Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?

Vierailija
25.04.2017 |

Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.

Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?

Kommentit (433)

Vierailija
21/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sitten illanviettoon joku virallinen kutsu, josta esim. kuoresta selviää ketkä on kutsuttu? 

Laitan Facebookissa kutsun niille ihmisille, joita toivon paikalle.

Tässä ketjussa ei nyt puhuta mistään häistä vaan aikuisten ihmisten keskinäisistä juhlista ja illanvietoista, joita ainakin kaltaisellani lapsettomalla kaupunkilaisena on tapana järjestää aika usein. -ap

Apua, oikeastiko joku on ottamassa koko perheen mukaan aikuisten illanviettoihin :D Kyllä luulisi olevan selvä, että tuollaiset on vain aikuisille, ainakin omassa kaveripiirissäni.

Vierailija
22/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vieläkään perustellut miksi et voisi kertoa jo kutsussa ettei lapset ole tervetulleita. Ilmeisesti sama on käynyt jo useasti, etkä silti hoksaa että eri ihmiset olettavat lähipiirissäsi kutsun eri tavalla. Selkeytä siis!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kutsu perhellisiä. Ei niitä lapsia niin vaan voi koko ajan jonnekin hoitoon lykätä. Mun kaveripiirissä me kyllä kyläiltiin koko perheenä. Olisi jäänyt yhteydenpito kokonaan jos olisi aina lastenhoitajaan pitänyt turvautua.

Vierailija
24/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme ole yksikkö, vaan perhe.

Joskus kutsu on kaikille, joskus osalle perheestä. Esim. lapsen mennessä kavereidensa synttäreille, en/emme mene mukaan jos ei ole erikseen pyydetty myös vanhempia. Sama koskee aikuisten synttäreitä.

Olen myös kerran ollut ystäväni häissä, johon kutsuttuna olin vain minä, ei edes mieheni.

Tämän ymmärsin hyvin, ystäväni tunnen työn kautta, eikä hän ollut koskaan edes tavannut miestäni. Monesti juhlissa on kyse myös paikoista, lapsi vie yhden paikan oli miten pieni tahansa (pl. sylivauva).

Illanviettoon en edes haluaisi lapsia mukaan, ellei ole perhejutusta kysymys. En muuten aina edes miestäni, kyseessähän voi olla illanvietto kavereiden kesken. Enkä menisi mukaan miehen vastaaviin illanviettoihin.

Osallistuvatko nämä yksikkönä liikkuvat todella aina kaikkiin illanviettoihin yhdessä, tai sitten ei ollenkaan?

Vierailija
25/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsujan kannattaisi selkeästi sanoa, ketkä hän pyytää illanviettoon. Jos tuttu soittaa ja sanoo, että tulkaa meille grillaamaan, niin en todellakaan tiedä, ketkä kaikki on kutsuttu. Jos asia esitetään niin, että tulkaa koko perhe grillaamaan, niin ydinperheenä tiedä heti, keitä on kutsuttu. Sama, jos pyydetään, että tule Leon kanssa - siitä tajuan, että ei lapsia.

Mutta kun kutsu käy, että "tulkaa", niin osaan jo pahoitella, että harmi kun on sovittu muuta. Koska kutsuja loukkaantuu joka tapauksessa, jos kysyn lasten mukaantulosta.

Vierailija
26/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sitten illanviettoon joku virallinen kutsu, josta esim. kuoresta selviää ketkä on kutsuttu? 

Tässä ketjussa ei nyt puhuta mistään häistä vaan aikuisten ihmisten keskinäisistä juhlista ja illanvietoista, joita ainakin kaltaisellani lapsettomalla kaupunkilaisena on tapana järjestää aika usein. -ap

Miksi siihen kutsutekstiin on niin vaikea kirjoittaa, että juhlat ovat lapsettomat? En itse veisi lapsia sellaisiin illanviettoihin, missä oletettavasti nautitaan runsaasti alkoholia, mutta muuten oletan lasten olevan tervetulleita ellei muuta mainita. Eihän sitä Fb-kutsua edes voi lähettää koko perheelle, kun lapset ovat niin pieniä ettei heillä ole Fb-profiileja.

Kyllä tulee sellainen olo, että tästä on nyt sinun ystäväpiirissäsi tehty puolin ja toisin vähän turhan hankalaa. Puhukaa keskenänne.

Miksi oletat, että lapset ovat ilman muuta tervetulleita lapsettoman sinkkuystävän järjestämään illanviettoon?

Vierailija
27/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siihen kutsutekstiin on niin vaikea kirjoittaa, että juhlat ovat lapsettomat? En itse veisi lapsia sellaisiin illanviettoihin, missä oletettavasti nautitaan runsaasti alkoholia, mutta muuten oletan lasten olevan tervetulleita ellei muuta mainita. Eihän sitä Fb-kutsua edes voi lähettää koko perheelle, kun lapset ovat niin pieniä ettei heillä ole Fb-profiileja.

Kyllä tulee sellainen olo, että tästä on nyt sinun ystäväpiirissäsi tehty puolin ja toisin vähän turhan hankalaa. Puhukaa keskenänne.

En halua antaa sellaista kuvaa, että tämä ongelma olisi jotenkin erityisen yleinen minun kaveripiirissäni. Se ei ole. Tunnen tätä nykyä lähinnä lapsettomia ihmisiä, ja nekin, joilla lapsia on, ymmärtävät kysyä etukäteen, saako kotiini tuoda ihmisiä, joita en ole kutsunut. Lähinnä haluaisin päästä jyvälle siitä ajattelutavasta, että on jotenkin isännän velvollisuus kieltää erikseen tuomasta lapsia. -ap

Vierailija
28/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille itse asiassa melkein kävi näin, kun saatiin hääkutsu. Olin jo ilmoittamassa, että tullaan kaikki kolme (lapsi 15-vee silloin) kun viime tingassa kiinnitin huomiota kutsun sanamuotoon, jossa oli vain meidän vanhempien nimet. Tarkistin sitten kutsujilta, oliko kutsu tarkoitettu kahdelle ja näin se olikin. Teini oli helpottunut, ettei tarvinnut lähteä mukaan, mutta jälkeenpäin vähän harmitteli kun kuuli miten hyvät tarjoilut siellä oli ollut. Minä olen niin tottunut että häät on perhejuhla, sen vuoksi en osannut aluksi ollenkaan edes ajatella että kutsu voisi olla vain meille vanhemmille. Hääpaikalla oli sitten kyllä ihan sellaisia vauvaikäisiä ja pikkulapsia, joten ihan lapsettomista häistä ei ollut kyse. 

Ne vanhemmat, jotka ilmoittavat tulevansa lastensa kanssa, ovat ehkä samalla tavalla vain olettaneet kutsun olevan koko perheelle. Eivät kaikki osaa tuollaisissa tilanteissa kiinnittää huomiota johonkin etikettiin, mitä kirjallisiin kutsuihin tulee. Jos et halua lapsia sinne kekkereihisi, niin ilmoita vain ystävällisesti vanhemmille jotain tyyliin "valitettavasti kutsu on vain aikuisille, pääsettekö silti tulemaan?". Turha kiukutella lasten tuloa, jos ei osaa itse sanoa suoraan, että lapset eivät ole tervetulleita.

Tai jotkut ääliöt eivät olleet kunnioittaneet hääparin toivetta.

Jotkut kutsuvat vain läheisimpien perheiden lapset. Meillä oli pelkästään rintaruokittavat ja kummilapset.

Vierailija
29/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähän naurahdin kun kaveri piti juhlat ja yksi yritti tulla sinne lapsien kanssa😅 joo siis nää on ihan lasten juhlat, kun alkaa klo 21 ja kutsussa lukee että boolia ja muuta alkoholia tarjolla. HALOO

Vierailija
30/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se niin mene että kun kutsutaan perheellinen ja jos on alaikäisiä lapsia niin he saattavat tulla myös koska samaan pakettiinhan lapset kuuluvat. Eriasia jos erikseen mainittu ettei lapsia.

Vierailija
31/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absurdi ongelma, meidän kaveripiirissä kyllä kutsuttaessa kerrotaan tapahtuman luonne (perheiden illanvietto, aikuisten bileet tms). Ja muutenkin on tapana keskustella... toki illanviettoihin yleensä kutsutaan parhaat kaverit, ei jotain random puolituttuja. Jos lapsenvahtia ei aikuisten juhliin järjesty, on erikseen varmisteltu onko parempi jäädä kotiin vai tulla esim lyhyemmin käymään lasten kanssa.

Jonnekin häihin sitten kutsukortin mukaisesti, tai erikseen hääparilta varmistaen, jos kutsu ei ole selkeä.

Vierailija
32/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselta kantilta:

mitä ajattelee kutsuja, kun laittaa "ilman lapsia"-kutsun 2 kk:n ikäisen rintaruokinnassa olevan vauvan äidille? Ehkä ajattelee, että jee, tuo ei pääse varmasti, mutta onpahan nyt kutsuttu!

No, en sitten päässyt.

Vierailija
33/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaa lapsensa mukaan tuoville ystävällinen passiivisagressiivinen kommentti "Valitettavasti juhlimme tällä kertaa vain aikuisten kesken! :) "

Mitä passiivis-aggressiivista tuossa on? En ole tiennytkään ettei noin saisi sanoa, minusta tuo on juuri se oikea tapa toimia kyseisessä tilanteessa. Sinustako ainoa hyvä ja kiltti tapa toimia olisi hyväksyä juhliinsa ihmisiä joita ei ole sinne kutsunut tai halunnut?

Huoh. Itse tekstissä ei näe passiivisagressiivisuutta ellei tiedä taustaa. Jos tekstin lähettäjää vituttaa yhtä paljon kuin itseäni vituttaisi niin tuo viesti olisi ihanine hymiöineen nimenomaan passiivisagressiivinen vaikkei sitä jokainen lukija tajuaisikaan. Esimerkkinä siskoni joka ymmärtää ajatteluani näkisi hymiöiden läpi välittömästi. En pidä passiivisagressiivisuudesta mutta joskus vastaava yltiöpositiivinen kommentti toimii parhaiten urpoihin.

Vierailija
34/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua antaa sellaista kuvaa, että tämä ongelma olisi jotenkin erityisen yleinen minun kaveripiirissäni. Se ei ole. Tunnen tätä nykyä lähinnä lapsettomia ihmisiä, ja nekin, joilla lapsia on, ymmärtävät kysyä etukäteen, saako kotiini tuoda ihmisiä, joita en ole kutsunut. Lähinnä haluaisin päästä jyvälle siitä ajattelutavasta, että on jotenkin isännän velvollisuus kieltää erikseen tuomasta lapsia. -ap

Ei kai se mikään velvollisuus ole. Ihan kuten ei kutsutuillakaan ole mitään velvollisuutta lukea ajatuksia. Mutta jos lapsia tulee juhliin joihin ei sellaisia haluta, niin kommunikaatio on pettänyt molempiin suuntiin, ja sellaisessa tilanteessa on aina hedelmällisintä katsoa ensimmäiseksi peiliin. Sekä kiusalliseen tilanteeseen joutuneen kutsujan että kutsutun.

Vierailija
35/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa jos joku hölmö tuo lapsensa kosteaan illanviettoon, oma moka. Siinähän juoksevat jälkikasvunsa perässä koko illan.

Minä usein kysyn etukäteen että onko tilaisuus lapsiystävällinen vai "vedetäänkö kännit" :). Häissä ym on ihan kivaa kun lapset juoksee jaloissa ja niistä saa puheenaihetta puolituttujen kanssa, mutta tyttöjen illat ja pariskuntaillalliset pidän mielummin lapsettomina.

Vierailija
36/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se niin mene että kun kutsutaan perheellinen ja jos on alaikäisiä lapsia niin he saattavat tulla myös koska samaan pakettiinhan lapset kuuluvat. Eriasia jos erikseen mainittu ettei lapsia.

Varmaan itse miellätkin kuuluvasi "pakettiin", mutta mikä saa sinut kuvittelemaan, että lapseton kutsuja haluaa paikalle koko perheesi? Vai ajatteletko asiaa ylipäätään muiden kuin itsesi kannalta? -ap

Vierailija
37/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että lapset ovat ilman muuta tervetulleita lapsettoman sinkkuystävän järjestämään illanviettoon?

Koska jos kerran kyse on mun kaverista niin kyllä hän tietää, että mulla ei ole lapsille hoitajaa.  Jos hän kutsuu minut, hän kyllä tietää, että tulen lasten kanssa. Randomien ihmisten kutsuille en menisi muutenkaan.

Vierailija
38/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiselta kantilta:

mitä ajattelee kutsuja, kun laittaa "ilman lapsia"-kutsun 2 kk:n ikäisen rintaruokinnassa olevan vauvan äidille? Ehkä ajattelee, että jee, tuo ei pääse varmasti, mutta onpahan nyt kutsuttu!

No, en sitten päässyt.

Ja jos ei olisi kutsunut ollenkaan, niin loukkaantunut olisit siitäkin... Tämän takia ne ystävät "hylkää" lapsia hankkineet, teitä on ihan mahdoton miellyttää.

Vierailija
39/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiselta kantilta:

No, en sitten päässyt.

Olisitko ilahtunut enemmän jos olisi jätetty kokonaan kutsumatta? Siinä tapauksessa kaikki eivät ajattele samalla tavalla. Minä olen iloinen että kutsutaan edelleen kaveripiirin kosteisiin iltajuhliin, vaikka en läheskään aina pääsekään.

Vierailija
40/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niitä äitejä, jotka kykenevät priorisoimaan. Jos en pääse, ilmoitan, että sorry, muuta menoa. Mutta siitä vetää kutsuja herneen nenään ja alkaa heti syyllistää, että aha, et tule, kun et saa ottaa lapsia mukaan. Yritä siinä sitten vastata asiallisesti, että kutsujen ajankohta on väärä, oli niitä lapsia tai ei.

Miksi niin moni kuvittelee, että jos vanhemmat eivät juhliin tule, niin syynä on aina se, että mielenosoituksellisesti jäävät pois, kun eivät saa ottaa lapsia mukaan?