Laihdutuksen aloittaminen ja nälkä
Yritän pudottaa muutaman talven aikana kerääntyneen kilon. Oon mielestäni syönyt aika paljonkin, mutta vaan terveellisempää ruokaa kuin normaalisti. Enemmän kasviksia, kalaa, pähkinöitä. Ei kaupan valmisaterioita, vähemmän leipää, vähemmän suolaa.
Mutta mulla on koko ajan kamala nälkä! Auttakaa, voiko tää johtua vain esim sokerin vähentämisestä? Aikaisemmin oon syönyt suklaata, jogurtteja yms joka päivä. Miten kauan kestää, että keho tottuu uuteen ruokavalioon? Miten olette jaksaneet tämän vaiheen yli laihduttaessa? Onko edes muilla tällaista nälkää?
Kiitos avusta etukäteen.
Kommentit (45)
Kiitos vinkeistä! Huomenna syön papuja ja kuiturikkaita kasviksia.
Ja joo, voi olla että kaloreita tuli enemmänkin kuin 1700, koska en punninnut esim pinaattia tai paistamiseen käytettyjä rasvoja. Seuraavalla kerralla punnitsen pähkinätkin!
Vierailija kirjoitti:
Onko varmasti kaloreita vain 1700? Kourallisessa pähkinöitä ja manteleita voi olla jo yli 1000. Punnitse kourallinen pähkinöitä.
Minä punnitsin oikein kunnon kourallisen Lidlin saksanpähkinöitä, otin siis niin paljon kuin kouraan mahtui. Ne painoivat 44 g. Kaloreita noissa pähkinöissä on 712 kcal/100 g eli tuossa kourallisessani oli 313.28 kcal.
Pähkinöiden terveyshyöty tulee useammankin tutkimuksen mukaan kun syö niitä 30 g muutaman kerran viikossa, siihen minäkin tähtään.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen kauhuissani noista viidestä kananmunasta. Ootko ihan järjettömän iso järkäle, vai miten ihmeessä pystyt syömään noin paljon kananmunaa yhdessä päivässä?
Mitäs kauhisteltavaa siinä on? Kananmunat on täyttä ravintoa.
Oon siis vielä ihan normaalipainoinen, talven aikana tuli 3 kiloa painoa lisää. Oon syönyt epäterveellisesti ja epäsäännöllisesti. Mainitsinkin jo valmisruoat, makeiset, tuoremehut. Suklaata syön päivittäin. Jäätelöä, sipsejä, yms ehkä 3 kertaa kuukaudessa kutakin. Isoja annoksia kerralla. Siis sipsejä koko pussillinen vklopun aikana.
Nyt haluan muuttaa ruokailutottumuksia ja käyttää aikaa myös ruoanlaittoon päivittäin. Ja pudottaa ne pari kiloa. :) paino on nyt 59 kg, pituus 160 cm. Aikamoinen järkäle siis. :D
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt punaista lihaa, jauhelihaa ja muuta, suosittelen ns. jatkamaan sitä linsseillä, pavuilla tai kikherneillä. On terveellisempää, saat enemmän kuituja ja se vie myös kalorimäärää alaspäin.
Terveellisempää saat myös käyttämällä soijarouhetta tai quornrouhetta, itse käytän jälkimmäistä. Quornrouheessa on 105 kcal/100 g ja se on sen verran riittoisaa, että annoskoko on reippaasti alta 100 g/annos. Minä teen usein quornpastakastiketta ja siinä ei kalorimäärä nouse kauhean korkeaksi kun tuon rouheen lisäksi laitan sekaan paseerattua tomaattia, muita kasviksia ja hiukan kauramaitoa sekä tuoreita yrttejä.
Vierailija kirjoitti:
paino on nyt 59 kg, pituus 160 cm. Aikamoinen järkäle siis. :D
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt punaista lihaa, jauhelihaa ja muuta, suosittelen ns. jatkamaan sitä linsseillä, pavuilla tai kikherneillä. On terveellisempää, saat enemmän kuituja ja se vie myös kalorimäärää alaspäin.
Terveellisempää saat myös käyttämällä soijarouhetta tai quornrouhetta, itse käytän jälkimmäistä. Quornrouheessa on 105 kcal/100 g ja se on sen verran riittoisaa, että annoskoko on reippaasti alta 100 g/annos. Minä teen usein quornpastakastiketta ja siinä ei kalorimäärä nouse kauhean korkeaksi kun tuon rouheen lisäksi laitan sekaan paseerattua tomaattia, muita kasviksia ja hiukan kauramaitoa sekä tuoreita yrttejä.
Älä nyt kaikkea sontaa ehdota :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laihduttaessa alkanut ajatella että nälkä on ystävä, ei vihollinen. Se kertoo että laihdutus toimii ja tuloksia on luvassa. Laihduttajan on vaan pakko sietää nälkää, koska ilman kalorivajetta ei yksinkertaisesti laihdu.
Mitä ihmettä selität? Nälkä laihduttaessa on merkki siitä ettei laihduta terveellisesti, syö liian vähän tai huonoja ruokia. Ihan normaalilla ruualla laihtuu kunhan ei syö liikaa vaan tarpeeksi. Sokerit pois.
Mä oon syönyt tänään palan seitiä, perunan ja nokareen kasviksia. Lisäks juonu yhden kupin teetä ja paljon vettä. Ei mulla ole nälkä ollut kertaakaan tänään.
Linssit ja quorn kuulostaa hyvältä, kiitos vinkistä!
Ja joo, oon normaalipainoinen, mutta +3 kg puolessa vuodessa on silti paljon. Housut kiristää vyötäröltä :D ja haluan muuttaa elämäntavat terveellisemmiksi nyt, kun en vielä ole ylipainoinen.
Vinkki näläntunteeseen: mulla auttaa näläntunteeseen iso kupillinen yrttiteetä (esim mustaherukka). Ja ei se nälkä mikään huono asia ole, paljon kivempi tunne kuin ähky epäterveellisen herkuttelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt kaikkea sontaa ehdota :D:D:D
Älä sinä sössötä asioista joista et mitään tiedä.
Mä tykkään siitä ähkystä enemmän. Maha täynnä on ihana mennä nukkumaan. Pepsi auttoi nyt akuuttiin nälkään eikä tee mieli syödä tänään enempää. Kiitos hyvistä ja kannustavista ideoista!
Ap
Ei kannata olla kovilla miinuskaloreilla kovin pitkään, muuten käy kuin niissä Jutan tv-ohjelmissa jossa laihduttajilta lähtee lihakset ja dieetin jälkeen moni syö itsensä takaisin samoinin mittoihin kun kroppa on vedetty liian tyhjäksi tv-kameroiden paineen alla.
Kuka on ehdottanut suurilla miinuskaloreilla olemista? Paitsi ekalla sivulla yksi kommentoija kertoi vähäkalorisesta dieetistään, ei edes suositellut sitä muille.
Tarviit hiilareita ja proteiineja ja hivenaineita ja vitamiineja niitä se elimistösi huutaa . Syöt liikaa pähkinöitä toisaalta . Kolme pähkinää ja yksi manteli riittää.
Ihmiset on varmaan nälän suhteen aika erilaisia. Aina hoetaan, ettei nälkää tarvitse nähdä laihduttaessa yms, mutta omalla kohdalla se on kyllä ihan höpöhöpöä. Mulla on nälkä usein, vaikka en edes laihduta, vaan ylläpidän painoa (BMI 22.) Laihduttaessa todellakin kärsin nälästä. Ja syön terveellisesti, ihan hemmetisti kasviksi ja tarpeeksi rasvaa ja proteiinia. Mun on vaan pitänyt opetella sietämään nälkää. Normaalipainossa olen pysynyt koko ikäni.
Ap tässä taas, kiitos vinkeistä. En syö pähkinöitä säännöllisesti, eli en syö niitä mitenkään liikaa. Yleensä oon syönyt välipalaksi palan leipää juustolla ja jogurtin. Nyt tarkoituksena laihtua, niin kokeilin pähkinöitä, koska niitä suositellaan laihduttajille.
Kuinka kauan kestää, että nälkään tottuu? Onko teillä omia kokemuksia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vinkki näläntunteeseen: mulla auttaa näläntunteeseen iso kupillinen yrttiteetä (esim mustaherukka). Ja ei se nälkä mikään huono asia ole, paljon kivempi tunne kuin ähky epäterveellisen herkuttelun jälkeen.
Ei mulla ainakaan se itse näläntunne ole se pahin asia, vaan se kun tekee mieli syödä jotain hyvää (karkkia, jädea, sipsejä, pitsaa, ranskiksia..) niin että miltei kiipeilee seiniä pitkin. Ja siihen ei mikään tee auta yhtään. Melkein alan ymmärtää kuinka vaikeaa on lopettaa huumeiden käyttö tai tupakointi.
ei ap
Luulen että sinun keho tarvitsee enemmän hiilareita. Niitä ei kannata pelätä. Lisää lounaaseen ja päivälliseen noin 40g riisiä tai pastaa (kuivapaino).
Joillakin hiilihydraatit lisää nälkää, toisilla pitää nälkää ja mielitekoja poissa ja vauhdittaa aineenvaihduntaa. Kannattaa testata miltä tuntuu omalla kohdalla.
Minäkin olen kauhuissani noista viidestä kananmunasta. Ootko ihan järjettömän iso järkäle, vai miten ihmeessä pystyt syömään noin paljon kananmunaa yhdessä päivässä?