Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalainen vieras ei tule kahvipöytään kun pyydetään? :D

Vierailija
26.04.2017 |

Mielestäni se on ihan käsittämätöntä. On vaikka jotkut juhlat, tai muuten vaan vieraita kylässä. Laitat pöytään kahvit, pullat, kakut ja piirakat, ja kun on valmista, käyt sanomassa että tulkaa ottamaan nyt tätä kahvia olkaa hyvät. Kukaan ei tule :D Mikä ihme tämä juttu on? Olin tässä hetki sitten eräissä juhlissa, jossa istuttiin samassa tilassa joku ehkä 30 henkeä. Juhlien emäntä sanoi kuuluvalla äänellä, että "tässä olisi nämä tarjottavat, pöytä on katettu, olkaa hyvä ja ottakaa" (tämä buffet-pöytä oli siinä samassa tilassa missä istuttiin). Päätin odotella hetken aikaa testimielessä, katsoakseni uskaltaako kukaan mennä ottamaan ensimmäisenä, no ei tietenkään. Menin sitten itse ottamaan, ja minun perääni muodostui heti jono :D

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse estän tämän kursailun sillä että menen kutsumaan kahville ja sanon siitä suoraan "kahvi on katettu ja tulkaa te vaikka siitä rouva Virtanen ensimmäisenä ja Herra Möttönen heti perään ja siitä sujuvasti sitten jonoon vain" tai "kahvi on katettu ja tulkaahan reippaasti ei tarttise kursailla" ja aina on toiminut.

Vierailija
42/44 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kokemuksia moisesta ihan jo pienemmällä porukalla, miehen vanhemmat istuu olohuoneessa ja kun sanon, että kahvi on pöydässä niin ei tapahdu mitään. Tulevat sitten jossain kohtaa.

Mielestäni on todella TÖRKEÄÄ että minä olen siellä häärännyt ja laittanut kaiken valmiiksi, eikä sitten viitsitä tulla. Juovat kahvinsa kylmänä sitten, uutta en keitä ainakaan.

Oma mieheni on vähän samanlainen ruoan kanssa, huudan että "ruoka on valmista, syömään", ja siellä mä syön sitä ruokaa sitten yksinäni ja mies suvaitsee saapua kun oma lautaseni on jo tyhjä. Oon tästä hänelle sanonutkin, että miltä se tuntuisi jos hän tekis meille siellä ruokaa, enkä minä sittn

en tulis syömään kun pyydetään. Syökööt yksinään sitten. Monesti jollain iltapalalla olen sitten vain korjannut leipätarvikkeet pois pöydästä ja mies tullut myöhemmin hoo moilasena, että miks mä ne pois nostin.

Minäkään en mielelläni ota osaa tällaiseen pelleilyyn. Lisäksi pidän tätä tapaa jotenkin suomalaisittain epätyypillisenä ja epämiellyttävänä, sanotaan jotain muuta kuin tarkoitetaan. Minusta tämmöinen sopii paremmin small talk -henkiseen kulttuuriin jossa höpistään niitä näitä tarkoittamatta kuitenkaan sen kummempaa. Suomalaiseen mentaliteettiin istuisi paljon paremmin se, että emäntä ilmoittaa kun pöytä on katettu, ja sitten muut menevät eikä siinä tarvitse vekslailla piilomerkityksillä.

Ja muutenkin, miten voi tulkita ahneudeksi sen, jos pyynnön ja kehotuksen jälkeen menee ottamaan? Juurihan niin pyydettiin tekemään (ja kaikki tietävät että kahville sinne on tultu).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei saa olla epäkohtelias eikä ahne. Pitää pyytää MONTA kertaa ja hoputtaa että ensimmäinen ei tunne itseään ahneeksi siaksi. Kun yksi menee niin loput nälkäiset kiittävät ja ylistävät hänen rohkeuttaan :)

Vierailija
44/44 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kokemuksia moisesta ihan jo pienemmällä porukalla, miehen vanhemmat istuu olohuoneessa ja kun sanon, että kahvi on pöydässä niin ei tapahdu mitään. Tulevat sitten jossain kohtaa.

Mielestäni on todella TÖRKEÄÄ että minä olen siellä häärännyt ja laittanut kaiken valmiiksi, eikä sitten viitsitä tulla. Juovat kahvinsa kylmänä sitten, uutta en keitä ainakaan.

Oma mieheni on vähän samanlainen ruoan kanssa, huudan että "ruoka on valmista, syömään", ja siellä mä syön sitä ruokaa sitten yksinäni ja mies suvaitsee saapua kun oma lautaseni on jo tyhjä. Oon tästä hänelle sanonutkin, että miltä se tuntuisi jos hän tekis meille siellä ruokaa, enkä minä sitten tulis syömään kun pyydetään. Syökööt yksinään sitten. Monesti jollain iltapalalla olen sitten vain korjannut leipätarvikkeet pois pöydästä ja mies tullut myöhemmin hoo moilasena, että miks mä ne pois nostin.

Miehen käytöksessä ei ole kyse kursailusta vaan välinpitämättömyydestä. Yleensä kursailu ei kuulu myöskään pienen, tutun porukan käytökseen eli sama koskee appivanhempiasi; he vain ovat välinpitämättömiä kutsuasi kohtaan. Mutta juhlissa on oma etikettinsä ja Suomessa siihen kuuluu kursailu. Ihan kuten etiketti kertoo, miten aterimia käytetään tai kenet esitellään toiselle ensiksi, niin Suomessa myös kursailu on osa etikettiä.

Onneksi etiketti muuttuu aikojen saatossa ja tuo on kyllä tapa jolle sanon mielelläni heihei. Suomalaiset vihaavat muutenkin kaikkea epämääräisyyttä (tippaaminen, small talk jne) niin miten ihmeessä tämmöinen kiertely voi olla niin arvossaan täällä. Sillä kun on vielä oikeasti selkeästi negatiivisia seurauksia, kahvi oikeasti jäähtyy ja jätski sulaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme