Tykkäisin puuhastella pihalla ja tehdä pihatöitä, mutten löydä aikaa siihen! Miten muut lapsiperheet järjestävät pihatyöt?
Meillä on lasta, iät 2-9 v. Hoitoon ja harrastuksiin kuljettamista riittää. Minulla on päivätyö, miehellä ilta- ja vkl-painotteinen vuorotyö. Siivotaan joka lauantai, samoin kauppapäivä la (+jokin arki-ilta). Minä tietysti päävastuussa siivouksesta, kun mies töissä usein lauantaisin. Pyykkiä pestään päivittäin ja ruokaa tehdään myös joka päivä. Nyt olen yrittänyt haravoida jokaisena vapaapäivänä vähän, jos ei sada vettä. Hitaasti etenee. Kivetysten laitto kesken, risuja myrskyn jäljiltä piha täynnä, myyränkolot tasoittamatta, hiekkaa pitäisi tilata (se tilaaminen on helppo homma, mutta miten ehtii levittää). Kukkapenkit on hoitamatta talven jäljiltä, koska se tuntuu isolta urakalta. Miten kaikki pitäisi organisoida, että pihatyöt hoituisi? Vinkkejä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joka lauantai pitää siivota hulluna?
Siivoa torstaina illalla minimit, imuroit, pesaset lattian niistä paikoista joista on pakko ja vessan.
Perjantaina käytte kaupassa, istutte sohvalle ja avaatte viinipullon.
Lauantai jää koko päivä pihahommiin.
Sunnuntaina illalla käyt kaupassa ma-to ateriat ja teet valmiiksi sellaisen, mistä syödään maanantai ja ehkä tiistaikin.
T: kolme nyt jo teiniä, omakotitalo, piha ja koira.
Mikä pakko ihmisten on aina ohjeistaa, milloin mitäkin perheissä pitää tehdä? Ärsyttää tuollaiset besserwisserit, jotka sanoo, että sunnuntaina on oikea päivä hakea kaupasta ruokaa tai että lauantaina ei pidä siivota/pestä pyykkiä/käydä kaupassa tai mitä vaan. Meillä on siivottu aina viikonloppuisin, ja kaikki vierailut, kyläilyt ja shoppailut tehdään myös viikonloppuisin. Arkisin on hyvin aikaa tehdä joka ilta tuore ruoka. Meillä on ma-to harrastuksia perheessä, joten ihan sama, vaikka kuka olisi mitä mieltä siivouksista, niitä ei viikolla hoideta. Ap, etsi aikaa puutarhatöihin, miten se teille on luontevaa. Ei kantsi alkaa noudattaa toisten ohjeistamia viikko-ohjelmia.
No, mun mielestä pihatyöt on silleen aikaa vieviä, että niissä hurahtaa helposti ainakin puolikas päivä. Lisäksi vaatii vähän erilaisen vaatetuksen ja siinä hikoilee ja ihan likaantuukin. Minusta oli lasten pieniä ollessa kätevää rauhoittaa näille hommille niitä viikonloppuja. Ei tietty kaikkia viikonloppuja, mutta silleen, että keväällä vaikka lauantaina pääsi heti aamukahvin jälkeen ulos ja kaikki oli hoidettu silleen, että ruokakin jotain nopsaan grillattavaa ja vaikka perunat hellalla odottamassa. Välillä kahvia ja lapsille välipalaa.
Siksi minun mielestäni oli kätevintä raivata aikaa niihin viikonloppuihin. Ap kysyi vinkkejä hommien organisointiin, jotta saisi tehtyä pihatöitä. Miten näitä vinkkejä voi antaa muuten kuin antamalla vinkkejä ajan käyttämiseen?
Minä en ikinä käyttäisi lauantaita siivoamiseen, mutta jos kysyisin vinkkejä siihen, miten ehtisin siivota paremmin, ymmärtäisin, että lauantaita ehdotetaan melko varmasti. Sitten itse miettisin, että olisko se hyvä vaihtoehto vai ei.
Olen muuten aikanaan palstalta hoksannut hyvän vinkin, että kaupassa kannattaa käydä sunnuntaina illalla, sitten vaan tuoretta lisäksi. En ollut tullut ajatelleeksi, mutta se on just tympein aika viikosta ja joutaa hyvin käyttää Prismassa.
Meillä sama ongelma. Toinen vanhemmista myöskin vuorotöissä, joten lähes aina jompi kumpi aikuisista on yksin lasten kanssa, nuorin on vielä alle 2v. Teepä siinä pihatöitä, kun minuutin välein pelastat taaperoa ties mistä pinteestä. Ei nuku vaunuissa joten päikkäriaikaan on sidottu sisätiloihin. Haravointi nyt on ainoa mitä pystyy tekemään, jo pelkkä kottikärryllä jätteiden roudaaminen on vaikeaa kun uhmaikäinen haluaakin mennä eri suuntaan ja silmistä ei voi laskea. Puhumattakaan jos tarvii pensaita lyhentää trimmerillä tms. Olen vain yrittänyt ajatella että tänä vuonna tehdään mitä pystytään, ensi vuonna on jo helpompaa nuorimmaisen kanssa. Helpottaisi kovin jos meillä olisi yhteistä vapaa-aikaa useammin, jolloin toinen kaitsee enemmän lasta ja toinen pääsee vaikka heilumaan moottorisahan kanssa. Puuhommat odottaa taas syksyllä.. Jos meillä on pihapäivä, ei oteta ruoasta paineita, syödään nopeaa ja helppoa, sään salliessa grillataan makkaraa ja maissia tms ja syödään ulkona työn lomassa. Kaupassa käynti tehdään muulloin ja pyykit ei häviä. Asia kerrallaan...
Mulla 1,5-vuotias lapsi. Tänä syksynä on jo paaaaljon helpompaa verrattuna viime syksyyn kun oli vielä vauva. Nyt voidaan touhuta yhdessä ja taapero seuraa mielenkiinnolla mitä teen / tehdään.
Viimeksi tänään mentiin ulkoilemaan ja annoin taaperolle oman pikkuharavan käteen. Hetken katsoi miten itse haravoin ja sitten näennäisesti "haravoi" itsekin, muistin kehua tietysti tästä suuresta avusta. :D Mun mielestä muksut täytyy opettaa heti mukaan kotiaskareisiin, lapsentasoisesti toki.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on järkyttävä piha. Nurmikko ajetaan kyllä pari kertaa viikossa, mutta muuta ei tehdäkään. No, aroniapensaat lyhennetään toki syksyisin, aikaa menee 3-4 tuntia, kun yhdessä tehdään ja lapset keräävät leikatut risut kasaan. Alppiruusuista on puolet kuolleita. Hiekkalaatikko taisi hajota, kun ei sitä kukaan ehtinyt vuosiin huoltaa. Uskon, että suurin osa lapsiperheistä elää samanlaista kaaosta, ja pihat jää huonolle hoidolle.
Anna kun arvaan; alppiruusut on varmaan keskellä savimaata ihan yksinään. Ei ole alppiruusun paikka. Alppiruusu kaipaa hapanta maata ja viihtyy parhaiten männyn vieressä.
No ei sitä moneen vuoteen ollutkaan. Nurmikon leikkaus, siinä se. Kun sain lapset teini-ikään, minulla olikin jo enemmän aikaa.
Puhut asiaa! Mekin asumme kerrostalossa, vaikka siivoamme itse niin olemme tehneet elämästä mahdollisimman iisiä. Kauppa on vieressä, kotona ei ole roinaa edessä ja keskusta on ihan lähellä. En voisi kuvitellakaan muuttavani ikuiselle työleirille eli omakotitaloon. Jatkuvasti saisi olla pihatöitä tekemässä ja lumia kolaamassa. Ja lapsilla miljoona harrastusta. Huh huh, ei ihmekään jos ihmiset väsähtävät.