Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä suomalaisessa kulttuurissa on pielessä?

Vierailija
25.04.2017 |

Täällä on niin paljon itsemurhia ja mielenterveysongelmia, rikollisuutta, köyhyyttä ja syrjäytymistä.

Ainoa selitys on se itäeurooppalainen vaikutus, jonka suomen kieli on tuonut mukanaan.

Jos ruotsi olisi Suomen ainoa virallinen kieli, olisimme paljon onnellisempia, oikeasti pohjoismaalaisia ja eurooppalaisia.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä nyt vaan ollaan hirveän ankaria. Jos olet pari minuuttia myöhässä, tai mokaat jotakin niin siitä tehdään aivan älytön show ja häpäisynäytelmä. Ihmisiä uhkaillaan vaatevalintojen takia. Viina- ja turpasaunakulttuurin ihannointi. Jne jne. 70- ja 80-luvun lapset tätä sontaa ylläpitävät eniten. Suuret ikäluokat olivat sen sijaan enimmäkseen ihan fiksusti käyttäytyvää ja toimivaa sakkia, mutta näille nuoremmille on niin hemmetin tärkeää haukkua ja hakata kaikki mikä ei ole samanlaista kuin he itse.

Vierailija
22/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhan vahva "mitäs läksit" asenne ja sellainen että avun pyytämistä / tarvitsemista pidetään huonona ja luuserimaisena. Ai kaipaisit apua lastenhoitoon? Mitäs läksit, kyllä ne lapset kuule itse pitää hoitaa. Ai olet köyhä ja mietit millä rahalla ostat uudet silmälasit? Ihan varmasti oma syy, kuitenkin tuhlaat / opiskelit väärää alaa / et sijoittanut rahojasi yhtä järkevästi kuin minä. Terveysongelmia? Syöt / liikut väärin, kyllä kuule kaikki paranee tällä minun ruokavaliollani.

Osittain tämä liittyy mielestäni myös noihin jo mainittuihin käsittelemättä jääneisiin sodanjälkeisiin traumoihin yms. Ei saa valittaa turhasta, varsinkaan jos olet mies, itkemisestä puhumattakaan. Asenne että on noloa pyytää apua mt-puolen ongelmiin, osoitus heikkoudesta ja kunnon suomalaisen pitää olla vahva ja sisukas. Sodan jälkeen ei tietysti ollut hirveästi mt-palveluja saatavillakaan, ja monet purki sitten traumojaan läheisiinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täällä nyt vaan ollaan hirveän ankaria. Jos olet pari minuuttia myöhässä, tai mokaat jotakin niin siitä tehdään aivan älytön show ja häpäisynäytelmä. Ihmisiä uhkaillaan vaatevalintojen takia. Viina- ja turpasaunakulttuurin ihannointi. Jne jne. 70- ja 80-luvun lapset tätä sontaa ylläpitävät eniten. Suuret ikäluokat olivat sen sijaan enimmäkseen ihan fiksusti käyttäytyvää ja toimivaa sakkia, mutta näille nuoremmille on niin hemmetin tärkeää haukkua ja hakata kaikki mikä ei ole samanlaista kuin he itse.

Appiukko oli sivari 70-luvulla, pitkätukkainen hippi. Ei hirveän suvaitsevaisesti häntä kohtaan suuret ikäluokat käyttäytyneet.

Vierailija
24/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempani olivat Karjalan evakoita. Luopuivat mm. omasta murteestaan ja uskonnostaan (ortodoksisuus) kun sitä ei oikein katsottu hyvällä, pidettiin outona ja epäilyttävänä. Ryssittelyä kuulivat myös paljon. Sellaista suvaitsevaisuutta...

Vierailija
25/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys. Kaikki mulle ja heti -asenne.

Tiukka kaavamaisuus ja pykälien noudattaminen tekee aika monesta asiasta hankalaa.

Sulkeutuneisuus ja oman reviirin vaaliminen. On vähintäänkin kyseenalaista jutella ventovieraan kanssa tai mennä kahvilassa istumaan vastapäätä tuntematonta.

Vierailija
26/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Et sitten vähän suppeampaa kysymystä keksinyt? :D

Pakko kommentoida fragmentaarisesti: 

Suomalaiset ovat kielellisesti ja etnisesti eri joukkoa kuin skandinaavit ja suurin osa eurooppalaisista, mutta en nyt mene siihen. 

Suomalaisten kansallispiirteinä, jopa -hyveinä, pidetään epäluuloisuutta, karsautta ja kateutta. Siitäkin hermostuttaan, jos nappuritalon lapset käyvät leikkimässä oman taloyhtiön leikkipaikalla! Hiekkalaatikon hiekka kuluu! 

Tietysti tämä kansa on ollut ykkönen kännykkäkulttuurissa, kännykät vapauttivat meidät vuorovaikutuksesta toisten ihmisten kanssa. Ei tarvitse katsoa toisen ihmisen ilmeitä, reaktioita, ruumiinkieltä. 

"Helvetti on muut ihmiset", sanoi Jean-Paul Sartre ja tarkoitti varmaan suomalaista ajattelutapaa.

Suomalaiset vaivaavat päätään loppumattomiin sillä mitä muut ajattelevat heistä. 

Länsisuomalaiset ovat kyllä geneettisesti ihan samaa väestöä kuin ruotsalaiset (erityisesti smoolantilaiset ja siitä pohjoiseen).

Esim Satakunta ja Pohjanmaa asutettiin lännestä käsin.

Itäsuomslaiset ovat geneettisesti idästä tulleita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi