Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa neuvoja vastaan kasvatusalan ammattilaiselta?
Heti menee hernepussi nenään.
Perustaitoja on potalla käynti, syöminen, pukeminen, perussiisteys.
Vanhemmille löytyy netistä listoja lapsen pukemisesta. Tarhan tehtävä ei ole opettaa lasta kuivaksi, syömään tai pukemaan.
Tarhan tehtävä ei ole huolehtia lapsen vaatetuksesta.
Tarhan tehtävä ei ole opettaa lasta nukkumaan tai vessaan, pyyhkimään tai rauhoittumaan.
Mikä nykyvanhemmissa on vikana, kun olette lapsinenne niin avuttomia?
T. Tarhantäti
Kommentit (59)
Jos et ammattilaisena ole yhtään tutustunut esim. kiintymysvanhemmuuteen ja luotat edelleen kivikautisiin keppi ja porkkana-metodeihin (joita yllättävän moni _ammattilainen_ vielä todella käyttää), niin ei, en ota neuvojasi vastaan. Muussa tapauksessa totta kai käyn keskustelua lapsen kasvatukseen ja huolenpitoon liittyen.
Mun lapset on 26v ja 17v, että kiitos tarjouksesta mutta en tarvi sun neuvoja.
Jepjep. Lähihoitajalla on asiaa...
Vierailija kirjoitti:
Tarhan tehtävä on opettaa niille, joiden vanhemmat ei osaa. Vaikka kuinka kiukuttelisit kaikki vanhemmat ei tottele sua.
No mites tuntuu että yksikään vanhempi ei osaa opettaa oikein mitään?
Kuten sanoin, nämä on perustaitoja jotka pitäisi joka lapsen osata.
Miten lapsi opetetaan rauhoittumaan?
Niin siis olet kasvatusalan ammattilainen mutta et halua kasvattaa?
Itse ainakin ( lastenhoitaja ammatiltani) keskityn arjen pieniin hetkiin lapsien kanssa. Opetellaan yhdessä syömään, pukemaan, henk.koht hygieniaa yms.
Varhaislapsuus/ lapsuus on opettelemisen aikaa. <3
Valitettavasti täälläpäin suomea ei ole tällä hetkellä tarjota kyseistä työtä, joten vaikutan muualla.
Abklö kirjoitti:
Jos et ammattilaisena ole yhtään tutustunut esim. kiintymysvanhemmuuteen ja luotat edelleen kivikautisiin keppi ja porkkana-metodeihin (joita yllättävän moni _ammattilainen_ vielä todella käyttää), niin ei, en ota neuvojasi vastaan. Muussa tapauksessa totta kai käyn keskustelua lapsen kasvatukseen ja huolenpitoon liittyen.
Mikä keppi ja porkkana? Kuravaatteiden puute ja housuun kakkaaminen vielä 2 vuotiaana ei liity mitenkään kasvatusmetodeihin, vaan perustaitoihin. Eikö?
Mihin kaipaat apua?
Oletko itse kysynyt tarhassa, tekeeko lapsesi kaiken oikein?
En meidän tehtävä ole neuvoja jakaa. Voimme kyllä vinkata mitä kannattaa kokeilla, jos vanhempi pohtii asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin ( lastenhoitaja ammatiltani) keskityn arjen pieniin hetkiin lapsien kanssa. Opetellaan yhdessä syömään, pukemaan, henk.koht hygieniaa yms.
Varhaislapsuus/ lapsuus on opettelemisen aikaa. <3
Valitettavasti täälläpäin suomea ei ole tällä hetkellä tarjota kyseistä työtä, joten vaikutan muualla.
Täh?:D Oikein keskityt? Arki on arkea, ei siihen pitäisi joutua keskittymään.
Mikä kasvatusammattilainen sellainen on, joka sanoo ettei heidän tehtävänsä ole kasvattaa? Sanoisitte vaan kuinka vahditte vaan tarhan lapsia ja vanhemmat ovat ne oikeat ammattilaiset ja jotka tekevät ja joiden kuuluu tehdä se kasvattaminen. Teidän tehtävä on vain valvoa.
Ette ole kasvatusammattilaisia vaan kasvatuksen valvomisen ammattilaisia. Termit kuntoon!
Hmm. Minä olen ammatiltani perheneuvolapsykologi, joten seuraan koko ajan viimeisintä kehityspsykologian tutkimustietoa. En todellakaan ota vastaan "neuvoja" "kasvatusalan ammattilaiselta" eli yleensä lähihoitajakoulutuksen saaneelta tarhatyöntekijältä. Sillä kun niitä neuvoja saan, ja kysyn tieteellisiä perusteluita neuvojen takana, niin ei niitä koskaan tule, tai sitten se mitä sanotaan perusteluksi, on voimakkaassa ristiriidassa modernin kehityspsykologisen tiedon kanssa. Siksi en ota. Mutta sen lähihoitajan (tarhatyöntekijän) mielestä olen varmaan ärsyttävä ja hankala vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi opetetaan rauhoittumaan?
Lapselta voi vaatia rauhoittumista. Järjestetään tilanteita joissa täytyy opetella odottamaan ja malttamaan. Kaiken ei tarvitse tapahtua heti. Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
En meidän tehtävä ole neuvoja jakaa. Voimme kyllä vinkata mitä kannattaa kokeilla, jos vanhempi pohtii asiaa.
En ota neuvoja vastaan ihmiseltä joka jakaa neuvoja mutta ei itse niitä käytä. Tai käyttää nimikkeitä jotka antaa ymmärtää jotain mutta ei tarkoita sitä oikeasti. Olet enemmän kasvatusneuvoja kun ammattikasvattaja. En myöskään ottaisi tatuointia tyhjäihoiselta ihmiseltä tai lävistystä reiättömältä. Joten pidä ihan vain suusi supussa.
Vierailija kirjoitti:
Heti menee hernepussi nenään.
Perustaitoja on potalla käynti, syöminen, pukeminen, perussiisteys.
Vanhemmille löytyy netistä listoja lapsen pukemisesta. Tarhan tehtävä ei ole opettaa lasta kuivaksi, syömään tai pukemaan.
Tarhan tehtävä ei ole huolehtia lapsen vaatetuksesta.
Tarhan tehtävä ei ole opettaa lasta nukkumaan tai vessaan, pyyhkimään tai rauhoittumaan.Mikä nykyvanhemmissa on vikana, kun olette lapsinenne niin avuttomia?
T. Tarhantäti
Minkä ikäisistä lapsista puhut?
1-vuotiaista? No ei varmaan vielä osaa eikä ole ehtineet oppia.
2-vuotiaista? Opettelee parhaillaan mutta oppiminen on hankalaa jos ei päiväkoti ole yhtään mukana. Jos lapsi tulee seitsemältä hoitoon ja haetaan neljältä niin aika iso osa ajasta nyt vaan kuluu siellä päiväkodisa.
Itse en ole nokn pieniä joutunut tarhaan laittamaan eli ei kokemusta pienempien ryhmästä ollenkaan. Mutta kuvittelisin että siellä juuri harjoitellaan potalla käyntiä, pukemista, syömistä ja tapoja.
Ainakin meidän tarhassa sanottiin, että he kasvattavat/opettavat lasta yhteistyössä meidän vanhempien kanssa. Ja näin on toistaiseksi mennytkin.
Tulee niin pitkä tauko siihen opetteluun, kun lapsi on 40 tuntia viikosta tarhassa ja nukkuu 80 tuntia viikosta. 48 tuntia viikossa jää opetteluun, eikä koko ajan voi syödä ja pukea. Parhaamme yritetään opettaa siinä minimaalisessa ajassa, joka on käytössämme.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kasvatusammattilainen sellainen on, joka sanoo ettei heidän tehtävänsä ole kasvattaa? Sanoisitte vaan kuinka vahditte vaan tarhan lapsia ja vanhemmat ovat ne oikeat ammattilaiset ja jotka tekevät ja joiden kuuluu tehdä se kasvattaminen. Teidän tehtävä on vain valvoa.
Ette ole kasvatusammattilaisia vaan kasvatuksen valvomisen ammattilaisia. Termit kuntoon!
Ei, me annamme varhaiskasvatusta. Siihen ei kuulu perustaidot. Ehkä kerkeäisimme tekemään jotain tärkeää, jos emme joutuisi opettamaan sinun 2- veetäsi potalle ja pukemaan?
Aloittaja kutsuu itseään ammattikasvattajaksi, mutta on oikeasti ammatiltaan joku lastenhoitaja tms. Hän ei ole kasvatuspsykologian ammattilainen todellakaan. Hänen päämäärä on neuvoillaan saada "kasvatettua" lapset toimimaan osana päiväkotisysteemiä ja päiväkodin aikatauluja ja päiväkodin normeja.
Tarhan tehtävä on opettaa niille, joiden vanhemmat ei osaa. Vaikka kuinka kiukuttelisit kaikki vanhemmat ei tottele sua.