Kaveri ei voi tulla vauvansa kanssa meille käymään
koska meillä on kissoja, joille lapsi voi tulla allergiseksi.
Olen koettanut selittää, että ois fiksua, että lapsi altistettaisiin lapsena eläimille. Kaveri vaan väittää, ettei kannata, kun se allergia iskee.
Miten juttu on?
Kommentit (8)
Jos vauvallani olisi vahvoja allergiaoireita jo äidinmaidon kautta, olisin aika varovainen eläimille altistamisen kanssa.
"kissa-mummolassa".. meidän lapset on allergisia ja tuota "ne saattaa allergisoitua" teidän kissalle käytin kyllä tosi pitkään verukkeena ettei tarvinnut mennä... en tykkää ite eläimistä. ehkä näin.
siitä syystä, että itse olen kissoille allerginen, ja esikoinen sai eka kyläilyreissulla kissaperheessä tosi pahan kohtauksen, joten en halua altistaa muita lapsia vastaavalle.
Tätä tosin monet epäilee, ja ajatelee mun velehtelevan kissa allergian, koska meillä on kotona kolme koiraa.
Mutta tosiaankin, minä ja yksi lapsistamme on kissoille todella allerginen, enkkä halua muita altistaa väkisin.
Karaistuminen vähentäisi lasten allergioita
Julkaistu: 6.7.2008 18:55
Riitta Saarinen
helsingin sanomat
Takavuosina allergiset olivat pieni vähemmistö. Allergiaoireista kärsivät saneerasivat kotejaan kaikelta mahdolliselta pölyävältä ja lemmikkieläimistä luovuttiin.
Nyt allergisia hoidetaan aivan toisin, ja tueksi on laadittu kymmenvuotinen allergiaohjelma. Suunnanmuutosta pidetään tärkeänä, sillä allergisista on tulossa Suomessa kansalaisten enemmistö.
Uuden ajattelun mukaan allergian mahdollisia aiheuttajia ei kannata välttää, paitsi jos oireet ovat voimakkaat ja diagnoosi varma.
"Tätä voisi kutsua allergisten vapautusliikkeeksi", sanoo professori Tari Haahtela Hyksin Iho- ja allergiasairaalasta.
"On hyvä altistua allergeeneille jo lapsena, jotta saisi kehitettyä niille sietokyvyn. Siinä on kysymys herkistymisen ja sairauden puhkeamisen ehkäisystä", Haahtela painottaa.
"Kun allergiat ovat lisääntyneet kaupunkiyhteiskunnassa, kysymys on ennemmin suojatekijöiden vähenemisestä kuin riskitekijöiden lisääntymisestä", Haahtela sanoo ja viittaa kymmenen vuotta kestäneeseen Karjala-tutkimukseen.
Vuonna 1998 alkaneessa tutkimuksessa vertailtiin aikuisten mutta myös koululaisten ja heidän äitiensä allergioita Joensuun ja Venäjän Pitkärannan välillä.
Tutkimus osoitti, että suomalaiset lapset olivat huomattavasti allergisempia kuin venäläislapset, jotka asuivat Suomen tutkimuslapsista vain toistasataa kilometriä itään.
Tämä johtui venäläisten lasten karaistumisesta. He olivat altistuneet suomalaisia enemmän maaperän, kasvikunnan ja eläinten mikrobeille ja pieneliöille, mikä antoi heille suomalaislapsia paremman suojan allergioita vastaan.
Allergioissa onkin kyse siitä, että ihmisen elimistön ja ympäristön välinen rajapinta reagoi väärin, Haahtela muistuttaa.
"Varhainen altistuminen, kuten kotieläimet ja pusikoissa ryömintä, näyttää olevan hyväksi lapselle."
Lievään allergiaan suhtaudutaan nyt enemmän yksilöllisenä ominaisuutena kuin sairautena. Karaistusta kaivataan myös asenteissa.
"Vakavia oireita aiheuttavan allergeenin välttäminen on edelleenkin osa allergian hoitoa. Välttämisen todellinen tarve on kuitenkin harkittava aikaisempaa paremmin, ettei karhu tule vastaan kun lähtee sutta pakoon", Haahtela vertaa.
alle vuosikkaan kanssa en halunnut käydä perheissä, joissa eläimiä. Mahdollisuuksien mukaan pidin pidempäänkin kuin vuoden. Itellä taustalla sellainen ajattelu, että mikäli lapsella menee hengitystiet tukkoon, on asiaa helpompi hoitaa, kun lapsi fyysisesti vähän isompi -> myös hengitystiet isommat.
Mutta isänsä puolelta alistuu mm. eläinpölyallergialle ja ekat kerrat olimme pala kurkussa & paniikissa kun eräs vieraistamme olikin tuonut "söpön" koiransa mukanaan ja koska ulkona ukkosti, emme voineet piskiä parvekkeellekaan laittaa.
lapsuudenkodistaan, jossa oli kolme koiraa. Sitten kun sai oman lapsen, ei suostunut viemään sitä lapsuudenkotiinsa käymään kun lapsi varmaan tulee allergiseksi niille koirille... Hohhoijaa, näitä neropettereitä riittää joka junaan.
Mä esim. itse en kovin mielelläni ole koirakodeissa, mutta en kehtaisi sanoa sitä kenellekään.