Nainen, oletko feministi?
Tämä ei ole "naiset vs. miehet" -aloitus tai riidanhaastamista. Olen itsekin nainen.
Kommentit (37)
Olen ja olen ollut jo 40 vuotta.
Nainen, joka väittää, ettei ole feministi on outo tai aivopesty.
Kyllä olen. Minulle ihmisoikeudet ovat todella tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä outoja on aika paljon.
Jos joku osaisi sanoa mihin feminismi pyrkii niin saisitte enemmän kannattajia
t: sovinistimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö sinua kiinnosta esim. tyttöjen ympärileikkausten ja koulutuksen kaltaiset asiat lainkaan? En oikein hahmota tätä mielipidettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö sinua kiinnosta esim. tyttöjen ympärileikkausten ja koulutuksen kaltaiset asiat lainkaan? En oikein hahmota tätä mielipidettä.
Kyllä kiinnostaa mutta en tarvitse siihen feminismiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomauttaisin, että muutokseen pyrkiminen näissä asioissa on nimenomaan sitä feminismiä. Mutta pääasia että kiinnostaa kuitenkin, käsitteet sikseen :)
Kakkosaallon feministi. Nykyajan liberaalifeminismi on vesittynyt tyhjänpäiväinen hyvänolon omatunnonputsaaja, kun kaikki on feminististä ja voimauttavaa, meikki, korkokengät, miehet, ja feminismiksi riittää, kun ostaa bangladeshilaisessa hikipajassa alaikäisten tyttöjen tekemän T-paidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa, vaikka olen sovinisti.
Ongelma kysymyksessä on se, että feminisminsä voi periaatteessa jokainen omalta kohdaltaan määritellä täysin 'ad libitum',eli mitä ikinä siihen nyt kukakin haluaa sisällyttää ja mitä siitä pois jättää.
En koe, että naiset olisivat eri asemassa Suomessa. Muu maailma ei kiinnosta.
Jos minulta kysytään pelkästään, olenko feministi, olen taipuvainen vastaamaan kieltävästi. Nykyään nimittäin feminismi voi tarkoittaa mitä vain hullutuksia maan ja taivaan väliltä enkä halua, että minut virheellisesti liitetään niihin tarkoitusperiin.
Jos minulle annetaan aikaa vastata seikkaperäisemmin ja eritellymmin, vastaan olevani feministi tasa-arvon kannattamisen mielessä. Pitää paikkansa, että suomalaisessa yhteiskunnassa sukupuolten tasa-arvo on jo melko hyvin saavutettu, mutta tasa-arvofeminismin ajatukseen sisältyy myös sukupuolten tasa-arvon ylläpitämisen kannattaminen.
Sekin pitää paikkansa, että joissain asioissa yhteiskunnassamme sukupuolten tasa-arvossa on puutteita, mitä tulee miesten oikeuksiin. Kannatan esim. isien oikeuksien parantamista huoltajuuskiistoissa.
Globaalisti ajatellen olen melko yksiselitteisesti tasa-arvofeministi.
Harmi, nyt vasta tajusin että olisi pitänyt laittaa tähän kysely. Kiitos vastauksista!
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no se on nimenomaan feminismiä, että pyritään parantamaan naisten asemaa..
Minusta kannattaisi kysyä ennemmin seuraavat asiat:
Kannatatko mahdollisuuksien vai lopputuleman tasa-arvoa?
Kumpi on tärkeämpi sukupuolten välinen tasa-arvo, vai yksilöiden välinen tasa-arvo?
Uskotko todella, että miehet muodostavat kollektiivisen pahan, joka on aina alistanut naisia, ettei naisilla muka ole historiassa ollut mitään muuta roolia kuin viaton orjan osa?
Ja tietenkin jokaisen joka kutsuu itseään feministiksi, tulisi tietää mitä on intersektionaalinen feminismi ja Marxilainen feminismi, koska ne aatteet hallitsevat kansainvälistä feminismiä tällä hetkellä, ja niitä opetetaan yliopistoissa.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Minusta kannattaisi kysyä ennemmin seuraavat asiat:
Kannatatko mahdollisuuksien vai lopputuleman tasa-arvoa?
Kumpi on tärkeämpi sukupuolten välinen tasa-arvo, vai yksilöiden välinen tasa-arvo?
Uskotko todella, että miehet muodostavat kollektiivisen pahan, joka on aina alistanut naisia, ettei naisilla muka ole historiassa ollut mitään muuta roolia kuin viaton orjan osa?Ja tietenkin jokaisen joka kutsuu itseään feministiksi, tulisi tietää mitä on intersektionaalinen feminismi ja Marxilainen feminismi, koska ne aatteet hallitsevat kansainvälistä feminismiä tällä hetkellä, ja niitä opetetaan yliopistoissa.
No oliko se 1800-luvulla elänyt Karl Marx sitten muka joku 'esi-feministi' ?
Eikös se puhunut vain proletaareista ja kapitalisteista,manufakruurista ja lisäarvosta ym.
Olen kyllä lukenut hieman hänen kirjeenvaihtoaan (kootut) Friedrich Engelsin kanssa,mutta en nyt kyllä mitään sen erityisempiä 'feministisiksi' tulkittavia piirteitä löytänyt.
Eikä hän minun tietääkseni (eikä kai kukaan muukaan siihen aikaan )koko tuota sanaa käyttänyt, tai tuntenutkaan.
Marxin tytär 'Tussy' Marx (taisi olla tuo nimi hänestä joku kutsuma-tai lempinimi ja on hänestäkin muuten tehty kirja) oli sensijaan kyllä jotakin sinne päin ja naisten oikeuksien puolestapuhujia toki,eli elämänsä Lontoossa,mutta teki valitettavasti vielä melko nuorena itsemurhan.
Olen.