Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa suomalaisen ulkomailla?

Vierailija
26.04.2017 |

Oli kyse sitten Phuketin yöelämästä tai Prahan kulttuurinähtävyyksistä, mistä tunnistat suomalaisen turistin kotimaan ulkopuolella?

Kommentit (229)

Vierailija
121/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten, myös saksalaisilla turisteilla on tapana käyttää reppuja ja sporttivaatteita. Ehkä ero suomalaisiin on se, että saksalaisilla on yleensä vähän laadukkaammat ja parempikuntoiset vaatteet.

Amerikkalaisetkin löntystävät lenkkareissa.

Käytännöllistä.

Saksalais- tai amerikkalaisperheeseen eron tekee suomalaisperheen äitijohtoisuus. Ulkomailla ollessa aloin ymmärtää, miksi meitä määritellään feministeiksi. Nainen vie ja johtaa.  Mies ei avaa ovia, kanna kasseja tms. Suomalaisten on vaikea mennä istumaan pöytään ja odottaa palvelua: Suomessa ei missään ole tällaista enää, monessa muussa paikassa kaikkialla. Ei siis saa mennä tiskille ostamaan - katsotaan etuiluksi ja erittäin huonoksi käytökseksi (tämä tahtoo unohtua; kokemuksen syvä rintaääni, kun joku kaipaili niitä tunnustuksia). Kippoja ei saa itse roudata keittiöön. ;-)

Amerikkalaiset on vielä lihavampia kuin suomalaiset - jos nyt on vaikka sellaiset bussilastilliset turisteja näistä kolmesta maasta.

Siis mitä? Oletko käynyt Suomessa ravintolassa esim. koskaan?

Vierailija
122/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustin viikolla Barcelonaan. Lähes jokaisen suomalaisen "löytää" koneessa..... mistäpä muusta kuin (mainos)lippiksistä joista ei raaskita luopua 4h lennollakaan =D

No samanlaisia juntteja sitä löytyy mm. Jenkeistä,miehellä monta mainoslippista, jotka ihan ostanut ja aina päässä.Ja kehoittavat vielä vierastakin ostamaan.Tuliaisiksi:DDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kulkevat perheenä. Miehellä on huppari ja reppu selässä. Nainen on pyöreähkö. Lapset pulskeita. Tyyliltään kaikki ovat eriparia ja varsinkin lasten pukeutuminen on erittäin värikästä ja epäyhtenäistä.

Vierailija
124/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, viimeksi me näytettiin vissiin ei-turisteilta kun Teneriffalla oman hotellin hississä tämmönen tatskattu-crocs-huivipää-naamapalanaut-virkattuponcho-nainen alkoi miehelleen valittaa kuinka vatsaan sattuu, hirveesti pierettää koko ajan, että mitähän on syönyt. Häkellyin, enkä osannu sanoo mitään, että ilmaisisin ymmärtäväni kaiken, ennenkuin mun taapero alkoi suomeksi puhua jotain. Oli noloa kyllä, molemmin puolin. Mä oon aika isokokoinen, mutta ilmeisesti pukeudun jotenkin eri tavalla, en tiedä. Hotellissa oli tosi paljon suomalaisia kun oltiin pakettimatkalla.

No, suomalaisturistihan on aina sen paikan ainoa suomalainen ollessaan ulkomailla. Vaikka oltaisiin lentokoneessa matkalla Suomeen.

Vierailija
125/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariisissa seurue suomalaisia työmatkalaisia kahvilla Rive Gauchella:

Miehillä tukka hiirenhäntäponnarilla, musta bändipaita tai farkkupaita pikkutakin kanssa, farkut tai reisitaskuhousut. Yhdellä mustat froteesukat ja sandaalit. Reppu tai kankainen läppärilaukku.

Naisilla lyhyt, kovaksi mustaksi tai punaiseksi värjätty tukka, suurikuviollisia tunikoita ja legginsejä tai parhaassarapauksessa bleiseri, isokukallinen huivi ja farkut. Jalassa järkevät läskipohjakengät. Marimekon laukku.

Graafisia silmälaseja, vaalea taikinamainen iho, pitkä selkä ja lyhyet tönkköjalat, ylipainoa.

Viereisessä pöydässä vilkuileva, kikatteleva aikuinen pissis, joka otti salaa pari kuvaa instaan, kun noin hyvin on muistissa?

Vierailija
126/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomalaiset puhuvat suomea" - höh, no mitä meidän pitäisi puhua? Vinkuintiaako? Ruotsalaiset puhuvat ruotsia, saksalaiset saksaa, ranskalaiset ranskaa,  britit ja jenkit englantia jne. Ja monet ulkomaalaiset eivät edes osaa muita kieliä. Sen sijaan suomalaisilla on / olisi hyvä kielitaito, jos vain ihmiset uskaltaisivat avata suunsa. Moni mukeltaa vain toisesta suupielestään jotain epämääräisesti englantia muistuttavaa tyyliin "tuu tee tu tuu tööti tuu". Muistatteko vielä tankeroenglannin?

Mutta te kaikki av-mamitsut, jotka myötäänne reissaatte ulkomailla, teillähän on siinä tuhannen taalan paikka kohentaa suomalaisten mainetta. Pukeutukaa tyylikkäästi ja pukekaa lapsennekin, lankatkaa kenkänne, tälläytykää kaikin tavoin muutenkin ja puhukaa kielillä! Ja olkaa selvin päin!!!

Suurin osa tästä Suomilaisten englannin puhumattomuudesta johtuu siitä, että täällä koto-Suomessa aletaan heti kiukuttelemaan kun jollain tuli the tai a väärään paikkaan tai sattui hiukan väärin lausumaan jonkin sanan.

Vierailija
127/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tunnistaa kaikenlaisesta häpeilystä ja uuvuttavasta esittämisestä. Aina kun kuulee kimeän teinipissistekonaurun tai alemmuudentuntoisen pöyhkeilijän tai vastaavasti kynnysmaton, se on todennäköisesti suomalainen.

Vierailija
128/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoista käytöstavoista. Aikuiset miehet tungeksivat ohi pikkulasten lastenpaikoissa näkemään ensimmäisenä, ryysätään, tönitään, ja kohdellaan kaikkia kanssaolijoita potentiaalisina taskuvarkaina vaikka koko olemuksesta näkee, ettei siinä herra/rouva turistin massissa mitään omaisuuksia ole.

Ja toinen myytti. Kukaan ei ole niin kiltti odottamaan vuoroansa paikassa kuin paikassa kuin suomalainen (ainakin selvin päin)

-se sama matkaopas

Olen suomalaiseksi naiseksi aika tumma, tummat hiukset ja ruskeat silmät. Olen tässä vuosikymmenien aikana aika paljon reissannut Euroopassa (enkä sitten juuri muualla olekaan). Jos olen liikkeellä yksin tai sopivassa seurassa, minua ei yleensä heti tunnisteta suomalaiseksi, vaan hyvin monessa paikassa ilmeisesti sulaudun paikalliseen porukkaan. Kerran kuitenkin ostin Ateenassa jäätelökauppiaalta jäätelön ja tämä vanhemmanpuoleinen mies alkoi heti puhua minulle jotain Suomesta. Kysyin häneltä, että miten hän tunnisti minut heti suomalaiseksi ja hän vastasi: "Because Finnish people are always so kind and friendly, that's why!"

Vierailija
129/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat lomalla esim. siellä Pariisissa mutta paikalliset lyhyellä kävelyllä korkkareissa.

Vierailija
130/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tunnistaa, tummat ja vaaleat, eikä todellakaan ystävällisestä käytöksestä:) Suomalaisen mittapuun mukaan toki joten jos joku on sanonut että suomalaiset tunnistaa ystuavällisyydestä niin se on ollut sarkasmia. Enpä tiedä kuinka monta eri vitsiä olen kuullut suomalaisten happamuudesta ja varsinkin naisten. Suomalaisnainen kännissä-vitsit on vielä asia erikseen:D

Olin tässä taannoin ison kaupungin trendikkäällä alueella ja huomasin heti kaukaa kävelevän kolmikon. Kolme naisihmistä. Tajusin heti että ovat suomalaisia ulkonäöstä. Suomalainen on rakenteeltaan aivan uniikki. Sellainen kaikkitietävä itsetietoinen hymy huulilla parkkeerasivat lähelleni haukkumaan muunmaalaisia naisia joiden kanssa tekivät jotain työtehtävää. Niinkuin sanoin paikka oli trendikäs ja lounasaika, kolmikko herätti huomiota SUOMENKIELTÄ puhuessaan mutta miesten reaktiosta näkyi ettei näky ollut mieleinen. Hymyilivät kuitenkin ystävällisesti. Tytöt saivat nopeasti pöydän koska miehet lähtivät jatkamaan lounastaan hieman pidemmälle, kymmenen metrin päähän jossa oli ryhmä mukavan näköisiä nuoria naisia. Mutta suomitytöt meinasivat että paikka lohkesi kun kyllä Suomitytöt on niin ihquja;) 

Itselläni etninen tausta on muualla kuin Suomessa, tytöt eivät todellakaan tajunneet että olen suomalainen. Jatkoivat paskanjauhamista koko lounaan ajan ja kuulin joka sanan. 

Vierailija
131/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvasta humalatilasta sen huomaa useimmiten

Vierailija
132/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset tunnistaa, tummat ja vaaleat, eikä todellakaan ystävällisestä käytöksestä:) Suomalaisen mittapuun mukaan toki joten jos joku on sanonut että suomalaiset tunnistaa ystuavällisyydestä niin se on ollut sarkasmia. Enpä tiedä kuinka monta eri vitsiä olen kuullut suomalaisten happamuudesta ja varsinkin naisten. Suomalaisnainen kännissä-vitsit on vielä asia erikseen:D

Olin tässä taannoin ison kaupungin trendikkäällä alueella ja huomasin heti kaukaa kävelevän kolmikon. Kolme naisihmistä. Tajusin heti että ovat suomalaisia ulkonäöstä. Suomalainen on rakenteeltaan aivan uniikki. Sellainen kaikkitietävä itsetietoinen hymy huulilla parkkeerasivat lähelleni haukkumaan muunmaalaisia naisia joiden kanssa tekivät jotain työtehtävää. Niinkuin sanoin paikka oli trendikäs ja lounasaika, kolmikko herätti huomiota SUOMENKIELTÄ puhuessaan mutta miesten reaktiosta näkyi ettei näky ollut mieleinen. Hymyilivät kuitenkin ystävällisesti. Tytöt saivat nopeasti pöydän koska miehet lähtivät jatkamaan lounastaan hieman pidemmälle, kymmenen metrin päähän jossa oli ryhmä mukavan näköisiä nuoria naisia. Mutta suomitytöt meinasivat että paikka lohkesi kun kyllä Suomitytöt on niin ihquja;) 

Itselläni etninen tausta on muualla kuin Suomessa, tytöt eivät todellakaan tajunneet että olen suomalainen. Jatkoivat paskanjauhamista koko lounaan ajan ja kuulin joka sanan. 

No kyllähän meitä tietysti on moneen junaan, emme ole kaikki samasta muotista. Sen voisi sanoa, että suomalaisten kannattaisi kyllä hillitä sitä muiden ihmisten arvostelua ja haukkumista kovalla äänellä suomeksi. Puhutaan mamuista ja mutiaisista samaan sävyyn kuin koti-Suomessa, tuijotetaan, haukutaan "kato nyt totakin" ... Vaikka suomi on tosi pieni ja harvinainen kieli maailmalla, niin yllättävissä paikoissa voi kuitenkin olla joku suomea ymmärtävä kuuloetäisyydellä!

Se "kind and friendly"

Vierailija
133/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Aasiassa ja bongaan suomalaiset turistit suht helposti muiden joukosta.Suurin tekijä on järkevä ja mukavuudenhaluinen pukeutuminen ja ulkoinen olemus.

Koko porukalla on aurinkolasit ja naama kiiltelee aurinkorasvasta. Iho joko valkoinen tai punainen. Reppu selässä, sivutaskussa vesipullo ja kartta. Jalkineet ovat kävelyyn sopivat ja vaatetus mukava.

Lisäksi vanhemmat suomalaisnaiset näyttävät aina vähän kärsiviltä ja hymyttömiltä.

Vierailija
134/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset kulkevat perheenä. Miehellä on huppari ja reppu selässä. Nainen on pyöreähkö. Lapset pulskeita. Tyyliltään kaikki ovat eriparia ja varsinkin lasten pukeutuminen on erittäin värikästä ja epäyhtenäistä.

Ei hyvänen aika.. ihan tosissaanko näitä kirjoitetaan?

Vierailija
135/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse USA:ssa, kaupungissa, jossa näkee todella harvoin suomalaisia. Mutta kyllä tutut kasvonpiirteet aina tunnistaa. Poskipäät ja nenä ovat tietyntyyppiset.

Vierailija
136/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi Love kirjoitti:

Possunnokka

Vaaleahko, ohut tukka / mustaksi tai punaiseksi värjätty liruletti

Silti diggaan suomalaisia. Minusta suomalaiset ovat hyväkäytöksisiä, nöyriä, kielitaitoisia ja fiksuja. Ero korostuu, mitä etelämmäksi mennään. On ihanaa palata kotiin, kun Finskin koneessa on näitä tuttuja ja turvallisia kanssaihmisiä.

Ei pelkoa terrori-iskusta, huijaamisesta tai kovaäänisestä älämölöstä. Ylipäätään voi luottaa siihen, mitä sovitaan. Asiat toimii. Liian lähelle ei tungeta.

Sama täällä. En halua muuttaa Suomea joksikin pikku-Afganistaniksi. Suomessa kaikki toimii ja valehtelu ei kuulu viranomaistoimintaan.

Meitä yritettiin huijata jopa pankissa rahanvaihtotiskillä Bulgariassa. Vtti koko maa ja ne köyhät huijarit. Joka paikassa sai miettiä, ettei kuseteta.

"Meitä yritettiin huijata jopa pankissa rahanvaihtotiskillä Bulgariassa. Vtti koko maa ja ne köyhät huijarit. Joka paikassa sai miettiä, ettei kuseteta." 

Minua ei niin paljon haittaisi, jos Suomessa pystyisi poliisin lahjomaan vaikkka ylinopeussakot vältääkseen. Sen sijaan minua haittaa enemmän se, että Suomessa on hyvin vahvoja hyväveliverkostoja, joiden edun toteutumisen takaavat lait, viime kädessä armeija ja poliisi. Bulgariassa poliisin lahjuksien ottamisella tai huijaavalla rahanvaihtajalla tuskin on lainsuojaa, joten paikalliset pystyvät puuttumaan niihin kokiessaan vääryyttä. 

Monissa maissa lahjonta tai muu huijaus tapahtuu juuri kahden tai muutaman ihmisen välisesti, mutta Suomessa huijaus tapahtuu laaja-alaisemmin ja enemmän voimattomuuden tunnetta herätäen, kun siihen on osallisena koko valtionhallinto (hyvävelijärjestelmät), sekä näiden toiminnan laillisuuden takaavat lait. Jos jokin on laissa, se ei takaa asian moraaalisuutta.

Vierailija
137/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en itse allekirjoita tuota monien mainitsemaa suomalaisten tuijottavaa / toljottavaa katsetta. Suomalainen saattaa pälyillä, joku ehkä juntillakin tavalla, mutta suomalainen kääntää katseensa pois, kun vieras kohde vastaa katseeseen. Keskieurooppalaiset tuijottavat paljon avoimemmin. Itselleni oli esimerkiksi ensimmäisellä Saksan matkallani yllätys, miten avoimesti ihmiset tuijottavat. Eräs nainen jopa osoitteli minua miehelleen ja puhui ilmiselvästi minusta saksaksi. Muutoinkin on tapahtunut sitä, että saksalaiset puhuvat minusta keskenään, eivät siis puhu minulle, tai yritä ottaa minuun kontaktia, vaan puhuvat toisilleen. Omituisinta on se, että kun kääntyy tuijottamaan heitä takaisin, he eivät reagoi mitenkään, vaan jatkavat tuijottamista. Suomalaisena tällainen tuntuu hyökkäävältä ja omituiselta, vaikka kyseessä lienee kulttuurinen piirre, eivätkä he välttämättä tarkoita loukata tai puhu aina jotain pahaa. Tosin kerran saksalaisnaiset naureskelivat isäni vaatteille avoimesti, tietäen, että isäni on kuuloetäisyydellä, kääntämättä katsettaan pois, vaikka isäni kääntyi heihin päin. Pointti oli kuitenkin se, että avoin tuijotus ei ole minusta mitenkään suomalainen piirre. Jos suomalainen pilkkaa toisen suomalaisen kanssa jotakuta, hän varoo, ettei kohde kuule, ja jos kohde kuuleekin, suomalaisella menee jauhot suuhun ja pasmat sekaisin tajuttuaan asian.

Vierailija
138/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas kyllä sitä muuallakin osataan. Aivan törkeätä liukuportaiden päässä tököttämistä ja infotiskillä ryysimistä olen nähnyt ihan Euroopassa. Kiinalaiset ja intialaiset turistit härskeimpinä, välillä ollut naurussa pidättelemistä - kukaan, ei yksikään, suomalainen ole mun nähden toiminut yhtä välinpitämättömästi.

Ja Keski-Euroopassa on tapana pokkana ääneen tulla kommentoimaan ja arvostelemaan vieraita ihmisiä pikkujutuista. Kerran näin kun joku vanhempi nainen innostui jäkättämään keski-ikäiselle miehelle junassa. Sormi vaan viuhui ja paapatus kävi, harvemmin näkee suomalaisen nolaavan toista noin julkisesti.

Vierailija
139/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen tunnistaa miltei aina kasvonpiirteistä ja naiset voimakkaasti värjätyistä hiuksista. On punaista, liian tummaa ja platinanvaaleaa mitä ei muissa maissa oikeastaan tule vastaan.

Vierailija
140/229 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla suomalaiset tuijottaa!! Tama ei nyt ole siis ulkomaan kokemus sinallaan, koska asutaan ulkomailla MUTTA kun tullaan Suomeen mun lapset aina ihmetteleen kun suomalaiset lapset tuijottaa. Tuijottavat bussipysakilla, kaupan jonossa, Linnanmaella, rannassa... Jotenkin creep:isti. Ei vihamielisesti, mutta ei ystavallisestikaan. Ihan vaan tuijottaakseen ja mitaan eivat sano. Mielenkiintoinen ilmio. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä