Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bikinifitness -dokumentti Muodonmuutoksia tänään TV1:ssä ja Yle Areenassa

Vierailija
24.04.2017 |

Aiotteko katsoa? Itse tsekkasin Areenassa ja ainakin omasta mielestäni naiset vaikuttivat symppiksiltä. Jokin tässä lajikulttuurissa kuitenkin tympäisee. Esim. se kommentti, että jos hormonitoiminnan häiriön vuoksi jää lapsettomaksi, se voi olla ihan ok, koska laji on kuitenkin antanut niin paljon. Muutama kaveri on kilpaillut bikinifitneksessä ja kaikilla tuli pienempiä tai suurempia esim. suolistoon ja ruoansulatukseen liittyviä ongelmia. Onnekkaita taitavat olla ne, jotka pärjää ilman mitään damagea. Pakko arvostaa kuitenkin näitä kisaajia siitä valtavasta tahdonvoimasta, jota he osoittavat.

Kommentit (494)

Vierailija
221/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sairasta meininkiä, nimenomaan tuo äärimmäinen diettaaminen ja tuo "kisaaminen" ihmeellisene poseerauksineen, tosi teennäistä ja pinnallista menoa jotenkin tai siltä se ulospäin ainakin näyttää.  Kovan treenaamisen vielä ymmärrän sinänsä.

Kuinkahan kalliiksi tuo laji tulee? Jos lähes koko ajan pitää olla oma PT mukana kuvioissa, ei kai nekään ilmaiseksi valmenna? Toisaalta ruokamenoissa säästää kun ei välillä syö paljon mitään. Mutta sitten taas isot määrät ne vetää lisäravinteita jotka eivät ole halpoja.

Vierailija
222/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä naisia kävi lähinnä sääliksi, tuo koko organisaatio ja ne valmentajat taas pistivät vihaksi. Kuulapäiset entiset hormonihirmut piiskaavat kisaajia eivätkä ymmärrä, etteivät kituutusruokavaliolla olevat naiset pysty treenaamaan kuten steroideilla pumpatut miehet. Miehet pärjäävät alemmallakin rasvaprosentilla, mutta naisilla alkaa nopeasti kroppa pettää kokonaan. Vai onko noilla jotain piilevää (tai ei edes piilevää) sadismia että ovat oikeasti innoissaan kun pääsevät kyykyttämään nuoria naisia ja tuntemaan itsensä koviksi äijiksi? Ja tuomaristo täynnä vanhoja ukkoja kyyläämässä näitä naisia. Hyi että. 

Noiden naisten treenistäkin näki että ne lihakset on aivan "all show and no go". Jos tavisnainen käy salilla yhtä usein ja yhtä pitkään, niin rautaa alkaa pian nousta paljon enemmän kuin näillä bikini fitness -kisaajilla. Mutta ymmärtäähän sen, ettei ne painot nouse kun ruokavalio on niin mitätön, ei varmasti ole energiaa eikä voimia oikein mihinkään, ja sitten itkettää ja oksettaa. Eli lihakset ovat isot, mutta voimaa on aika vähän suhteessa lihasten kokoon. Kestävyyskuntoa ei varmaan senkään edestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mammojen orgasmiviikot jatkuvat. Ensin oli Jannan ja Jeren ero ja nyt Katju Aron kohudokumentti fittnepsestä.

Katju Aron? Se feministi? Vielä miehiä vihaava, reilusti ylipainoinen feministi. Sehän selittäisi tämän dokumentin negattivisuuden, mutta ylen sivuilla lukee että toimittaja on Kati Juurus. Miten Aro liittyy tähän?

Sama tyyppi.

Vierailija
224/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse fitness-vastainen, mutta silti jotkut asiat fitneksessä tökkii itselleni pahasti. Kehon muokkaaminen ei vaadi kisoissa ravaamista, epäterveellistä rasvaprosenttia, epätervettä suhdetta ruokaan ja liikuntaan eikä koko elämän uhraamista kuntosalille. Lajin parissa on paljon harrastajia, joilla ei ole kieroutunuttu suhdetta edellä mainittuihin asioihin. Silti mietin, onko fitness joillekin vain hyväksyttävämpi tapa itsensä äärimmäiseen kontrolliin esim. syömishäiriön sijaan. Itsekin tiedän entisen anorektikon, jonka syömishäiriö on vaihtunut kuuteen salikäyntiin viikossa ja fitness-tyyliseen tiukkaan ruokavalioon. Varmasti hänen keho on paremmassa kunnossa, mutta entä pää? Vastaavia tarinoita kuulee aina silloin tällöin.

Bikini fitness on mielestäni lajina outo. Puntilla pitää käydä, mutta lihaksia ei saa olla liikaa. Arvostelussa huomioidaan asioita (hiukset, meikit, naama, bikinit..), jotka eivät edes liity kehon muokkaukseen mitenkään. Miksi lajissa edes vaaditaan noin rajuja dieettejä, kun arvostelun kohteena on paljon muutakin kuin lihakset? Minusta myös itse kropan osalta lajin vaatimukset ovat jotenkin hämärät. Muissa body-lajeissa vaaditaan kropan kehittymistä kaikkialta. Bikini fitneksessä tuntuu lähinnä riittävän, kun saa reisiin, takapuoleen ja olkapäihin vähän muotoa ja dieetillä itsensä rasvattomaan kuntoon. Itselleni dieetin merkitys on helpompi ymmärtää esim. kehonrakentajilla, joiden vartalot ovat vuosikausien työn tulosta. Heillä arvostelun kohteena on tosiaan ne lihakset, jotka täytyy saada rasvan alta näkymään kisatilanteessa. Tätä taustaa vasten bikini fitness vaikuttaa minusta turhilta missikisoilta, joissa vartalo ei edes ole pääasia.

Itse dokumentti oli vähän surullista katsottavaa. Minulle jäi kuva, ettei kukaan dokkarin naisista edes nauti treenaamisesta ja kilpailemisesta. Jutta ja Linda vaikuttivat olevan pohjimmiltaan epävarmoja itsestään. Osaksi syytän mielikuvista kuitenkin dokumentin tyyliä. Dokkarissa ei esim. annettu naisten kertoa mikä heitä vetää lajin pariin ja mitä positiivisia asioita bikini fitness on tuonut heidän elämään vaan keskityttiin lähinnä lajin vaatimiin uhrauksiin, rankkoihin dieetteihin ja ruoan pussittamiseen. Mielestäni dokumentti antoi naisista liian yksipuolisen kuvan (tai ainakin haluan uskoa naisissa olevan muitakin puolia kuin se, mitä dokumentissa nähtiin).

Vierailija
225/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään ihmeellisempää sanottavaa fitness-lajeijin. Joidenkin mielestä tuo on kaunista ja joidenkin taas ei. Toki se vähän herätti ihmetystä, kun joku näistä tytöistä sanoi dokumentin alussa, että tässä lajissa ei vaan rumempi pärjää. Oletan tällä tarkoitettavan kasvojen kauneutta. Oikeastaan tosi ihmeellisesti sanottu, koska kisaajat itse koittavat tosi kovasti aina tolkuttaa, että kyllä tämä on oikeasti tosi kovaa urheilua eikä mitkään missikisat. No missä urheilulajeissa nätti naama auttaa voittamaan? Sanoisinpa ettei missään. Edes arvostelulajeissa kuten taitoluistelussa ei pahemmin naamalla pisteitä kerätä, vaan ohjelmien tekninen vaatimustaso on hyvin tarkasti säännöissä kirjattu ja tuomarit antavat ohjelmalle pisteitä sen mukaan miten vaaditut elementit on toteutettu. 

Mulle tuli siitä aidosti paha mieli, kun se tumma tyttö märisi meikkaajalleen miten häntä niin ärsyttää, kun kaverit haluavat puhua mieshuolistaan ja kinuavat hänen seuraansa. Siis kyllä se nyt niin vaan on, että jokainen meistä joskus on sellaisessa tilanteessa, että läheisten ja ystävien apua ja seuraa kaipaa. Siinä vaiheessa voi vaan olla, ettei kovin montaa kaveria enää ole tähteenä jos on itse vähätellyt heidän huoliaan ja vältellyt seuraa. On tuo varmasti tosi rankka projekti ja vaatii täydellistä keskittymistä, mutta tosi epäreilua sanoa, ettei voi esim ystävän ihmissuhdehuolia kuunnella, koska minäminä on nyt se tärkein. Huoh.

Vierailija
226/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista suurin vitsi on, että bikinifitness tuomariksi pääsy ei edellytä minkäänlaista kisataustaa, kiinnostus lajia kohtaan riittää. Kuka tahansa voi hakea bikinifitness tuomariksi. Vapaita hakemuksia otataan vastaan ympäri vuoden. Kriteereissä mainitaan "pätevöittävät seikat", mutta ei määritellä niitä millään tavalla. Käytännössä siellä istuu vanhoja, pöhöttyneitä miehiä ja muutama nainen.

http://suomenfitnessurheilu.fi/tuomarit/

Vierailija
227/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hurahtanut kuntosaliin. Rakastan treenejä, uusien liikkeiden oppimista, ennätyksien rikkomista ja tuloksien näkemistä. Haluaisin perustaa oman kuntosalin, mikäli olisi sen verran ylimääräistä rahaa. Tai alkaa tekemään pt-hommia, ellei heitä olisi jo näin paljon kuten nykyään. Punnitsen ruokani seuratakseni proteiinin määrää, koska haluan maksimoida lihaskasvun. Se ei tuota minulle stressiä eikä liikaa työtä, joten en näe siinä huonoja puolia.

Salaa haaveilen kisoista. Olisi mielenkiintoista nähdä mihin omat rahkeet riittää ja mihin sitä pystyy. Toisaalta en uskalla julkaista somessa bikinikuvia, joten miten pystyisin olemaan lavalla ja netissä kaikkien nähtävillä pelkissä pienissä bikineissä? Huono itsetunto kyllä, mutta koko kansan arvosteltavaksi lähes alasti... Onhan se vaikeaa meille, jotka ei haluta huomioo itseemme vaan siihen mitä olemme saaneet aikaiseksi. Ristiriitaista kun kyse on oman kehonmuokkauksesta. Ehkä pyörittelen ajatusta vielä tämänkin vuoden ja katson riittääkö minulle pelkkä puurtaminen näkymättömissä.

Vierailija
228/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuo bikinifitnessin "urheilullisuus" on niin vääristynyttä, kuten koko "kehoilu" tuntuu nykyään olevan. Ohjelmia tehdään lähes täysin ulkonäköpohjalta j ohjelmat jaotellaan "peppu-, etureisi-, olkapää-, takaolkapääpäiviin". Eli käydään salilla ja muokataan sitä tiettyä lihasryhmää tavoitteena saada se NÄYTTÄMÄÄN hyvältä. Toki voima kasaa jonkin verran samalla mutta aika monella fokus on vain ulkonäössä, ja bikinissä se on sitä täysin. 

Saahan sitä ihminen tehdä keholleen mitä huvittaa, mutta itse pidän järkevämpänä liikkua muun kuin sen perseen ja pakaran vuoksi. Olisipa hauska viedä nämä bikinitytöt ja itse Bulli vaikka jonnekin vaellukselle ja 20kg rinkka selkään. Tai tekemään muuta kuntoa vaativaa, mutta ihan tavallista suoritusta. 

He siis pitävät itseään urheilijoina mutta mikä on se kuntotaso ihan oikeasti? Ei jokaisen toki tarvitse maratonia juosta, mutta esimerkiksi tavallinen kuntourheilija jaksaa kyllä juosta 10km ja nostaa oman painonsa penkistä. 

Minua tässä fitnesstouhussa rassaa eniten se, että sitä markkinoidaan nuorille juuri terveellisenä elämäntyylinä vaikka laji on kaukana terveellisyydestä! Tottakai jokainen äärilaji on äärimmillään epätervettä, mutta näistähän suurin osa hehkuttaa lehtien palstoilla että "fitnessistä tuli elämäntapa". 

Kyllä se kello kaulassa salilla juokseminen ja niiden parsojen punnitseminen on kaukana terveellisestä. 

Sillä pakaran muodolla ei ole mitään väliä jos ei ne jaksa sinua kantaa rappusissa ja elämässä. 

Vierailija
229/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin mieltää itsei aktiiviurheilijaksi, olen urheillut koko elämäni mutta myös kärsinyt anoreksiasta. Dokumentti toi mieleeni omat sairasteluajat. En edes sairaimmillani ollut samalla "tasolla" kuin nuo tytöt!

Jos jotain olen iän myötä oppinut niin sen, että naisen, myös urheilijan kroppa toimii oikeasti parhaiten kun siinä on rasvaa. Ei siis mitään röllykkää mutta ei todellakaan mitään fitness-kisakuntoa. 

Aiemmin kun olin hoikempi ja rasva% oli n.15, niin sairastelin jatkuvasti, en kehittynyt, enkä tahtonut jaksaa. 

Nykyään paino on ottanut tietyn lukeman jonka olen hyväksynyt, rasva% on yli 20, ja voin paremmin kuin koskaan. On tullut lisää voimaa ja kestävyyttä sen rasvan lisäksi. 

Ei se rasvattomuus ei todellakaan merkkaa hyvää kuntoa! 

Jos jotain lajia arvostan niin crossfitiä. Siinähän kilpailijat ovat toki lihaksikkaita, mutta heillä saattaa olla vähän rasvaa vyötäröllä ja kuntotaso on tosi kova. Kilpailujen välissä vetävät pizzaa, koska siitä saa energiaa. 

Ja hyvä blogi on muuten Laura Peipon blogi, siinä on jalat maassa oleva hyvinvointibloggaaja joka on paljonkin kirjoittanut tällaisesta aiheesta. 

Vierailija
230/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrian puolella näkyy se toinen ääripää näistä harrastajista. Kun yritetään jopa itsemurhaa epäonnistuneesta dietistä johtuen. Lavalle nousu hävettää ja ainoaksi vaihtoehdoksi nähdään itseltään hengen riistäminen. Toinen ryhmä on ihmiset jotka eivät kilpailun jälkeen pysty hyväksymään painon normaalia nousua. Syömishäiriöisen kehonkuva on hyvin vahvana läsnä monella, valitettavasti :(

Vierailija
231/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt googlaillut tätä asiaa ja kysyn teiltä kaikkitietäviltä kun en löydä vastausta.

Mitä on palkintona siitä että riskeeraat terveytesi ja maksat vielä siitä lähemmäs 20 000eur valmennuksineen ja oheiskustannuksineen?

Onko yhtään mitään muuta kun nimi lehteen ja muovikippo takan reunalle laitettavaksi? Olen kahlannut aika monet sivut eikä vastausta....

Vierailija
232/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mutta esimerkiksi tavallinen kuntourheilija jaksaa kyllä juosta 10km ja nostaa oman painonsa penkistä. "

Älä nyt paskaa jauha ton jälkimmäisen osan kanssa. Ei varmasti nosta.

Vierailija
233/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos täydellinen naisvartalo on muka tuo niin miksi ihmeessä näitä rusinamaisia fitness-beibejä näkee korkeintaan mainostamassa jotain protsku/lisäainepatukoita, eikä koskaan missään oikeissa uimapuku/alusvaate/urheilumerkkien kampanjoissa?

Ovatko mallibuukkaajatkin kateellisia heille?

Vierailija
234/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nuoren Lenita Airiston näköinen optikkotyttö vaikutti ihmiseltä, joka pyrkii täydellisyyteen (perfektionismi) eikä hyväksy epäonnistumista ja jonka on pakko olla kaikessa paras.

Vierailija
235/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo nyt kummoistakaan tulosta saa vaikka treeni on aika hurjaa. Minun veljeni vaimo on sellainen nelikymppinen peruskuntoilija jolla kai geenit kohtuullisen kohdillaan. Käy jotain kerran viikossa salilla ja lenkillä tai aerobicissä ja muuten makailee sohvalla ja syö vähän sitä mikä sattuu maistumaan. Ei paljoakaan jää noista naisista jälkeen, jos yhtään.

Eniten tuossa ohjelmassa ihmetytti se että yksi kertoi että harrastus piti aloittaa kun iän takia oli pakostikin ylipainoinen muuten. Kun ikää oli jo yli 20. Siis oikeasti? 20?

Sen poikkis oli "pakottanut melkein" sen salille, ilmeisesti poikkiksen mielestä 20-vee tyttis alkoi läskistyä.. kertoi kyllä kaiken tarpeellisen.

Vierailija
236/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"mutta esimerkiksi tavallinen kuntourheilija jaksaa kyllä juosta 10km ja nostaa oman painonsa penkistä. "

Älä nyt paskaa jauha ton jälkimmäisen osan kanssa. Ei varmasti nosta.

Minä nostan. Pystyn myös nostamaan itseäni paljon painavamman mieheni ilmaan. Tosin se on helpompi temppu, kun siinä käytän lähinnä jalkalihaksia ja käsillä vain puristusvoimaa.

Vierailija
237/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nättinaama kirjoitti:

Olen nyt googlaillut tätä asiaa ja kysyn teiltä kaikkitietäviltä kun en löydä vastausta.

Mitä on palkintona siitä että riskeeraat terveytesi ja maksat vielä siitä lähemmäs 20 000eur valmennuksineen ja oheiskustannuksineen?

Onko yhtään mitään muuta kun nimi lehteen ja muovikippo takan reunalle laitettavaksi? Olen kahlannut aika monet sivut eikä vastausta....

No, joku voi kuulemma päästä syömään jonkun arabisheikin ulostetta korvausta vastaan :D

Mutta jos asiallisesti puhutaan (vaikka prostituutio onkin vahvasti läsnä bodyammattilais-piireissä) niin kovatasoisimmassa ammattilaiskilpailussa Olympiassa jaettiin bikini fitness kategoriassa palkintorahaa yhteensä 40 000 dollaria. Siis yhteensä. Voittajan eli maailman parhaan osuus lienee joku 20k. Muissa ammattilaiskisoissa palkinnot ovat pienempiä.

Vierailija
238/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panevatko nuo fitnesskisaajat ollenkaan? Vai onko tuo treeni ja ruokavalio hoitanut seksihalut kokonaan pois?

Olen ihmetellyt, että mahtaako "fitness-urheilijoiden" joukossa olla paljon lesboja, lepakkoja, kun he jostain syystä eivät usko, että suurin osa miehistä ei heidän tyylistään, kuivista ja osin miehekkäistä vartaloista tykkää. Enemmistön miehistä mielipiteet ovat kyllä selvästi tulleet julki tässä vuosien varrella.

Mitä nämä naiset mahtavat odottaa kisailulta? Julkisuutta, kuuluisuutta, työtarjouksia, menestystä miesmarkkinoilta, rahaa vai jotain muuta? Tuskin siis menestystä miesmarkkinoilta, koska miehet ovat selvästi ilmaisseet, että he eivät laihoista luuviuluista ja silikonitisseistä pidä. Eikä kukaan mies jaksa, kun muija vaan punnitsee pähkinäpussejaan ja salaatinlehtiään ja keskittyy vain itseensä joka sekunti. Naiset eivät välitä kavereista ja seksihalutkin taitavat aineiden, dieettien ja treenien takia olla tipoteissään. Taitavat naiset viihtyä keskenään paremmin..................

Vierailija
239/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä siin, omapa on elämänsä. Pari korjausta käsityksiin. Ei ole urheilua, sen enempää kuin salilla käynti tai missikisat.

Hyvä itsetunto on kultaa kalliimpi. Kaikkien vanhempien tehtävä kaikkensa, jotta lapsi oppii luottamaan itseensä. Nämä tytöt eivät tunnu niin tekevän, kaipaavat tunnustusta ulkopuoliselta taholta. Ja ilman sitä ei ole mitään.

Lisäksi eivät ymmärrä mitä pahimmillaan seuraa tällaisesta rääkistä.

Se on nähty muissa dokkareissa, kun tytöt pillittää kilpirauhasten ongelmiaan tai lapsettomuutta.

Voivoi

JUST NÄIN!

Vierailija
240/494 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihmiset haluavat näyttää hyvältä, jotta herättäisivät vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksen. Suurin ongelma mielestäni tässä onkin se, että nämä bikini fitness naiset saavat esimerkiksi sosiaalisessa mediassa paljon kehuja, jolloin he tietysti olettavat olevansa kauniita ja haluttuja. Mutta kun 95 % kehuista tulevat toisilta naisilta, eikä niiltä joiden huomiota tavoitellaan eli miehiltä. Todella harva mies ihannoi tuollaista ulkonäköä naisella, puhumattakaan että haluaisi omalla kumppanilla olevan tuollaiset elämäntavat. Suurin osa miehistä tykkää naisellisista ja terveen kauniista naisista, ei kuivista itseään kiduttavista lihaskikkareista.

Veit sanat suustani! Juuri näin! Kukahan mahtaa olla se voimahahmo, joka lopulta saisi tämän touhun loppumaan?!? Fitness-kilpailijat vain menettävät maineensa ja tekevät itsensä naurunalaisiksi!!! Pilaavat terveytensä, kärsivät kilpirauhasen vajaatoiminnasta, ovat valmiita tulemaan lapsettomiksi, elävät askeettista elämää eivätkä halua eivätkä ehdi tavata kavereita, sukulaisia ym. Käsittämätöntä touhua! Ja sitten steroidien ja hormonien käyttäjiä nuo pumpatut "valmentajat"!!!!!!

Juuri näin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme