3-vuotias karkailee
Meidän lapsi on aina karkaillut siitä lähtien kun on oppinut kävelemään. Ei auta valjaat, uhkaukset ja toteutukset rattaisiin menosta, kädestä pitäminen jne.
Onko ihan normaalia, että edelleen karkailee. Hän karkaa ulkona, juoksee vaikka autonalle, jos ei pidä kiinni, saattaa hypätä auton eteen tajuamatta mitään vaarantajua. Kaupasta ulos juoksee, karkaa kotoa ulos. On karannut myös päiväkodista.
Lapsella on muitakin haasteita ja mietenkin, että kuuluuko tämäkin näihin haasteisiin vai onko vielä normaalia.
Eli kurit, rajat yms on ja toinen lapsista kulkee nätisti vierellä. Jopa haluaa pitää kiinni kärryistä jne.
Kommentit (12)
Voiko olla erityislapsi? Kuulostaa siltä. Puhu asiasta jonkun asiantuntijan kanssa.
On kyllä erityislapsi, sillä tavalla, että on neurologista pulmaa, kielellisen kehityksen ongelmia. Lähinnä mietinkin sitä, että voisiko tuo käytös olla vielä normaalia (suoraan sanottuna ei tunnu siltä :/) . Siksi siis kaipaisin muidenkin kokemuksia...
Vierailija kirjoitti:
On kyllä erityislapsi, sillä tavalla, että on neurologista pulmaa, kielellisen kehityksen ongelmia. Lähinnä mietinkin sitä, että voisiko tuo käytös olla vielä normaalia (suoraan sanottuna ei tunnu siltä :/) . Siksi siis kaipaisin muidenkin kokemuksia...
Mun esikoinen oli juuri samanlainen 3-vuotiaana, neurologisista pulmista lähtien. Jos lohduttaa, niin nyt 4-vuotiaana meno on rauhoittunut ja pysyy nätisti vierellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen oli juuri samanlainen 3-vuotiaana, neurologisista pulmista lähtien. Jos lohduttaa, niin nyt 4-vuotiaana meno on rauhoittunut ja pysyy nätisti vierellä
Lisäyksenä vielä, että adhd epäily on tällä nyt 4-vuotiaalla
Sama. 2v poikani pitää hauskana leikkinä vanhempien luota poisjuoksemista :/ eilen kaappasin pojan syliini kävelytien ja autotien väliseltä penkalta, kun oli juoksemassa autotielle lumipenkan yli. Eipä olla vähään aikaan menossa kävelytielle kävelylle ilman rattaita :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tietää, miten ap:n lapsen tilanne kehittyy. Jotkut karkailevat vielä pitkään, jotkut jopa ihan isona.
Vierailija kirjoitti:
Valjaat on ihan hyvä keksintö.
Käytän myös. Turvallisuus edellä.
Itse olin lapsena juuri tuollainen ylivilkas tapaus, joka halusi kiipeillä joka paikassa välittämättä tullaanko alas pää vai jalat edellä. Sisko täysin päinvastainen ja rauhallinen. Tehtiin vaikka mitä testejäkin mutta ei ilmeisesti löydetty mitään. Valjaat oli, vanhempien mukaan oli hyvä, sain rauhassa viipottaa itsekseen mutten kuitenkaan päässyt juoksemaan autojen alle. Ehkä jotkut vain ovat vilkkaampia ja seikkailunhaluisempia?
Koulukiusaaminen sitten rauhoitti myöhemmin enemmän kuin tarpeeksi....
Jotkut on villimpiä ja rämäpäisempiä, mutta aikuinen voisi näyttää että miten ja missä kohtaa on turvallista kulkea esim. parkkipaikalla, tienreunassa yms.
Mun ADHD-lapsi on karkaillut aina. Edelleen 8-vuotiaana lähtee omille teilleen lupaa kysymättä kun mieleen juolahtaa. Erityisesti silloin kun hän oli pieni, olin monta kertaa aivan hädissään, kun lapsi oli yhtäkkiä kadonnut jonnekin. Rankkaa.
Kokemuksia?