Millaista työtä sairaanhoitajat tekevät TEHOLLA ja PÄIVYSTYKSESSÄ?
Sori caps lock.
Suunnittelen sairaanhoitajaksi hakemista syksyllä ja tähtäimenä mahdollisesti työskentely teholla tai päivystyksessä. Olen ihminen, joka rakastaa haasteita ja nopeita tilanteiden muuttumisia. Tykkään nopeatempoisesta työstä ja yllättävistä tilanteista. En koe, että työskentely itsenäisellä vastaanotolla, psykiatrisella osastolla tai vanhainkodissa olisi välttämättä minua varten.
Ensihoitajaa olen myös pohtinut, mutta kuulisin mielelläni sairaanhoitajan työstä teholla ja päivystyksessä? Haasteita en todellakaan pelkää, päinvastoin.
Kommentit (15)
Osaatko sanoa: "Ei ole päivystysasia, mene omalle terveysasemalle virka-aikaan"? Jos osaat, päivystys voisi olla sopiva paikka
En ole sh, mutta kertomasi perusteella sopisit loistavasti päivystykseen tai teholle. Juuri tuollaista asennetta ja ihmistyyppiä sinne tarvitaankin. Nopea reagointikyky täytyy olla eikä haasteita saa pelätä. Lisäksi täytyy sopia ihmisläheiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sanoa: "Ei ole päivystysasia, mene omalle terveysasemalle virka-aikaan"? Jos osaat, päivystys voisi olla sopiva paikka
Tässä taas joku, joka ei tiedä päivystyksestä yhtään mitään.
Myös leikkausosastoja kannattaa harkita, ainakin isossa yliopistosairaalassa anestesiahoitajan työ on juuri tuota: jatkuvasti haasteita, kiirettä ja muuttuvia tilanteita. Ja niin mielenkiintoista.
En tiiä mut tuttu erittäin komea mies työskentelee sairaanhoitajana teholla käsittääkseni. :)
Olen päivystyksessä sairaanhoitajana. Työssä parasta ja raskainta on nopeasti muuttuvat tilanteet ja haastavat potilaskohtaamiset (erilaisten päihteiden käyttäjät, väkivallan uhrit, onnettomuudet ym) Oma-aloitteisuus ja uskallus tehdä päätöksiä on valttia. Meillä parasta omassa työyksikössä on saumaton yhteistyö: lääkärit, hoitajat, kirurgit, siistijät ja kaikki mahdolliset tekevät töitä YHDESSÄ potilaiden hyväksi. Jokainen voi kysyä, kyseenalaistaa ja sanoa oman mielipiteensä asioihin. Ehdottomasti paras työ ikinä!
teholla ainakin:
- kaikki lähtee tietysti perushoidosta
- lääkityksen tuntemista
- hengityksen tuntemista ja tarkkailua
- elvytystä, on myös sairaanhoitajia jotka ns ''elvytyshoitajia'' jotka lähtevät myös muille osastoille elvyttämään jos käsky käy, toki kaikki osaa elvyttää
- tietenkin erityistarkkailua
- erityisosaamista
ja lukuisasti varmasti muitakin juttuja, teholla voi tapahtua vähän kaikenlaista..
En työskentele teholla, mutta kokemusta sieltä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen päivystyksessä sairaanhoitajana. Työssä parasta ja raskainta on nopeasti muuttuvat tilanteet ja haastavat potilaskohtaamiset (erilaisten päihteiden käyttäjät, väkivallan uhrit, onnettomuudet ym) Oma-aloitteisuus ja uskallus tehdä päätöksiä on valttia. Meillä parasta omassa työyksikössä on saumaton yhteistyö: lääkärit, hoitajat, kirurgit, siistijät ja kaikki mahdolliset tekevät töitä YHDESSÄ potilaiden hyväksi. Jokainen voi kysyä, kyseenalaistaa ja sanoa oman mielipiteensä asioihin. Ehdottomasti paras työ ikinä!
Ihana viesti! Hienoa kuulla! :)
Ap
Olen vastavalmistunut sairaanhoitaja ja nyt töissä yhteispäivystyksessä. Tykkään työstä todella paljon, sopii minulle paremmin kuin esim.osastotyö.
Opittavaa on paljon, ja työ ei ole tylsää. Jos tykkäät haasteista ja laajasta hoitamisen kentästä, niin suosittelen.
Teholla tosi rankkaa. Jos sitä haluat niin sinne siis.
Ea:ssa melko kaavamaista esitietolomakkeiden täyttämistä, rr-mittausta, ekg ottoa, pissanäytteiden kalastelua, kipulääkkeen antoa, labrapyyntöjen laittoa, taksilappujen täyttöä, omaisten kanssa puhelimessa puhumista jne. Kiire voi olla, mutta tosiaan hommat on selkeitä ja toistuu aina samanlaisina. Esim. joku "seksikkäältä" kuulostava traumahälytys toistuu aina saman kaavan mukaan, AirwayBreathingCirculation jne ja TT:lle ja fast-uä, ei se oikeasti ole niin jännää.
Teholla monitorointia ja mittausta, lääkeinfuusioiden virittelyä, hengitystukilaitteiden ym säätöä. Täytyy myös kyetä kohtaamaan omaisia hankalissa tilanteissa, esim. auto-onnettomuus, jossa lapset kuolleet ja puoliso makaa siellä teholla pää ja rintakehä tohjona. En näkisi, että teholta vauhtia ja vaarallisia tilanteita juuri löytyisi. Pääasiassa rauhallista ja uneliasta, laitteet hurisee ja piippailee, kirjataan paljon, hoitajat ja lääkärit juttelee hiljaisella äänellä, joku omainen nyyhkyttää, yhtä potilasta tehdään ja toisaalla neurokirurgi ruuvailee aivopainemittaria paikoilleen jne.
No ok, olen ehkä erilainen, mutta itse olen valmistumisen ja työelämään siirtymisen jälkeen ja mm. siellä ea:ssa ja teholla työskenneltyäni alkanut arvostaa ammattitaitoa, ts oman pään käyttöä ja kykyä itsenäisiin ratkaisuihin. Nykyään teenkin yksinäistä polityyppistä, joidenkin mielestä tylsää työtä, jossa mulla on huomattavasti enemmän vastuuta ( ja valtaa) kuin noissa aiemmissa hommissa.
Teho vaatii paljon teknisten laitteiden toiminnan hallintaa ja uusien opettelua ( tekniikka kehittyy koko ajan), laskin kerran sydän- ja thoraxkirran teholla ollessani potilaani oli kytketty 20 eri laitteeseen. Teholla sinulla hoidettavana 1 tai max 2 potilasta yhtaikaa. Muutoin on niin kuin viestissä 12, se on monitorointia, lääkitystä, perushoito on tietenkin tehtävähän myös. Kiirettä on kun tulee uusi potilas joka on epävakaassa tilassa ja saatava kaikki kuntoon ja vakaaksi tai kun jonkun kunto romahtaa.
T. Entinen tehon sh
Välillä todella tylsiä päiviä/öitä, välillä paskamyrsky jolloin et ehdi edes vessaan.
Jos vauhtia ja tilanteita haluat etkä pelkää kiirettä ja työmäärää, tervetuloa kirurgialle osastotyöhön.
Ei ole kokemusta, mutta hae ihmeessä Ap. Nuo ovat todennäköisesti sh:n haastavimpia alueita, joten ehdottomasti suosittelen hakemista. On paljon myös niitä, jotka nimenomaan eivät halua noihin kahteen :'D