5päivää Hampurissa. Kokemuksia ja vinkkejä?
Kommentit (29)
Siis Hampuriin, eikä Berliiniin, mutta kysymys muuten sama.
1
Totta kai olen tutustunut ennalta Hampurin nähtävyyksiin ja tekemiiin ja tapahtumiin. Olisi vain kiva kuulla mistä siellä jo käyneet ovat erityisesti pitäneet. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen, että kuulostan töykeältä, mutta miksi olet lähdössä nimenomaan Berliiniin, jos et yhtään tiedä, mitä siellä voisi tehdä tai nähdä?
No voihan sitä olla lukuisia syitä, esim halvat lennot, sukulaisvierailu, työmatkan laajennus jne.
Oltiin Hampurissa joskus kouluvierailulla. Keskustassa oli hauskoja metallipatsaita bongattavana. Veneristeily saattaa olla kiva tapa nähdä kaupunkia, lauttoja liikkui paljon. Hampurin ulkopuolella oli huvipuisto, jossa todella hyvä puuvuoristorata, jos sellaiset kiinnostaa. En vaan muista puiston nimeä.
Käytiin myös baletissa, musikaalissa ja planetaariossa katsomassa taiteellinen 3D-esitys.
Niin ja olen menossa Hampuriin erääseen tapahtumaan, en muuten erityisesti valinnut Hampuria matkakohteeksi. Ajattelimme jatkaa parilla päivällä lomailun merkeissä.
Ap
Leveile sielläkin juntisti!
Huuda keskellä katua, että minäpä se olen niin varakas ja kosmopoliitti, että pääsin tänne hampuriin säästöilläni!
Mielestäni Hampuri oli ihan kivan kokoinen kaupunki. Keskusta on aika kompakti, ja siellä voi hyvin liikkua jalan. Autot on enemmänkin tunneleissa, mukabva käppäily kaupunki. Ja jos kauemmaksi keskustasta menet, niin julkinen liikenne sujuu hyvin. Itse olin siellä alle 10 v lapsen kanssa, joten kävimme ehkä erilaisissa paikoissa. Mutta esim Miniatur Wunderland, joka on varmaan maailman suurin pienoisrautatie-näyttely, on uskomattoman iso ja hienosti tehty. saattaa kiinnostaa vaikkei pienoisjunat niinkään. Ihan käsityötaiteena. Planten un Plumen -puiston tekojärvellä on iltaisin hieno vesi- ja musiikkishow.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Joku musikaalijuttu voisikin olla aika kiva!
Ap
Ihan ekaks kannattaa jo lentoasemalta ostaa Hamburg-card jolla pääsee kulkemaan bahnoilla , busseilla ilmaiseksi. Mihin aikaan menossa? Ja mistä nyt kukin tykkää... mä oon käynyt esim. ihan hop in hop off- bussireissuilla, Alsterin risteilyllä, museoissa...Heinäkuun lopulta elokuun lopulle on auki Hamburger Dom- huvipuisto. Mä tykkään kuljeksia esim. Landungsbrückellä (sieltä lähtee satamakiertoajeluita), Speicherstadtissa. Täytyyhän se Repiskin varmaan jokaisen Hampurin-kävijän nähdä? Ruokapaikkojahan on vaikka mitä, ollaan usein käyty portugalilaiskorttelissa, hyviä kalaravintoloita. Mikä sua erikoisesti saattais kiinnostaa? Shoppailu? (Itse en harrasta niin en kauheesti osaa neuvoa...)
No jos ei lapsia mukana niin h*orissa kannattaa tietenkin käydä! Joka Hampurin "kongressi"matkan kohokohta :-)
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tai ooppera! Vielä hienompaa sanoa käyneensä oopperassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tai ooppera! Vielä hienompaa sanoa käyneensä oopperassa!
Ei oo ooppera ihan mun juttu 🙃
Vierailija kirjoitti:
No jos ei lapsia mukana niin h*orissa kannattaa tietenkin käydä! Joka Hampurin "kongressi"matkan kohokohta :-)
Lapsiakin on mukana, ei pieniä lapsia. Ja oma mieskin lähtee mukaan. Toki Reperbahn täytyy käydä tsekkaamassa, ilman ostoksia kuitenkin :D
Ap
Itse kävin katsomassa siellä Leijonakuninkaan, oli kyllä tosi hyvä ja miljöökin oli kiva, mutta liput ilmeisesti myydään aika ajoissa, joten niitä kannattaa katsella aika piakkoin. Pätee varmaan noihin muihinkin musikaaleihin.
Tuulista on. Ota tuulta pitävä takki.
Suklaamuseo oli kiva! Sopii varmaan lapsillekin, kun kierros ei ole kovin pitkä, saa tehdä oman suklaalevyn (eli koristella haluamillaan "täytteillä") ja maistella kaakaota eri vaiheissa. Olettaen, että lapset on sellaisia, että jaksavat vajaa tunnin keskittyä kiertelyyn.
Joku sellainen muutaman tunnin lounasristeily, jotta pääsee ihmettelemään niitä jättimäisiä rahtilaivoja. Oli kiinnostavaa, vaikka en tykkääkään olla ahdettuna veneeseen sadan muun turistin kanssa.
Olen itse asunut nyt Hampurissa n. 4kk. Tässä vinkkini:
- U-bahn/S-bahn satamaan (esim Landungsbrücken/Königstrasse). Siitä ei ole kovin lyhyt matka vanhaan Elbe-tunneliin, joka menee siis Elbe-joen alitse. Kannattaa kysyä, jos et löydä tätä. Tunneli on n. 500m pitkä, sitä käyttää moni paikallinen kävely/pyörätienä.
- Fishmarket. Sama pysäkki kuin yllä. Kalamarkkinat ovat siis su-aamuisin, alkaen 5.30 ja kestävät n. 9 asti. Joskus paikan päällä on orkestereita soittamassa.
- Elbphilharmonie Konzerthaus. Hampurin ylpeys, jää pois pysäkillä Elbphilharmonie. Siellä voi myös käydä sisällä, ulkotasanteella katsomassa maisemia. Kannattaa tarkastaa tosin, pääseekö sinne menemään suoraan vai joutuuko "varaamaan ajan" netin kautta. KOnsertit on varattuja vuodeksi eteenpäin..
- Planten un blomen, upea puisto!
- Alster-järvi. Keskelle Hampuria sijaitseva iso järvi. Tämän ympäri kävely voi olla mukavaa, koska kauniita kasveja ym. Suosittu paikka paikallisten keskuudessa.
- Yöelämään suosittelen Strenschanze, Altona. Reeperbahn on tietysti monelle turistille "se juttu", sielläkin aina porukkaa riittää, mutta enemmänkin örvellystä.
- Blankenese. Puoli tuntia keskustasta S1 -linja. Erittäin kaunista, jos haluaa päästä luontoon kävelemään.
Pahoittelen, että kuulostan töykeältä, mutta miksi olet lähdössä nimenomaan Berliiniin, jos et yhtään tiedä, mitä siellä voisi tehdä tai nähdä?