Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kehotatte köyhiä muuttamaan halvemmalle alueelle vuokran vuoksi, miksi kuvittelette että se onnistuu?

Vierailija
26.04.2017 |

Kuvitellaan että olen työtön Helsingissä, no te kehotatte muuttamaan johonkin halvempaan paikkaan. Miten se käytännössä menisi? Nuo halvat vuokrakämpät löytyvät pikkukylistä joissa ei ole töitä. Eli soittaako Matti sinne Sipoon kuntaan ja hakee vuokrakämppää? Kun ne kysyvät miksi muuttaisit tänne, onko sinulla täällä työ, Matti vastaa ei ole töitä, pitää vain saada halpa kämppä. Mitä luulette että tapahtuu? Sanotaanko Matille että tervetuloa, ilman muutan me haluamme tänne yhden elätettävän lisää!
Miksi kunnat/kaupungit ottaisivat vartavasten jonkun työttömän elätettäväksi?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida löytyä vastauksia?

Ap

Vierailija
2/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tätä ymmärrä niin onnea elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun mielestä siis kunta on ainoa jolla on vuokra-asuntoja?

Pikkupaikkakunnalla on mahis saada jotain säästöönkin. Paitti että  nykyisille hetikaikkimulletänne-työttömille säästäminen lienee ihan outo sana.

Vierailija
4/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnille on itse asiassa edullista, että uutta väkeä tulee, vaikka työttömiäkin. Valtio maksaa työttömyyskorvaukset, työtön maksaa kunnalle verot (15-20%) ja lisäksi käyttää rahaa kunnan palveluihin. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa muuttaa Vantaalle, Keravalle, Mäntsälään tai vaikka Lahteen saakka. Silti voi mennä Helsinkiin töihin.

Vierailija
5/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus muuttaminen on hirveän kallista:

muuttoauto ja takuuvuokrat nielevät satoja, ellei tuhansia euroja.

Ennenmuinoin sosiaalitoimi saattoi tulla apuun köyhän muutossa, hän voi saada ns. maksusitoumuksen muuttoautoon.

Nykyään muuttoapuanomuskaavakkeita voi hakea Kelasta, ehtona on että uusi vuokrasopimus on jo allekirjoitettu, kun anomus palautetaan Kelan käsiteltäväksi.

Tämä on aika kova vaatimus, kun muuton toteutuminen on juuri tt-tuesta kiinni.

Itse joudun kitumaan minimituloilla eli kansaneläkkeellä kalliissa isossa kämpässä - kaupungin vuokra-asunto törkyvuokralla -

koska ei ole varaa muuttaa pois.

Tuloni ovat olleet samat koko tässäasumisemme ajan, eli yli 10 vuotta.

Viime vuonna kaupungin vuokravälitykseen maksettava asumistukeni kuitenkin pieneni rajusti:

asumistukeani leikattiin 1.3. 2016 yli 100€. Vuokra vastaavasti nousi kympin.

Tänä vuonna asumistukea leikattiin taas, 24€ pienempi asumistuki valuu kaupungin vuokravälitykseen,

käyttövarani hupenivat lisäksi jo ennen tätä pari kymppiä tukileikkausten vuoksi.

Olen oudoksunut uutisia, joiden mukaan asumistukea lasketaan muka 1%:n luokkaa tai tämän alle.

Minun pikku perheeltäni lähti kylläkin yli 30% asumistuesta ja olemme eläneet jo yli vuoden kauheassa ahdigossa.

Nälkään emme suoraan kuole, mutta hyvälaatuista/ ravitsevaa ruokaa en todellakaan pysty enää tarjoamaan lapsilleni, puhumattakaan ehjistä, uusista vaatteista tai lääkkeistä.

Vierailija
6/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt on vähän vaikeeta kun puolet huutaa, että pitää nimenomaan muuttaa kaupunkeihin töiden perässä. Ja toinen puoli huutaa, että korpeen vaan halvalla asumaan vaikka ei töitä olisikaan. 

Vierailija
7/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuttoavustusta ja takuuvuokrasitoumusta on turha kuvitella saavansa, jos ei muuta työn perässä. 

Vierailija
8/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä siis kunta on ainoa jolla on vuokra-asuntoja?

Pikkupaikkakunnalla on mahis saada jotain säästöönkin. Paitti että  nykyisille hetikaikkimulletänne-työttömille säästäminen lienee ihan outo sana.

Pikkupaikkakunnalla on mahis saada jotain säästöönkin, jos jo valmiiksi asuu sillä pikkupaikkakunnalla. Mutta miten sinne pääsisi asumaan?

Vierailija
9/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti soittaa vaan.

Olen minäkin muuttanut niin työttömänä, opiskelijana kuin työllistettynäkin, eikä minulta ole ikinä kysytty miksi olen muuttamassa. Olen ollut vuokralla sekä kunnan asunnossa että yksityisellä, eikä vuokranantaja ole ollut kiinnostunut muusta kuin siitä, kykenenkö maksamaan vuokran. Olen kyennyt ja se on riittänyt.

Vierailija
10/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan vielä, että aika moni työtän tai pienituloinen on parisuhteessa. Ei välttämättä ole perheen kannalta järkevää muuttaa johonkin pikkupaikkakunnalle halvemman asunnon perässä jos toinen aikuisista joutuu kulkemaan hankalaa, aikaavievää ja kallista työmatkaa. Samoin sen työttämän työllistymismahdollisuudet voivat olla heikommat.

Vierailija
11/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse muuttaa korpeen muuttaakseen pois Helsingistä. Muuttaa jonkin ympäryskunnan halpaan lähiöön. Sieltä pääsee pk-seudulle töihinkin, ja jos työpaikka pysyy, niin voi jo miettiä muuttoa takaisin.

Vierailija
12/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otat vuokra-asunnon yksityisiltä markkinoilta etkä kaupungin vuokra-asuntoa. Asunto on todella paljon halvempi kuin esim. Helsingissä. Voit aloittaa työnhakemisen välittömästi muuton jälkeen.

Vierailija
13/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun muuttokuormani kulki kerran lähes 500 km matkan 50€:lla kun eräs tuttavani järjesteli sen samaan suuntaan tyhjänä menevän rekan kyytiin. Eli ei välttämättä ole muuttaminen kallista.

Vierailija
14/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä työttömättömän on muuttaa jonnekin pikkupaikkakunnalle, jossa ei ainakaan tule ikinä työllistymään? Minä jos olisin työttömänä ollessani muuttanut, niin siellähän olisin sitten jouten ihmettelemässä edelleenkin. En muuttanut ja nyt olen töissä.

Vierailija
15/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse muuttaa korpeen muuttaakseen pois Helsingistä. Muuttaa jonkin ympäryskunnan halpaan lähiöön. Sieltä pääsee pk-seudulle töihinkin, ja jos työpaikka pysyy, niin voi jo miettiä muuttoa takaisin.

Eli minne, missä tällaisia ympäryskuntien halpoja lähiöitä on?

T. Ympäryskunnassa lähes yhtä kalliisti asuva

Vierailija
16/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä keskustan tuetuissa vuokra-asunnoissa asuu yksin muitakin kuin työtä hakevia työttömiä esimerkiksi eläkeläisiä ja sellaisia, jotka eivät koskaan tule  tai aiokaan tulla työllistymään jne.

Vierailija
17/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli minne, missä tällaisia ympäryskuntien halpoja lähiöitä on?

T. Ympäryskunnassa lähes yhtä kalliisti asuva

Saman huomasin. Vihdissä joutuu maksamaan yksiöstä 600€

Ap

Vierailija
18/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistymisestä voi tulla mahdotonta pikkupaikkakunnalla eikä opiskelumahdollisuuksiakaan ole, ei työttömälle eikä hänen lapsilleen. Hyvä yritysidea voi olla kannattava syy muuttaa , samoin eläkeikää lähestyvän työttömän voi kannattaa muuttaa. Tavallisella nuorella työttömällä on parhaat tulevaisuudennäkymät suurissa kaupungeissa. Ei kannata miettiä vain tällä hetkellä kulutukseen jäävää rahasummaa.

Vierailija
19/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet työtön Helsingissä, niin tuskinpa sitä työtä olet Helsingissä saamassa, niin halvemmalla elät, kun muutat vaikka sinne Sipooseen työttömäksi.

Vierailija
20/27 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun muuttokuormani kulki kerran lähes 500 km matkan 50€:lla kun eräs tuttavani järjesteli sen samaan suuntaan tyhjänä menevän rekan kyytiin. Eli ei välttämättä ole muuttaminen kallista.

Tuttavasi maksoi siis takuuvuokrasikin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme