Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostin alkoholitonta juotavaa Alkoista ja piti näyttää paperit koska "se pullo näyttää alkoholipullolta" HÄH?

Vierailija
24.04.2017 |

Kävin tuossa yhtenä päivänä hakemassa Alkosta pari pientä pulloa alkoholitonta juotavaa, joku Val De France Organic Sparkiling Juice tms, kuitenkin alkoholipitoisuus 0,00%.

Kassalla myyjä kysyi henkkareita. Ihmettelin että miksi, kun nuohan on alkoholittomia? Myyjä sitten sanoi että kun ne on tuollaisessa alkoholipullon näköisessä pullossa niin siks täytyy kysyä papereita. (????? Mitä????) Eipä siinä sitten mitään, näytin kiltisti henkkareita ja sain mehut.

Mutta mitä ihmettä? Miten se pullon ulkonäkö vaikuttaa siihen, jos kyljessä kuitenkin lukee että non alcoholic? Ja seinän takana Prismassa kuitenkin myydään lasten Muumikuohareita, eikö se sitten houkuta lapsia juomaan alkoholia?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että myös muiden asiakkaiden vuoksi tulee alkoholi"tuotteiden" kohdalla kysyä papereita, vaikkeivat ne alkoholia olisikaan -emme halua vaikuttaa siltä, että myymme alaikäisille. Myöskään lahjakortteja emme voi myydä alaikäisille. Vain lantringit (coca-cola yms) on alaikäisillekin myytävää, joskaan ei kovin mielellään niitäkään myydä, kun ei ne alaikäiset saisi Alkossa hengailla.

T. Alkon työntekijä

Ymmärrän että noudatatte vaan ohjeita, mutta noiden ohjeiden logiikka ei kyllä aukene ainakaan minulle. Mitä sillä on väliä, miltä se "vaikuttaa", jos alaikäisille ei kuitenkaan tosiasiassa myydä alkoholia? Onko siis ideana, että joku jonne saattaa käydä ostamassa alkoholittoman juoman ja sitten esittää kavereilleen että "sainpas Alkosta viinaa lol", ja tätä halutaan estää?

Suunnilleen jotain sellaista. Alko painottaa enemmän vastuullisuuttaan, tulihan 85v tuotteeksikin alkoholiton tuote. Alkoholismi on kasvava ongelma suomessa, ja sen hallintaan pyritään puuttumaan kaikin keinoin.

Nauratti tämä, menin alkon sivuille muuten vaan äsken ja ensimmäinen mikä silmään osuu on:

"Ehdit pienestä lisämaksusta (9 €) saada tilauksesi perille vapuksi. Tilaathan viimeistään keskiviikkoon 26.4. mennessä. Lue toimitusajoista."

On kyllä vastuullista varmistaa ettei kukaan jää vahingossa ilman juomaa vappuna, sehän olisi kamalaa!

Vierailija
22/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noona kirjoitti:

Jos periaate on, että paperit kysyttyä ja jos niitä ei näytä niin ei vaan saa myydä, niin miten sitten jos täysin alkoholiton tuote kyseessä? Onko se sitten vaan voi voi ja en myy kun ei ole näyttää papereita mehua ostaessa, jotta ei VAIKUTA, että mahdollisesti alaikäiselle ollaan myymässä tietynlaisessa pullossa olevaa mehua?

Hei nyt oikeasti haloo. Joku raja sentään tähän sääntö-Suomen meininkiinkin. Eihän tossa ole järjen häivää ja ei kai se nyt laissa lue, että jotta muut asiakkaat eivät epäilisi sitä sun tätä niin täytyy käyttäytyä ihan aivottomasti. Entä jos tulee joku tuttu, jonka tiedät olevan vaikka 28-vuotias. Onko silti pakko kysyä paperit ettei nyt vaan muiden silmissä VAIKUTA joltain?

"Huomaa myös

Jos olet alle 30-vuotias, näytä henkilötodistuksesi myyjälle, kun ostat tai olet mukana seurueessa, joka ostaa alkoholijuomia.

Alkossa yhdessä asioivien nuorien tulee kaikkien olla iältään ostokelpoisia.

Myyjä ei saa myydä, jos hänellä on aihetta olettaa juoman luvatonta luovuttamista tai välittämistä.

Jos olet alle 18-vuotias, voit ostaa Alkosta vain viinitarvikkeita ja lehtiä.

Alkon hinnastot on tarkoitettu vain 18 vuotta täyttäneille asiakkaillemme.

Alkon lahjakortin ostajan täytyy olla täyttänyt 18 vuotta."

Näillä ohjeilla mennään. Ja kyllä, kysyn myös kaikilta kavereiltani henkkarit, ikähaarukka on -91 tietämillä. Miksi tämä on oikeasti jollekulle ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että myös muiden asiakkaiden vuoksi tulee alkoholi"tuotteiden" kohdalla kysyä papereita, vaikkeivat ne alkoholia olisikaan -emme halua vaikuttaa siltä, että myymme alaikäisille. Myöskään lahjakortteja emme voi myydä alaikäisille. Vain lantringit (coca-cola yms) on alaikäisillekin myytävää, joskaan ei kovin mielellään niitäkään myydä, kun ei ne alaikäiset saisi Alkossa hengailla.

T. Alkon työntekijä

Entä jos ei ole papereita mukana? Miltä se sitten näyttää, kun asiakas sanoo ettei ole papereita ja joudut myymään sen alkoholittoman kuitenkin?

En joudu, jos ei papereita ole, en myy. Miksi minun pitäisi myydä? Alkoholiton on Alkossa rinnastettavissa alkoholilliseen.

Mitä? Väitätkö että ette myy Alkossa alkoholitonta siideriä, jos ei ole näyttää papereita? Eihän teillä ole mitään perusteita tuolle? Eikö muka kukaan ole nostanut siitä paskamyrskyä iltapäivälehdissä?

Tuo on kyllä jo veren kerjäämistä nokasta, noin niinkuin asiakaspalvelumielessä.

Siis miten niin? Väitän, emme tosiaan myy alkoholitonta siideriä alaikäisille. Alaikäisen paikka ei ole Alkossa. Miksi alaikäisen olisi sitä alkoholitonta siideriä saatava?

Moi, olen 32-vuotias, henkilökorttini on vanhentunut viime joulukuussa mutta pidän sitä kuitenkin aina mukanani. Alkoholia minulle ei suostuttu myymään Alkossa, mutta entäs alkoholittomia tuotteita? En viitsisi taas käydä turhaan pyörähtämässä ja pettymässä..

Vierailija
24/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Alkon työntekijä

Ymmärrän että noudatatte vaan ohjeita, mutta noiden ohjeiden logiikka ei kyllä aukene ainakaan minulle. Mitä sillä on väliä, miltä se "vaikuttaa", jos alaikäisille ei kuitenkaan tosiasiassa myydä alkoholia? Onko siis ideana, että joku jonne saattaa käydä ostamassa alkoholittoman juoman ja sitten esittää kavereilleen että "sainpas Alkosta viinaa lol", ja tätä halutaan estää?

Suunnilleen jotain sellaista. Alko painottaa enemmän vastuullisuuttaan, tulihan 85v tuotteeksikin alkoholiton tuote. Alkoholismi on kasvava ongelma suomessa, ja sen hallintaan pyritään puuttumaan kaikin keinoin.

Nauratti tämä, menin alkon sivuille muuten vaan äsken ja ensimmäinen mikä silmään osuu on:

"Ehdit pienestä lisämaksusta (9 €) saada tilauksesi perille vapuksi. Tilaathan viimeistään keskiviikkoon 26.4. mennessä. Lue toimitusajoista."

On kyllä vastuullista varmistaa ettei kukaan jää vahingossa ilman juomaa vappuna, sehän olisi kamalaa!

Niin no, verkkokaupasta kyse... Itse alkosta saat tuotteen myös vielä lauantaina, mutta haluamasi tuote saattaa olla vaikka loppunut tuolloin jo, siksi verkkokauppaa voi käyttää keskiviikkoon asti.

Vierailija
25/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Alkon työntekijä

Entä jos ei ole papereita mukana? Miltä se sitten näyttää, kun asiakas sanoo ettei ole papereita ja joudut myymään sen alkoholittoman kuitenkin?

En joudu, jos ei papereita ole, en myy. Miksi minun pitäisi myydä? Alkoholiton on Alkossa rinnastettavissa alkoholilliseen.

Mitä? Väitätkö että ette myy Alkossa alkoholitonta siideriä, jos ei ole näyttää papereita? Eihän teillä ole mitään perusteita tuolle? Eikö muka kukaan ole nostanut siitä paskamyrskyä iltapäivälehdissä?

Tuo on kyllä jo veren kerjäämistä nokasta, noin niinkuin asiakaspalvelumielessä.

Siis miten niin? Väitän, emme tosiaan myy alkoholitonta siideriä alaikäisille. Alaikäisen paikka ei ole Alkossa. Miksi alaikäisen olisi sitä alkoholitonta siideriä saatava?

Moi, olen 32-vuotias, henkilökorttini on vanhentunut viime joulukuussa mutta pidän sitä kuitenkin aina mukanani. Alkoholia minulle ei suostuttu myymään Alkossa, mutta entäs alkoholittomia tuotteita? En viitsisi taas käydä turhaan pyörähtämässä ja pettymässä..

Noup, en saisi myydä. Olen pahoillani. Passi mukaan tai vastaava :)

Ja siis jos kuvittelette, että minusta on hauskaa kysyä lähelle 30v henkilöltä henkkareita sen yhden alkoholittoman oluen kohdalla, olette väärässä. Kuitenkin säännöt on sääntöjä, ja niitä on noudatettava. Meidän toimintaamme valvotaan hyvinkin tiukasti, ja saisin varmasti puhuttelun siitä hyvästä jos jäisin kiinni rikkeestä.

Vierailija
26/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko tuohon väitteeseen että eivät muka alkoholitonta siideriä myisi ilman papereita, hitto kun ei niillä taida olla kotisivuilla mitään chattia, pakko laittaa palautetta ja kysyä sitä kautta.

Ei saakeli missä Pohjois-Koreassa ne luulee meidän asuvan?

Vierailija
27/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko tuohon väitteeseen että eivät muka alkoholitonta siideriä myisi ilman papereita, hitto kun ei niillä taida olla kotisivuilla mitään chattia, pakko laittaa palautetta ja kysyä sitä kautta.

Siis edelleenkin, näin lukee alkon sivuilla

"Jos olet alle 18-vuotias, voit ostaa Alkosta vain viinitarvikkeita ja lehtiä.

Vain VIINITARVIKKEITA (= pullonavaaja jne) ja LEHTIÄ (joita ei enää ole ainakaan omassa alkossani). Ei siis alkoholia, ei lahjakorttia, ei myöskään saa napata hinnastoa - jota ei muuten sitäkään ole enää.

Vierailija
28/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ilmoitteleppa tänne sitten että mitä ne vastas.

Vierailija
29/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Säännöt on sääntöjä ja niitä tulee noudattaa". Järki on järki ja sitä tulisi kai joskus käyttää, miksi meille muuten olisi sellainen annettu.

Huomaa, että sinä Alkon työntekijä olet hieman erikoinen ihminen. Ehkä sitten vaan niin epävarma tai virkaintoinen, mutta minulla laki ja terve järki menevät joidenkin hullujen sääntöjen edelle. Ja ihan rehdisti voin näiden päätösteni takana olla ja ottaa vastuun. Kaupassa työskennellessäni koin olevani ensisijaisesti ASIAKASPALVELIJA, en kiusaava sääntöorja robottina lukemassa joka liikkeen sääntökirjasta.

Vierailija
30/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain VIINITARVIKKEITA (= pullonavaaja jne) ja LEHTIÄ (joita ei enää ole ainakaan omassa alkossani). Ei siis alkoholia, ei lahjakorttia, ei myöskään saa napata hinnastoa - jota ei muuten sitäkään ole enää.

Siis alaikäiselle ei välttämättä suostuta myymään edes Coca-Colaa mutta pullonavaajan kyllä? Täh?

Vierailija
31/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis alaikäiselle ei välttämättä suostuta myymään edes Coca-Colaa mutta pullonavaajan kyllä? Täh?

Mitä alaikäinen muka tekee viinipullonavaajalla?

Vierailija
32/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs ne coca-colat ja vastaavat, joita sanoit ekalla sivulla olevan tarjolla myös alaikäisille?

Ei niitäkään kielletä tuossa. Jopa ymmärtäisin ehkä, jos Alkossa lukisi isolla kylteissä että emme myy alkoholittomia tuotteita ilman papereita, sitten ymmärtäisin edes hiukan sitä että kieltäydytään myymästä alkoholitonta siideriäkin.

Mutta alkoholiton juoma (cokis) on ok, mutta alkoholiton juoma (sidu) EI ok? Eihän tuossa logiikassa ole mitään järkeä. Paitsi se, että kieltäydytään myymästä tuotteen pakkauksen vuoksi ja en ole laissa törmännyt tuollaiseen kohtaan, jossa myyntiä olisi rajoitettu sen vuoksi että joku tuote näyttää alkoholijuoman kaltaiselta.

Vierailija
33/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noona kirjoitti:

"Säännöt on sääntöjä ja niitä tulee noudattaa". Järki on järki ja sitä tulisi kai joskus käyttää, miksi meille muuten olisi sellainen annettu.

Huomaa, että sinä Alkon työntekijä olet hieman erikoinen ihminen. Ehkä sitten vaan niin epävarma tai virkaintoinen, mutta minulla laki ja terve järki menevät joidenkin hullujen sääntöjen edelle. Ja ihan rehdisti voin näiden päätösteni takana olla ja ottaa vastuun. Kaupassa työskennellessäni koin olevani ensisijaisesti ASIAKASPALVELIJA, en kiusaava sääntöorja robottina lukemassa joka liikkeen sääntökirjasta.

Epävarma en ole, mutta työni teen kuten pitää. Säännöt ja toimintatavat ovat yhteiset :) Ja hyvä että otat vastuun - itse saisin kenkää jos monestikkin jättäisin työni (= henkkarien katsomisen) tekemättä :)

Vierailija
34/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vänkääjä ei ole sama henkilö kuin ensimmäisellä sivulla ollut Alkon myyjä.

Vierailija
35/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noona kirjoitti:

Juuri näin. Mulle on aina suostuttu myymään kaupasta kaljaa vanhentuneilla henkkareilla, mutta sitten kerran yksi todella hapan kassatäti ei myynyt, varmaan ihan vain v*ttuillakseen..

Vierailija
36/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs ne coca-colat ja vastaavat, joita sanoit ekalla sivulla olevan tarjolla myös alaikäisille?

Ei niitäkään kielletä tuossa. Jopa ymmärtäisin ehkä, jos Alkossa lukisi isolla kylteissä että emme myy alkoholittomia tuotteita ilman papereita, sitten ymmärtäisin edes hiukan sitä että kieltäydytään myymästä alkoholitonta siideriäkin.

Mutta alkoholiton juoma (cokis) on ok, mutta alkoholiton juoma (sidu) EI ok? Eihän tuossa logiikassa ole mitään järkeä. Paitsi se, että kieltäydytään myymästä tuotteen pakkauksen vuoksi ja en ole laissa törmännyt tuollaiseen kohtaan, jossa myyntiä olisi rajoitettu sen vuoksi että joku tuote näyttää alkoholijuoman kaltaiselta.

Sepä, huomasin myös itse virheitä tekstissä. Laitan huomenna töistä viestiä kotisivujen tekijälle, olisi aika vähän uudistaa tekstiä kun tosiaan hinnastoa ei enää painettu tänä vuonna ympäristösyiden vuoksi.

Vierailija
37/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka vänkääjä? Minä joka yritän vastata kysymyksiin? Olen kyllä edelleen tuo yksi ja sama...

Vierailija
38/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No myykö vänkääjä alaikäisille cokista?

(ohis, mutta ensimmäistä kertaa olisi aidosti sopinut lause "myytkö pennuille jaffaa". :D)

Vierailija
39/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Alkon työntekijä

Niin miten alkoholittomien juomien myynnin rajoittamisella puututaan alkoholismiin? Selittäisitkö hieman ajatuksen takana olevaa logiikkaa (mikäli sellaista edes on)?

Vähän sama kuin lihansyönnin aiheuttamiin terveysongelmiin yritettäisiin puuttua vaikeuttamalla nyhtökauran tms. saatavuutta.

Voisi kuvitella, että kun ostokset joka tapauksessa syynätään ja asiakas joutuu kuitenkin paperit näyttämään, niin samalla vaivalla sitä sitten ottaa mielummin alkoholillista kuin alkoholitonta.

Vierailija
40/59 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun alkoholia on alle 2,8% sitä saa myydä ihan vapaasti vaikka vauvalle. Suomen alkoholi lainsäädäntö on muutenkin niin tiukka että ihmetyttää että Alko ja kaupat sitten pitää ihan kilpaa pitää vielä tiukempi linja. Paperien kysyminen0,4% tai alkoholiton tuotteen kanssa on puhdasta pelleilyä.