Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?

Vierailija
25.04.2017 |

Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.

Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?

Kommentit (433)

Vierailija
1/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta me ollaan yksikkö. Ymmärrät tämän sitten kun itselläs on lapsia eli oot "lisääntyjä".

Vierailija
2/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta me ollaan yksikkö. Ymmärrät tämän sitten kun itselläs on lapsia eli oot "lisääntyjä".

Kai olet provo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille itse asiassa melkein kävi näin, kun saatiin hääkutsu. Olin jo ilmoittamassa, että tullaan kaikki kolme (lapsi 15-vee silloin) kun viime tingassa kiinnitin huomiota kutsun sanamuotoon, jossa oli vain meidän vanhempien nimet. Tarkistin sitten kutsujilta, oliko kutsu tarkoitettu kahdelle ja näin se olikin. Teini oli helpottunut, ettei tarvinnut lähteä mukaan, mutta jälkeenpäin vähän harmitteli kun kuuli miten hyvät tarjoilut siellä oli ollut. Minä olen niin tottunut että häät on perhejuhla, sen vuoksi en osannut aluksi ollenkaan edes ajatella että kutsu voisi olla vain meille vanhemmille. Hääpaikalla oli sitten kyllä ihan sellaisia vauvaikäisiä ja pikkulapsia, joten ihan lapsettomista häistä ei ollut kyse. 

Ne vanhemmat, jotka ilmoittavat tulevansa lastensa kanssa, ovat ehkä samalla tavalla vain olettaneet kutsun olevan koko perheelle. Eivät kaikki osaa tuollaisissa tilanteissa kiinnittää huomiota johonkin etikettiin, mitä kirjallisiin kutsuihin tulee. Jos et halua lapsia sinne kekkereihisi, niin ilmoita vain ystävällisesti vanhemmille jotain tyyliin "valitettavasti kutsu on vain aikuisille, pääsettekö silti tulemaan?". Turha kiukutella lasten tuloa, jos ei osaa itse sanoa suoraan, että lapset eivät ole tervetulleita.

Vierailija
4/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sitten illanviettoon joku virallinen kutsu, josta esim. kuoresta selviää ketkä on kutsuttu? 

Vierailija
5/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin kutsuttu!

Vierailija
6/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille itse asiassa melkein kävi näin, kun saatiin hääkutsu. Olin jo ilmoittamassa, että tullaan kaikki kolme (lapsi 15-vee silloin) kun viime tingassa kiinnitin huomiota kutsun sanamuotoon, jossa oli vain meidän vanhempien nimet. Tarkistin sitten kutsujilta, oliko kutsu tarkoitettu kahdelle ja näin se olikin. Teini oli helpottunut, ettei tarvinnut lähteä mukaan, mutta jälkeenpäin vähän harmitteli kun kuuli miten hyvät tarjoilut siellä oli ollut. Minä olen niin tottunut että häät on perhejuhla, sen vuoksi en osannut aluksi ollenkaan edes ajatella että kutsu voisi olla vain meille vanhemmille. Hääpaikalla oli sitten kyllä ihan sellaisia vauvaikäisiä ja pikkulapsia, joten ihan lapsettomista häistä ei ollut kyse. 

Ne vanhemmat, jotka ilmoittavat tulevansa lastensa kanssa, ovat ehkä samalla tavalla vain olettaneet kutsun olevan koko perheelle. Eivät kaikki osaa tuollaisissa tilanteissa kiinnittää huomiota johonkin etikettiin, mitä kirjallisiin kutsuihin tulee. Jos et halua lapsia sinne kekkereihisi, niin ilmoita vain ystävällisesti vanhemmille jotain tyyliin "valitettavasti kutsu on vain aikuisille, pääsettekö silti tulemaan?". Turha kiukutella lasten tuloa, jos ei osaa itse sanoa suoraan, että lapset eivät ole tervetulleita.

Mielestäsi nämä lasten kanssa tulijat pitäisi siis käännyttää ovelta?

Vierailija
7/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuista puheenollen - sain kerran hääkutsun omalla nimellä + avec. Ymmärtäisin tällöin, että se tarkoittaa minua ja puolisoa. Kutsussa kuitenkin kerrottiin, että lapsille oli varattu leikkihuone. Pidin viestiä hieman ristiriitaisena. 

Vierailija
8/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme, että sulla ap edes on ketään jota kutsua minnekään. Puhut niin rumasti ystävistäsi että toivottavasti ymmärtävät jättää sinut arvoiseesi seuraan siellä Porvoossa :)

Vierailija
9/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyse häistä, rippujuhlista tms. juhlista, joihin on virallinen kutsu, niin kutsu koskee tietenkin vain niitä, joiden nimi on kutsussa (tai "perheineen" tms.)

Jos kyse ihan vain illanistujaisista tai pienimuotoisimmista synttäreistä tms. niin kutsujan (vaikka tekstarilla tai puhelimitse kutsuttaessa) on hyvä ihan selkeästi mainita, jos juhlat on lapsettomat.

Saimme juuri kutsun 40-vuotisjuhliin ja siinä oli ihan selkeästi sanottu, että juhlimme aikuisten kesken. Muuten olisimme varmasti ottaneet lapset mukaan, koska kutsujalla on saman ikäisiä lapsia kuin meillä ja istumme iltaa usein perheiden kesken.

Vierailija
10/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sitten illanviettoon joku virallinen kutsu, josta esim. kuoresta selviää ketkä on kutsuttu? 

Laitan Facebookissa kutsun niille ihmisille, joita toivon paikalle.

Tässä ketjussa ei nyt puhuta mistään häistä vaan aikuisten ihmisten keskinäisistä juhlista ja illanvietoista, joita ainakin kaltaisellani lapsettomalla kaupunkilaisena on tapana järjestää aika usein. -ap

Vierailija
11/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa. Aikaisemmin tänään täällä haikailtiin ettei Suomessa ole yhteisöllisyyttä. No ei ole ei, ja ap:n kaltaiset on siihen syynä.

Vierailija
12/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu koskee vain kutsuttuja. Aina. "Me ollaan yksikkö" koskee vain siamilaisia kaksosia.

Vierailija
13/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyse häistä, rippujuhlista tms. juhlista, joihin on virallinen kutsu, niin kutsu koskee tietenkin vain niitä, joiden nimi on kutsussa (tai "perheineen" tms.)

Jos kyse ihan vain illanistujaisista tai pienimuotoisimmista synttäreistä tms. niin kutsujan (vaikka tekstarilla tai puhelimitse kutsuttaessa) on hyvä ihan selkeästi mainita, jos juhlat on lapsettomat.

Saimme juuri kutsun 40-vuotisjuhliin ja siinä oli ihan selkeästi sanottu, että juhlimme aikuisten kesken. Muuten olisimme varmasti ottaneet lapset mukaan, koska kutsujalla on saman ikäisiä lapsia kuin meillä ja istumme iltaa usein perheiden kesken.

Toisitko lapsesi ilman muuta myös lapsettoman kaverisi illanistujaisiin? Miksi? -ap

Vierailija
14/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään ymmärtämistä. Ei kukaan teitä pakota menemään aikuisten juhliin jos ei huvita, mutta jos välttämättä haluatte mennä niin lapset jätetään kotiin. Ei voi olla niin vaikeaa.

Vierailija
15/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa lapsensa mukaan tuoville ystävällinen passiivisagressiivinen kommentti "Valitettavasti juhlimme tällä kertaa vain aikuisten kesken! :) "

Vierailija
16/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan Facebookissa kutsun niille ihmisille, joita toivon paikalle.

Tässä ketjussa ei nyt puhuta mistään häistä vaan aikuisten ihmisten keskinäisistä juhlista ja illanvietoista, joita ainakin kaltaisellani lapsettomalla kaupunkilaisena on tapana järjestää aika usein. -ap

Miksi siihen kutsutekstiin on niin vaikea kirjoittaa, että juhlat ovat lapsettomat? En itse veisi lapsia sellaisiin illanviettoihin, missä oletettavasti nautitaan runsaasti alkoholia, mutta muuten oletan lasten olevan tervetulleita ellei muuta mainita. Eihän sitä Fb-kutsua edes voi lähettää koko perheelle, kun lapset ovat niin pieniä ettei heillä ole Fb-profiileja.

Kyllä tulee sellainen olo, että tästä on nyt sinun ystäväpiirissäsi tehty puolin ja toisin vähän turhan hankalaa. Puhukaa keskenänne.

Vierailija
17/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaa lapsensa mukaan tuoville ystävällinen passiivisagressiivinen kommentti "Valitettavasti juhlimme tällä kertaa vain aikuisten kesken! :) "

Tuo on kyllä hyvä repliikki, ja osaan kyllä korjata nämä virheelliset käsitykset, kun ne tulevat ilmi riittävän ajoissa. Mutta etenkin eksäni kavereissa oli näitä, jotka laittavat tuollaisen "Tullaan koko perheellä" -tekstarin, kun ovat jo matkalla. Ihmettelen todella, mikä saa ihmisen olettamaan, että noin on ihan okei tehdä. -ap

Vierailija
18/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä passiivis-aggressiivista tuossa on? En ole tiennytkään ettei noin saisi sanoa, minusta tuo on juuri se oikea tapa toimia kyseisessä tilanteessa. Sinustako ainoa hyvä ja kiltti tapa toimia olisi hyväksyä juhliinsa ihmisiä joita ei ole sinne kutsunut tai halunnut?

Vierailija
19/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jotkut ääliöt eivät olleet kunnioittaneet hääparin toivetta.

Vierailija
20/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joskus ei ole yksinkertaisesti tilaa kaikille! Lapsetkin vievät aikuisen verran tilaa pöydästä ym. Olen juuri järjestämässä juhlia ja oijeasti on vaikea kun tilaa on vasn 30lle ja tulijoita (lapset siis mukana lukien) noin 60...