Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikoulu on "myynyt" tyttäreni käytännössä katsoen orjaksi

Vierailija
26.04.2017 |

Ilmeisesti säästöjen vuoksi hyvin suuri osa hänen ammattitutkinnostaan suoritetaan työssäoppimisella, mikä tarkoittaa hänen tapauksessaan työskentelyä kahden kuukauden mittaisia ajanjaksoja kaupassa ilman palkkaa! Ei sille palkan maksulle tietystikään mitään estettä ole, mutta harva yritys maksaa heille mitään, kun voi käyttää heidän työpanostaan hyödyksi ilmaiseksikin.

Koulun maksamat korvaukset ruokakustannuksista ovat nekin todella vaatimattomat. On varmaan ihan tosi juu, että sillä 2,5 eurolla saa valmistettua yhden onnettoman makuisen aterian (tyttäreni sanojen mukaan hänen koulunsa ruoka on p*skaa) hänen koulunsa keittiössä. Kuitenkaan tyttärelläni ei ole mahdollisuutta käydä koulussa syömässä, joten hänen on päivittäin käytävä syömässä esim. Hesburgerilla, Raxissa, Subwayllä, Kotipizzassa jne. jolloin ruokakustannukset per työssäharjoittelupäivä nousevat jopa 10 euroon per päivä.

Miksei koulu voi kustantaa opiskelijoiden aterioita niiden todellisten hintojen perusteella, esim. tarkistamalla kuitit, jotka jokainen opiskelija tarvittaessa säästää työssäoppimisjaksonsa aikana?

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai kouluruoka on paskaa, mutta hese/rax/kotipizza maistuu joka päivä?

Kyllähän tyttäreni kävisi varmasti mieluummin jossain edullisemmassa lounaspaikassa kuin söisi joka jotain ylihintaista roskaruokaa, mutta hänen työharjoittelupaikkansa lähettyvillä ei sellaisia ole vaan ainoastaan noita pikaruokaketjuja. Ja terveellisimmätkin ruokapaikat siinä kauppakeskuksessa on vielä noita pikaruokapaikkoja kalliimpia.

AP

Täällä on nyt yksilö tai yksilöitä, jotka saavat hiukan liikaa nautintoa siitä että pääsevät lyttäämään nuoria sekä heidän vanhempiaan, joten älä ota näitä henk.koht.! :)

Vierailija
42/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka tämä koulu on? 

Turun ammatti-instituutti ja kakkoselle: voi olla että se ateriakorvaus on sitten 3,70 - en minä sitä niin tarkkaan muista. Mutta ei millään pelkillä eväsleivillä 17-vuotias tyttö jaksa koko työpäivää painaa.

AP

Eikä voi sitten ottaa ihan lämmintä ruokaa mukaan? Harvassa on ne työpaikat missä ei ole mikroa

Onhan se nyt vähän kohtuutonta, ettei ilmaiseksi hommia paiskiva saa edes tuoretta ruokaa syödäkseen, niin paitsi jos maksaa itse niistä kiskurihintaa.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka tämä koulu on? 

Turun ammatti-instituutti ja kakkoselle: voi olla että se ateriakorvaus on sitten 3,70 - en minä sitä niin tarkkaan muista. Mutta ei millään pelkillä eväsleivillä 17-vuotias tyttö jaksa koko työpäivää painaa.

AP

Eikä voi sitten ottaa ihan lämmintä ruokaa mukaan? Harvassa on ne työpaikat missä ei ole mikroa

Onhan se nyt vähän kohtuutonta, ettei ilmaiseksi hommia paiskiva saa edes tuoretta ruokaa syödäkseen, niin paitsi jos maksaa itse niistä kiskurihintaa.

AP

Saahan se. Lähimmästä oppilaitoksesta.

Vierailija
44/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olin oikein iloinen tuosta 3e ruokarahasta jonka sain, mieluummin otin sen kun lounaan työpaikalla, se teki 6 viikon harjoittelun aikana 90 euroa lisää rahaa. Eikä todellakaan maksanut mun eväät tuota 3 euroa, edellispäivän ruokaa otin harjoittelupaikalle mukaan, senttiäkään ei mennyt ylimääräistä ruokiin ja minä sain harjoittelun päätyttyä 90e rahaa.

Vierailija
45/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka tämä koulu on? 

AP

AP

Saahan se. Lähimmästä oppilaitoksesta.

Milläs tyttäreni ehtii puolen tunnin ruokatauon aikana 3 km:n päähän omaan oppilaitokseensa syömään, kysyn vaan?

AP

Vierailija
46/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka tämä koulu on? 

AP

AP

On-ko tyt-tä-re-si ot-ta-nut sel-vää tä-stä mah-dol-li-suu-des-ta?

Vierailija
47/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupan työntekijät käy syömässä? 

Vierailija
48/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoritin ammattikorkeakoulussa tutkintoni työharjoittelun palkattomana. Työnantaja tarjosi minulle tuolta ajalta ruokalippuja, joilla sain työpaikkaravintolassa kunnon aterian päivittäin. Eikö näillä kaupoilla ole velvollisuutta edes maksaa ruokapalkkaa?

No ei näköjään ole, vaikkakin tytön yksi luokkakaveri kuulemma saakin jotain alennuskuponkeja, joilla 50% alennusta työharjoittelupaikkansa yhteydessä olevasta ravintolasta. Onhan se kieltämättä kohtuutonta, että yritykset käyttävät hyväkseen ilmaista (lapsi-)työvoimaa, eivätkä edes tarjoa tuoretta ateriaa päivässä korvaukseksi.

AP

Kysyin harjoittelupaikasta onko minulla mahdollisuutta saada lounasseteleitä, kun heillä tälläinen käytöntä on. Sain, mutta ei ne pyytämättä tulleet. Onko tyttäresi ollut itse aktiivinen asian suhteen?

Ei tyttäreni tietääkseni ole ollut tuon asian suhteen aktiivinen, mutta n. 99,9%:n varmuudella luulen, ettei hänen työpaikkansa sellaisia anna. Luultavasti muutkin työntekijät niitä sitten saisivat, jos sellaisia siellä olisi.

AP

Vierailija
49/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja AAPEE, se sinun tyttösi ei välttämättä ole sille työharjoittelupaikalle mikään plussa ja lisäkäsi, monesti niistä on melkein enemmän haittaa ja jää vähemmän aikaa omiin töihin kun pitää opastaa toista kokoajan. Lisäksi kaikki opettajan tapaamiset, arvioinnit yms vievät aikaa

Ei todellakaan ole mikään työharjoittelupaikan velvollisuus kustantaa harjoittelijalle ruokaa.

Vierailija
50/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupan työntekijät käy syömässä? 

Mäkissä, Hesellä ja Subwayssa.

ap.

Vierailija
51/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä, voiko koululta hakea ruokarahaa kaksi ja puoli euroa per harjoittelupäivä??! Valmistuin Metropoliasta, enpä tajunnut ikinä mitään hakea 🙄

Vierailija
52/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin saisi sanoa aikuisena, mutta joissain paikoissa kouluruoka on oikeasti niin paskaa etten itsekään sitä söisi. Olen aina myös arvostanut kouluruokaa ja sen laatua hintaan nähden, kunnes aikuisiällä palasin opiskelemaan. Riippuen siitä valmistavasta tahosta, mutta se on välillä todella laadutonta!

Jonkun se pitää sanoa ääneen, paska on paskaa vaikka se olisi kuinka kieritetty kauniissa aikeissa.

Totta, esim. tyttäreni koulussa tarjojaan niin usein seitä, että sitä kuulemma ihan tursuaa jo korvista ulos. Sitä samaa, mautonta ja pesemättömän sukuelimen hajuista (tällä tavoin tytär itse koulunsa ruokaa kuvaili) roskakalaa tarjotaan milloin mantelikalana, milloin itämaisena kalana jne.

AP

Vierailija
53/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoritin ammattikorkeakoulussa tutkintoni työharjoittelun palkattomana. Työnantaja tarjosi minulle tuolta ajalta ruokalippuja, joilla sain työpaikkaravintolassa kunnon aterian päivittäin. Eikö näillä kaupoilla ole velvollisuutta edes maksaa ruokapalkkaa?

No ei näköjään ole, vaikkakin tytön yksi luokkakaveri kuulemma saakin jotain alennuskuponkeja, joilla 50% alennusta työharjoittelupaikkansa yhteydessä olevasta ravintolasta. Onhan se kieltämättä kohtuutonta, että yritykset käyttävät hyväkseen ilmaista (lapsi-)työvoimaa, eivätkä edes tarjoa tuoretta ateriaa päivässä korvaukseksi.

AP

Kysyin harjoittelupaikasta onko minulla mahdollisuutta saada lounasseteleitä, kun heillä tälläinen käytöntä on. Sain, mutta ei ne pyytämättä tulleet. Onko tyttäresi ollut itse aktiivinen asian suhteen?

Lounasseteli on veronalainen etu, josta on maksettava palkan sivukulut, sotut, eläkevak.maksut jne.

Käytännössä pelkkä lounasetu ei ole mahdollinen, ilman palkkaa, koska jostakin on otettava verot ja muut palkasta perittävät.

Vierailija
54/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi on hyvää tt-matskua. Äidin oppisopimuksessa tulee täydelliseksi ammattilaiseksi.

Vierailija
55/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulta jo yritettiin kysyä kuka se koulu on, jonka tulisi maksaa lapsesi ruokailut mutta et tainut ymmärtää kysymystä. Opettusta on jo nyt vähennetty ja lisätty harjoittelujaksoja. Olisiko sinulla ehdotusta mistä nämä varat otettaisiin? Vähennetään kansanedustajia?

Vierailija
56/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja AAPEE, se sinun tyttösi ei välttämättä ole sille työharjoittelupaikalle mikään plussa ja lisäkäsi, monesti niistä on melkein enemmän haittaa ja jää vähemmän aikaa omiin töihin kun pitää opastaa toista kokoajan. Lisäksi kaikki opettajan tapaamiset, arvioinnit yms vievät aikaa

Ei todellakaan ole mikään työharjoittelupaikan velvollisuus kustantaa harjoittelijalle ruokaa.

Kyllä tyttäreni tekee työnsä ihan yhtä hyvin kuin kuka tahansa muukin työntekijä ko.paikassa. Hänen 6,5 tunnin työpäivänsä aikana hän on myöskin se, kuka eniten viettää aikaa kassan edessä ja asiakkaita rahastamassa. Kassankäytönkin hän oppi todella nopeasti.

Lisäksi hän noudattaa tunnollisesti työaikoja eikä ole koskaan myöhässä. Ainoastaan ajotuntien takia hän on joutunut olemaan välillä poissa töistä ja siitäkin hän on saanut kuulla urputusta paikan esimieheltä (joka on siis joku 50v tiukkapipoinen nainen)

AP

Vierailija
57/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin saisi sanoa aikuisena, mutta joissain paikoissa kouluruoka on oikeasti niin paskaa etten itsekään sitä söisi. Olen aina myös arvostanut kouluruokaa ja sen laatua hintaan nähden, kunnes aikuisiällä palasin opiskelemaan. Riippuen siitä valmistavasta tahosta, mutta se on välillä todella laadutonta!

Jonkun se pitää sanoa ääneen, paska on paskaa vaikka se olisi kuinka kieritetty kauniissa aikeissa.

Totta, esim. tyttäreni koulussa tarjojaan niin usein seitä, että sitä kuulemma ihan tursuaa jo korvista ulos. Sitä samaa, mautonta ja pesemättömän sukuelimen hajuista (tällä tavoin tytär itse koulunsa ruokaa kuvaili) roskakalaa tarjotaan milloin mantelikalana, milloin itämaisena kalana jne.

AP

17-vuotias tyttösi kuvaili noin...mahdat olla ylpeä. Tuleva wt-yh? Nyt jo päässy sukupuolielinten makuun...

Vierailija
58/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Lounasseteli on veronalainen etu, josta on maksettava palkan sivukulut, sotut, eläkevak.maksut jne.

Käytännössä pelkkä lounasetu ei ole mahdollinen, ilman palkkaa, koska jostakin on otettava verot ja muut palkasta perittävät.

Itse olen palkallisessa työharjoittelussa, enkä tätä tiennyt. 

Vierailija
59/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle pojalle suosittelen enää lukiota. Aiemmmin oli toisin päin. Reformin amiksen myötä taso ajetaan keskimäärin entistä alemmas ja tuen tarpeessa olevat jäävät heitteille. Yleissivistys kaikilla melkeinpä nolla. Jatko-opintokelpoisuus on kysymysmerkki.

Vierailija
60/161 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Voi pikkuista prinsessaa, kun joutuu syömään oikein mantelikalaa.

Kouluruokailu on vapaaehtoinen, ei sinne ole suinkaan pakko mennä. Tee kotona hänelle kunnon ateria evääksi, niin ei tarvitse syödä paskaa.

Ja jos oikeasti kuvittelet hän olevan ilmaista työvoimaa, niin asenteesta päätellen, tilanne voi olla aivan päinvastoin ja tyttö vie jonkun työntekijän työajasta ja tuloksesta kohtuuttomasti.

Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan