Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskomatonta mistä ihan perusasioista vanhemmille täytyy huomauttaa päiväkodissa

Vierailija
23.04.2017 |

saappaat kun sataa
sormikkaat vasta kun osaa ne itse pukea
1v ei ole enää vauva ym. ym.
Olen opiskelijana päiväkodissa ja ihmetyttää.
Emme voi huomioida jokaista vanhempaa 1/2 h joka aamu ja "vastaanottaa" henk.koht. kun on kiire. Punainen mattoko pitäisi levittää??

Kommentit (196)

Vierailija
161/196 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin tykkäisin ihan mahdottomasti työstäni, jos pääsisi eroon noista muksuista vanhempineen. Aivan loistoduuni ilman niitä...

t: ope

ps. Mies käski sanoa, että hänen työnsä olisi kanssa ihanaa, jos ei olis niitä pirun asiakkaita häiritsemässä.

komppi tälle

Vierailija
162/196 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo kokonaiskuvaa, niin aika hyvin sieltä lasten suusta perhe-elämän arki tulee esille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/196 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo kokonaiskuvaa, niin aika hyvin sieltä lasten suusta perhe-elämän arki tulee esille.

ehditte juoruta lasten kotioloista mutta ette auttaa pieniä sormikkaiden kanssa?  jep jep

Vierailija
164/196 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aamuisin aina kiire, työt alkaa seiskan jälkeen ja mieluiten heittäisin muksun ovesta sisään, sen kanssa ei suurempia kuvioita siinä aamuisin ehditä. Hitsin tätien takia pitää erikseen riisua kengät ja käydä leimaamassa lapsi sisään sinne päiväkodin uumenissa istuville työntekijöille kun muutoin kuusivuotiaani todellakin osaisi toimia itse omat toimensa kuten ikkunasta vilkuttamisen. Eli en ole vaatimassa puolta tuntia aamuisin sulta ap, päinvastoin, jätä kellokorttikännykkä leimaamista varten valmiiksi eteiseen niin en vie sinulta sekunnin murto-osaakaan ja olemme molemmat tyytyväisiä tilanteeseen.

Vierailija
165/196 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aamuisin aina kiire, työt alkaa seiskan jälkeen ja mieluiten heittäisin muksun ovesta sisään, sen kanssa ei suurempia kuvioita siinä aamuisin ehditä. Hitsin tätien takia pitää erikseen riisua kengät ja käydä leimaamassa lapsi sisään sinne päiväkodin uumenissa istuville työntekijöille kun muutoin kuusivuotiaani todellakin osaisi toimia itse omat toimensa kuten ikkunasta vilkuttamisen. Eli en ole vaatimassa puolta tuntia aamuisin sulta ap, päinvastoin, jätä kellokorttikännykkä leimaamista varten valmiiksi eteiseen niin en vie sinulta sekunnin murto-osaakaan ja olemme molemmat tyytyväisiä tilanteeseen.

Daisyn tarkoitus on, että sinä luovutat lapsesi päiväkodin henkilökunnan vastuulle. Daisyn kirjaus toimii tavallaan asiakirjana ja todisteena tässä asiassa. Jos vain hylkäät lapsesi päiväkotiin näkemättä siellä olevia aikuisia, niin se ei ole erityisen vastuullinen teko, vaikka lapsesi osaisikin ihan itse kävellä sinne hoitajien luokse. Lisäksi laskutus alkaa menemään daisy-kirjausten mukaan jossain vaiheessa (jossain menee jo), niin ei sitä sisään kirjaamista voi jättää vanhempien harteille + daisy ei pysy auki kuin olikohan 10 minuuttia, sitten se pitää aukaista henkilökunnan lätkällä.

Ja tiedän että jossakin paikoissa on eteisessä puhelin johon vanhemmat itse klikkaa, sellainen on kuitenkin sääntöjä vastaan toimimista.

Vierailija
166/196 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Daisyn tarkoitus on, että sinä luovutat lapsesi päiväkodin henkilökunnan vastuulle. Daisyn kirjaus toimii tavallaan asiakirjana ja todisteena tässä asiassa. Jos vain hylkäät lapsesi päiväkotiin näkemättä siellä olevia aikuisia, niin se ei ole erityisen vastuullinen teko, vaikka lapsesi osaisikin ihan itse kävellä sinne hoitajien luokse. Lisäksi laskutus alkaa menemään daisy-kirjausten mukaan jossain vaiheessa (jossain menee jo), niin ei sitä sisään kirjaamista voi jättää vanhempien harteille + daisy ei pysy auki kuin olikohan 10 minuuttia, sitten se pitää aukaista henkilökunnan lätkällä.

Ja tiedän että jossakin paikoissa on eteisessä puhelin johon vanhemmat itse klikkaa, sellainen on kuitenkin sääntöjä vastaan toimimista.

Et siis tajunnut pointtia vai et halunnut tajuta? No ihan sama, kyllä sultakin ne teinivuodet loppuvat jokusen vuoden kuluessa ja sitten helpottaa.

Vierailija
167/196 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lätkän leimauslaitteen etsiminen on kuin joka aamuinen aarreleikki. Esikoinen aina lähtee metsästämään sitä kun riisun kuopuksen.

Mä kyllä vien lapset ajoissa päiväkotiin, ei stressaa ylimääräinen 10-15 minuuttia päiväkodissa jos ei heti löydy. Kotiinlähtiessä varsinkin perjantaisin ärsyttää enemmän jos leimaustäti on kateissa.

Vierailija
168/196 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se niin on, että päiväkoti on lapsia varten, eikä niin, että lapset muokataan päiväkotia varten.

Ensimmäisen ja toisen lapsen kohdalla olin varsin altis miellyttämään päiväkodin pyyntöjä ja toiveita. Nykyisin, kun kolmas lapsi on lähdössä hoitoon, teemme kuten meidän perheelle parhaiten sopii.

Päiväkoti ei voi määrätä lapselle hankittavia vaatteita ja välineitä. Päiväkoti ei määräile, milloin kuravaatteet pestään kotona (kyllähän ne kotiin vien, huuhtelen hanan alla ja laitan saunan oveen kuivumaan, mutta pesukonetta nuo eivät nää koskaan). Päiväkoti ei päätä, onko 2.5veellä sormikkaat vai hansikkaat. Se ei päätä, onko kumisaappaat vai vettähylkiviksi käsitellyt kengät.

Minä olen vanhempi, ja tiedän, mikä on lasteni ja perheeni etu. Päiväkodin tehtävä on mahdollistaa minun työssäkäyntini, eikä minun tehtäväni ole tehdä hoitajien työstä mahdollisimman helppoa omalla kustannuksellani ja ajallani.

Jos työmäärä on älytön, on teidän valitettava omalle esimiehelle riittämättömästä henkilökuntamäärästä. Ei meille vanhemmille.

Ei vitsi, mitä puupäitä nykyvanhemmat on, jos tämä on yleistä.

Vierailija
169/196 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daisy? kuulostaa aika wt:ltä  no se selventää tämän avauksen.

Vierailija
170/196 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks vee on vauva!

Vierailija
171/196 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä hoitohenkilökuntaakin joutuu joissain paikoissa ohjata. Vanhemmat ovat tuoneet kurahousut ja hanskat ja kumpparit jne. Mutta kun haet lapsen, eivät ne olekaan päällä, hanskat puuttuvat käsistä tms. En pääse viereen vahtimaan päiväkotiin, mitä lapsi pukee päälleen siellä. Se on henkilökunnan vastuu. Vanhemman vastuu hankkia asianmukainen vaatetus ja henkilökunnan katsoa, että niitä käytetään.

Vierailija
172/196 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIVAN JÄRKYTTÄVÄÄ PORUKKAA.. Siis töissä päiväkodissa. Lapsen pitää vaihtaa omat vaipat? Siis anteeksi, te olette hoitoalalla. Teille maksetaan lasten vahtimisesta palkkaa, vanhemmat maksaa teidän palkkaanne - päivähoitomaksujen muodossa vaikka kuinka olisitte esimerkiksi kunnallisella. Lasten vanhemmat eivät ole työsuhteessa päiväkotiin. Eli siis vanhemmat tekevät omien töittensä lisäksi myös teidän työnne sieltä omalta työpaikaltaan käsin? Tai lapset vahtivat itse itseään ja avustavat itse itselleen kaiken päivän aikana? Eikö tällä mentaliteetilla voisi oikeasti olla parempi olla lasten yksin kotona kuin päiväkodin hoitajien valituksia kuuntelemassa kun ei osaa valitettavasti vielä kunnolla pukea kun ikää on jotain 2 v. Ihan oikeasti, tee sinä harjoittelija jotain tuolle asenteelle ja suuntaa muualle jos et oikeasti pysty töitäsi hoitamaan. Miten teippivaipan saa ottamatta housuja lapselta pois ja laitettua muka uuden sinne housujen alle helpommin kuin housuvaipat.. Huh huh, lapsenhoitajan mielestä on lapsien omalla vastuulla hoitaa sinä aikana itsensä kun vanhemmat ovat töissä. No mitä varten niitä lapsia sinne sitten tarhataan sinne laumoiksi, jos asenne on tämä ja näköjään muillakin hoitajilla ilmeisesti kuin vain sinulla. Aika hullua.. Että tämmöstä "vanhempien ja päiväkodin välistä hyvää kasvatusyhteistyötä".. Yhdessä kasvatetaan lapsia! Sitä varten on vanhempainvartit ja tapaamiset, että odotukset ja toiveet käydään läpi, ei mitään jokapäiväistä puolituntista aamuisin tai iltapäivisin tai milloin nyt missäkin on vanhempien töitten mukaan noudot sovittu!!! Aivan sairasta, syyllistät vanhempia siitä että sinulla on työpaikka missä teet - OMIA töitäsi. Anna vanhempien keskittyä omiin töihinsä ja hoida omasi. Tuskin kukaan vanhempi kehottaa omia lapsia olemaan pukematta tarhassa pipoa päähänsä ja haluaa sinulle raskasta työpäivää. Ne ovat uhmaikäisiä lapsia, haloo. Totta kai ne haastaa läheisiä aikuisia.

Vierailija
173/196 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lätkän leimauslaitteen etsiminen on kuin joka aamuinen aarreleikki. Esikoinen aina lähtee metsästämään sitä kun riisun kuopuksen.

Mä kyllä vien lapset ajoissa päiväkotiin, ei stressaa ylimääräinen 10-15 minuuttia päiväkodissa jos ei heti löydy. Kotiinlähtiessä varsinkin perjantaisin ärsyttää enemmän jos leimaustäti on kateissa.

Minä ainakin olen päiväkodissa työntekijä joka hoitaa lastasi, en "leimaustäti" - todella alentava nimitys.

Vierailija
174/196 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset saa vaan tarhasta tuliaisina kotiinsa kaiken maailman tartuntataudit että oikein sosiaalista elämää saavat nauttia kun joutuu lapsetkin samalla kuuntelemaan tarhan tätien vonkunoita omille vanhemmilleen. Jos tämä on se asenne, tarhantädeillä ja vanhemmat eivät edes löydä tarhan hoitajia tarvittaessa niin oikeasti mitä hyödyttää lapselle mennä joka päivä useaksi tunniksi tälläiseen paikkaan pomppimaan kuralätäköihin ja saamaan viereiseltä lapselta keltaisesta kuralapiosta päähänsä sekä flunssan ja pissatulehduksen jostain maassa istumisesta kun tädeiltä ei saa apua ja kaikki pitäisi itse osata vaikka ikää on 1 v. Tai 1,5 v tai 2,5 v.. Kun taidotkin opitaan ajallaan, omaan yksilölliseen tahtiin ja toiset ovat jossain asioissa taitavampia kun taas toiset lapset ovat edistyneempiä eri osa -alueilla. Se on ESIkasvatustyötä. Tarkoittaa sitä että siellä päiväkodissa ollaan oppimassa elämäntaitoja. Sinä näet nyt lapset ja vanhemmat jonain valmiina tuotteina joita sinä pyörittelet jollain linjastolla. Järkyttävin esimerkki ehkä tässä taisi olla tuo allergia että noin välinpitämätöntä suhtautumista lapsen hyvinvointiin ja terveyteen. Ei kai muuten kukaan vanhempi pakota sinua olemaan puolta tuntia lapsen ja vanhemman vieressä kun lapsi tuodaan hoitoon. Jos vanhempi pystyy jättämään läheiset hetkelliset jäähyväiset lapselle lapsen eroahdistusta lievittämään niin miten se on sinulta pois? Helpottaa varmasti omaa työmäärääsi jos lapsi ei niin paljoa sitten itke päivän aikana oman vanhempansa perään mitä aivan varmasti tapahtuu sillä monet lapset voivat varsin nuorina vielä pelätä että tuleeko vanhempi ollenkaan takaisin vai jääkö sinne kokonaan. Koska ovat niin nuoria ja vanhempi on ensisijainen huolehtija!! Kiva oikeasti tietää, että lapsia jätetään näinkin kusipäisten ihmisten hoteisiin muka hyvään hoitoon. Ei ne vanhemmat niitä sormikkaita lapsilleen osta ollakseen mulkkuja kusipäitä sinua kohtaan tai lapsiaan kohtaan. Mutta kiva tietää että olet suurempi asiantuntija heidän omien lastensa kohdalla kuin vanhempi itse ja poikkeamat omista hanskasäännöistäsi kertovat hukassa olevasta vanhemmuudesta. Get a grip. Voi lapsia neuvoa pukeutumisessa, ette te niitä kuriksia saa niille väkisinkään laitettua. Lapsi on varmaan enemmän turvassa kotona yksin päivät kuin näin älyttömässä ilmapiirissä missä ei aikuiselta saa apua tai sitten ovat vanhemmatkin tulilinjalla. Mikähän lapsen kokemus tälläisestä on?

Vierailija
175/196 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta on verrata tätä keskustelua ja päiväkodin työntekijöiden kommentteja niihin ketjuihin, missä vanhemmat ovat pahastuneet kehityskeskustelupalautteesta. Siis näistä tapauksista, missä 4v:lle ehdotetaan jos mitä erityistoimia, koska ei istu hiljaa paikallaan tuntikausia tai ei puhu isossa ryhmässä kuuluvalla äänellä määrätystä aiheesta, toki vain omalla vuorollaan.

Silloin kyllä ollaan niiiiin varhaiskasvattajaa että... kun tässä ketjussa pystytään hädin laskemaan lapset aamuin illoin, muuten pärjätkööt itse tumppuineen ja teippivaippoineen!

Onko siis niin, että päiväkodit ovat täynnä erehdyksessä alalle kouluttautuneita wannabe-opettajia? Koulussahan lapsilta voi edellyttää näitä taitoja, joita tarhaikäisiltä penätään, koulussa lapset viittaavat ja vastaavat kysymyksiin sekä istuvat paikallaan, jos käsketään. Vaikka koulussakin nykyään kai käsketään yhä vähemmän istumaan paikallaan ja viittaamaan kysyttäessä.

Vierailija
176/196 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just curious kirjoitti:

Yksi asia ei ole muuttunut.

Kun joku esittää kehittämisehdotuksia tai kritiikkiä äideille, he raivostuvat.

Mihin se itsetunto livahti, kun sait lapsen? Tilalle tuli raivo, sietämätön viha. Ei sanaakaan voi

kritisoida, kun jo kiehahtaa yli. Tätä olen miettinyt usein.

Moni äiti sanoo: Minusta tuli lapsiani raivokkaasti puolustava leijonaemo heti kun lapseni syntyi. Mutta kun se leijonaemo ennakoi, tarkkailee, pakenee heti kun vaara näkyy - ei karju, viha on se viimeinen reaktio. Silmät, näkökyky ja hajuaisti, sekä tarkka kuulo ovat leijonaemon välineet pentujensa kasvattamiseen. Mistä se äitien hirvittävä kiukku, someraivo oikein kumpuaa.

Mielenkiintoista olisi kuulla heiltä, jotka eivät suutu.

Juuri tätä olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Joiltain vanhemmilta häviää samantien kyky itsekriittisyyteen (saatikka sitten kriittisyyteen oman lapsen kohdalla), kun tulee vanhemmaksi. Ei väliä totuudella tai sillä, miten asia pitäisi hoitaa, mutta jos joku on meidän Viljo-Matildalle korottanut ääntään kun se on toista lasta ollut vetämässä lättyyn.. heti ollaan etsimässä syyllistä muualta kuin peilistä. Ei pidä olla sokea itselleen eikä omien lastensa toiminnalle.

Osa vanhemmista oikein kehuskelee tällä asenteella. Etenkin täällä vauvalla, jos on aloitettu keskustelu siitä, saako esim. vieraita lapsia komentaa näiden koheltaessa julkisilla paikoilla, niin heti joku ryntää räyhäämään: "Se on kyllä niin, että jos yksikin vieras edes hipaisee mun lapsia tai sanoo sanaakaan niille, niin minulta tulee kyllä oikein isän kädestä!".

Ei ihme jos joidenkin lapsista kasvaa itsekkäitä, kun leijonavanhempi opettaa, että mitä vaan saa tehdä, kaikkeen on oikeus ja muut eivät ansaitse edes kaunista kohtelua.

Vierailija
177/196 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kyllä neuvolasta suositeltu, että tämän ikäiselle pitää laittaa sormikkaat aina, kun sää vain sallii. Lapsi oli silloin tosi pieni ja sormikkaiden pukemisessa oli oma hommansa aluksi. Neuvolan mukaan juuri siinä vaiheessa se sormikkaiden räplääminen sormiin kehittää tietoisuutta sormista ja hienomotoriikkaa, ja on iso asia, kun lapsi oppii harittamaan sormet ja auttamaan niitä itse paikoilleen.

Pointti on, että se ehkä alkuun työläs sormikkaiden pukeminen ei ole mikään ylimääräinen riesa, vaan se on osa laadukasta lapsen kasvatusta siinä missä kynäotteen neuvominen tai saksien käytön opettaminen.

Vierailija
178/196 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saappaat kun sataa

sormikkaat vasta kun osaa ne itse pukea

1v ei ole enää vauva ym. ym.

Olen opiskelijana päiväkodissa ja ihmetyttää.

Emme voi huomioida jokaista vanhempaa 1/2 h joka aamu ja "vastaanottaa" henk.koht. kun on kiire. Punainen mattoko pitäisi levittää??

Mä taas ihmettelen miks kasvatuksen ammattilaisille täytyy kertoa perusasioita kuten 3 vuotias ei yksin pysty arvioimaan millaisia kerrastoja tarvitsee talvella toppahaalarin alle. Sitte saappaat, ne on tuotu tarhaan sitä varten että sadekelillä niitä olis hyvä käyttää. Talvikengästä menee vesi läpi. Eikä se vaadi kuin muistutusta lapselle että saappaat jalkaan. Mä en joka aamu viittis varttia tuhlata aikaani tämmösiin jankkaamisiin. Sitte on ne kuravaatteet jotka roikkuu koristeena meidän lapsen lokerossa. Millasella matolla nää asiat menis jakeluun?

Vierailija
179/196 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea pukeutuminen on asia josta vanhempien kyllä kuuluisi huolehtia. Mutta että lasta ei huomioitaisi mitenkään hänen tullessaan päiväkotiin!!?? Onko totta? Onko tällaisia päiväkoteja oikeasti olemassakaan? Ei tulisi kuuloonkaan meidän päiväkodissa! Aina otetaan iloisesti vastaan eikä ole koskaan edes erityistä kiireen tuntua. Hoitajat on ammattitaitoisia ja ihania. Kaikki sujuu niin yllättävän rauhallisessa ilmapiirissä ja lapsen tarpeet huomioiden vaikka lapsia on paljon. Mä en edes suostuisi jättämään lastani paikkaan jossa hoitajilla ei olisi aikaa muka edes tulla tervehtimään! Miten ihmeessä mikään muukaan toiminta voi sujua jos kerran niin kiire on? Tällaisessa paikassa täytyy olla täysi kaaos aamusta iltaan!

Siis mitä, missä sanottiin, ettei lapsia oteta vastaan? Aloittaja puhui, ettei ole puolta tuntia aikaa jokaiselle lapselle vastaanottamisessa.

Sanotaanhan siinä! Heti sen jälkeen kun on tuosta puolesta tunnista mainittu sanotaan ettei ole aikaa ottaa vastaan henkilökohtaisesti!

Vierailija
180/196 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa niille lapsille puikot, millä voivat syödä ja opetella hienomotoriikkaa. Ei ole pakko olla sormikkaat. Olen tavannut ihan naperoita aasialaislapsia, jotka sujuvasti käyttävät niitä ja osaavat pinsettiotteen.