Työkaveri ihmetteli, kun meidän 16- ja 13-vuotiaat tytöt tulee meidän kanssa maalle vapuksi!
Oikein pyöritteli silmiä kun kerroin, että tehdään puutarhassa töitä, käydään koirien kanssa lenkillä, syödään hyvin ja nukutaan paljon.
Vanhemmalla tytöllä on koeviikko tulossa, joten hän sanoi että opiskelee suurimman osan ajasta.
Tämän työkaverin tyttö, joka on seiskalla, niinkuin meidän nuorempi, menee vappuaattona limudiskoon ja vappupäivänä kavereiden kanssa Lintsille. Kuulemma ihan ilman vanhempia. Ja vappuaattona ensin Kamppiin hengailemaan ja syömään hampurilaisia tms. Yötä ollaan jollain kaverilla.
Ja tämä työkaveri ihmettelee minun lasten tekemisiä vappuna!
Kommentit (33)
Kai kaverisi on älynnyt että hänen lapset tekevät kaikkea muuta kun syövät hampurilaisia. Juomaan ne teinit ovat vappuna menossa.
En päästäisi ikinä 13-vuotiasta juhlimaan vappua kavereiden kanssa kaupungille.
Ja kysymys ei ole edes luottamuksesta. oikeastaan jo pelkkä se seikka, että lapsi tuollaista haluaisi tai suunnittelisi olisi vakava huolenaihe.
Lapset eivät kuulu yksin kaupungille bilettämään.
Ja mihin limudiskoon 13-vuotias edes pääsee sisälle?
Vierailija kirjoitti:
Sääli tyttöjä, tuonikäisiä ei taatusti kiinnosta hengailla vappua vanhempien kanssa.
Ne nuoret joilla on ylikontrolloivat vanhemmat sairastuvat psyykkisiin ongelmiin vähintään yhtä usein kuin normaalia nuoruutta eläneet.
Kyllä osa nuorista viihtyy perheensä kanssa siinä missä kavereidenkin. Ei nuoretkaan jaksa aina olla menossa.
Meillä teinityttö meinas pääsiäisenä: "ihana, että kaikki on jossain. Saa vaan olla ja löhötä kotona!" Sitten me vaan löhöttiin ja katteltiin leffoja, käytiin kävelyllä, saunottiin, kokattiin, pelattiin....
Vierailija kirjoitti:
Ja kysymys ei ole edes luottamuksesta. oikeastaan jo pelkkä se seikka, että lapsi tuollaista haluaisi tai suunnittelisi olisi vakava huolenaihe.
Eikö limudisko nimenomaan ole juuri tuon ikäisille? :D Vai mitä sä nyt oikein ajattelet?
Mä olen samaa mieltä, ettei lapset kuuluu kaupungille bilettämään, edes 17 vuotiaina. Mutta onpas sulla vääristynyt kuva teineistä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee oikein paha olo aina tällaisista kommenteista lasten puolesta.
Tuollainen jyrkkä asenne lapsen normaalia itsenäistymistä vastaan... Kyllä 13-vuotias voi olla kavereiden kanssa päivällä kaupungilla. Näin ihan tavallisissa, huolehtivissa perheissä täällä kantakaupungissa päin.
Ovatko nämä jotain nurmijärveläisen kulttuurin edustajia vai peräti ihan maalaisia?
Jättääkö joku teistä 13-vuotiaan moneksi päiväksi ilman vanhempia?
Tiedän kyllä, että sellaisia on, mutta kiinnostaisi tietää, miten aaveella toimitaan?
Sanonpa, etten vappuna päästäisi edes 16 vuotiasta Lintsille.
Siellä on kaikki pkseudun pissaliisat ja jonnet räkäposkella.
Vierailija kirjoitti:
Sääli tyttöjä, tuonikäisiä ei taatusti kiinnosta hengailla vappua vanhempien kanssa.
Ne nuoret joilla on ylikontrolloivat vanhemmat sairastuvat psyykkisiin ongelmiin vähintään yhtä usein kuin normaalia nuoruutta eläneet.
Voi jessus! Ennen kuin lähdet heittelemään tällaisia väitteitä, ota pikkasen selvää asioista! Aluksi voisit vaikka määritellä, mitä ylikontrolloiva vanhempi tarkoittaa!
Mielestäni on ihanaa, että tuon ikäiset tytöt viihtyvät myös vanhempiensa kanssa. Olen huomannut, että tällaisissa perheissä myös lasten kaverit viihtyvät ja vierailevat mielellään.
Jotenkin Suomessa lasten ja aikuisten elämät ovat eriytyneet toisistaan ihan liikaa. Monessa maassa, eikä tarvitse edes mennä kovin kauas, juhlapyhien vietto oman tai laajan perheen kanssa on täysin normaalia. Sen sijaan pussikaljojen kanssa kaupungilla hengailua iltamyöhään pidetään outona ilmiönä.
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan nuo ajat, kun tuttuni aina kyselivät ja kummastelivat kun nuoremme just tuon ikäisinä olivat vielä paljon meidän vanhempien kanssa. No, mitä heidän nuoristaan sitten tuli, kun elämä meni vain bilettämiseksi... olen omistani ylpeä, olin silloin ja olen nyt.
Ylpeys käy lankeemuksen edellä.
Meillä 15-vuotias viettää omasta halustaan aikaa vanhempiensa ja minun, mumminsa, kanssa. Toivoo peli-iltoja ja mökkeleilyä. Kyseesessä tyttö, jolla paljon harrastuksia ja kavereita. Soittaa viulua sinfoniaorkesterissa, piirtää taidekoulussa, koulu menee erittäin hyvin, yökyläilee kavereilla ja kaverit luonaan. Haluaa ulkomaanmatkoille minutkin aina mukaan, lähdenkin mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee oikein paha olo aina tällaisista kommenteista lasten puolesta.
Tuollainen jyrkkä asenne lapsen normaalia itsenäistymistä vastaan... Kyllä 13-vuotias voi olla kavereiden kanssa päivällä kaupungilla. Näin ihan tavallisissa, huolehtivissa perheissä täällä kantakaupungissa päin.
Ovatko nämä jotain nurmijärveläisen kulttuurin edustajia vai peräti ihan maalaisia?
Me asumme Ullanlinnassa. Ja päivällä kaupungilla on ihan ok. Ilta ja yö jossain Kampissa ja limudiskossa ja ominpäin ties missä ei ole.
Ap tässä vielä! Onpa hauskaa lukea teidän kommenttejanne. Ihmisillä näyttää olevan kovin erilaisia käsityksiä lasten ja nuorten kasvatuksesta.
En usko, että meidän tytöt ovat mitenkään epäsuosittuja. Kavereita riittää, mutta koulu ja harrastukset vievät niin paljon aikaa (etenkin vanhemmalla), että joskus on kuulemma kiva olla ihan yksikseenkin.
Nuoremmalla on maalla uusi trial-mopo ja hän haluaa päästä hiekkakuopalle iskän kanssa. Tämä on sellainen harrastus, mihin hänen tyttökaverit eivät oikein innostu. Että siinä mielessä ei varmaan olisi saanut ketään kaveria mukaan :) Kunhan harrastus vähän etenee sieltä löytyy varmaan samanhenkisiä kavereita, tyttöjä tai poikia.
Ja vanhempi on todella lukutoukka. On menossa tiedelukioon, haluaa vaihtoon USA:an lahjakkaiden erityisohjelmaan jne. Hänestä bileet ja hengailu on ajanhukkaa.
Kyllä me tiedetään, etteivät nämä (eivätkä muutkaa lapsistamme) ole mitään taviksia, mutta silti ihmettelen miksi ihmiset (täällä palstalla ja se työkaveri) ovat niin kiihkeitä arvostelemaan ja kritisoimaan sellaista mikä on heille vierasta ja mitä eivät ymmärrä.
Ei mekään jätettäisi ainakaan 13-vuotiasta pitkäksi viikonlopuksi itsekseen kotiin. Kyllä normaaliperheissä myös 16-vuotias lähtee vanhempien mukaan mökille, miksi ihmeessä ei lähtisi? Siellä saa mukavasti rentoutua, eikä kaikki edes halua hillua kaupungilla.
Meitä on moneksi.