni, eli lähes päivittäin, mutten vain millään saa edes kutsuja haastatteluihin) ja olen ollut asunnottomana reilun vuoden (edellinen kämppis päätti muuttaa yhtäkkiä, samaan aikaan sossu lopetti tukien maksamisen moneksi kuukaudeksi, tilanne muuttui kun vastaava työntekijä vaihtui.) En pystynyt siis maksamaan laskuja yms, siksi meni luottotiedot.
(ja maksan vähistä rahoistani joka kk ulosottoon.) En ole saanut asuntoa edes kunnalta hakemisesta huolimatta. (Pelkään jatkuvasti tulevaa, pelkään etten ikinä saa asuntoa..) Onko tilanteeni ihan toivoton? :( ja ei, ei ole provo, kunpa olisikin, tämä tuntuu painajaiselta josta tahtoisin vain herätä...
Kommentit (69)
Käytkö mielenterveysongelmien takia hoidossa? Saisitko sitä kautta ajan sosiaalityöntekijälle? Tai suoraan aikuissosiaalityöhön yhteyttä ottamalla? Sosiaalityöntekijän kanssa kun kävisi läpi tilannetta, niin sieltä voisi löytyä yhteys kuntaan ja järjestöihin, joka taas voisi kuitenkin pystyä järjestämään asunnon.
Tuo yhteys sosiaalityöntekijään olisi sen takia tärkeä, että kun sinulla on taustalla nimenomaan vuokraongelmia, niin kunnankin asunnon saaminen voi olla sen takia esteellistä. Tähän voi auttaa, että sosiaalityöntekijä pystyy toteamaan, että olet olemukseltasi siisti ja olet tehnyt selkeän suunnitelman vuokranmaksusta jatkossa. Ja lisäksi osaa hankkia tiedot toimeentulotuen kautta saatavasta takuuvuokrasta sekä asumistuen maksusta suoraan vuokrananantajalle, jolloin et enää ole yhtään niin iso riski asunnon vuokraajalle. Joillain paikkakunnilla asunnottomat voidaan toki ohjata myös joihinkin majoituspalveluihin, mutta kannattaa kuunnella tarkasti, että minkälaista asiakaskuntaa niissä on. Oman turvallisuuden takia ei kannata mennä palveluun, joka ei vaadi päihteettömyyttä.
Katso myös asuinpaikkakuntasi lähellä olevien pikkukuntien yksityinenkin vuokratarjonta. Jos on valmis muuttamaan kauemmaksi, niin voi löytyä asunto, johon ei vain ole muita hakijoita ja vuokranantajalla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia kieltäytyä.
Ollaan havaittu että pahimmat pelot tulevat häirikkönaikkoselle joka jatkuvasti renkuttaa häirintäänsä mieskohteelle.
Muuten tähän ketjuun, soita hallitukselle; sehän soppaansa on tukehtumassa.
Muuten tarkoituksenhakuinen juttu ulosotosta jossain mediassa. Jutun mukaan noin 240 000 joista 40000 tuhatta parjattiin artikkelissa. Mitäs ne loput ovat?
Joskus pitäisi hävetä sitä että on sama koulutus kuin jollain joka mediassa renkuttaa.
Ollaan havaittu että pahimmat pelot tulevat häirikkönaikkoselle joka jatkuvasti renkuttaa häirintäänsä mieskohteelle.
Muuten tarkoituksenhakuinen juttu ulosotosta jossain mediassa. Jutun mukaan noin 240 000 joista 40000 tuhatta parjattiin artikkelissa. Mitäs ne loput ovat?
Joskus pitäisi hävetä sitä että on sama koulutus kuin jollain joka mediassa renkuttaa.
Oletko ollut yhteydessä nuorisosäätiöön tai tyttöjentaloon tai muuhun sellaiseen tahoon joilta voisi saada vinkkejä miten sinun kannattaisi nyt edetä.
Vierailija kirjoitti:
Käytkö mielenterveysongelmien takia hoidossa? Saisitko sitä kautta ajan sosiaalityöntekijälle? Tai suoraan aikuissosiaalityöhön yhteyttä ottamalla? Sosiaalityöntekijän kanssa kun kävisi läpi tilannetta, niin sieltä voisi löytyä yhteys kuntaan ja järjestöihin, joka taas voisi kuitenkin pystyä järjestämään asunnon.
Tuo yhteys sosiaalityöntekijään olisi sen takia tärkeä, että kun sinulla on taustalla nimenomaan vuokraongelmia, niin kunnankin asunnon saaminen voi olla sen takia esteellistä. Tähän voi auttaa, että sosiaalityöntekijä pystyy toteamaan, että olet olemukseltasi siisti ja olet tehnyt selkeän suunnitelman vuokranmaksusta jatkossa. Ja lisäksi osaa hankkia tiedot toimeentulotuen kautta saatavasta takuuvuokrasta sekä asumistuen maksusta suoraan vuokrananantajalle, jolloin et enää ole yhtään niin iso riski asunnon vuokraajalle. Joillain paikkakunnilla asunnottomat voidaan toki ohjata myös joihinkin majoituspalveluihin, mutta kannattaa kuunnella tarkasti, että minkälaista asiakaskuntaa niissä on. Oman turvallisuuden takia ei kannata mennä palveluun, joka ei vaadi päihteettömyyttä.
Katso myös asuinpaikkakuntasi lähellä olevien pikkukuntien yksityinenkin vuokratarjonta. Jos on valmis muuttamaan kauemmaksi, niin voi löytyä asunto, johon ei vain ole muita hakijoita ja vuokranantajalla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia kieltäytyä.
Minä nimenomaan painotin yhdessä viestissä ettei ole vuokravelkoja (ellen kirjoittanut kommentissani epäselvästi) mutta totuushan on ettei yksityiset helpolla vuokraa, olivat luottotiedot sitten menneet mistä tahansa syystä. Ap. Niin, ja sossu/kela sanovat etteivät voi auttaa muussa kuin takuuvuokrassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä minun tilanteeseeni liittyy? Ap
Olisiko luottotiedottoman helpompi löytää asunto Rovaniemen alueelta kuin pk -seudulta? Tai voisiko poikaystäväsi/joku kavereistasi ottaa sinut alivuokralaiseksi?
Mites opiskelu+opiskelija-asuntola? Kauempaa tulevat ovat käsittääkseni etusijalla opiskelija-asuntoihin, mitä jos hakisit kouluun lähemmäs poikaystävää? :) Tsemppiä, kyllä asiat aina järjestyy!
Vierailija kirjoitti:
Olisiko luottotiedottoman helpompi löytää asunto Rovaniemen alueelta kuin pk -seudulta? Tai voisiko poikaystäväsi/joku kavereistasi ottaa sinut alivuokralaiseksi?
Mites opiskelu+opiskelija-asuntola? Kauempaa tulevat ovat käsittääkseni etusijalla opiskelija-asuntoihin, mitä jos hakisit kouluun lähemmäs poikaystävää? :) Tsemppiä, kyllä asiat aina järjestyy!
Muuttaisin kyllä mielelläni lähemmäs, ja olen hakenut oulun/rovaniemen kaupungeilta asuntoa, ei vain kuulu mitään. Alivuokralle poikaystäväni luokse muuttaminen olisi hankalaa, kela pitäisi avoparina, eli en saisi välttämättä mitään, sama toistuisi jos muuttaisin jollekin kaverilleni alivuokralle, koska lähes kaikki ystäväni ovat miehiä (osa ystävistä poikaystäväni kavereita joista tullut myös minun ystäviäni.) Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, käyn mielenterveysongelmien takia hoidossa, lievä masennus, ahdistuneisuushäiriö ja lapsuudentraumojen käsittelyynkin tarvitsen terapeuttia.. ja siksi terapeuttikin sanoo ettei minun tarvitse opiskella toista alaa ennenkuin koen olevani kunnossa. Ja syön lääkkeitä, mummu sentään auttaa niiden kanssa rahallisesti välillä. Ap
Mistä kaikkialta olet hakenut asuntoa? Voisitko muuttaa mummosi luokse?
Argh että nämä urpot provot on huonoja. Kuole pois.
Vierailija kirjoitti:
Argh että nämä urpot provot on huonoja. Kuole pois.
Häpeäisit
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt vuokraovesta ja tori.fi:stä, VVO/Lumo:lle pistin hakemuksen, samoin helsingin, Oulun ja rovaniemen kaupungeille olen laittanut hakemuksia. Mummoni asuu papan kanssa kuorevedellä, mistä ei ole bussi/junayhteyksiä, eikä minulla luonnollisesti ole autoa ja mummu ja pappa eivät kykene kauppareissua lähi-markettiin pidemmälle matkalle ajelemaan, lähin juna/bussi yhteys olisi jyväskylässä. Ja sinne (isovanhemmille) muuttaminen hankaloittaisi poikaystäväni luona kyläilyä, siksi haluaisin asua joko Oulussa tai Rovaniemellä, koska poikaystäväni asuu siellä Rollossa. (Siis rovaniemellä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt vuokraovesta ja tori.fi:stä, VVO/Lumo:lle pistin hakemuksen, samoin helsingin, Oulun ja rovaniemen kaupungeille olen laittanut hakemuksia. Mummoni asuu papan kanssa kuorevedellä, mistä ei ole bussi/junayhteyksiä, eikä minulla luonnollisesti ole autoa ja mummu ja pappa eivät kykene kauppareissua lähi-markettiin pidemmälle matkalle ajelemaan, lähin juna/bussi yhteys olisi jyväskylässä. Ja sinne (isovanhemmille) muuttaminen hankaloittaisi poikaystäväni luona kyläilyä, siksi haluaisin asua joko Oulussa tai Rovaniemellä, koska poikaystäväni asuu siellä Rollossa. (Siis rovaniemellä)
Tämä siis ap
Jos olet alle 30-vuotias, niin kannattaa ottaa yhteyttä vaikka paikkakunnan etsivään nuorisotyöhön. Sieltä yleensä osataan ainakin auttaa eteenpäin, jos ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet alle 30-vuotias, niin kannattaa ottaa yhteyttä vaikka paikkakunnan etsivään nuorisotyöhön. Sieltä yleensä osataan ainakin auttaa eteenpäin, jos ei muuta.
Ei heistä ollut tampereella niinkään apua kun siellä asuin, apu oli lähinnä juttelua. En tiedä miten ne hoitaa muualla. Ap
Tunnen itseni ihan ö-luokan kansalaiseksi kun en kelpaa asumaan vuokralle mihinkään kuntaan...
Niin, olemme tunteneet vuodesta 2015, kaverisuhde muuttui parisuhteeksi kun rakastuimme, hän on 34, olemme seurustelleet kuitekin vasta 4kk, en tiedä olisiko järkevää muuttaa yhteen näin lyhyen srurustelun jälkeen.. hän asuu vuokralla rivitalo-yksiössä ja on nyt työkyvyttömyys-eläkkeellä (ainakin ensi vuoden alkuun) ap.